Ga naar inhoud

woensdag mogelijk 39 graden!


joyce_

Aanbevolen berichten

hoi allemaal,

ik hoor zojuist dat het woensdag mogelijk 39 graden wordt in het oosten en zuiden van het land :/

wat doen jullie om de extreme hitte tegen te gaan?

of is het verstandig de konijnen gewoon naar binnen te halen?

het hok en de ren staan wel in de schaduw het grootste deel van de dag, maar met 39 graden is dat niet meer genoeg lijkt mij :eek:

edit: ik heb al wel vaker gelezen over een bevroren fles of icepads, maar is dat genoeg met die temperatuur?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het wordt steeds warmer, iedereen gaat steeds hoger haha. Volgens buienradar word het rond de 31 tot 33 graden. Nog heel erg warm natuurlijk. Ik weet niet of het in jou huis koeler is? Bij mij is het binnen erg koel als het buiten zo warm is, maar mijn konijnen zitten sowieso binnen. Als het echt te warm wordt, en het is binnen koeler kan je ze altijd nog naar binnen halen. En verder inderdaad ice pads of bevroren fles er bij leggen. Dan zoeken ze zelf die kou wel op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De weersverwachting voor woensdag zegt over mijn omgeving 35 graden met 90% kans op neerslag. Morgen 31 graden en zonnig. Hier in huis wordt het ook bloedheet, de gordijnen gaan dicht en ik leg wat icepads neer, zodra het begint te regenen de ramen wijd open, dan koelt het wel af. Zorg dat ze schaduw hebben en zich ergens aan kunnen koelen, als het binnen koel is kun je ze inderdaad wel binnen zetten en zorg dat ze genoeg water hebben. Veel meer kun je niet doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, het wordt heul warm. De nijnen zullen er niet blij mee zijn. Let wel; het gaat maar om twee dagen, daarna zakt de temp weer. Dat scheelt.

Wij laten de nijnen gewoon buiten in hun eigen verblijven. We laten ze, zoals Eefje al zegt, met rust. Je kunt niet veel doen. Ze krijgen allemaal een fles ijswater uit de vriezer, ik heb nog nooit meegemaakt dat ze daar tegenaan gaan liggen, maar goed. Tussendoor wat frisse groenten geven, maar zeker ook vezelrijk voer (hooi), anders natuurlijk kans op diarree.

Zo gauw je ziet dat je nijn gaat kwijlen, dus een erg nat mondje krijgt, en echt lusteloos wordt (dus niet gewoon lekker liggen, maar echt slap worden), dan snel naar een koele plek.

Het komt vast goed. Ze kunnen tegen een stoot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een balkon op het zuiden terwijl ik de hele dag zelf op het werk ben vind ik het geen heel prettig idee. Eerste zomer. Ze hebben wel altijd ergens schaduw en het balkon is overdekt, maar toch. Heb een groot wit stuk katoen gekocht dat ik als zonnescherm ga ophangen en ik geef denk ik sochtends al wat komkommer (normaal krijgen ze savonds groenten en sochtends alleen biks). Ik neem aan dat ze zelf slim genoeg zijn om schaduw op te zoeken en niet moedwillig in de zon gaan liggen bakken... maar beetje spannend vind ik het wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja... Inderdaad spannend. Ik moet de ramen en deuren dicht doen zonnenscherm naar beneden icepacks in het hok en natte handoeken in het hok.. (Heb ik nu al gedaan)... Het is stukken kouder dan met raam open! (Helaas woon ik in een huis op de 2e etage met een plat dak.... Het word hier dus heet wat ik ook doe... Denk ik dan... ik haal denk ik een vlees tomaat in de winkel. :) Krijgt hij genoeg vocht binnen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja... Inderdaad spannend. Ik moet de ramen en deuren dicht doen zonnenscherm naar beneden icepacks in het hok en natte handoeken in het hok.. (Heb ik nu al gedaan)... Het is stukken kouder dan met raam open! (Helaas woon ik in een huis op de 2e etage met een plat dak.... Het word hier dus heet wat ik ook doe... Denk ik dan... ik haal denk ik een vlees tomaat in de winkel. :) Krijgt hij genoeg vocht binnen :)

Ik wil niet vervelend zijn, maar pas je op dat je hem niet teveel tomaat in 1 keer geeft, ik weet niet of hij dat ondertussen gewend is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had het hier ook al met papa over gehad omdat ik woensdag zelf niet thuis ben. En toen stelde papa voor om de ren (of een gedeelte ervan) nat te maken. Dan kan mama dat nat maken voordat ze gaat werken, rond 1 uur. En papa is dan rond half 6 thuis en die zou dan nog eens de ren nat kunnen maken. Is dit een goed idee denken jullie? Of beter van niet ivm de pootjes? Ze kunnen zowiezo in de schaduw liggen! En ik denk dat ik dan ook zeg dat mama ze voor ze gaat werken een beetje groenten kan geven met veel vocht in (dit zijn ze gewend)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had het hier ook al met papa over gehad omdat ik woensdag zelf niet thuis ben. En toen stelde papa voor om de ren (of een gedeelte ervan) nat te maken. Dan kan mama dat nat maken voordat ze gaat werken, rond 1 uur. En papa is dan rond half 6 thuis en die zou dan nog eens de ren nat kunnen maken. Is dit een goed idee denken jullie? Of beter van niet ivm de pootjes? Ze kunnen zowiezo in de schaduw liggen! En ik denk dat ik dan ook zeg dat mama ze voor ze gaat werken een beetje groenten kan geven met veel vocht in (dit zijn ze gewend)

Dit doe ik ook, nooit problemen mee gehad. Dat scheelt best veel qua tempratuur. Als er kinderen met de sproeier aan het spelen zijn, en je komt daar in de buurt voel je ook ineens kou. Je kunt ook de helft wel, en de helft niet nat maken. Dan kunnen ze iig nog kiezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga geloof ik komkommers in huis halen en ze een paar stukjes geven. En flessen water neerleggen.

Mag je trouwens de ren sproeien met een tuinsproeier? Of ga ik ze dan rare ziektes bezorgen of trauma's? Anders doe ik dat ook nog even tussendoor. :) Tegels nat maken is in ieder geval iets wat ik ga doen (en ook hun zandbak).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil niet vervelend zijn, maar pas je op dat je hem niet teveel tomaat in 1 keer geeft, ik weet niet of hij dat ondertussen gewend is?

Nee je bent niet vervelend. :)

Oke geen idee nog nooit gegeven vlees tomaat zijn wat steviger dus die heeft minder vocht dan de normale tomaat. :)

Ik zou hem een klein stukje geven :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit doe ik ook, nooit problemen mee gehad. Dat scheelt best veel qua tempratuur. Als er kinderen met de sproeier aan het spelen zijn, en je komt daar in de buurt voel je ook ineens kou. Je kunt ook de helft wel, en de helft niet nat maken. Dan kunnen ze iig nog kiezen.

Mooi, dan ga ik dat doen! Ik denk dat ik dan 1/3 droog laat zodat ze een beetje kunnen kiezen! Ofja, 'ik' , ik ga mijn ouders instrueren haha! ;) Dankjewel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag je trouwens de ren sproeien met een tuinsproeier? Of ga ik ze dan rare ziektes bezorgen of trauma's?

Je denkt aan legionella gok ik? Dat is voor jou gevaarlijker, gewoon even goed doorspoelen, op een putje richten ofzo, voordat je het gaat vernevelen. Bij waterleidingen die niet vaak worden gebruikt raden ze aan om dit minimaal eens per week te doen. En trauma's... als je'm na het doorspoelen op zo'n nevel-stand zet is het net regen toch? ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in ons 'nieuwe huis' waar we toch al een half jaar zitten nog geen gordijnen gehangen in de konijnenkamer, vind veel licht wel prettig alleen nu schijnt de zon er in de middag op dus wordt het toch wel warm met temperaturen boven de 30 graden.

Ik zet een parasol buiten voor het raam en hang er wel even een laken ofzo voor.

Als het toch te warm wordt voor ze is doe ik de deur naar de keuken open, dan verblijven ze maar een dag in de keuken, daar is het toch al wat koeler.

Verder de ice pods erbij, we komen de warme dagen wel door :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms nevel ik met spuitfles met water een beetje over ze heen (ik spuit ze dus niet zeiknat ofzo of recht op hun). En tussendoor een beetje de boven/buitenkant van de oortjes nat maken, zodat hun lichaams themperatuur weer een beetje zakt (maar zorg dat er geen water IN hun oren kan komen!)

Ik heb vorig jaar met de zomer ook icepods gehad en bevroren flessen en een glazen ijsblokje in hun drinkbak zodat het koel bleef en ze het niet kunnen doorslikken oid.

En heb tussendoor ook weleens een gieter met water over de tegels buiten gegooit, dat scheelde enorm.

aangepast door Samiera
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij schijnt gelukkig eind van de middagpas de zon volop naar binnen, aan de ene kant wel fijn, hoef vanaf het voorjaar totdat het weer kouder wordt nooit een verwarming aan te zetten maar voor nijn is het inderdaad snik heet, vind het zelf soms al een sauna:/

Ik leg 's ochtends flesjes koud water neer op een paar plekken en wat extra komkommer in de ochtend. En als ik thuis ben van het werk kan ik der weer im de gaten houden. Een geluk, mijn bank en fauteuils zijn van onder "open" er liggen witten plaids over heen waardoor het onder de bank en fauteuils lekker koel is:)

Als ze de 39 goed doorkomt kan ze alles aan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast xKonijnenlover

Poeh ik heb idd gelezen dat het warm wordt, maar dat het echt 39 graden kan worden WOW. Ik ga iniedegeval een handdoek in de koelkast leggen zodat mijn nijnen daarop kunnen liggen. Voorderest een bak water waar ze in kunnen zitten. Heb gelukkig de zon alleen maar in de ochtend in de tuin dus daar ben ik blij mee. Ik ben benieuwd of het écht warm wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vriend maakte me al een beetje belachelijk dat ik zo'n zorgen maakte om de dieren hier in huis, maar ben blij om te zien dat ik niet de enige ben! Heel fijn al die tips, heb ook nog wat handdoeken in de koelkast gelegd, flesjes had ik vanmorgen al in de vriezer gegooid. We hebben een appartement met plat dak waar de zon de hele dag op staat, dus warm wordt het hier zeker. Zal morgen alle ramen tegen elkaar openzetten en hopen dat het een beetje waait. (doet het meestal wel hier in Rotterdam) Ben de komende dagen thuis ivm studeren, dus kan in ieder geval een oogje in het zeil houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je denkt aan legionella gok ik? Dat is voor jou gevaarlijker, gewoon even goed doorspoelen, op een putje richten ofzo, voordat je het gaat vernevelen. Bij waterleidingen die niet vaak worden gebruikt raden ze aan om dit minimaal eens per week te doen. En trauma's... als je'm na het doorspoelen op zo'n nevel-stand zet is het net regen toch? ;)

Daar had ik nog niet eens aan gedacht. ;) Maar meer van: vinden ze dat "geregen" wel fijn en is het handig met die zon erop? De helft van de ren is overdekt met golfplaten, dus behoorlijk warm. Ze zitten ook in hun holen zag ik en als zand uitdroogt, wordt het poeder. Dat wil ik sowieso nat spuiten. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .