Ga naar inhoud

Entropion


wupsie

Aanbevolen berichten

  • Reacties 83
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Hahaha Lonja :D wat natuurlijk ook is (en dat bedoel ik absoluut niet rot hoor!!!) maar een dier accepteert ook zijn handicap en leert daar een stuk makkelijker mee leven als een mens. Zolang het diertje er geen pijn van heeft zal ze ook wel vrolijk rondhobbelen denk ik ;) hopelijk lukt het om het binnenkort aan te passen zodat het weer netjes wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

of je komt gewoon naar Veendam :whisle2:

En ik denk ook wel dat je gelijk hebt hoor Domino. Daarom heb ik het filmpje ook geplaatst. Er waren wat twijfels of het wel eerlijk was voor het konijntje. of het konijntje niet heel erg leed. Nou dat wilde Rozijntje graag even zelf laten zien dat zij zichzelf helemaal niet zielig vind :he:

neemt neit weg da ik het nog steeds heel sneu vind natuurlijk dat haar oogjes zo zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

jij bedenkt het wel mooi he haha.

Maar we hebben net besloten dat Rozijntje mee gaat naar Kim deze week. Haar oogje raakt te beschadigd helaas en ik ben van mening dat we helaas niet langer kunnen wachten met de hechtingen. Ze heeft een hele rode plek op haar oogje en de Cavasan zorgt er neit voor dat het weg gaat. Ze is verder nog heel vrolijk, net als op het filmpje. Maar ik wil het graag voor zijn dat ze in een hoekje gaat zitten.

Helaas betekend het wel dat dan van haar moeder gescheiden zal worden. Echter is het naar mijn mening belangrijker dat haar oogjes niet blijvend beschadigd raken of dat ze zelfs een oogje zou moeten missen in de toekomst dan dat ze nog wat langer bij Druif blijft. Ze eet al goed mee met de brokjes en drinkt al goed uit de fles. Ook het kleintje van de moeder van druif zal dan geholpen worden (deze is net zo oud als Rozijntje.) Het plan is dat hij ook met mij mee terug gaat en dat Rozijntje en hij samen een hok gaan bewonen tot ze oud genoeg zijn en ze (wellicht samen) naar een blijvend plekje kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, Rozijntje gaat vrijdag ook mee naar de DA. Dit omdat mijn DA het niet aandurfde omdat zij geen gasnarcose hebben en Rozijntje nog zo jong is. Ik heb overlegd wat wijsheid is en uitgelegd dat we met het konijntje van Kim naar haar DA gaan in Brabant. Het leek hem verstandig Rozijntje dan ook mee te nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee, spannend hoor. Hechtingen zal wel niet zo lang duren? Ze hoeft dan ook niet heel diep onder narcose denk ik? Bij Klaver deden ze het de laatste keer zo dat ze echt maar nét onder zeil was en steeds even het kapje er weer op als ze dreigde bij te komen. Ik merkte achteraf niet eens aan haar dat ze onder narcose was geweest. Het blijft spannend natuurlijk, maar wees gerust, het is een prima konijnkundige dierenarts, maar dat heb je vast al van Kim gehoord. Hopelijk blijft ook Rozijntje goed van de hechtingen af en is dit een fijne tijdelijke oplossing voor haar :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb inderdaad vertrouwen in het oordeel van Kim (en van jou). maar het blijft spannend natuurlijk. Onze bedoeling is ook dat ze maar heel licht een roesje krijgen. inderdaad maar net weg.

En als het meezit kan dit ook de blijvende oplossing worden :) hoe eerder de hechtingen gezet worden hoe groter de kans dat het ook goed blijft staan heb ik begrepen. Dat is niet de reden dat we het nu al laten doen natuurlijk, maar wel een fijne bijkomstigheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of ik me er nog mee mag bemoeien, maar ik kan het toch niet laten, ben ik bang... :$

Is er in Noord-Nederland geen dierenarts die gasnarcose heeft dan?

Persoonlijk vind ik het nogal wat om een ukkie met nog geen 5 weken bij zijn moeder weg te halen en dan heel Nederland door te rijden.

Ik snap dat je op zoek bent naar de beste oplossing en dat niemand weet wat dan de beste oplossing is. Maar dit zou toch met iets minder stress moeten kunnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

naar mijn mening heeft een konijn geen tijdsbesef. Dus of het nou een uur in de auto zit of 2 uur, stress heeft ze toch. Daarnaast heeft deze dierenarts al ervaring met entropion bij konijnen (een ander konijn van Kim had het na een fikse ontsteking van het oog waardoor het ooglid opgerekt was door de zwelling) en die dierenartsen zijn ook erg dun gezaaid. ervaring met honden is er genoeg. Maar een hond is toch net iets anders dan een konijntje.

Daarnaast zetten we het jong van Lara en Rozijntje bij elkaar. De reis zal dus toch gemaakt moeten worden. terug mogen ze samen lekker tegen elkaar aan kruipen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, het zijn natuurlijk jullie konijntjes, maar ik zou het niet zo doen. Niet op deze leeftijd. De hele discussie over tijdsbesef hebben we al eens gehad, maar het gaat niet alleen over besef volgens mij. Ik denk dat het wel degelijk uitmaakt hoe lang de stress duurt. Maar als je denkt dat dat opweegt tegen de ervaring die deze dierenarts met deze aandoening heeft, dan moet je natuurlijk doen wat je denkt dat goed is.

Wat ik dan weer niet begrijp: waarom dan deze twee ukkies weer terug brengen naar groningen? Dat je die dierenarts wilt, oke. En dat je ze samen wilt zetten snap ik ook. Maar waarom niet gewoon daar? Dan heb je de dierenarts in de buurt en het scheelt de konijntjes een lange stressvolle terugrit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

even een update over de twee konijntjes die hier nu zitten die zijn geboren met entropion.

Ze zijn een 2 weken terug dus geholpen aan hun oogjes door er hechtingen in te zetten. Dit is allemaal erg goed verlopen en binnen de kortste keren zaten ze al weer vrolijk en blij te knabbelen. Je zag echt dat ze opgelucht waren dat die vervelende wimpers uit hun oogjes waren.

rozijntje was maandag of dinsdags (dus na 3 of 4 dagen) Alle hechtingen al kwijt en Passo volgde ook snel.. Geen wondjes en de hechtingen waren nog intact dus hoe het is gebeurd snappen we niks van. Maar het allerbelangrijkste: die paas dagen waren al voldoende! het bleef staan en nu een dikke week later staat het gewoon perfect, net als het normaal gesproken staat en zijn ook de beschadigingen volledig hersteld. We verwachten niet dat ze nog geopereerd hoeven te worden, dus Rozijntje En Passo mogen verhuizen. Wel moet Passo natuurlijk nog even bij de DA langs om wat in te leveren, maar daar is hij nu nog te jong voor.

426708_216291541843253_1241258684_n.jpg

Zoals je ziet is er niets meer te zien aan de oogjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees nu pas dat ze elders geopereerd zijn.

Ziet er goed uit.

Maar mocht het ooit nog een keer nodig zijn (wat we niet hopen), mijn dierenarts heeft er ook ervaring mee en gasnarcose en zit wat dichterbij.

Hij heeft net gisteren 1 van de konijnen in de opvang aan entropion geholpen :)

De ukkies zien er goed uit!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het goed gaat met dit tweetal. Ik vind dat Rozijntje nog wel wat lodderig kijkt, maar dat zal dan aan de foto liggen. Ze hadden dus toch wel last van die oogjes? Arme beestjes!

Ik vind het wel zorgelijk te horen dat jij dit recent ook gezien hebt Aniek. Ook bij bunnybin stond een jong konijn met entropion op de website. Laten we hopen dat men er goed op gaat letten en dat het probleem doorkomt bij fokkers, zodat deze ellende zich niet verder verspreid. Aangezien jullie zeiden dat het niet vaak voorkwam, maar we het nu van drie kanten horen, maak ik me wel een beetje zorgen daarover.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ziet het er mooi uit bij die kleintjes! Goed werk van de DA :yes:

Zelf heb ik ooit een kat uit een opvang meegenomen die ook entropion had. Helaas moest hij twee keer geopereerd worden voor het helemaal goed was en dan te bedenken dat het beestje toen al bejaard was! Die heeft dus het grootste deel van z'n leven met die geïrriteerde ogen rondgelopen voordat hij eindelijk behandeld werd. Kortom: goede actie, Wups!

En nu maar hopen dat het een zeldzaam iets bij konijnen blijft, want het is natuurlijk een afwijking waar niemand blij van wordt (maar die ook niet altijd te voorkomen is)

Dat je hummels maar een heel fijn huis mogen vinden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

(maar die ook niet altijd te voorkomen is)

Nee, dat klopt. Elke afwijking kan natuurlijk "toevallig" weer de kop op steken. Maar dat het in diverse lijnen van hangoren te vinden is, geeft wel aan dat er gefokt wordt met konijnen die dit bij zich dragen. Ik hoop dat er bijvoorbeeld vanuit de fokkersvereniging gewaarschuwd wordt voor deze aandoening. Dat fokkers weten dat ze konijnen met slechts de geringste oogafwijkingen moeten uitsluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .