Ga naar inhoud

Entropion


wupsie

Aanbevolen berichten

het is ons ook opgevallen inderdaad dat er nadat wij het geconstateerd hebben we ineens uit meer hoeken verhalen van entropion hoorden. zo hoor je er nooit wat over en is er niks over te vinden op heel internet niet en zo zie je ineens 3 verhalen voorbij komen.

Op de champion show hebben Kim en ik het er met een fokker over gehad dat wij ook een fokker hadden gevonden op internet die schreef dat ze "het altijd eerst aankeek met alleen zalven" omdat ze de hechtingen te ingrijpend vond. Het woordje "altijd" laar doorschemeren dat het bij haar vaker dan 1 keer voorkomt. De fokker waar wij mee spraken vond dit ook echt niet kunnen en begreep ons helemaal dat we hier niet mee verder gingen. Andere fokkers zeggen dat je het door strenge selectie eruit kunt fokken, maar ik wil dat niet. Ik wil de beestjes niet laten lijden en ik heb heel eerlijk ook het geld niet om al die beestjes de nodige zorg te geven. 1 beestje gaat nog wel maar als er in elk nest 1 of 2 zitten houd het snel op natuurlijk. En een andere oplossing voor deze beestjes is voor mij geen optie. Een nieuwe oranje voedster die ik gekocht had bleek bij thuiskomst ook hetzelfde probleem te hebben (iemand anders had haar voor mij meegenomen) Deze voedster was ook weer een oranje DH met duitse afkomst. Wij hebben dan ook besloten helemaal af te zien van de oranje DH's en geen dieren meer uit Duitsland.

En goed om te weten dat jouw DA er ook ervaring mee heeft Aniek. Ik (en Kim ook) ben heel blij dat ik de keuze heb gemaakt ze eerder bij moeders weg te halen. Nu zijn de oogjes nog goed genezen. hadden we tot 8 weken gewacht was er mogelijk onherstelbare schade geweest en waren ze blind geweest.

En ja Christa, inmiddels hadden ze er wel flink last van. Het hoornvlies werd rood, dat is ook de reden dat ik besloten heb niet langer te wachten. Aan haar zelf merkte ik vrij weinig ze at goed ze groeide goed deed lekker mee met de rest met rennen spelen en binky's maken. Maar toen ze de hechtingen hadden gedroegen ze zich toch anders meer ontspannen ofzo. ik weet neit goed hoe ik dat moet omschrijven. Sowieso niet meer knijpen met de oogjes.

En Rozijntje ziet er op de foto niet heel geweldig uit inderdaad haha. Maar dat heeft ook te maken met haar vachtkleur. het is zwart met lichte strepen erdoor, dat ziet er sowieso al anders uit. Ook lijkt ze klein en iel naast dikke beer Passo. Maar Passo hoefde mama's melk maar met 1 broertje te delen en Rozijntje met 4 anderen. Het verschil in grootte is ook duidelijk te zien haha. (daarnaast is de moeder van passo ook groter dan Druif) en het waaide ook behoorlijk dus haar haar ging ook wat door de war haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 83
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik juich het natuurlijk toe dat jullie deze dieren direct uitsluiten. Ik denk dat er niks bekend is over de manier van overerven van deze afwijking, of wel? Als het een recessieve aandoening is, kun je wel denken dat je het eruit fokt, maar misschien maak je juist entropion-dragers. Zodat het zich ongemerktbkan verspreiden. De hele lijnen steriel maken en nietvmee verder fokken is volgens mij de enigejuiste oplossing.

Gaan jullie verder nog actieondernemen hierin? Voorlichting aan fokkers bedoel ik.

Wups: jij hebt dus nog een dame met het probleem gekregen, die iemand anders voor je geheckt had. Blijkbaar is het niet een vast punt om te controleren voor fokkers.

Mijn baas zegt altijd:" hebben jullie nog problemen, of zien jullie ze niet?". Als je nietcweet waar je op moet letten, zie je het niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is het punt inderdaad denk ik christaa: als je niet weet waar je op moet letten zie je het wellicht niet. Ik zag het ook pas toen ik bij die voedster het ooglid optilde. Omdat het dus relatief weinig voor komt is het inderdaad geen vast punt. De ogen worden wel gecheckt, maar meer de kleur (ook die moet voor een keuring goed zijn) en of ze schoon zijn en niet ontstoken. En dat was allemaal in orde bij deze dame.

Ik heb van deze voedster alleen een foto dat ik het ooglid optil, maar zal kijken of ik ook een foto gemaakt krijg van hoe het oog er normaal uitziet. maar mevrouw is erg vrolijk en nieuwsgierig en zit niet graag stil haha en dat is voor een detail foto toch wel handig.

We hebben wel een idee om er iets mee te doen voor andere fokkers maar hier willen we nog even niet te veel over kwijt. Als het uitgevoerd is en afgerond zullen jullie het ook horen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat meen je niet, dat je nieuwe konijn ook niet goed is! Wat bizar. Hoe veel konijnen worden wel niet zo geboren en dan verkocht voor de fok...Jeetje. Kan je nog wel 3-kleur fokken zonder oranje dan?

Heel fijn om te lezen en te zien dat Passo en Rozijntje zo goed opgeknapt zijn! En Pruim, hoe is het nu met hem?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat meen je niet, dat je nieuwe konijn ook niet goed is! Wat bizar. Hoe veel konijnen worden wel niet zo geboren en dan verkocht voor de fok...Jeetje. Kan je nog wel 3-kleur fokken zonder oranje dan?

Heel fijn om te lezen en te zien dat Passo en Rozijntje zo goed opgeknapt zijn! En Pruim, hoe is het nu met hem?

Ja dat kan gelukkig wel.

Lilian gaat waarschijnlijk met een zwarte verder en ik met konijngrijs bont. De 1e generaties zullen geen 3kleur bonte uit komen. De 2e generatie is er wel kans op. Het zal een iets langere weg zijn, maar we gaan ons en zeker voor in zetten.

En inderdaad, Lilian en ik willen samen iets doen voor andere fokkers. Als we dat definitief gedaan hebben, laten we het hier ook weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom moet dat stil gehouden worden dan? Ik geloof dat ik direct een brief zou schrijven naar de voorzitter van alle verenigingen van hangorenfokkers. Zet het in de krant wat mij betreft! Maar zorg dat zo veel mogelijk fokkers het weten.

komt goed christa :) wij willen het nog even stil houden omdat het nog vorm moet krijgen en we afhankelijk zijn van anderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

komt goed christa :) wij willen het nog even stil houden omdat het nog vorm moet krijgen en we afhankelijk zijn van anderen.

Dat het goed komt help ik je hopen. Eigenlijk ben ik bang dat deze afwijking al door alle hangoorrassen heen gefokt is inmiddels. Mensen willen nu eenmaal hangoren in de leukste kleurtjes. Ik weet bijvoorbeeld uit de opvang dat hangoren met vlekjes altijd binnen no-time weg zijn.

Ik denk echt dat jullie goed bezig zijn: lijn opgegeven. Plannen om e.e.a. bekend te maken.

Maar het nog even stil houden vind ik echt een slecht idee. Is het fokseizoen niet begonnen nu? Elk nest van konijnen met afwijkende ogen dat je kunt voorkomen lijkt mij mooi mee genomen. Vergeet niet dat al dat soort konijnen weer bij particulieren terecht komt. Pret- en oepsnestjes zorgen voor verdere verspreiding.

Ik hoop dat het snel in alle fokkersblaadjes staat. Of liever nog: dat konijnen op de oogleden beoordeeld en eventueel afgekeurd gaan worden, ook op keuringen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar je kan het beter goed en volledig doen dan halfbakken en wellicht geen correcte informatie toch?

en wij hebben het ook echt niet stil gehouden bij andere fokkers hoor. Maar de hangoorfokkers die wij gesproken hebben hadden het nog nooit gezien en waren het helemaal met ons eens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar de hangoorfokkers die wij gesproken hebben hadden het nog nooit gezien en waren het helemaal met ons eens.

Soms willen ze het ook niet zien en kennen ze het niet...

Zo ook wel is hangoordwergen gezien die dit hadden, maar af en toe traanogen hadden dus niet in extreme mate en dan is het een komen en gaan. Dan wijten ze dat niet aan entropion oid, maar gewoon aan de bolle kop/verstopte traanbuizen wat imo naar mijn mening ook niet goed is.

Hier had de Franse hangoor ook alleen maar aan 1 kant af en toe een traanoog en toch entropion.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik schop hem even omhoog, wups weet al waarom ik dit post. Paar weken geleden kregen wij in de opvang een nestje binnen; er waren 2 voedsters gekocht bij een dierenwinkel :whistle2: en toen de eigenaar erachter kwam was nest #2 natuurlijk al onderweg. Ram is gecastreerd, er is regelmatig contact geweest over de vooruitgang van Nijntje en haar oogjes.

Nijntje heeft beiderzijds entropion en dankzij wupsie haar topics; duidelijke foto's over de vooruitgang van de oogjes was de beslissing in de opvang gemaakt: Nijntje moest ook naar de dierenarts.

Voor de behandeling zag het er zo uit:

IMG_1947.jpg

Nu is onze vaste konijnendierenarts door ziekte al een tijdje afwezig, maar is haar back-up ook echt fantastisch. Hij had nog nooit een konijntje met entropion behandeld maar aangezien het bij andere dieren (katten iig) ook voor kan komen had hij wel al een goed idee wat er moest gebeuren. Maandag gaan de hechtingen eruit, dan is het 2 weken geleden dat ze bij de dierenarts is geweest. Dagelijks gaat er nog wat cavasan in de oogjes en dat is geen probleem. Vandaag zag het er zo uit:

20130323_121247.jpg

Ze is nu vrolijk, ontzettend op mensen gericht, springt door het hele hok heen, ravot met haar zusjes en het beste van alles: ik heb haar vandaag voor andere mensen gereserveerd. En ze komt niet zomaar ergens te wonen, nee, die mensen hebben Basje, een klein konijntje dat een paar weken bij mij heeft gewoond. Een geweldig leuk -2 weken geleden gecastreerd rammetje- dat aan karakter echt prima bij haar gaat passen. Dat gaat haar nieuwe thuis & vriendje worden zodra ze van de dierenarts en opvang mag verhuizen!

Als ik zie dat het nu ook zo af en toe op BB langskomt, vermoed ik dat we entropion in de toekomst helaas vaker tegen kunnen gaan komen bij konijnen...

aangepast door lianne
Link naar reactie
Delen op andere sites

ooh wat is ze opgeknapt zeg! fijn om te zien!! Ik heb het inderdaad laatst weer bij een fokker gezien waar ik was om een konijn te bekijken. van de volwassen dieren (die overigens niet met elkaar verwant waren) waren en meerdere die het in lichte mate hadden. 1 Jong wat ze nu had had het ook zo erg al Rozijntje en Nijntje. heb haar ook geadviseerd hechtingen te laten zetten en haar op het hart gedrukt alle dieren die ze nu heeft die de oogleden niet goed hebben uit te sluiten voor de fok. de ouderdieren ging ze sowieso uitsluiten zei ze al uit zichzelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat nog net bekend is hoe het overerft, dus inderdaad alle verwante dieren eruit zou ik zeggen.

Fijn voor dit diertje dat ze is opgeknapt. Ik denk ook dat het nog heel vaak voor gaat komen. Bepaalde fokkers maken zo de hele diersoort ongezond. Bah! Als wups het ziet, zou een andere fokker het toch ook moeten kunnen zien? Je kijkt je dieren toch helemaal na, voor je er een nest mee fokt? Ik vind het echt vreselijk!

Hoe is het met jullie actie trouwens? Al alle fokkersverenigingen ingelicht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf kwam ze met de ouderdieren en ik heb het advies gegeven alles uit te sluiten omdat het sterk vererft. Ik wist toen nog niet hoe het vererfde.

En als je het niet kent is het moeilijk te herkennen bij oudere dieren. Je moet weten wat je moet zien. Zolang je het ooglid niet op tilt zie je het maar amper. Behalve als je van dichtbij heel goed kijkt, en bovenal weet wat je moet zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bepaalde fokkers maken zo de hele diersoort ongezond. Bah! Als wups het ziet, zou een andere fokker het toch ook moeten kunnen zien? Je kijkt je dieren toch helemaal na, voor je er een nest mee fokt? Ik vind het echt vreselijk!

Tja. Ik heb me nooit met die topic bemoeit omdat dat dat verder geen enkele toegevoegde waarde heeft, maar nu ik deze uitspraak lees denk ik dat het antwoord hierop best teleurstellend zal zijn. Fokken wordt gedaan omdat men het leuk vindt om "iets nieuws" uit te proberen, creeer een beestje dat je zelf bedacht hebt. Erg tegen de regels van de natuur in wat mij betreft.

Mensen die beginnen met fokken weten echt wel dat er genoeg "foute dieren" uit ontstaan, maar het is juist de sport om het perfecte dier te weten te fokken. Wat de dieren daar zelf aan hebben weet ik nog steeds niet, het "raszuiver willen houden" is een menselijke gedachte. Hoeveel fokkers er vrij weinig om de dieren zelf geven weet ik niet, maar het willen fokken vind ik persoonlijk al een vreemde gang van zaken, de dieren zelf hebben er namelijk geen barst aan. Daarbij, zo ontzettend veel konijnen op de wereld die een huis zoeken, en daar komen dan nog de restjes van de fokkers bij, dat is wat mij betreft echt scheef.

Een paar dagen geleden las ik een artikel dat er eindelijk toezicht gehouden gaat worden op het fokken van bepaalde honden- en kattenrassen. De dieren worden gefokt omdat ze er zo leuk uitzien, maar ondertussen hebben ze veel gezondsheidsproblemen, denk aan de Franse Bulldog die eeuwige hoofdpijn heeft omdat zijn snoet zo plat is gefokt dat zijn hersenen niet in zijn hoofd passen. Nierproblemen bij Perzische katten, heupproblemen bij Mechelse herders, en nu hebben we ooglidproblemen bij konijnen. Hoort er gewoon bij, bij dat fokken, niet?

Ik hoop dat er ooit goed wordt nagedacht over wat wij het dierenrijk eigenlijk aan doen. Proberen het perfecte of mooiste dier te creeren... dat is ronduit doodeng.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn ermee bezig, maar het duurde erg lang voor we respons kregen. Gisteren hebben we die pas gehad en nu kunnen we ermee verder.

We zijn inderdaad weer bijna twee maanden verder. Ik snap echt niet waarom het zo langzaam moet gaan. Ik werk zelf in het ziekenhuis. Als wij ergens een bijwerking van zouden zien met zoveel impact, staat het binnen no time in een belangrijk tijdschrift. Dat moet met een fokkersblaadje toch ook kunnen?

Ik denk echt dat jullie er veel meer achteraan moeten zitten. Schrijf een stuk over entropion en over hoe je het herkent. Betrek er een dierenarts of student diergeneeskunde bij. Wie weet hoeveel van dit soort konijntjes bij komen elke maand.

Ik ben het wel met Rian eens. Tenminste: ik heb ook het gevoel dat bepaalde fokkers een kek kleurtje belangrijker vinden dan gezondheid. Maar jullie weten nu beter. Ik hoop echt dat jullie actie ondernemen. Of misschien is er iemand anders met contacten in fokkersland die iets kan doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang mensen fokken voor de kick van een eerste prijs en niet voor het welzijn van de dieren, zie ik het somber in... maar ook de kopers van al die konijntjes met bijvoorbeeld "schattige" ronde koppies (verkorte schedel dus ook verkorte kaken) en onnatuurlijk lange haren hebben een verantwoordelijkheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .