Ga naar inhoud

Bestaat er een vervanger van hooi?


burretje

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb me aangemeld op dit forum, omdat ik met een probleem zit. Ik heb een konijntje (Stuiter) en vier katten. Eén van mijn katten heeft (zo weet ik sinds kort) Astma en heeft hier ook best heftige medicatie voor. Nu kwam ik er achter dat zij sterk reageert op het hooi van Stuiter. Dat is dus best een probleem. Stuiter kan natuurlijk niet zonder hooi, maar de kat wordt er echt ziek door. :s

Stuiter is een binnen konijn, dus ik kan de kat ook niet weg houden bij zijn hok. Of ik moet Stuiter in een apart kamertje zetten, maar dat vind ik ook zo sneu. Hij is door omstandigheden al zonder maatje en om hem dan ook nog het grootste deel van de tijd alleen in een kamertje te laten verblijven, kan ik niet over mijn hart verkrijgen. Om diezelfde reden wil ik eigenlijk ook niet dat hij een buitenkonijn wordt. Bovendien kan dat ook niet nu het winter is.

Ik hoop dus heel hard dat er iets bestaat dat ik Stuiter kan geven in de plaats van hooi. Ik had al wel compactgras gevonden, maar dat is voor paarden en ik heb geen idee of het ook geschikt is voor konijnen. Bovendien is het heel fijn zo te zien en Stuiter laat de kleine stukjes hooi altijd liggen. Ik kwam ook een soort geperste blokken (lepo bloxx heten die) tegen, maar ik kan nergens op internet ervaringen daarmee vinden.

Is er iemand die nog een goede tip heeft voor het vervangen van hooi door iets anders? Ik had de zoekfunctie al geprobeerd, maar kon niet direct een topic vinden dat hier over ging.

Stuiter eet liever stro dan hooi, maar omdat dat niet zo goed voor hem is, gebruik ik ook hooi als vulling in zijn slaaphuisjes. Hij maakt daar dan holletjes in (waar uitgerekend mijn Astma kat graag in slaapt, als Stuiter los loopt in de kamer). Daar moet ik dus ook iets anders voor vinden dan. De dingen die ik gevonden had zijn daar in ieder geval niet geschikt voor (te fijn of in blokvorm). Misschien dat jullie hier ook nog iets voor weten?

Heel erg bedankt alvast!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 52
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ook stro bevat veel stof en kan een astmatische reactie geven (ik kan zelf niet tegen stro en met hooi ligt het aan de baal). Compact gras kan gevoerd worden aan konijnen en cavia's. Wel opletten, want het heeft een vrij hoog eiwitgehalte. Een andere hooi vervanger is pre Alpin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is geen echt goede vervanger voor hooi. Hooi is echt gewoon het belangrijkste in de voeding van een konijn.

Misschien is dit niet wat je wil horen hoor...

Maar is het voor je konijn niet beter als je een andere beslissing maakt? Als je hem koppelt aan een soortgenootje en dan toch naar buiten verhuisd? Dan heeft hij dus èn een konijnenmaatje, en kan hij gewoon hooi eten zonder dat je kat er last van heeft?

Als dat geen optie is, denk dan na of het niet beter is om een ander huisje voor je konijn te vinden. Ik snap dat dat voor jezelf moeilijk is, maar egoïstisch zijn en de gezondheid en het welzijn van of je kat, of je konijn in de problemen brengen is ook niet wat je wil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de tips Mijati. Ik ga er even op google-en.

@Evee Naar buiten verhuizen is in de winter helaas geen optie. Het is nu veel te koud en hij heeft geen wintervacht. Als het al een optie zou zijn, dan zou het pas in het voorjaar kunnen. Ik neem aan dat dit niet eerder kan dan mei ofzo? Dat is nog vier maanden weg. Dat is voor de kat te lang.

Ik handel altijd in het belang van mijn dieren. Dus als het punt komt dat het voor mijn dieren beter is als er eentje verhuisd, dan zal ik die beslissing nemen. Ik herplaats mijn dieren echter ook niet zomaar. Als het enigszins mogelijk is, dan wil ik het probleem liever oplossen, zodat ze allemaal kunnen blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar ter overbrugging kan hij toch wel in een aparte kamer? Hij kan nu inderdaad niet naar buiten maar het zou natuurlijk ook sneu zijn als hij wel gewoon bij jou kan biljven straks met een vriendinnetje, maar nu toch weg zou moeten. Ik denk dat die tijd in een aparte kamer nog wel gaat. Je zou hem bovendien wel los kunnen laten lopen in je woonkamer, zolang het hooi maar niet daar (binnen katbereik) staat toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lief dat jullie zo mee denken. Een vriendinnetje erbij is helaas geen optie. Anders had hij die al wel gehad. Ik weet dat konijnen sociale dieren zijn en dat het beter voor hem is om wel een maatje te hebben. Door omstandigheden ging dat echter niet toen zijn maatje overleed. Nu is het geen optie om er eentje bij te nemen. Hij gaat gelukkig wel heel goed met de katten samen. Hij zoekt echt contact met ze (en andersom ook) en er wordt ook geknuffeld onderling. Dat is ook de reden dat hij nog hier is, ik heb niet het idee dat hij ongelukkig is. Als ik dat wel had, dan was ik een huisje voor hem gaan zoeken met een lieve voedster.

Een kamertje apart zou dan boven zijn. Beneden heb ik alleen de woonkamer + open keuken en de gang. De gang vind ik veel te donker om een konijntje te huisvesten. Als hij boven woont, kan hij niet beneden rond lopen. Ik heb namelijk een open trap. Hij raakt nu al in paniek als hij rond loopt en hij kan niet in zijn hok komen omdat 1 van de katten de deur van zijn hok per ongeluk dicht heeft geduwd. Dus ergens rondlopen zonder hok in de buurt lijkt me voor hem ook niet fijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even offtopic maar hoe behandel jij de astma? Ik hoop niet in vorm van Prednison pillen o.i.d.?? Je mag me ook een persoonlijk berichtje sturen hoor.

Ze krijgt Ventolin en Flixotide pufjes met de Aerokat. Ventolin is een luchtwegverwijderaar en Flixitide is een prednison puffer. Ik ben erg tegen Prednison vanwege alle nare bijwerkingen, maar soms kan je niet anders en met een puffer komt het alleen in de luchtwegen en niet in het hele lichaam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zou ik persoonlijk toch gaan denken aan herplaatsen. Zonder hooi gaat niet, definitief alleen naar boven of buiten verhuizen is sneu en op deze manier kan het ook niet door.

Ja, daar ben ik wel bang voor dat het daar op uit gaat draaien. Maar als er iets is dat hij kan eten in plaats van hooi waar de kat niet op reageert, dan wil ik dat wel onderzoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er misschien iemand die Compactgras of pre Alpin voert en die mij daar wat van op zou willen sturen? Dan kan ik testen of Stuiter het wil eten en hoe de kat er op reageert. Ik wil er natuurlijk voor betalen.

Ik heb hier wel compact gras, tot nu toe vinden alle konijnen waaraan ik het heb gegeven het wel lekker. Ik wil best wat naar je opsturen.

Je zou ook je hooi een nachtje in de vriezer kunnen doen, helpt ook tegen stof. Dat laatste moest ik doen voor mijn konijn met hooiallergie...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké dat is fijn om te horen. Heb er ook 2 met bronchitis/astma en hun puf ik ook. Ben ook erg tegen Prednisonpilletjes enz. en ben blij dat deze manier er is. ;)

Sterkte met het zoeken naar een oplossing.

Ze krijgt Ventolin en Flixotide pufjes met de Aerokat. Ventolin is een luchtwegverwijderaar en Flixitide is een prednison puffer. Ik ben erg tegen Prednison vanwege alle nare bijwerkingen, maar soms kan je niet anders en met een puffer komt het alleen in de luchtwegen en niet in het hele lichaam.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier wel compact gras, tot nu toe vinden alle konijnen waaraan ik het heb gegeven het wel lekker. Ik wil best wat naar je opsturen.

Je zou ook je hooi een nachtje in de vriezer kunnen doen, helpt ook tegen stof. Dat laatste moest ik doen voor mijn konijn met hooiallergie...

Wat lief, ik heb je even een pb gestuurd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat net met Zeya (mijn Astma katje) en een zak stro op de grond. Ik wilde testen of ze daar ook op reageerde. Terwijl ik dat aan het doen was, dacht ik "waar ben ik mee bezig?!". Ik kan aan Zeya lang niet altijd zien of ze last heeft. Wel als ze hoest, pompend ademt of tranende ogen heeft, maar niet als ze druk op de borst voelt. Dat hoort ook bij Astma.

Ik denk ook dat het niet eerlijk is naar Stuiter toe om hem koste wat het kost hier te houden. Een konijntje moet gewoon hooi kunnen eten en van die fijn gesneden flintertjes voelen ook niet als een goede vervanging daarvoor. Wat is nog eerlijk dan? Moet hij zijn hooi, stro en hooihuisjes inleveren? Dingen waar hij zelf zo gek op is... Hoe eerlijk is dat? Hij is door omstandigheden al alleen, moet ik hem dit dan ook nog aan doen? Hoe lief de katten ook voor hem zijn, het is geen vervanging voor een echt vriendinnetje.

Ik moet het nog even laten bezinken, maar zoals ik er nu in sta, ga ik voor Stuiter een ander huisje zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

lastig zeg, ik vind het goed dat je zo in het belang van je konijn denkt en wat je nu allemaal op een rijtje zet klopt als een bus natuurlijk, maar nu moet je gevoel daar ook nog mee op 1 lijn komen. Het is niet niks om zo'n besluit te moeten nemen, veel sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, daar kan ik pagina's over vol schrijven :) Mijn katten komen wel buiten, maar alleen in de afgezette tuin.

Ik heb besloten dat ik een ander huisje ga zoeken voor Stuiter. Hoe moeilijk ik het ook vind, het is beter voor hem en ook beter voor de kat. Ik ga op zoek naar een plekje waar hij een maatje kan krijgen. Dat gun ik hem heel erg en dat kan ik hem hier ook niet bieden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .