Ga naar inhoud

Wie geeft zijn konijnen geen biks en kan mij hier meer over vertellen?


Nicky_the

Aanbevolen berichten

Hoi Liora! :) Ik voer zelf ook heel veel groen hoor, en zo gevarieerd mogelijk. Maar jij zegt veel groente te geven, terwijl je zegt dat er in biks veel dingen zitten die ze van nature nooit zullen eten.

Mijn konijnen krijgen eigenlijk alleen in de winter groente. Omdat konijnen naar mijn idee van nature ook nooit groente eten. Ik zou niet weten hoe een konijn in het wild aan witlof moest komen bijvoorbeeld.

Wat dat betreft vind ik het dus wel tegenstrijdig om biks te beperken en wel groente te geven.

Konijnen kunnen net zo goed de ingrediënten uit biks krijgen als groente denk ik. Ik zie het verschil dan niet zo.

Er word toch overal van alles verbouwd en door konijnen opgegeten?

Ik heb ooit op tv een man gezien die tomaten at die gewoon in het wild groeide zonder dat iemand ze gezaaid had.

Kijk eens naar de bos aardbei: ook een wilde plant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

al even geleden dat ik dit had geplaatst. Op dit moment krijgen de konijnen 35 gram brok (net geen 5 gram per kg gewicht. Daarnaast krijgen ze afhankelijk van het weer en de activiteit 250 tot 350 gram groente per dag en vier soorten hooi met kruiden.

vorige week zijn ze bij de dierenarts geweest en die vind ze er Super uitzien. Toen ze hoorde van het dieet zei ze dat veel konijnen die op alleen biks staan er een stuk slechter uit zien. ZE wilde meteen weten wat ik dan voer en wilde graag op de hoogte blijven. Zelf is ze ook geen fan van biks.

ik werk zelf in een dierenwinkel en ben paraveterinair en als ik dan de verpakkingen lees (ook die van hfst en ss)zit er ook een hoop spul in wat een (wild) konijn nooit uit zichzelf zal eten (een duidelijk antwoord over waarom ik zo min mogelijk biks voer?)

ik heb een boekje waarin ik voortaan bij houd welke groente ze wanneer gehad hebben zodat ik zoveel mogelijk kan wisselen. Qua hooi krijgen ze drie soorten kruidenhooi van beaphar en het bergweidehooi van zooplus

Leuk!

Wil je da uit intresse geen gratis vitamine/mineralen test doen? ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okay, iderdaad eet een konijn bijvoorbeeld ook geen witlof in het wild. Dat is helemaal waar. Maar er zijn inderdaad ook groente en fruit soorten die in het wild groeien.

Daarnaast vind ik het een vreemd idee dat een konijn in een paar minuten hun biks op kunnen eten en zo hun dagelijkse behoefte kunnen opeten. Mijn konijnen zullen alle biks meteen opeten en niks laten liggen terwijl ze met groente langamer eten en meerdere keren per dag een beetje eten. En dan kun je zeggen 'geef het in een voerbal', en dat kan ook, maar ik zie zonder het in 'verrijking' te stoppen al verschil hoe ze er mee omgaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maakt het uit of een hond konijn eet of ander vlees?


 


Verder ben ik het helemaal eens met Lonja: het moet allemaal zo natuurlijk mogelijk, maar wat is dan precies natuurlijk? En dagelijks bijhouden wat je geeft? Pffff. Sorry, maar ook mijn konijnen zien er prima uit en die krijgen toch echt voornamelijk biks en hooi. Verder af en toe wat groenten (witlof en wortel, dus niet erg natuurlijk) en gedroogde kruiden. Mijn dieren zijn bijna nooit ziek, op een oudere dame na, die het laatste jaar erg kwakkelt. Ik lees hier steeds vaker dat mensen het voeden haast wetenschappelijk proberen te benaderen, maar ondertussen weet niemand wat nu echt goed is.


 


Verder vraag ik me af of jullie wel eens naar jullie konijnen kijken. In een hok/ren, waarschijnlijk niet op gras maar op tegels o.i.d.. Gekke brede kop, rare kleuren en mogelijk zelfs hangoren. Is dat nou echt te vergelijken met wilde konijnen? Ik denk van niet, als ik bijvoorbeeld naar mijn kleurdwergje kijk. Maakt het dan uit of zijn voeding lijkt op die van een wild konijn?


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk!

Wil je da uit intresse geen gratis vitamine/mineralen test doen? ;)

Liora en casper vinden het vaak al niet super bij de dierenarts, dus ik probeer er (wanneer ik ze bij heb) zo snel mogelijk weer te vertrekken zodat het zo min mogelijk stress geeft. Van de ene kant is het zeker een idee. Vooral omdat je dan zeker weet dat ze genoeg in balans zijn, maar als ik het vergelijk met de stress vind ik het niet de moeite waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maakt het uit of een hond konijn eet of ander vlees?

 

Verder ben ik het helemaal eens met Lonja: het moet allemaal zo natuurlijk mogelijk, maar wat is dan precies natuurlijk? En dagelijks bijhouden wat je geeft? Pffff. Sorry, maar ook mijn konijnen zien er prima uit en die krijgen toch echt voornamelijk biks en hooi. Verder af en toe wat groenten (witlof en wortel, dus niet erg natuurlijk) en gedroogde kruiden. Mijn dieren zijn bijna nooit ziek, op een oudere dame na, die het laatste jaar erg kwakkelt. Ik lees hier steeds vaker dat mensen het voeden haast wetenschappelijk proberen te benaderen, maar ondertussen weet niemand wat nu echt goed is.

 

Verder vraag ik me af of jullie wel eens naar jullie konijnen kijken. In een hok/ren, waarschijnlijk niet op gras maar op tegels o.i.d.. Gekke brede kop, rare kleuren en mogelijk zelfs hangoren. Is dat nou echt te vergelijken met wilde konijnen? Ik denk van niet, als ik bijvoorbeeld naar mijn kleurdwergje kijk. Maakt het dan uit of zijn voeding lijkt op die van een wild konijn?

Ieder zijn eigen mening.

Mijn konijnen lopen het grooste deel van de dag buiten rond. Nou zal je waarschijnlijk zeggen; met een hek er om heen'. Ja inderdaad het is een afgesloten stuk. Ze zijn anders dan een wild konijn, dat weet ik ook wel. En of ik hoofdzakelijk groente voer of hoofdzakelijk biks, misschien is het wel hetzelfde in jou ogen omdat het beide niet iets is wat een wild konijn zou eten. Maar ik vind het zelf de moeite waard om het op deze manier te doen. En als het ineens niet meer zou werken, dan stap ik ook gewoon weer over op biks.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het doet mijn konijnen verder geen kwaad en ze zijn langer bezig met hun eten. Eerst hadden de konijnen altijd een onrustig moment als er biks in het spel was, omdat ze allebei zoveel mogelijk wilde hebben. Of het nou in ballen zat, door de hele ren lag of in een puzzel zat. Op dit moment is er geen probleem wat betreft eten, ze stormen er niet op af en er is geen spanning in het spel.

En natuurlijk weet ik niet 100% zeker van binnen alles helemaal prima is bij de konijnen, maar in hoeverre weet je dat met biks? Door te lezen wat er op de verpakking staat? Omdat het bij andere konijnen getest is? Je hebt misschien iets meer zekerheid voor je gevoel, maar ook dan weet je het niet helemaal zeker.

Het gaat mij er ook niet om dat mijn konijn een dieet krijgt wat erg lijkt op die van de wilde soortgenoten, want ze Zijn zeker niet hetzelfde. Ik doe het ook niet om die rede, ik doe het omdat een deel van de ingrediënten van biks me niet aanstaan en omdat dit dieet pluspunten oplevert voor mijn konijnen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel ik ben ook al aardig onderweg met minder brok voeren. De kruiden uit de webwinkel van bunnybunch zijn besteld. Grasmix, Luzernemix, Paardenbloem (al bijna uitgebloeid), Peterseliesteeltjes, Kamillebloemen en Brandnetel. Ook zo veel mogelijk gelet op wat er in het seizoen groeit.


 


Verder ga ik bezig om rondom mijn konijnenhok verse kruiden voor de nijnen te zaaien in speciekuipen.


Wie weet nog hoeveel kruiden ik ook alweer per kilo lichaamsgewicht mag voeren? Voor gedroogde kruiden één eetlepel per kilo lichaamsgewicht toch? En mag je dat dan elke dag geven?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel ik ben ook al aardig onderweg met minder brok voeren. De kruiden uit de webwinkel van bunnybunch zijn besteld. Grasmix, Luzernemix, Paardenbloem (al bijna uitgebloeid), Peterseliesteeltjes, Kamillebloemen en Brandnetel. Ook zo veel mogelijk gelet op wat er in het seizoen groeit.

Verder ga ik bezig om rondom mijn konijnenhok verse kruiden voor de nijnen te zaaien in speciekuipen.

Wie weet nog hoeveel kruiden ik ook alweer per kilo lichaamsgewicht mag voeren? Voor gedroogde kruiden één eetlepel per kilo lichaamsgewicht toch? En mag je dat dan elke dag geven?

Elke dag tot 2 eetlepels gedroogde kruiden per kilo :)

Hoeveel biks voer je nu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maakt het uit of een hond konijn eet of ander vlees?

Verder ben ik het helemaal eens met Lonja: het moet allemaal zo natuurlijk mogelijk, maar wat is dan precies natuurlijk? En dagelijks bijhouden wat je geeft? Pffff. Sorry, maar ook mijn konijnen zien er prima uit en die krijgen toch echt voornamelijk biks en hooi. Verder af en toe wat groenten (witlof en wortel, dus niet erg natuurlijk) en gedroogde kruiden. Mijn dieren zijn bijna nooit ziek, op een oudere dame na, die het laatste jaar erg kwakkelt. Ik lees hier steeds vaker dat mensen het voeden haast wetenschappelijk proberen te benaderen, maar ondertussen weet niemand wat nu echt goed is.

Verder vraag ik me af of jullie wel eens naar jullie konijnen kijken. In een hok/ren, waarschijnlijk niet op gras maar op tegels o.i.d.. Gekke brede kop, rare kleuren en mogelijk zelfs hangoren. Is dat nou echt te vergelijken met wilde konijnen? Ik denk van niet, als ik bijvoorbeeld naar mijn kleurdwergje kijk. Maakt het dan uit of zijn voeding lijkt op die van een wild konijn?

Van binnen is een tam konijn hetzelfde als een wild konijn. Daar gaat het om.

Tuurlijk moet je altijd naar je nijnen blijven kijken.

Dit topic ging echter niet om een discussie. Het ging om ervaringen van mensen die geen of weinig biks voeren.

Als jij biks wilt geven, moet je dat lekker doen :)

Als je verder wilt met een discussie, open dan je eigen topic.

Nu graag weer on topic.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Er word toch overal van alles verbouwd en door konijnen opgegeten?

Ik heb ooit op tv een man gezien die tomaten at die gewoon in het wild groeide zonder dat iemand ze gezaaid had.
Kijk eens naar de bos aardbei: ook een wilde plant.

 

Ik zeg toch ook niet dat konijnen geen groente zouden mogen eten of zo?

Tuurlijk eten konijnen ook wel eens een hapje van dingen die verbouwd worden door de mens.

Maar de wilde konijnen die ik ken eten liever andere dingen, het enige in mijn moestuin dat wilde konijnen graag eten zijn aardbeien, de rest moeten ze niet.

Niet doen alsof wilde konijnen van nature groenten eten, dat is niet zo. Tomaten komen gewoon niet in het wild voor hier, dat er een keer een tomaat toch kans heeft gezien te groeien is hartstikke grappig maar wel een unicum. 

 

Mijn eigen konijnen eten liever de planten die ik pluk dan groenten. Ze vinden het gewoon lekker en ik denk ook dat het gezond is voor ze om veel groen te eten. 

Het kost geen rooie rotcent en is onbespoten. Ik vind het zelf heerlijk om 's avonds met 2 emmers door de weilanden te struinen en buiten te zijn, te zien wat er allemaal groeit en bloeit en leeft rondom het huis.

Ik hou me dan ook bezig met de planten die niet voor de konijnen zijn hoor. Zo veel tijd kost het niet, met 15 minuten heb ik de emmers vol en de beestjes aan het smullen. Meestal doe ik er alleen veel langer over omdat ik op mijn dooie akkertje loop te struinen en hier eens naar een vogeltje sta te kijken en daar een gek plantje zie en nog eens 2 minuten naar de wolken sta te kijken en dan afgeleid word door een kikkertje en dan weer een konijntje zie, enzovoorts.

Ik houd geen excel-bestandjes bij en biks krijgen ze ook gewoon en hooi ook en ze eten ook gewoon gras in de ren. Maar het gras in de huidige ren is maar 1 soort en er zijn veel grassen die ze erg lekker vinden en die niet in de ren staan. Dat het gezond is voor konijnen om gras te eten lijkt me wel bewezen eigenlijk. Dat is geen wilde gok. 

 

Wat betreft dat je zelf ook je konijnen niet natuurlijk houdt: Dat klopt deels wel maar ook dat probeer ik wel zo veel mogelijk te realiseren binnen de mogelijkheden. Dus inderdaad niet op de tegels, mogelijkheden tot graven, takken om te knagen, de ren zo groot mogelijk, gras om op te grazen, samen met soortgenoten etc. etc. 

Alles wat ik kan doen om ze zo dicht mogelijk bij hun natuurlijke behoeftes te brengen probeer ik te doen. Maar aan de andere kant ook de verantwoordelijkheid te nemen voor de beperkingen die erbij komen kijken door ze in gevangenschap te houden. Dus bijvoorbeeld om ze 'kunstmatig' te koppelen omdat ze nu eenmaal niet weg kunnen lopen van elkaar. Om ze medische zorg te geven als dat nodig is omdat ze niet opgegeten worden als ze ziek worden en er toch geen natuurlijke selectie plaatsvindt, en ook om een dak over de ren te doen omdat ze niet kunnen vluchten. Om ze te castreren omdat er geen ruimte is voor jongen. Etcetera. Dus ik probeer dat wel na te streven binnen de mogelijkheden. Daar hoort dus ook bij dat ik ze eten geef wat ze van nature ook eten en daar hebben zowel ik als de konijnen plezier van. Moet ik dan maar mijn centen uit gaan geven in de supermarkt omdat er niet bewezen is dat het ene beter is dan het andere? Vind ik echt flauwekul. Wat een onzin. Konijnen kunnen prima gras en blaadjes en plantjes eten. 

En net zoals ik een dak over de ren doe voer ik biks bij omdat ze nu eenmaal net zo min zelf kunnen kiezen wat ze eten als dat ze kunnen kiezen waar het hol komt en dat ze kunnen kiezen om te vluchten en al die dingen. 

 

De spijsvertering van een konijn is niet anders omdat hij hangoren of vlekjes heeft in plaats van bruin en spitse oortjes. Het is niet dat de voeding aangepast moet worden op de vachtkleur of iets dergelijks.

De keuteltjes van dwergkonijnen met een teddyvacht zien er als het goed is hetzelfde uit als die van een wild konijn.

Ik vind het ook helemaal niet nodig dat er konijnen zijn met vlekjes of hangoren, dat zijn geen dingen die ik bedacht heb. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tjonge Nicky, je gedraagt je bijzonder autoritair in dit topic. Het is een openbaar forum en eenieder mag hier reageren zoals hem of haar dat zint, als het jou niet zint zou ik zeggen: what the hell doe je hier. We weten ondertussen dat jij een soort voeding-fetish hebt, en dat je dat enorm graag uitbuit op dit forum. Dat is heel fijn voor je, maar sleep daar anderen niet zo in mee, het gaat echt te ver. Gelukkig heb je nu een mede voeding-fetish lid gevonden, misschien kunnen jullie dan fijn via prive berichten elkaars voeding flauwekul delen. Wil je dat niet, dan zul je moeten accepteren dat er hier leden zijn die het niet eens zijn met jou en dat discussie dan uiteraard plaats vindt in het topic dat jij zelf geopend hebt.


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig heb je nu een mede voeding-fetish lid gevonden, misschien kunnen jullie dan fijn via prive berichten elkaars voeding flauwekul delen. Wil je dat niet, dan zul je moeten accepteren dat er hier leden zijn die het niet eens zijn met jou en dat discussie dan uiteraard plaats vindt in het topic dat jij zelf geopend hebt.

Ho even, dat heb ik echt niet. Ik vind het een intressant topic en ik heb er wat mee gedaan. Maar bij mij draait het niet alleen op voeding. Heat draait meer om plezier van de konijnen, hoe slim ze zijn, de interactie die ze met elkaar en mij hebben. Dat ik toevallig zo betekend niet meteen dat ik er een obsessie ofzo voor heb.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag of morgen komen de bestelde bb kruiden binnen. Dan maar weer rustig opbouwen met kruiden geven. Ik heb zaterdag het laatste gegeven dus zullen ze wel weer eventjes moeten wennen. Ze krijgen nog steeds met z'n allen 40 gram SS brok. Als dat op is stap ik over op JR-farm Grainless Complete Dwergkonijnen. Natuurlijk ga ik het voer eerst wel door elkaar mengen =)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet eerlijk zeggen, dat ik vooral aan mijn halfwildjes merk dat je ze helemaal niet zo blij maakt met biks. Vaak laten ze het staan of deels, ze zijn blijer met de kruiden en gras etc.


 


Weet niet waaraan dat ligt, maar het valt me op.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef HFST. Beaphar Care vind ik eigenlijk wat te duur. Ze eten HFST wel, maar liever kruiden of gras. 


Ik durf overigens ook niet zo snel over te stappen omdat mijn ram snel last van plakpoep heeft. Hij doet t hier goed op, dus dat mijn voedsters het niet willen eten, of naja, andere voorkeuren hebben naar bijv groenvoer, is hun probleem..


Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn ram pakt ook alles aan hfst ss maakt hem niks uit mij voedster daarin tegen is een verwend nest :P die eet geen ss geen hfst beaphar care doet ze een moord voor :P ze duwt zelf me ram ervoor aan de kant :P terwijl hij de baas is hahaha


Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

We zitten nu nog op 45 gram. Ze eten echt veel meer hooi en leggen grotere keutels. Mijn ram keutelt helaas wel meer buiten de poepbak :( Daar moet ik nog ff een oplossing voor zoeken. Verder ben ik zeer tevreden :) Ze lijken ook beter tegen de hitte te kunnen als vorig jaar, terwijl ze nu nog half in hun winter vacht zitten..


Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .