Ga naar inhoud

Wie geeft zijn konijnen geen biks en kan mij hier meer over vertellen?


Nicky_the

Aanbevolen berichten

Hoi,

Het schijnt dat er een verandering in de diervoederwet is gemaakt waardoor alles op de verpakking vermeld moet worden, dus ook welke vorm van de mineralen er gebruikt word ed. Nu blijkt dus dat het voer waar ik altijd zo blij mee was omdat het 100% natuurlijk zou zijn (beweerde de fabrikant zelf en gaf mij overzichtslijsten), toch niet 100% natuurlijk is.

Ik ben nu dus aan het rond kijken naar voeders die dat wel zijn, maar bedacht me ineens dat mijn konijnen maar 13 gram per kilo lichaamsgewicht aan biks krijgen, verschillende soorten hooi door elkaar met daarin verschillende kruiden/planten etc en ook nog eens heel veel verschillende kruiden, groente, bladeren, takken etc etc. Zowel gedroogd als vers. Het geven van biks was voor mij alleen maar als aanvulling om zeker te weten dat ze alle benodigde stoffen binnen zouden krijgen.

Nu vraag ik me dus af of er hier mensen zijn die hun konijnen al langere tijd geen biks voeren en waarop hun konijnen het dan wel goed doen? Om te kijken of ik zonder biks ook al een complete maaltijd maak of dat ik hier dan wat dingen aan toe zou moeten voegen.

Als je wel een complete voeding weet die echt 100% natuurlijk is (dus ook geen natriumseleniet bijvoorbeeld), dan hoor ik dit uiteraard ook graag.

Alvast bedankt voor alle input!

aangepast door Nicky_the
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Nicky,

Ik kan je niet helpen, maar ik wil wel even zeggen dat ik met hetzelfde idee zit. Biks is natuurlijk niet echt natuurlijk voor konijnen en het feit dat ze in 5 minuten calorieen voor een hele dag naar binnen kunnen werken is natuurlijk niet normaal voor een konijn.

Ik ben nu al overgestapt op de helft van de biks (SS) en een flinke schaal met een stuk of 12 verschillende kruiden/bloemen (van caviakruiden.nl) Maar helemaal geen biks zou, als dat veilig te doen is uiteraard nog beter zijn.

Mijn kat voer ik volgens het BARF principe en die heeft dus nog nooit een brokje gehad en ook dat bevalt enorm goed, hij is altijd vrolijk, energiek, maar ook rustig, verhaart niet, de kattenbak en hij zelf stinkt nooit en hij lijkt nooit echt rammelende honger te hebben. Dat heeft me te denken gezet over hoe verstandig biks geven nu is, ik ga dit topic zeker volgen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je wil stoppen met het voeren van biks zul je denk ik naast onbeperkt hooi van zeer goede kwaliteit wel grassen moeten gaan voeren, en dat dan aangevuld met een wisselend assortiment en kruiden en groenvoer.

Ik heb er zelf ook geen ervaring mee. Volgens mij niemand hier op het forum. Er is geen rekenschematje of voedingsadvies zoals dat er met barf voor honden en katten wel is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Nicky,

Ik kan je niet helpen, maar ik wil wel even zeggen dat ik met hetzelfde idee zit. Biks is natuurlijk niet echt natuurlijk voor konijnen en het feit dat ze in 5 minuten calorieen voor een hele dag naar binnen kunnen werken is natuurlijk niet normaal voor een konijn.

Ik ben nu al overgestapt op de helft van de biks (SS) en een flinke schaal met een stuk of 12 verschillende kruiden/bloemen (van caviakruiden.nl) Maar helemaal geen biks zou, als dat veilig te doen is uiteraard nog beter zijn.

Mijn kat voer ik volgens het BARF principe en die heeft dus nog nooit een brokje gehad en ook dat bevalt enorm goed, hij is altijd vrolijk, energiek, maar ook rustig, verhaart niet, de kattenbak en hij zelf stinkt nooit en hij lijkt nooit echt rammelende honger te hebben. Dat heeft me te denken gezet over hoe verstandig biks geven nu is, ik ga dit topic zeker volgen!

Mijn 2 honden en kat zitten idd ook op Barf. Ik zou het dus ook niet erg vinden om zelf een menu voor mijn konijnen samen te stellen, al ben ik daar volgens mij al aardig mee bezig. Ik weet echter niet exact wat konijnen nodig hebben en of hier uberhaupt richtlijnen voor zijn. Een wild konijn eet immers van heeeel veel dingen een klein beetje.

Ik weet wel dat er hier op het forum mensen (of in iedergeval 1 iemand) zijn/waren die geen biks voerden. Ik weet alleen niet meer wie en zou dus graag willen weten hoe ze dat doen en hoe dat bevalt..

Het feit is wel dat sinds ik zoveel kruiden, takken en hooi soorten ben gaan geven, mijn konijnen niet meer bij de dierenarts zijn geweest voor haakjes, gas, verstopping etc (even afkloppen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je wil stoppen met het voeren van biks zul je denk ik naast onbeperkt hooi van zeer goede kwaliteit wel grassen moeten gaan voeren, en dat dan aangevuld met een wisselend assortiment en kruiden en groenvoer.

Ik heb er zelf ook geen ervaring mee. Volgens mij niemand hier op het forum. Er is geen rekenschematje of voedingsadvies zoals dat er met barf voor honden en katten wel is.

Ik koop 1x in de zoveeltijd alles wat ik op een site kan vinden dat veilig is voor konijnen en meng dan elke week 10 soorten kruiden door elkaar. Elke keer als er een zakje op is, komt er een nieuw soort kruid bij.

Verder krijgen ze oa perentakken, wilgentakken en riet. In de zomer krijgen ze allerlei kruiden en planten uit de tuin.

Ik ben nu ook bezig om biologische groenten te kweken, waar ze dan ook af en toe een beetje van zullen krijgen.

Verder geef ik op het moment meer dan 8 soorten hooi waar ook weer kruiden in verwerkt zitten.

Of bedoel je dat ik dan bijvoorbeeld een grasmat in hun ren moet leggen met verschillende grassoorten?

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk topic om te lezen. Ik heb er nooit zo over nagedacht maar even een vraagje: het is dus niet erg om verschillende soorten hooi door elkaar te voeren? Ze krijgen nu onbeperkt tijmhooi van beaphar maar het is dus goed om meerdere soorten te voeren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er meer over bekend zou zijn, zou ik zelf ook sterk neigen naar een puur natuurlijk dieet. Helaas is dat niet zo. Daarbij merk ik aan mijn konijnen wel dat ze echt de hoeveelheid biks die ze krijgen, nodig hebben om goed op gewicht te krijgen. Wat Angelaenpuk aanhaalt klopt precies: Ze werken zo in korte tijd veel calorieën naar binnen. Dat heeft dus ook een keerzijde als je alleen natuurlijk gaat voeren, je moet héél véél overal van geven wil je genoeg geven. Ik heb zelf een konijntje die met vijf weken heel erg ziek werd. Omdat biks daar een rol in kan spelen, ben ik gestopt met het voeren van brok toen. Hij kreeg heel veel groente en gedroogde kruiden en hij deed het super, groeide naar omstandigheden goed etc. Maar toen werd hij met twaalf weken opnieuw ziek en dat was zo'n klap, hij viel zo veel af. Ik kon dat met groente en kruiden niet compenseren en ben dus wel biks gaan voeren. En wat ik met een kilo groente en handenvol gedroogde kruiden (en hooi natuurlijk) niet voor elkaar kreeg, lukte met 25 gram biks wel.

En wil je het echt goed doen, dan moet je heel veel verschillende soorten geven en ook precies weten wat ze waarvan in welke hoeveelheid nodig zijn. En dat weten we dus gewoon niet. Althans, ik kan er niks over vinden. En op zich kan een konijn zich goed redden met een karig dieet, in het wild is heto ok niet altijd een luilekkerland voor ze. Maar wilde konijnen zijn ook niet gemaakt om de leeftijden te bereiken die onze tamme konijnen (hopelijk) wel bereiken.

Dit onderwerp is wel iets waar ik me in blijf verdiepen omdat ik het belangrijk vind zo natuurlijk mogelijk te voeren, maar vooralsnog ligt bij mijn konijnen wel de nadruk op zo natuurlijk mogelijk. Veel hooi, kruiden, groenten en takken dus, maar ook een beperkte portie brok van hoogwaardige kwaliteit. Mijn konijnen zijn helaas niet de gezondste, dus even een 'beginnersfoutje' maken met het samenstellen van de voeding o.i.d. kunnen zij zich gewoon niet permitteren qua conditie. Alleen al daarom begin ik er nu gewoon niet aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat als je je konijn natuurlijk wilt voeren gras het belangrijkste is. Wilde konijnen eten voornamelijk gras.

je kan wel hooi geven in plaats van gras maar een wild konijn snapt de ballen van hooi. Afgelopen winter zag ik hier ini-minikeuteltjes toen er sneeuw lag dus ik dacht dat een wild konijn het moeilijk had en heb wat hooi neergelegd. Na 2 dagen was het pas voor de helft op. Wel normale keutels toen maar kan ook van een ander konijn zijn geweest.

Terwijl als ik een aardbeitje neer leg in de ingang van een hol dan is het de volgende ochtend altijd weg.

Mijn eigen konijnen blieven ook geen hooi meer als ze altijd zo veel gras kunnen eten als je wilt.

Met een grasmat in de ren kun je ze niet onbeperkt gras voeren. Dat is te weinig om het gras goed te laten groeien en ze juist de mooie lange stevige grassen met zaden te geven die ze zo lekker vinden. Ik denk dat het gras in mijn grote ren die fase al niet eens gaat bereiken met 4 konijnen. Dus ik zou gewoon zelf de natuur in gaan om gras te plukken op een goede plaats, maar dat lijkt me heel moeilijk als je niet zelf een mooie grazige weide naast je huis hebt. Want ik zou niet langs een weg plukken of zo. Wat inhoudt dat je dagelijks ergens naartoe moet om gras te halen en niet te ver want het moet natuurlijk vers gegeven worden. Lijkt me niet makkelijk.

Volgens mij heeft Zwarte Panter ooit een tijdje alleen groen gevoerd en had die ook alles uitgezocht m.b.t. voedingsstoffen.

Lijkt me heel moeilijk, alleen al het mineralengehalte kan van bodem tot bodem erg verschillen. Ik geef zeker in de zomer ook bergen groenvoer uit eigen tuin maar ik heb geen idee wat het gehalte aan voedingsstoffen is. Je merkt dan ook goed dat in bepaalde jaargetijden iets helemaal niet lekker gevonden wordt wat in een ander jaargetijde nog het lekkerste uit de hele emmer was. Dus ook daar zitten al flinke verschillen in. Je zou dus echt al van maand tot maand moeten kijken wat voldoende voedingsstoffen bevat. Lijkt me een onmogelijke opgave.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn dat geen brok krijgt zou inderdaad de hele dag door de mogelijkheid moeten hebben om grassoorten te eten. Dat red je niet met een grasmat in de ren (wat overigens ook niet erg voedzaam gras is). Ik denk dat je bijna een weilandje moet hebben waar je je konijnen op houd in zo een geval, en dat je het dan wel goed red met het bijvoeren van hooi, kruiden en groenvoer. Maar het volledig natuurlijk voeren van een konijn in een ren of in huis is denk ik best lastig. Al het verse dat je geeft moet toch binnen een korte periode opgegeten worden. Of je moet bijvoorbeeld bakken inzaaien met grassoorten en (on)kruiden en elke dag zo een bak in de ren of in huis zetten ofzo.. Maar dat is nogal een werk lijkt me haha. Best lastig nog.

Het ligt ook een beetje aan je konijnen hoor! Als je nijnen hebt die makkelijk op gewicht blijven bij een karig dieet is het natuurlijk perfect. Maar zodra ze niet fit zijn of als het nijnen zijn die toch wat meer moeite hebben op gewicht te blijven lijkt het me best lastig worden. Ik denk dat het uiteindelijk toch een kwestie van proberen zal zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgt Binky ook al een hele tijd geen biks meer omdat hij er ook niet tegen kan. Hij krijgt hooi, kruidenhooi, groenvoer en gedroogde kruiden. ;) En hij blijft tot nu toe prima op gewicht.

Super! Hoe lang doe je dit al en heeft hij gezondheids problemen? Of gaat alles prima?

Wat geef je precies?

Bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle anderen: Ook super bedankt! Alle info is enorm waardevol voor mij en zet mij zeker nog meer aan het denken.

De engelse sites ga ik even uitpluizen zodra ik dat op mijn gemakje kan gaan doen.

Alle info en idëen zijn nogsteeds welkom ;)

Ik heb overigens van de 'betere' vitakraft lijn heel veel info en zelfs 2 proefzakjes gekregen. Het ziet er intressant uit, maar ik wacht nog op meer info. Het gaat in iedergeval op een koud geperst brok van 'Emotion' en Emotion Nature Dinner (ziet eruit als gedroogde kruiden).

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb die vitakraft emotion gegeven voor een paar maanden, was ik tevreden van. Het werkt goed voor Basjes gevoelige darmen. :)

Ik hoop verder ook dat er op korte termijn meer en meer informatie gaat komen met betrekking tot het onderwerp, ik ben nl zelf ook heel geïnteresseerd. Maar ach, wie gaat er dat onderzoeken? er is nu niet bepaald veel geld te verdienen met zo'n onderzoek denk ik, door een gebrek aan markt ervoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je echt precies wil weten hoe lang ik hem geen droogvoer geef moet ik zo even al zijn dagboeken gaan nalezen die ik bij hou voor hem. Binky heeft traagwerkende darmen en nu ik alleen dit dieet geef gaat het voor mijn gevoel veel beter. In juni wordt hij 6 en vanaf dat hij 1 jaar is speelt dit probleem al en je wil niet weten hoeveel soorten droogvoer ik geprobeerd heb en weg heb kunnen gooien of geven. :( Wel moet ik zeggen dat hij ook nu bijna een jaar homeopatische druppeltjes krijgt in het drinkwater voor dit probleem. Binky krijgt hooi, kruidenhooi, dillestelen, brandnetelblad, paardenbloemblad, tijm en weegbree als kruiden en dan natuurlijk groenten.

Super! Hoe lang doe je dit al en heeft hij gezondheids problemen? Of gaat alles prima?

Wat geef je precies?

Bedankt.

aangepast door JoBoris76
Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk topic, lees af en toe stilletjes mee op Bunnybunch en dit topic komt erg overeen met wat ik momenteel aan het uitzoeken ben. Ik heb twee buitenkonijnen die het eigenlijk prima doen op Science Selective, maar natuurlijk voeren heb ik altijd erg interessant gevonden. Sinds kort hebben we ook een hond die vanaf het begin af aan vlees krijgt en dat heeft me nog meer aan het denken gezet. Brokloos durf ik (nog) niet aan omdat ik van mening ben dat je dan wel heel veel verschillende soorten grassen en kruiden wil geven wil je dit compleet maken en dat is momenteel voor ons praktisch niet haalbaar. Bovendien zijn er maar weinig kruiden en hooisoorten in de handel waar analyses van bekend zijn, en ik wil wel graag weten wat ik voer.

Na veel lezen heb ik besloten om granen uit het menu te gaan schrappen en te kiezen voor een brok die vooral bestaat uit koud geperste grassen en kruiden. Mijn oog is gevallen op de graanloze lijn van JR-Farm. Vitakraft emotions en die kruidenmix heb ik ook gezien en komt qua vorm aardig overeen, maar ik schrok erg van de prijs... Bovendien heb ik beide merken vergeleken op ingrediënten en analyse en uiteindelijk vond ik JR Farm op bepaalde punten beter. Momenteel krijgen de nijnen nog vooral SS aangevuld met een beetje Grainless Complete, maar zodra heb buiten wat warmer wordt wil ik volledig overstappen op Grainless Complete, waarschijnlijk aangevuld met een kruidenmix van hetzelfde merk. Ben erg benieuwd naar jou verdere zoektocht naar een natuurlijke voeding en natuurlijk ook hoe onze konijnen het gaan doen op hun 'nieuwe' dieët ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk topic, lees af en toe stilletjes mee op Bunnybunch en dit topic komt erg overeen met wat ik momenteel aan het uitzoeken ben. Ik heb twee buitenkonijnen die het eigenlijk prima doen op Science Selective, maar natuurlijk voeren heb ik altijd erg interessant gevonden. Sinds kort hebben we ook een hond die vanaf het begin af aan vlees krijgt en dat heeft me nog meer aan het denken gezet. Brokloos durf ik (nog) niet aan omdat ik van mening ben dat je dan wel heel veel verschillende soorten grassen en kruiden wil geven wil je dit compleet maken en dat is momenteel voor ons praktisch niet haalbaar. Bovendien zijn er maar weinig kruiden en hooisoorten in de handel waar analyses van bekend zijn, en ik wil wel graag weten wat ik voer.

Na veel lezen heb ik besloten om granen uit het menu te gaan schrappen en te kiezen voor een brok die vooral bestaat uit koud geperste grassen en kruiden. Mijn oog is gevallen op de graanloze lijn van JR-Farm. Vitakraft emotions en die kruidenmix heb ik ook gezien en komt qua vorm aardig overeen, maar ik schrok erg van de prijs... Bovendien heb ik beide merken vergeleken op ingrediënten en analyse en uiteindelijk vond ik JR Farm op bepaalde punten beter. Momenteel krijgen de nijnen nog vooral SS aangevuld met een beetje Grainless Complete, maar zodra heb buiten wat warmer wordt wil ik volledig overstappen op Grainless Complete, waarschijnlijk aangevuld met een kruidenmix van hetzelfde merk. Ben erg benieuwd naar jou verdere zoektocht naar een natuurlijke voeding en natuurlijk ook hoe onze konijnen het gaan doen op hun 'nieuwe' dieët ;)

Hou me maar op de hoogte ;)

Zou je mij de ingredienten en analyses van die JR Farm grainless kunnen geven? Ik heb het bij de fabriek zelf opgevraagd, maar tot nu toe geen enkel antwoord..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je echt precies wil weten hoe lang ik hem geen droogvoer geef moet ik zo even al zijn dagboeken gaan nalezen die ik bij hou voor hem. Binky heeft traagwerkende darmen en nu ik alleen dit dieet geef gaat het voor mijn gevoel veel beter. In juni wordt hij 6 en vanaf dat hij 1 jaar is speelt dit probleem al en je wil niet weten hoeveel soorten droogvoer ik geprobeerd heb en weg heb kunnen gooien of geven. :( Wel moet ik zeggen dat hij ook nu bijna een jaar homeopatische druppeltjes krijgt in het drinkwater voor dit probleem. Binky krijgt hooi, kruidenhooi, dillestelen, brandnetelblad, paardenbloemblad, tijm en weegbree als kruiden en dan natuurlijk groenten.

Bedankt.

Je geeft dus eigenlijk niet veel kruiden en toch doet hij het er al bijna 5 jaar goed op? Of begrijp ik dat verkeerd? Heeft hij ook een glanzende vacht ed?

Wel fijn dat het nu beter met Binky gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben niet 5 jaar geleden gestopt met het droogvoer hoor. Ik weet niet precies meer wanneer ik daarmee gestopt ben want ik heb natuurlijk eerst alle merken die hier waren geprobeerd om te kijken of dat goed ging. Hij is op het moment weer aan het verharen maar als hij daarmee klaar is ziet hij er verder hartstikke goed uit. Misschien is hij zelfs wel wat aan te dikke kant. ;)

Bedankt.

Je geeft dus eigenlijk niet veel kruiden en toch doet hij het er al bijna 5 jaar goed op? Of begrijp ik dat verkeerd? Heeft hij ook een glanzende vacht ed?

Wel fijn dat het nu beter met Binky gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .