Ga naar inhoud

Wie geeft zijn konijnen geen biks en kan mij hier meer over vertellen?


Nicky_the

Aanbevolen berichten

Ik hang alles gewoon te drogen, 's ochtends plukken op droge dagen aan de balken van de stal of hier op zolder aan de balken. Heb ruimte genoeg om dingen gewoon te drogen te hangen en dat gaat prima. Ik weet dat men hier vroeger op zolder ook hele oogsten van bonen etc. te drogen hing. Het is er hier goed op ingericht om dat soort dingen te doen, heb ook een provisiekamer en hooizolder en zo. Gewoon ophangen en niet meer naar omkijken. Ook voor mezelf droog ik dingen op die manier, boeketten droogbloemen, stengels met plantenzaden, bollen, uien en knoflook etc. hangt hier allemaal lekker te hangen.

Je moet gewoon dingen op het goede moment doen, ik kijk daarbij naar het weer, de tijd van het jaar en de stand van de maan, dan komt het allemaal vanzelf goed. Op die manier kun je voorraden heel lang bewaren zonder dat je daar hulpmiddelen bij nodig hebt :)

Dat is idd ook wel een idee! Gewoon een lijntje in de schuur spannen of op zolder :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoorde laatst van iemand dat het af en toe laten liggen van bdk's juist een teken is dat ze genoeg voedingsstoffen binnen hebben gekregen en dat die bdk dus overbodig is. Of dit waar is, weet ik niet.

Nou dat zou ook nog kunnen , ok , sorry mischien niet helemaal goed gelezen en ja ik geef wel biks dus reageer niet meer in dit topic

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dat zou ook nog kunnen , ok , sorry mischien niet helemaal goed gelezen en ja ik geef wel biks dus reageer niet meer in dit topic

Ook als je wel biks geeft, mag je wel in dit topic reageren hoor :) Het ging erom dat jij het erover had dat mensen met biks vaak geen kruiden geven en dit topic gaat juist over wat je moet geven zonder biks of een 100% natuurlijke kant en klare voeding (zonder toegevoegde dingen, ook geen toegevoegde vitaminen/mineralen) ;)

Iedereen is welkom in dit topic hoor :mdr:

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je brok geeft zit daar in principe alles in en hoef je niets bij te voeren om een konijn te laten overleven. De meeste konijnen zullen inderdaad niet veel kruiden krijgen maar dat is met een goede brok ook niet verkeerd, de toegevoegde vitamines in een brok vervangen als het ware de stoffen uit grassen en kruiden die konijnen van nature eten. Als je echter je konijn geen brokken meer wil voeren komt er wat meer bij kijken. Je kan er niet vanuit gaan dat een konijn alle nodige stoffen uit het hooi kan halen. Zeker niet uit het koeiengras dat in Nederland het meeste voorkomt. Dus als je geen brok wil voeren is variatie in grassen en kruiden gewoon erg belangrijk om geen tekorten te laten ontstaan. Ik vind het alleen erg jammer dat er nog maar weinig bekend is over de voedingsbehoefte van konijnen en daarnaast zijn er maar weinig hooi en kruidensoorten waarvan analyses bekend zijn.

Ik heb trouwens zojuist een grote zak JR Farm Grainless besteld en ga toch definitief over. Wat betreft die rode klaver, ik weet niet hoe deze op de giftige lijst terecht gekomen is maar als ik op engelse sites zoek staat het nergens op deze lijst. Wel dat het veel eiwit en calcium bevat en daarom met mate gevoerd moet worden. Daarnaast blijf ik kruiden geven en misschien wel de brok op den duur steeds meer vervangen door kruiden, maar eerst even zien hoe dit gaat. Dit is trouwens de analyse van het voer:

Eiwit: 11.1%, Vetgehalte: 2,9% Ruwe vezels: 21,5%, Ruw as: 7,4%, Calcium: 0,5%, Fosfor: 0,3%.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nu de proefzakjes vitakraft aan het geven. Ik vind het ook jammer dat er weinig te vinden is omtrend konijnen en het niet voeren van biks.

Ik verwacht nog meer info van vitakraft. Als dat allemaal goed is, stap ik over op de koudgeperste brokken van hun om daar zo min mogelijk van te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Klinkt goed Nicky!

Nog wel een paar vraagjes over vitakraft want ik word nog niet veel wijzer van hun site, ik ben op zoek gegaan naar de kruiden mixen maar ik kom op de site van vitakraft alleen vita verde nature dinner tegen, hier zitten dan wel granen in. Op internet vind ik ook vitakraft emotions nature dinner hier lijken volgens de beschrijving geen granen in te zitten. Weet jij of dit twee afzonderlijke producten zijn? Als ik het goed begrepen heb moet ik de emotions lijn van vitakraft pakken maar ik vind zoveel verschillende producten terug dat ik niet helemaal zeker ben wat ik moet bestellen.

Voor de liefhebbers trouwens hierbij de analyse van JR Farm Grainless brok:

Eiwit 11,1%

Vet 2,9%

Vezels 21,5%

Calcium 0,5%

Fosfor 0,3%

Buiten gaan ze dus over op JR farm maar binnen heb ik een mannetje op leeftijd die ik niet wil laten overschakelen. Hij heeft echter vaak plakpoep en weinig eetlust in de ochtend dus dan wilde ik hem in de ochtend makkelijk te verteren kruiden geven en in de avond zijn SS. Minder brok is niet een optie want dan valt hij af dus vandaar dat ik nature dinner voor hem in de ochtend overweeg. Of gewoon zelf wat kruiden mengen maar dan zit ik weer met het probleem dat ik geen idee heb wat hij binnenkrijgt en op zijn leeftijd hoeft hij van mij geen proefkonijn te spelen :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

In mijn overzicht vind je de emotion Professional Prebiotic (de koud geperste biks) en de Emotion nature dinner (lijkt op kruiden in een zakje, maar heeft wel evengoed toevoegingen).

Vitakraft heeft idd producten die qua naam enorm op elkaar lijken, maar qua ingredienten niet.

De koud geperste biks die ik nu voer, zijn het goedkoopste bij zooplus.de te kopen (vanaf 50 euro gratis verzending naar NL). Het is de witte zak, niet de groene.

Ik heb ook naar de toevoegingen gekeken. De Vitakraft Emotion Prebiotic heeft de minste toevoegingen tov SS en fibafirst. Dit is ook te verklaren doordat er meer natuurlijke vitamines en mineralen behouden blijven bij het koudpersen van een brok tov het verhitten van een brok.

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik reageer hier bijna nooit (maar lees wel regelmatig mee!).

Ons konijn krijgt al jaren geen biks. Wij hebben hem nu een jaar in huis (of eigenlijk buiten), en bij de vorige eigenaar kreeg hij ook al twee jaar geen biks meer. Dit omdat hij op meerdere verschillende soorten niet goed reageerde (diarree etc) en de dierenarts de vorige eigenaren aanraadde om over te gaan op alleen hooi en groenvoer.

Omdat ik hier op het forum las dat je veel verschillende dingen moet geven om aan de voedingsstoffen te voldoen (als je geen biks geeft) kreeg Youp (konijn) dus ook behoorlijk wat (2x per dag schaal vol met diverse groen, onbeperkt hooi).

Afgelopen winter echter, had Youp de hele tijd last van stront aan zijn kont. Wat erg vervelend was! Op aanraden van de dierenarts zijn we toen een tijdje (3/4 weken) overgestapt op alleen maar hooi en water, om daarna weer rustig op te bouwen met groenvoer. En de stront werd ook inderdaad minder, en hij heeft er inmiddels geen last meer van!

Op dit moment krijgt hij elke dag (naast hooi) 1 cherrytomaatje, klein stukje wortel, schijfje komkommer (cm) en 1 stengel bleekselderij (of 3 blaadjes witlof). Daarnaast ook nog wat kruiden of bladgroen (paar blaadjes van de framboos/aardbei/munt/basilicum).

Het is een happy konijntje, dat overal vrolijk rondhuppelt, mooie vacht heeft en het verder prima doet :)

Binnenkort wordt Youp een jeweetwelkonijntje, zodat hij een vriendinnetje kan krijgen :D (die dan wel ook tegen een groenvoer dieet moet kunnen....)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt KRSTN.

Als ik het zo lees van mensen die al geen biks voeren, dan voer ik al aardig 'compleet' met alle kruiden die ik geef ;)

Ik wil ook een droogmachine aanschaffen zodat ik groente uit mijn eigen tuin kan gaan drogen voor ze. Normale groente veroorzaakt hier vaak ook plakpoep idd, maar gedroogde groenten niet. Als je op 40 graden droogt, dan blijven de meeste voedingsstoffen ook behouden, dus dat is mooi mee genomen.

En een paar konijnenkeutels gebruik ik bij mijn tuin planten en groenten ;)

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Heb ruim twee maanden tot volle tevredenheid JR Farm gevoerd tot dat de brokken ineens wit gingen uitslaan, waarschijnlijk schimmel. Erg jammer want het ging erg goed tot die tijd. Ze zijn dus sinds twee weken weer over op Science Selective, waar ze het overigens ook prima op doen. Speel nog wel met het idee om zelf voer samen te stellen door middel van graspellets en gedroogde planten/kruiden maar momenteel ontbreekt het me aan tijd om dit goed te doen.

Wel heb ik door deze ervaring nog meer vertrouwen erin dat mijn konijnen ook prima zonder brok kunnen. Ze eten hier standaard al veel hooi, groenten, onkruid en een beetje Science Selective dus die stap is helemaal niet zo groot. Maar aangezien ze het op deze manier ook prima doen, laat ik het voorlopig maar even zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees hier al wel ff mee en heb weer eens snel door gescrold.

Jammer wel dat er niet meer reacties zijn gekomen, want ik ben hartstikke benieuwd hoe je een konijn best voedert als je biks wil vermijden.

Hier krijgen ze nu nog om de andere dag biks.

Verder pluk ik elke dag verse kruiden buiten, vers van moeder natuur en dat is dan een heuse mengeling van verschillende grassen, weegbree (smalle en brede), duizendblad, verschillende klavers (maar dat pluk ik niet overmatig), paardenbloemen.

Daarnaast krijgen ze nog groenvoer, maar dan iets beperkter, omdat ze toch heel netjes een hele mand groen opsmullen van moeder natuur en hun neus ondertussen ophalen voor hooi en zelfs biks lijken plots helemaal niet meer lekker.

Ze krijgen dan nog witloof, wortel, wortelloof, venkel en naargelang verder in het winkelkarretje beland: selderij, peterselie, bloemkoolblad, kervel, waterkers, ...

Hangt er wat vanaf wat we zelf graag eten en of er genoeg centen ook over zijn voor bv weer een krop krulandijvie (die hier toch aan 2.5euro staat, wat ik best veel vind, gezien ze die niet eens opkrijgen en ik het niet graag lust).

Het lijkt mij vrij logisch om zoveel mogelijk in de natuur te gaan kijken wat mijn konijnen graag eten en een aanvulling kan zijn voor hen.

Zo ga ik er al es een paar dagen per week op uit om verschillende takjes van bomen te gaan plukken, doornloze blaadjes van bramen (jammer genoeg groeien hier geen braamloze braamstruiken, dus moet ik bladje per bladje afplukken dat geen bramen op de onderkant van het blad heeft), ik zoek dan vers kleefkruid (kleine portie, want dat krijgen ze niet elke dag en het verdroogt nogal snel en wordt zwart als het slecht gedroogt is en is dan echt niet meer goed, bovendien lees ik dat ze het enkel vers zouden mogen oppeuzelen).

Af en toe dan es een blaadje zuring ertussen, wel een jong vers blad en altijd gemengd onder vele grassen en andere (on)kruiden, mag blijkbaar niet alleen gegeven worden.

Herderstasje neem ik ook graag mee en wordt hier heel snel naar binnen gesmikkeld.

De bloemen van klavers zijn ze eveneens dol op.

Ik zorg zo goed mogelijk dat er steeds een mengeling is en niet eenzijdig.

Ook wat de grassen betreft, ik tracht een ommetje te maken en op diverse plaatsen grassen te plukken, zowel jonge grassen, als oudere grassen, grassen met aren aan etc, harde grassen, smalle grassen etc. Zodanig dat ze niet te éénzijdig zouden gaan eten.

Momenteel kan ik alleen maar zeggen dat ze hun neus ophalen voor biks en hooi en dat hun vacht er ontzettend goed uitziet, terwijl een tijdje geleden toch ff dof was.

Ik blijf het topic verder volgen, hoe meer ik weet, hoe liever. Ik voeder liefst zo vers mogelijk.

Zit alleen ook wat in de knoei wat ik in de winter moet doen als er maar beperkt tot zelfs geen groenvoer uit de natuur te halen is.

Dan moeten ze wel weer veel meer hooi en gedroogde kruiden en de kruiden die ik zelf kweek.

Die krijgen ze natuurlijk ook bij en dat is oa melisse, munt, tijm, salie, oregano, straks verse dille, radijs, korenbloem en ik vergeet vast nog wel weer wat (ik kan maar nooit onthouden wat ik allemaal op mijn balkon kweek en wat ze nu precies weer krijgen).

Dat krijgen ze als aanvulling, soms een mengeling van alles onder elkaar, wat dan inhoudt van alles een paar takjes of blaadjes, zodat ik een goede handvol heb van alles tesamen.

Soms krijgen ze dan weer 1 of 2 kruiden waarvan ze dan net een ietsje meer krijgen.

Gaat altijd goed naar binnen, ze komen ervoor aanrennen. Een echte lekkernij blijkbaar.

Af en toe krijgen ze eens haver (niet de vlokken, maar echt gepelde haver) en zonnebloempitjes, maar gezien daar veel vetten in zouden zitten (weet niet of het echt een dikmaker is), krijgen ze dat maar beperkt, een koffielepeltje, eens per week ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo oud was dit topic niet hoor ;)

Ik geef inmiddels de koudgeperste Vitakraft emotion brokken die ik eerder in dit topic benoemde. Ze kwamen er nog meer van aan als met HFST, dus moesten we nog minder dan de richtlijn gaan voeren. Mijn konijnen vinden de grote biks heerlijk en zijn ook lekker lang bezig om hem op te knagen, wat weer goed is voor de tandjes.

Verder ben ik sinds gister bezig om dingen uit mijn eigen tuin te drogen. Mijn konijnen lijken mijn verse gedroogde producten lekkerder te vinden dan dan rechtsstreeks uit mijn tuin of de gedroogde producten van caviakruiden.nl. Ik ben dus om en ga zo veel mogelijk van de producten die ik normaal via internet bestelde, zelf biologisch kweken en dan zelf drogen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb niet het hele verhaal gevolgd want dat is mega veel om te lezen, maar het idee trekt mij ook heel erg. Ik merk dat Bailey die overigens ook best gevoellige darmpjes heeft kruiden heerlijk vindt en hij ook binnen no time grote gele keutels krijgt. Voor zover ik weet is dat heel gezond. Ik heb dat soort keutels bij hem amper meegemaakt en ik geef niet heel vaak kruiden omdat dit in de winkel best duur is en ik geen tuin heb en eigenlijk in het wild ze niet zo snel durf te plukken omdat ik bang ben dat ik verkeerde dingen pluk of misschien wel een ziek konijn er bij langs is geweest. Bailey zit standaard met gezondheidsprobleempjes dus is ook niet ingeënt en als ik dan kruiden van buiten pluk vind ik dat niet zo'n veilig idee. Ik zou best wel meer kruiden willen geven aan Bailey en minder biks..want hij doet het toch al niet zo goed op biks. Snel verstopping enz. Ik zou het nooit helemaal stoppen te geven, maar minderen en gezondere dingen aanbieden lijkt me wel wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ondertussen al een hele tijd bezig bix in zeer geringe mate te geven (30 gram SS per dag voor 3,7kg konijn). Binnenkort zal het 2 maanden geleden zijn dat ik startte. Ik geef elke dag minstens 8 verschillende soorten kruiden (voor het grootste deel vers) en geef veel groenvoer. Veel verschillende soorten en een best grote hoeveelheid (nooit minder dan 500 gram). Dit alles voor 2 konijntjes van respectievelijk 1,5 en 2,2 kg bij de start van dit experiment.

Juist ja, "bij de start". Ondertussen zijn beide konijntjes afgevallen. Bas weegt nog 1,4 kg en Saartje haalt nog net de 2. Voor Saartje geeft dat geen probleem, maar Bas was al mooi slank om mee te beginnen en ik wil niet dat er nog gewicht afgaat. Daarom geef ik sinds enkele dagen weer een beetje meer bix (40 gram per dag voor hun tweetjes samen).

Alleen stel ik mij dan de vraag "kan dit niet anders?". Hoe hou je konijntjes op gewicht die zo'n dieet volgen? Het enige dat ik mij kan bedenken is dat ik weinig verse grassen geef, kan dat het zijn? Gras bevat toch niet zooooo veel voedingsstoffen? Veel verse grassen durf ik niet geven door de aanwezigheid van wilde konijntjes in de buurt.. En je weet maar nooit, dat er een sprietje tussen zit van iets dat ze niet mogen.

Graag tips :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ondertussen al een hele tijd bezig bix in zeer geringe mate te geven (30 gram SS per dag voor 3,7kg konijn). Binnenkort zal het 2 maanden geleden zijn dat ik startte. Ik geef elke dag minstens 8 verschillende soorten kruiden (voor het grootste deel vers) en geef veel groenvoer. Veel verschillende soorten en een best grote hoeveelheid (nooit minder dan 500 gram). Dit alles voor 2 konijntjes van respectievelijk 1,5 en 2,2 kg bij de start van dit experiment.

Juist ja, "bij de start". Ondertussen zijn beide konijntjes afgevallen. Bas weegt nog 1,4 kg en Saartje haalt nog net de 2. Voor Saartje geeft dat geen probleem, maar Bas was al mooi slank om mee te beginnen en ik wil niet dat er nog gewicht afgaat. Daarom geef ik sinds enkele dagen weer een beetje meer bix (40 gram per dag voor hun tweetjes samen).

Alleen stel ik mij dan de vraag "kan dit niet anders?". Hoe hou je konijntjes op gewicht die zo'n dieet volgen? Het enige dat ik mij kan bedenken is dat ik weinig verse grassen geef, kan dat het zijn? Gras bevat toch niet zooooo veel voedingsstoffen? Veel verse grassen durf ik niet geven door de aanwezigheid van wilde konijntjes in de buurt.. En je weet maar nooit, dat er een sprietje tussen zit van iets dat ze niet mogen.

Graag tips :).

Hoeveel kruiden geef je? Je mag 2 eetlepels gedroogde krijgen per kilo lichaamsgewicht. Bij verse kruiden mag dat dus nog meer zijn.

In de winter hebben ze hier wel meer nodig, dan krijgen ze bijvoorbeeld erwtevlokken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ondertussen al een hele tijd bezig bix in zeer geringe mate te geven (30 gram SS per dag voor 3,7kg konijn). Binnenkort zal het 2 maanden geleden zijn dat ik startte. Ik geef elke dag minstens 8 verschillende soorten kruiden (voor het grootste deel vers) en geef veel groenvoer. Veel verschillende soorten en een best grote hoeveelheid (nooit minder dan 500 gram). Dit alles voor 2 konijntjes van respectievelijk 1,5 en 2,2 kg bij de start van dit experiment.

Juist ja, "bij de start". Ondertussen zijn beide konijntjes afgevallen. Bas weegt nog 1,4 kg en Saartje haalt nog net de 2. Voor Saartje geeft dat geen probleem, maar Bas was al mooi slank om mee te beginnen en ik wil niet dat er nog gewicht afgaat. Daarom geef ik sinds enkele dagen weer een beetje meer bix (40 gram per dag voor hun tweetjes samen).

Alleen stel ik mij dan de vraag "kan dit niet anders?". Hoe hou je konijntjes op gewicht die zo'n dieet volgen? Het enige dat ik mij kan bedenken is dat ik weinig verse grassen geef, kan dat het zijn? Gras bevat toch niet zooooo veel voedingsstoffen? Veel verse grassen durf ik niet geven door de aanwezigheid van wilde konijntjes in de buurt.. En je weet maar nooit, dat er een sprietje tussen zit van iets dat ze niet mogen.

Graag tips :).

Ik zou denken dat het mogelijks inderdaad aan het verse gras kan liggen, of algemeen, al wat je vers buiten kan plukken dat ze best goed lusten?

Hier gaat er toch echt héél veel naar binnen wat er van buiten komt. Dan mag je stellen zo'n hele grote LIDL draagtassen, bomvol, een keer of 3 à 4 gevuld per week (maar ik pluk dan elke dag, tenzij ik plek genoeg heb om het gras goed open te leggen anti rotten / schimmels etc).

Ik merk dat ze meer geneigd zijn naar biks als ik eens een paar dagen minder ben kunnen gaan plukken (is en blijft een hele klus he). Ook al voorzie ik dan zowiezo meer groentjes en voeder ik die dagen meer kruiden en zorg ik er dan 2x per dag voor dat ze 6 verschillende soorten hooi hebben, ze blijven dan hongerig en blijven me telkens bedelend en smekend aankijken: zo van: waar blijft nu het échte eten eigenlijk?

De dagen dat ze geen biks krijgen, maar wel volop groen uit moeder natuur, zie ik ze nooit bedelen, smullen ze een hele dag lang en ik ben momenteel eerder bang dat ze dik gaan worden.

Ik ga al es een extra dag overslaan met biks als ze zo goed smullen en dat mag blijkbaar wel. Doe ik het niet, eten ze de biks niet op, of eens een paar korreltjes en doen ze er 24u over om het op te krijgen, elk één eetlepel (ong 15, max 20gr is dat dan) en beide wegen 2kg (of wogen dat begin van de maand toch haha).

Alleen gras doet het hier niet goed hoor!

Ze willen ook verschillende soorten grassen. Ik denk wel dat het van grassoort tot grassoort afhangt wat er van voedingsstoffen inzit.

Daarom ook dat ik zoveel verschillende dingen pluk, wel minstens 3 soorten grassen, ook met aren bij aan, zonder, jonge grassen (dus in totaal zit je dan met én verschillende grassen én de grassen verschillen in hoe 'oud' ze zijn).

De kruiden des moeder natuur vult het dieet heel mooi aan en echt waar, ze halen dan soms zelfs hun neus op voor het groenvoer uit de winkel, dat gaat er lang niet elke dag als eerste in hoor! (met vers geplukt groen van buiten dan he, anders wel natuurlijk).

Mijn konijnen zijn natuurlijk wel ingeënt, dat scheelt wel om geen (of niet teveel) angst te moeten hebben voor wilde konijnen.

Al denk ik dan ook vaak, van al dat spul uit de winkel weet je toch ook niet wat er allemaal bij in de buurt is geweest, of er niet teveel chmicaliën zijn gebruikt en wat nog meer?

Er kan van buiten ook dingen mis gaan, maar evenzeer als je denkt op veilig te spelen en wat uit de winkel te kopen.

Daar probeer ik niet te hard over te piekeren.

Als ik een grote tuin had, zou er een stuk weide gedeelte zijn en daar zouden ze dan op mogen 'grazen' en ja, daar kan ook vanalles van dieren komen en daar mag je niet té hard over nadenken.

Ik denk, als je voorzichtig bent in waar je plukt, grassen hoog afplukken, goed kijken naar de staat waarin het geplukte groen is etc, je al een eind op weg bent.

Heb je geen grote hoeveelheden, kan je ook wassen natuurlijk, wat al een boel wegspoelt (wel goed dragen naderhand dan, wat me moeilijk lijkt bij veel grassen en sommige fijne kruiden als herderstasje, weegbree, vogelmuur etc) .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gras kan ik sowieso niet geven want ik heb twee nhdtjes...

Waarom mag je geen gras geven bij NHD?

Ik heb er immers ook, nu ja, ons Rosalie is mogelijks een afgekeurde, onze Blacky kan een mengelmoesje zijn dat sterk neigt naar NHD, gekruisd met iets langharig ofzo.

Ik ondervind hier geen problemen eigenlijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom mag je geen gras geven bij NHD?

Ik heb er immers ook, nu ja, ons Rosalie is mogelijks een afgekeurde, onze Blacky kan een mengelmoesje zijn dat sterk neigt naar NHD, gekruisd met iets langharig ofzo.

Ik ondervind hier geen problemen eigenlijk...

Volgens mij omdat ze zwakkere darmen hebben. Maar ben niet zeker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf op bolster.nl de biologische zaadjes gekocht van planten die ze mogen eten (pas op voor giftige planten!) en gezaaid in mijn biologische tuin en in potten met biologische aarde. Op die manier heb ik een mooie tuin, waaruit ik kan plukken voor de konijnen, maar waaruit ik ook pluk om zelf dingen te drogen voor in de winter.

Hier krijgen ze verschillende merken hooi, maar geen verse gras. Puur omdat ik bang ben voor gas. Mijn ram krijgt van het kleinste stukje (vers of gedroogd) fruit ook al gas.

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of ik de equivalent van 2 eetlepels kruiden geef per kg lichaamsgewicht. Ik heb dus 3,7 kg konijn en ik geef:

5 grote of 10 normale stengels munt

3 a 4 grote takken citroenmelisse

2 grote takken kamille

Een groot hand vol tijm

3 grote takken rozemarijn

5 stengels basilicum

3 stengels venkelkruid (venkel zonder de knol eraan zegmaar, dus alleen die groene sprietjes)

1 eetlepel gedroogde paardenbloemblaadjes

1 eetlepel weegbree

1 eetlepel wilde kamillebloempjes (dit ga ik stoppen als de kamille in bloei staat, beide geven zou een beetje dubbel op zijn denk ik)

1 eetlepel gedroogde bloemetjes (verschillende kruiden door elkaar).

Ze krijgen bovendien ook een zonnebloempitje of 10, een pompoenpit of 5. Ik dacht dat dit wel zou voorzien van de nodige extra kcal, maar blijkbaar toch nog niet helemaal.

Wanneer ik meer heb van een bepaald kruid krijgen ze daarvan wat meer, naar gelang wat de tuin te bieden heeft. De basilicum doet het bijvoorbeeld nog niet goed door de lange koude, dus die hebben ze nu wat minder. Van vaste groenten verschilt het wat, maar ook die hoeveelheid is royaal (vind ik).

Ze krijgen ongeveer elke week een ander hooi-smaakje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .