Ga naar inhoud

Wie geeft zijn konijnen geen biks en kan mij hier meer over vertellen?


Nicky_the

Aanbevolen berichten

Wat een interessant topic, ik blijf eff meelezen. Hier kregen de nijnen nu meer groenvoer dan biks. Maar ik zie wel dat het hooi minder snel opgaat. Iets terugdringen met de groenten dus. Ik wist niet zeker of ze groenten onbeperkt mochten krijgen of niet. Gelukkig kreeg ik nu tips op BB om ze toch niet teveel te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou ik ga ze wel meerdere groenten proberen te geven maar minder volume. ze krijgen nu ongeveer elk een handje spinazie, loof van 8 wortelen, en elk een hele witlof en enkele bladeren van druiven in de schaal. (om de dag dan een takje tijm) Zodra het op is staan de biks er nog maar komen ze bedelen voor wat lekkers. Toen gaf ik meestal nog een witlof e.d niet met het idee dat het kwaad kon. In de winter gaf ik nog niet zoveel groen, waardoor het hooi als een trein opging. Dat is nu veel minder geworden.

aangepast door happyflappy
Link naar reactie
Delen op andere sites

hahaha nou hier eten de nijnen zoiezo al meer groenten dan ikke :mdr: Ik wil ze nu wel echt weer meer aan het hooi krijgen. Ik dacht dat mijn vraag van groenten/hoeveelheid stom was, maar blijkbaar is het wel belangrijk dat ze meer hooi eten dan groenten. Iets waar ik nu echt moet op gaan letten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan ik inderdaad eens proberen ja, bedankt! Het loof kregen ze al, de wortel in ieniemienie hoeveelheden (ik doe meerdere weken met 1 wortel) omdat ik dacht dat het best wel ongezond zou zijn.

Wortel dus, en erwtenvlokken eventueel.

Wortel is niet ongezond, maar je moet natuurlijk niet een bos wortelen per dag geven ;) Wortel bevat veel suiker en daar kunnen ze dik van worden. Maar met alles is het zo dat je het met mate moet geven, zeker bij konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later...

Inmiddels zijn in dit topic de laatste reacties al van een half jaar geleden en in vroeg me af hoe het bij jullie gaat. Zelf heb ik veel aal dit topic gehad, maar er zelf nooit echt gereageerd.

Ik heb zelf twee hollanders van 2,2 en 2,5 kg. Het dag krijgen ze 45 gram biks (dus de helft van de voorgeschreven hoeveelheid) en 275 gram groente. Ik zou het liefste alleen maar groenvoer geven, maar ik weet dat ik nooit so gevarieerd eten kan geven als hun soortgenoten in de natuur. Dus vandaar dat ik toch wat brok in het menu laat. Hun menu is als volgt:

Ochtend: 45 gram biks

13.00: 75 gram groente

17.00: 100 gram groente

Avond: 100 gram groente en beetje wortel

Ze krijgen 8 groentes en twee soorten hooi per dag. Al eten ze erg slecht hooi, altijd al gedaan. De ene week krijgen ze witlof, brocolli, tomaat, koolrabi, peterselie, andijvie en een beetje wortel. De andere week krijgen ze witlof, ruccolla, peterselie, taugee, tomaat, andijvie en een beetje fruit. Ik probeer me een beetje aan een menu te houden en wissel het menu twee keer per week. Op woensdag t/m vrijdag krijgen ze de ene combinatie, de andere dagen een andere combinatie.

Het heeft een hoop tijd gekost met uitzoeken wat ze wel en niet lusten en of bepaalde combinaties niet te stoppend of te laxerend zijn. Op dit moment lijken ze precies genoeg te hebben. De bak is elke keer net wel of net niet leeg en de bdk's worden gewoon opgegeten. Voor de rest hebben ze een mooie vacht, is de da helemaal tevreden over ze en zijn ze lekker actief.

Hoe gaat het op dit moment bij jullie met het voeren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij krijgen ze elke dag rond de 100 gram HFST met zijn 3en. Als ik minder geven worden ze te dun heb ik gemerkt, en ze zijn nu alle 3 goed op gewicht.


Ze eten heel erg veel hooi. Ze krijgen elke dag wat groenten en gras en soms wat fruit, maar het verschilt per keer hoeveel.


Ligt er aan wat er in de tuin groeit, wat er in de koelkast lig en wat we zelf eten.


 


Ik merk wel dat ze kruiden die uit de tuin komen lekkerder vinden als de groenten uit de supermarkt.


 


@Liora: Wat jammer dat ze niet zo goed hooi eten. Heb je al hooi van de boer geprobeerd? Dat vinden die van mij namelijk héél lekker. Anders is het misschien een idee om wat minder groenten te geven. Hooi vind ik zelf namelijk belangrijker dan groenten. Zeker ook omdat ik een konijn met haakjes heb gehad, die veel langer weg bleven door veel hooi te eten. Ik ben snel bang dat als ze niet goed hooi eten ze haakjes krijgen. maar ze hebben natuurlijk ook gewoon de voedingsstoffen nodig. :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

@naOoomkuuHh; toen ik nog alleen brok gaf heb ik wel eens gekeken wat ze zouden doen als ze alleen hooi krijgen, maar dan weigeren ze gewoon te eten en gaan ze op de brok zitten wachten. De laatste tijd hebben ze wel een grashuis en de twee soorten hooi (ene met paardenbloem, andere met kamille) en die eten ze tot nu toe het beste. Ook hooi van de boer vinden ze niet geweldig.

Ik waak wel echt voor het gewicht, de conditie en de gezonde vacht en weeg ze dus ook twee keer per week / eens per maand en als ik twijfel heb vaker.

Mijn nijntjes kennen alleen de groentes van de supermarkt en de markt, want onze tuin is vorig jaar opnieuw aangelegd en mijn ouders zouden het niet kunnen waarderen als ik er dingen ga verbouwen. Ik probeer elke woensdag de groentes te halen op de markt behalve als de prijzen echt schrikbarend duur zijn. De andijvie haal ik wel altijd bij de AH omdat die langste goed blijft. Meestal ben ik tussend e vijf en 7,50 euro kwijt. En dan nog heel af en toe de SS met korting van het werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig ben ik net aan het rondkijken naar weer biks.. Ik wil eigenlijk 100% graanvrij gaan voeren, maar of er zit dan brandnetel in de biks of appel en beide kan mijn ram niet hebben (gas en bdks's laten liggen). Ik zit tot nu toe dus nogsteeds op HFST, maar die prijzen zijn inmiddels verdubbelt.. Toen ik met HFST begon, betaalde ik 10 euro of 15 euro voor 15 kilo. Inmiddels zie ik prijzen van boven de 20 euro voor 15 kilo.. Dan vraag ik me toch weer af of ze die biks echt wel nodig hebben, maar ik durf het er niet op te gokken..


 


Zijn er inmiddels al meer onderzoeken geweest naar wat een konijn eigenlijk nodig heeft aan voeding? Dan niet in de vorm van zoveel % eiwitten ed, maar meer een richtlijn van wat je ze moet voeren zonder brok te geven?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij zijn er nog niet richtlijnen voor helaas. Toen ik met het idee begon te spelem heb ik veel gezocht op internet mwwr nooit wat kunnen vinden.i i heb het echt op de gok gedaan en gekeken wat het resultaat was. Nu laten ze net wel of net niet eten liggen en eten ze nog wel d bdk's op. Verder hebben ze geen gebreken, vallen ze niet af, is het gebit prima en ziet de vacht er goed uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij zijn er nog niet richtlijnen voor helaas. Toen ik met het idee begon te spelem heb ik veel gezocht op internet mwwr nooit wat kunnen vinden.i i heb het echt op de gok gedaan en gekeken wat het resultaat was. Nu laten ze net wel of net niet eten liggen en eten ze nog wel d bdk's op. Verder hebben ze geen gebreken, vallen ze niet af, is het gebit prima en ziet de vacht er goed uit.

 

Eigenlijk zou je een uitgebreide bloedtest moeten doen met oa vitaminen en mineralen om te zien of er tekorten ontstaan..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou eigenlijk het beste zijn om het zeker te weten. Maar ondanks mijn zeer kundige dierenarts ga ik dit de konijnen niet aandoen. Ze zijn nu op hun gemak bij de dierenarts maar als ik bloed zou laten prikken misschien niet meer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou eigenlijk het beste zijn om het zeker te weten. Maar ondanks mijn zeer kundige dierenarts ga ik dit de konijnen niet aandoen. Ze zijn nu op hun gemak bij de dierenarts maar als ik bloed zou laten prikken misschien niet meer

 

Dat snap ik :)

 

De mijne vinden de reis een enorme stress, dus ik zou het ook niet doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik merk aan die van mij dat ze dubbel zoveel hooi eten sinds ik ben overgestapt op fibafirst.

Dit heb ik gedaan als proef voor marley met ze haakjes aangezien ze op deze brok veel meer moeten kauwen.

Eerst was het net aan een emmer hooi per dag voor 4 konijnen, en sinds dr fibafirst. Eten ze per konijn een hele volgepropte emmer (4 emmers per dag)

Ze krijgen per nijn 15 gram fibafirst per dag en in de avond een bak met groenten

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik was net bij een da die qua honden, katten en mensen voeding heel veel weet. Zijn kennis mbt konijnen weet ik nog niet. Vandaag had ik hem voor het eerst.

Hij vertelde mij dat konijnen maar 1x in de 2 weken biks hoeven te hebben. Je zou dan voldoende zitten qua vitaminen.

Toen ik echter vroeg hoeveel gram, wist hij dat niet zo goed en zei hij naar de verpakking te kijken. Daarna zei hij dat je naar de weegschaal moest kijken.

Toen ik zei dat mijn konijnen 30 gram per dag per konijn krijgen en ze altijd op hetzelfde gewicht zaten, zei hij dat ik duidelijk geen beginner was en ik het prima deed.

Verder zei hij dat je een konijn vooral besjes moet voeren. Toen ik zei dat mijn konijn van fruit gas krijgt zei hij dat ik het dan absoluut niet bij mijn konijn moest proberen.

Dat van dat biks verhaal blijft in mijn gedachten, ik kan het niet los laten ;) Wat denken jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Heel interessant dit topic! Ik lees dat sommige van jullie 6 of 8 soorten hooi geven aan jullie konijnen. Mag ik vragen welke dat allemaal zijn? Ben benieuwd.


 


Ik voer ook zo'n weinig mogelijk brok. Maar nu ze sinds een tijdje aan het gras zitten komen mijn konijntjes wat aan. Zeker bij de voedsters is dat goed te zien (onderkin). Ze krijgen gras uit de koeienstal. Zitten hier te veel eiwitten/fructanen/suikers in waardoor ze aankomen?


 


Groetjes, Sanne.


 


P.S. het gras is hoofdzakelijk engels raaigras (koeiengras).


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .