Ga naar inhoud

Wie geeft zijn konijnen geen biks en kan mij hier meer over vertellen?


Nicky_the

Aanbevolen berichten

Hou me maar op de hoogte ;)

Zou je mij de ingredienten en analyses van die JR Farm grainless kunnen geven? Ik heb het bij de fabriek zelf opgevraagd, maar tot nu toe geen enkel antwoord..

Samenstelling:

thimothee, spoelgrassen, veldbeeemdgras, smalle weegbree, rode klaver, beemdlangbloem, vrouwenmantel, erwtenvlokken, blokjes wortel, veldbonenvlokken, blokjes pastinaak, blaadjes pepermunt, venkel, blokjes appel, lijnzaad, paardenbloemblaadjes, blokjes rode biet, brandnetelblaadjes, kamille, nigelle, Vitamine

En dus zei iemand tegen mij toen ik hier op BB vroeg wat ze er van vonden dat het geen goed voer was vanwege bepaalde kruiden die ze niet mochten? Dacht rode klaver ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben niet 5 jaar geleden gestopt met het droogvoer hoor. Ik weet niet precies meer wanneer ik daarmee gestopt ben want ik heb natuurlijk eerst alle merken die hier waren geprobeerd om te kijken of dat goed ging. Hij is op het moment weer aan het verharen maar als hij daarmee klaar is ziet hij er verder hartstikke goed uit. Misschien is hij zelfs wel wat aan te dikke kant. ;)

Ok. Maar moet ik aan een jaar denken? Of een paar maanden?

Hoeveel gram kruiden en groenten geef je ongeveer per dag?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Samenstelling:

thimothee, spoelgrassen, veldbeeemdgras, smalle weegbree, rode klaver, beemdlangbloem, vrouwenmantel, erwtenvlokken, blokjes wortel, veldbonenvlokken, blokjes pastinaak, blaadjes pepermunt, venkel, blokjes appel, lijnzaad, paardenbloemblaadjes, blokjes rode biet, brandnetelblaadjes, kamille, nigelle, Vitamine

En dus zei iemand tegen mij toen ik hier op BB vroeg wat ze er van vonden dat het geen goed voer was vanwege bepaalde kruiden die ze niet mochten? Dacht rode klaver ofzo.

Rode klaver staat idd op de giftige lijst. Daarom zou ik het ook niet zo snel voeren ;) JR Farm heeft wel meer van dat soort dingen, ook aardappels.

Gr.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik verdeel de biks over de dag want idd alles in 1x lijkt me niet zo goed... 'S morgens krijgen ze 30g en 's avonds 80g!

Hier krijgen ze per konijn 30 gram per dag en dat krijgen ze 's avonds, anders krijgen we bdk problemen. De biks worden gemengd met kruiden gegeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rode klaver zag ik inderdaad dat dit er in verwerkt is. Voor zover ik weet is dit trouwens niet giftig, maar moet je hiermee oppassen met grote hoeveelheden omdat het gas zou kunnen veroorzaken. Aardappel zie ik inderdaad bij JR Farm ook regelmatig voorkomen, en denk dat ik daar meer moeite mee zou hebben als dit dagelijks in het voer zou zitten. Maar het zet me wel weer aan het denken, is dit voer wat ik dagelijks aan mijn konijnen wil gaan geven? Tot nu toe bevallen de brokjes goed, we nemen rustig de tijd om te kijken hoe ze reageren.

Nicky, ik denk dat jij Vitakraft emotions prebiotic bedoelt? Ik was denk ik in de war met een andere soort (sensitive). Die kruidenmix van Vitakraft heb ik ook gezien in de winkel en ziet er goed uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou aan een jaar mag je zeker wel denken. ;)

Pffff... hoeveel gram kruiden heb ik geen idee van en groenten ook niet. Hij krijgt 1 theelepel dillestelen, weegbree en tijm en 4 paardenbloemblaadjes en 4 brandnetelblaadjes. De kruiden geef ik om en om dus de ene dag dillestelen, weegbree en tijm en de andere dag de paardenbloemblaadjes en brandnetelblaadjes. Het aantal gram groenten heb ik geen idee van maar dat is vast meer dan de 50-100 gram per kg lg die hij mag.

Ok. Maar moet ik aan een jaar denken? Of een paar maanden?

Hoeveel gram kruiden en groenten geef je ongeveer per dag?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een interessant topic. Ook hier een barfer wat betreft mijn hond en een voorkeur voor zo natuurlijk mogelijk voeren.

Wat ik mij nog herinner van vroeger mijn opa had konijnen. Weliswaar voor de slacht. Maar ik weet dat die ook nooit brokken kregen. Mijn opa ging iedere dag met een zak en een sikkel het veld in en haalde daar zijn voer vandaan. Verder denk ik dat ze groenteafval kregen uit zijn tuintje en misschien wel een oude snee brood. Die dieren werden er wel groot en dik van denk ik.

Nu kun je tegenwoordig natuurlijk niet meer van langs de weg en in het veld je voer halen. Maar ik denk dat als je konijn inderdaad veel grassoorten en kruiden krijgt daarbij groente dat dat het beste is voor je konijn.

Natuurlijke brok ik heb ooit eens agrobs gehad dat zag er wel natuurlijk uit. Gaf dit toen voornamelijk aan de kleintjes die aan de fles waren. Ik kreeg het toen voor mijn opvang maar ik geloof dat het heel erg duur voer is.

Verder waren wij ooit op een boerderij vakantie en daar hadden ze slachtkonijnen die alleen maar afval groente kregen waaronder ook aardapelschillen. Dit is geen goed voorbeeld voor natuurlijk voeren hoor maar die konijnen aten dus ook aardappelschillen en gingen er niet dood aan dat bedoel ik te zeggen. Ze zaten verder in een wei en hadden daar wel ruimte en aten gras.

We hebben er toen nog eentje gered van de slacht mee naar huis genomen.

Ik houd het hier zeker in de gaten.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk topic, lees af en toe stilletjes mee op Bunnybunch en dit topic komt erg overeen met wat ik momenteel aan het uitzoeken ben. Ik heb twee buitenkonijnen die het eigenlijk prima doen op Science Selective, maar natuurlijk voeren heb ik altijd erg interessant gevonden. Sinds kort hebben we ook een hond die vanaf het begin af aan vlees krijgt en dat heeft me nog meer aan het denken gezet. Brokloos durf ik (nog) niet aan omdat ik van mening ben dat je dan wel heel veel verschillende soorten grassen en kruiden wil geven wil je dit compleet maken en dat is momenteel voor ons praktisch niet haalbaar. Bovendien zijn er maar weinig kruiden en hooisoorten in de handel waar analyses van bekend zijn, en ik wil wel graag weten wat ik voer.

Na veel lezen heb ik besloten om granen uit het menu te gaan schrappen en te kiezen voor een brok die vooral bestaat uit koud geperste grassen en kruiden. Mijn oog is gevallen op de graanloze lijn van JR-Farm. Vitakraft emotions en die kruidenmix heb ik ook gezien en komt qua vorm aardig overeen, maar ik schrok erg van de prijs... Bovendien heb ik beide merken vergeleken op ingrediënten en analyse en uiteindelijk vond ik JR Farm op bepaalde punten beter. Momenteel krijgen de nijnen nog vooral SS aangevuld met een beetje Grainless Complete, maar zodra heb buiten wat warmer wordt wil ik volledig overstappen op Grainless Complete, waarschijnlijk aangevuld met een kruidenmix van hetzelfde merk. Ben erg benieuwd naar jou verdere zoektocht naar een natuurlijke voeding en natuurlijk ook hoe onze konijnen het gaan doen op hun 'nieuwe' dieët ;)

Wat is de reden (naast de kosten) dat je niet voor Vitakraft emotions probiotic bent gegaan? Want dat voer vind ik erg goed klinken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou aan een jaar mag je zeker wel denken. ;)

Pffff... hoeveel gram kruiden heb ik geen idee van en groenten ook niet. Hij krijgt 1 theelepel dillestelen, weegbree en tijm en 4 paardenbloemblaadjes en 4 brandnetelblaadjes. De kruiden geef ik om en om dus de ene dag dillestelen, weegbree en tijm en de andere dag de paardenbloemblaadjes en brandnetelblaadjes. Het aantal gram groenten heb ik geen idee van maar dat is vast meer dan de 50-100 gram per kg lg die hij mag.

Bij mij is het juist andersom. Hier krijgen ze heel weinig groenten en heel veel kruiden omdat ik merk dat ze meer bdk's laten liggen als ze veel groenten krijgen.

Maar ik vind het idd opvallend dat jouw konijn het zo goed doet met zo weinig kruiden. Ik had juist verwacht dat kruiden zo belangrijk voor een konijn zouden zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vind dit toch wel heel interessant hoor. Mijn konijnen krijgen, vooral in voorjaar/zomer/herfst meer groenten als in de winter. Puur omdat we zelf verbouwen en we dus dan veel meer groenten in huis hebben dan winters. Ik ben sinds deze week wel begonnen met kruiden/gedroogde bloemen. Heb heel wat verschillende soorten door elkaar in een bak gegooid en ze krijgen nu om de dag een bakje kruiden. Op die dag krijgen ze ook wat minder biks natuurlijk. Ik wil me nog wel veel meer inlezen, en ook eens gaan kijken hoe mijn eigen nijnen op dit soort dieten doen. Ik zou zelf ook wel minder SS willen geven, maar helemaal ermee stoppen zou ik zo niet durven. Dan moet ik wel weten dat ik een compleet dieet zou kunnen geven.

Hier blijven toch nog regelmatig bdk's liggen, en kan nog niet uitvogelen welk konijn dat is. Ik dacht eerst altijd Jopelien, maar die is er neit meer, en ik zag vanochtend weer wat liggen. Ik ga denk ik toch na deze week (druk met werk) eens meer bezig met hoeveelheden en weer beter afwegen van biks en kruiden, en kijken hoe ze het daarop doen. Ook echt met wegen van de konijnen e.d. Natuurlijk krijgen ze hier verder onbeperkt hooi. Maar ik merk dat ze de laatste tijd wat minder hooi eten, misschien wel omdat het nu redelijk oud wordt (ondanks dat het voor mijn nog lekker ruikt en er ook ngo wel groene plukken bij zitten). Volgende week toch maar weer eens een baal Vilmie hooi via zooplus bestellen ipv een baal bij de boer weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat drogen is sowieso iets wat ik deze zomer meer wil gaan doen. Ik had nu alleen venkel, munt en citroenmelisse gedroogd, want ik wist niet of ze het gedroogd wel zouden lusten. Maar dat gaat er goed in allemaal, dus dat ga ik met meerdere dingen doen. Goudsbloemen, brandnetels, paardebloemen, dat soort dingen zijn er in de zomer toch overvloedig, dus zonde om daar geen gebruik van te maken.

Ook kan ik dan misschien de planten drogen op het moment dat de konijnen ze het lekkerst vinden, misschien blijven ze interessanter voor de konijnen als ze op het moment gedroogd worden dat ze het lekkerst zijn dan wanneer je vers aanbiedt later in het jaar.

'

Anderzijds in planten drogen weer niet natuurlijk, een konijn is geen dier dat een wintervoorraad aanlegt in goede tijden of zo. In de winter is het gewoon gras en boomschors en dan houdt het wel op. Het is dan langer donker dus meer tijd om te eten en zo komen ze er toch wel. Maar kan me voorstellen dat als je het over zo natuurlijk mogelijk voeren hebt je alsnog hun natuurlijke dieet en ritme verstoort door in de winter dingen te geven die allerlei voedingsstoffen bevatten die er normaal helemaal niet zijn in de winter. Dat zijn eigenlijk 2 verschillende dingen, mijn konijnen vinden bijvoorbeeld zo aan het einde van de herfst eerste snee hooi lekkerder dan gras, op zich niet vreemd, maar het zal wel tegen-natuurlijk zijn om zulk eiwitrijk hooi te eten in de winter. Tegen-natuurlijk is 1 ding, maar of dat wel gezond is is een tweede. Ik zou zelf denken dat het gezonder is omdat het meer voedingsstoffen bevat maar wellicht gooit het natuurlijke ritmes in de war, heeft zoiets invloed op de hormonen, op de rui, dat soort dingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar de doorsnee konijnen eigenaar geeft wel biks ;)

Ja dat weet ik , volgens mij mis ik dan wat en was de reactie op iemand die geen biks gaf.

ik hoorde bij de opvang waar mijn konijn vandaan komt dat het aan het konijn ligt , of ze veel bdk laten liggen , dat konijnen die daar allemaal hetzelfde krijgen , de 1 ze nooit laat liggen en de ander juist best veel ,kon geen kwaad zei ze

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat vind ik persoonlijk onzin, elk konijn reageert anders op een bepaalde soort en hoeveelheid voeding. M.i. geeft wat jij zegt juist aan dat dezelfde hoeveelheid van hetzelfde voer dus niet voor elk konijn goed is, want niet elk konijn doet het er goed op. In de BDK zitten essentiële voedingsstoffen die ze niet in één keer uit het voer kunnen halen, daarom gaat het nog een tweede keer door het spijsverteringsstelsel. Is niet rampzalig als ze het af en toe laten liggen, maar het is beter om het te voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat drogen is sowieso iets wat ik deze zomer meer wil gaan doen. Ik had nu alleen venkel, munt en citroenmelisse gedroogd, want ik wist niet of ze het gedroogd wel zouden lusten. Maar dat gaat er goed in allemaal, dus dat ga ik met meerdere dingen doen. Goudsbloemen, brandnetels, paardebloemen, dat soort dingen zijn er in de zomer toch overvloedig, dus zonde om daar geen gebruik van te maken.

Ook kan ik dan misschien de planten drogen op het moment dat de konijnen ze het lekkerst vinden, misschien blijven ze interessanter voor de konijnen als ze op het moment gedroogd worden dat ze het lekkerst zijn dan wanneer je vers aanbiedt later in het jaar.

'

Anderzijds in planten drogen weer niet natuurlijk, een konijn is geen dier dat een wintervoorraad aanlegt in goede tijden of zo. In de winter is het gewoon gras en boomschors en dan houdt het wel op. Het is dan langer donker dus meer tijd om te eten en zo komen ze er toch wel. Maar kan me voorstellen dat als je het over zo natuurlijk mogelijk voeren hebt je alsnog hun natuurlijke dieet en ritme verstoort door in de winter dingen te geven die allerlei voedingsstoffen bevatten die er normaal helemaal niet zijn in de winter. Dat zijn eigenlijk 2 verschillende dingen, mijn konijnen vinden bijvoorbeeld zo aan het einde van de herfst eerste snee hooi lekkerder dan gras, op zich niet vreemd, maar het zal wel tegen-natuurlijk zijn om zulk eiwitrijk hooi te eten in de winter. Tegen-natuurlijk is 1 ding, maar of dat wel gezond is is een tweede. Ik zou zelf denken dat het gezonder is omdat het meer voedingsstoffen bevat maar wellicht gooit het natuurlijke ritmes in de war, heeft zoiets invloed op de hormonen, op de rui, dat soort dingen.

Als je zelf droogt, droog dan op 40 graden of minder. Dan blijven er meer voedingsstoffen behouden ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat vind ik persoonlijk onzin, elk konijn reageert anders op een bepaalde soort en hoeveelheid voeding. M.i. geeft wat jij zegt juist aan dat dezelfde hoeveelheid van hetzelfde voer dus niet voor elk konijn goed is, want niet elk konijn doet het er goed op. In de BDK zitten essentiële voedingsstoffen die ze niet in één keer uit het voer kunnen halen, daarom gaat het nog een tweede keer door het spijsverteringsstelsel. Is niet rampzalig als ze het af en toe laten liggen, maar het is beter om het te voorkomen.

Ik hoorde laatst van iemand dat het af en toe laten liggen van bdk's juist een teken is dat ze genoeg voedingsstoffen binnen hebben gekregen en dat die bdk dus overbodig is. Of dit waar is, weet ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat weet ik , volgens mij mis ik dan wat en was de reactie op iemand die geen biks gaf.

ik hoorde bij de opvang waar mijn konijn vandaan komt dat het aan het konijn ligt , of ze veel bdk laten liggen , dat konijnen die daar allemaal hetzelfde krijgen , de 1 ze nooit laat liggen en de ander juist best veel ,kon geen kwaad zei ze

Dit hele topic gaat over geen biks geven ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je zelf droogt, droog dan op 40 graden of minder. Dan blijven er meer voedingsstoffen behouden ;)

Ik hang alles gewoon te drogen, 's ochtends plukken op droge dagen aan de balken van de stal of hier op zolder aan de balken. Heb ruimte genoeg om dingen gewoon te drogen te hangen en dat gaat prima. Ik weet dat men hier vroeger op zolder ook hele oogsten van bonen etc. te drogen hing. Het is er hier goed op ingericht om dat soort dingen te doen, heb ook een provisiekamer en hooizolder en zo. Gewoon ophangen en niet meer naar omkijken. Ook voor mezelf droog ik dingen op die manier, boeketten droogbloemen, stengels met plantenzaden, bollen, uien en knoflook etc. hangt hier allemaal lekker te hangen.

Je moet gewoon dingen op het goede moment doen, ik kijk daarbij naar het weer, de tijd van het jaar en de stand van de maan, dan komt het allemaal vanzelf goed. Op die manier kun je voorraden heel lang bewaren zonder dat je daar hulpmiddelen bij nodig hebt :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .