Ga naar inhoud

Nomyiasis -> anti myiasis middel


nalapuk

Aanbevolen berichten

Vandaag was ik bij de dierenarts voor de enting en toen vertelden ze mij dat ze de laatste tijd veel meer myiasis gevallen bij hun krijgen en dat er nu sinds kort een middel is wat daar preventief tegen werkt: Nomyiasis.

Dit moet je rond de kont en achterpoten sprayen 1x per maand en zou gedurende de hele zomer beschermen tegen vliegen die eitjes leggen waardoor die vreselijke madenziekte ontstaat.

Ik vroeg me af wie er ook al van dit middel gehoord heeft en het misschien al gebruikt en wat jullie mening erover is?

Zelf heb ik het iig gekocht, het koste 19,95. Ben als de dood dat mijn konijnen myiasis oplopen, teveel horrorverhalen gelezen erover. Dus ik hoop dat het ook echt werkt, dan slaap ik rustiger in de zomermaanden ;). Naast mijn vraag is dit topic ook ter info bedoeld voor iedereen die nog niet van het bestaan wist van dit middel maar er wel interesse in heeft!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben benieuwd ja, heb er wel interesse in! Er zitten hier altijd heel veel vliegen in de zomer door de koeien die naast de konijnen lopen, dus ik ben er ook altijd wel een beetje bang van. Ik heb ook geen konijnen die je dagelijks even oppakt om de onderkant te bekijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat vind ik ook zo'n groot voordeel van dit middel, 1x in de 4 weken sprayen en je bent klaar. In de zomer zit ik altijd maar panisch die kontjes te bekijken :P Dagelijks oppakken om te kijken of er geen maden zitten is echt gedoe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een variant wel eens gebruikt bij mijn rammetje met chronische plakpoep, maar als een konijn gezond is, is het volgens mij helemaal niet nodig om zoiets te gebruiken. Een konijn dat een goed dieet krijgt en dat niet te dik is, heeft echt bijna geen kans op myasis. Volgens mij is dit ook wel een beetje geldklopperij van de dierenarts. :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een variant wel eens gebruikt bij mijn rammetje met chronische plakpoep, maar als een konijn gezond is, is het volgens mij helemaal niet nodig om zoiets te gebruiken. Een konijn dat een goed dieet krijgt en dat niet te dik is, heeft echt bijna geen kans op myasis. Volgens mij is dit ook wel een beetje geldklopperij van de dierenarts. :$

ben blij dat je dat zegt, ik denk dat je jezelf helemaal dol kan maken met wat onze nijnen allemaal kunnen krijgen, als de basis verzorging goed is en je hebt hok en nijnen schoon zal het vast goed komen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja, ik weet nog dat verhaal van PaulaW vorig jaar, die konijnen kregen het ook uit het niets. Ben daar nogal van geschrokken natuurlijk. Ik heb zelf konijnen die wel zindelijk zijn maar op hoopjes in het gras poepen, dat kan je ook niet schoonmaken. Ik zou althans niet weten hoe, helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik betwijfel het ook of alleen ongezonde konijnen het kunnen krijgen. Mijn konijnen zijn gezond alleen Puk is een echte smeerkees die bovenop zijn plasjes en poepjes gaat liggen enzo, ik ben bang dat de vliegen daar toch ook al op af komen al zit er misschien maar een druppeltje op zijn vacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben inderdaad bang voor myiasis, maar hoe gebruik je dit middel? En het is dus niet gevaarlijk voor ze?

Ik neem aan dat het niet gevaarlijk is als ik het van de dierenarts krijg.

Je gebruikt het door 1x per maand een spraytje op de achterpoten en een spraytje op de kont te doen.

Het werkt doordat de eitjes die gelegd worden door zo'n vlieg door het middel niet meer uit kunnen komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En daarbij gaan we er vanuit dat het spul een maand lang op de kont blijft zitten. Blijkbaar kan het er niet af slijten en wast het konijn zich daar ook niet.

Beetje cynische reactie Christa.

Ik neem aan dat dat spul dan in de huid trekt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

En daarbij gaan we er vanuit dat het spul een maand lang op de kont blijft zitten. Blijkbaar kan het er niet af slijten en wast het konijn zich daar ook niet.

Waarom zo negatief?

Als je duidelijke ervaringen hebt met dit middel of theorie achter je beweringen, graag, maar anders snap ik niet waarom je steeds zo cynisch moet reageren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zo cynisch? Sorry, maar ik geef gewoon mijn mening. Dat is toch waar we vanuit gaan, dat het een maand op die plek blijft zitten? Dat geloof ik gewoon niet. Dat is mijn theorie. Ik denk dat wij als goedbedoelende konijnenbaasjes dit soort dingen kopen, omdat we alles voor willen zijn en onze dieren niks te kort willen doen. Maar als je er goed over nadenkt, is het best raar te denken dat dit spul zo lang werkt, toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dan kunnen we ons ook afvragen of de vlooienmiddelen wel werken bij de andere dieren, of zoals mijn Guus de druppels tegen mijt. Dat verdwijnt ook..maar zou wel werkzaam zijn... Natuurlijk zou ik het ook doodeng vinden hoor, begrijp me niet verkeerd Nalapuk, maar soms ben ik wel eens bang dat we van alles aangesmeerd krijgen als dierenliefhebbers...maar als er goede ervaringen mee zijn.... daarom blijf ik meelezen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dan kunnen we ons ook afvragen of de vlooienmiddelen wel werken bij de andere dieren, of zoals mijn Guus de druppels tegen mijt. Dat verdwijnt ook..maar zou wel werkzaam zijn... Natuurlijk zou ik het ook doodeng vinden hoor, begrijp me niet verkeerd Nalapuk, maar soms ben ik wel eens bang dat we van alles aangesmeerd krijgen als dierenliefhebbers...maar als er goede ervaringen mee zijn.... daarom blijf ik meelezen...

Precies: als dierenliefhebbers nemen we geen enkel risico en kopen we dit soort dingen. Want het is maar een paar euro en als je daar iets mee kunt voorkomen....

Die druppels geef je in de nek en worden volgens mij opgenomen in het bloed. Het sprayen op de haren van de staart is naar mijn idee toch anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik iets tegen maden gebruik, en dat doe ik alleen bij konijnen met bijvoorbeeld urinebrand of vaak plakpoep, dan gebruik ik Rearguard. Dat zou beter werken dan dat spulletje van Beaphar. Waarom weet ik alleen zo even niet meer en ik heb nu niet zo'n zin om het op te zoeken :$ maar mocht iemand belangstelling hebben zou diegene zelf even kunnen googlen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .