Ga naar inhoud

Entropion


wupsie

Aanbevolen berichten

Naar aanleiding van een Discussie die ik had in het cafe, maar ik hier even een apart topic.

Sinds kort ben ik begonnen met het fokken van de Duitse Hangoor. Helaas geen goede start want er blijkt een oogafwijking in de lijn te zitten, namelijk Entropion. Dit houd in dat de oogleden van het diertje te groot zijn en naar binnen toe rollen. Dit komt bijna nooit voor bij konijnen, maar wel vaker bij bepaalde hondenrassen, zoals de sharpei.

Mijn DA had het ook nog nooit gezien bij konijnen, maar wist mij wel te vertellen dat hij er helaas niets aan kan doen nu, behalve zalf mee geven om het oogje te beschermen. Als het konijntje is uitgegroeid zal ze waarschijnlijk een operatie nodig hebben. Dit kan nu nog niet, omdat de kans dan bestaat dat ze nog in het teveel aan huid zal groeien en als ze het nu strak maken de oogleden juist naar buiten gaan krullen, Ectropion. Verder moet ik goed in de gaten houden of ze goed blijft eten en groeien.

Het gaat om het volgende konijntje:

602959_199254796880261_1356828061_n.jpg

Op deze foto is goed te zien dat het bovenooglid naar binnen gedraaid is.

DSCF6903.JPG

Ze eet ook goed, ze groeit goed en ze is ook net zo vaak buiten het nest als haar broertje en zusjes en rent net zo blij rond als haar broertjes en zusjes. Zelf lijkt ze er dus ook niet enorm onder te lijden gelukkig en de DA vond het ook zeker geen reden om haar in te laten slapen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 83
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Huh...ik zie eigenlijk nergens een vraag...

Of is dit gewoon een mededeling zonder vraag?

Of het nu een vraag is of niet...ik zal hier maar wat info droppen (zonder mijn mening te geven over de manier van fokken).

Ik ben snel wat gaan opzoeken in het café en heb het een beetje gelezen.

Alleen kom ik een paar tegenstrijdigheden tegen...

Hier staat dat ze 'nergens' last van heeft en ergens in het café stond dat ze steeds in de oogjes krabt.

Het is namelijk wel belangrijk om te weten hoeveel last ze er van heeft. Op de foto's ziet het er namelijk wel ernstig uit.

Volgens mij heb ik ook nergens gelezen hoe oud het konijntje is. Dat heeft natuurlijk ook nog invloed op mogelijke behandelingen.

Uiteraard kan je gewoon niks doen (buiten zalf geven), en dan is het maar te hopen dat het diertje geen ernstige beschadiging van het hoornvlies oploopt.

En nee, gewoon inslapen is ook een uiterste waar ik persoonlijk niet voor zou kiezen. Zeker niet omdat er wel behandelingen zijn om het leed te verlichten die al kunnen gebeuren bij niet volgroeide dieren.

Alleen spreek je dan niet over een definitieve oplossing, maar een tijdelijke.

Maar dan heb je wel veel meer zekerheid dat het hoornvlies niet kan beschadigd raken (of niet verder als dit al gebeurd is). Het heet 'tacking' (waarbij tijdelijke draadjes worden geplaatst) en volgens mij is er hier op BB ooit een topic geweest over een konijn waarbij deze behandeling is toegepast.

Als er nog gerichte vragen zijn, zie ik ze wel verschijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het inderdaad ook over die behandeling gehad met mijn DA en die vertelde mij dat dat niet wil bij zo'n klein beestje. als dit wel mogelijk was dan had ik dat zeker laten doen. liever gister dan vandaag nog. De DA had het ook over het risico dat het kleintje eraan gaat krabben en daardoor het ooglid uitscheurt of dat de moeder met wassen de draadjes eruit trekt.

Heb jij er wel ervaring mee bij zulke kleine konijntjes? Als dat het geval is ga ik uiteraard opzoek naar een arts die het wel kan/wil doen.

wat betreft dat krabben: dat is inmiddels al een stuk verminderd. Dat deed ze toen de oogjes steeds weer dicht plakten. Nu na het zalven wast ze haar snoetje, maar rent verder blij door het hok en maakt Binky's. En ik zeg niet dat ze er helemaal geen last van heeft, ik zei dat ze er niet enorm onder lijkt te lijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het inderdaad ook over die behandeling gehad met mijn DA en die vertelde mij dat dat niet wil bij zo'n klein beestje. als dit wel mogelijk was dan had ik dat zeker laten doen. liever gister dan vandaag nog. De DA had het ook over het risico dat het kleintje eraan gaat krabben en daardoor het ooglid uitscheurt of dat de moeder met wassen de draadjes eruit trekt.

Heb jij er wel ervaring mee bij zulke kleine konijntjes? Als dat het geval is ga ik uiteraard opzoek naar een arts die het wel kan/wil doen.

Wat betreft de moeder dat is natuurlijk over een paar weken opgelost dan zou ze er bij weg kunnen dus dan zou je het tot die tijd nog even uit moeten houden. Ooglid uitscheuren door krabben heeft neem ik aan niet met de leeftijd te maken, dus dat probleem blijf je houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betreft de moeder dat is natuurlijk over een paar weken opgelost dan zou ze er bij weg kunnen dus dan zou je het tot die tijd nog even uit moeten houden. Ooglid uitscheuren door krabben heeft neem ik aan niet met de leeftijd te maken, dus dat probleem blijf je houden.

Dat is Inderdaad zo Iris. En zodra er iets aan gedaan kan worden zal dat ook gelijk gebeuren. Kosten zijn hier ook zeker geen punt van discussie, laat dat wel gelijk duidelijk zijn. Dat beestje heeft zorg nodig die het ook zeker krijgt.

En krabben aan het ooglid doen ze idd op elke leeftijd. En ik kan mij nog herinneren dat mijn hechtingen na de operatie enorm begonnen te jeuken, dus krabben gaat ze geheid helaas...

aangepast door wupsie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat je in elk geval naar de dierenarts geweest bent. En dat het iets beter lijkt te gaan. Dat begrijp ik tenminste uit wat je nu en eerder hebt geschreven. Hoe oud moet het konijntje zijn voor het geholpen kan worden?

Ik durf het bijna niet te vragen, maar ik ben puur nieuwsgierig...... wat is je beweegreden geweest om te gaan fokken? Als ik vragen mag?

Ja, dat vraag ik me ook nog steeds af. Eerder had je hier volgens mij ook iets over geschreven, toen ik dit topic op mijn iphone las. Nu pak ik mijn laptop om nog even te reageren en nu is je reactie weg. (of lees ik er nu overheen?)

Ik snap ook nog altijd niet waarom je wilt fokken. Ik zou wel willen dat je je weer in ging zetten voor andere nestjes. Ik blijf denken dat Bloempje 100 keer meer aan je gehad heeft dat de moeder van het huidige nest. Maar blijkbaar is dit leuker?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat je in elk geval naar de dierenarts geweest bent. En dat het iets beter lijkt te gaan. Dat begrijp ik tenminste uit wat je nu en eerder hebt geschreven. Hoe oud moet het konijntje zijn voor het geholpen kan worden?

Ja, dat vraag ik me ook nog steeds af. Eerder had je hier volgens mij ook iets over geschreven, toen ik dit topic op mijn iphone las. Nu pak ik mijn laptop om nog even te reageren en nu is je reactie weg. (of lees ik er nu overheen?)

Ik snap ook nog altijd niet waarom je wilt fokken. Ik zou wel willen dat je je weer in ging zetten voor andere nestjes. Ik blijf denken dat Bloempje 100 keer meer aan je gehad heeft dat de moeder van het huidige nest. Maar blijkbaar is dit leuker?

Dat zal iets zijn waar wij het nooit over eens zullen worden christa. Jammer dat je er dan toch steeds weer over moet beginnen. En ik heb mijn antwoord asn domino per pb verstuurd omdat ik de eindeloze discussie niet weer wil. En ik ben niet gaan fokken om de babykonijntjes. Dat is een hele leuke bijkomstigheid,maar niet mijn doel. Ik wil het stukje extra wat er bij komt kijken. Het nadenken over de ouderparen.en waarom dan konijnen? Omdat ik gek ben van konijnen. Nu ben ik mij overigens weer aan het verdedigen wat ik ook niet weer ga doen. Ik wil hier geen duscussie over. Het is mijn keuze. Ik verlang van niemand dat hij of zij dezelfde keuze maakt.

En de konijnendames als bloempje en tess zijn ook nog steeds welkom hoor. Heb nergens gezegd van niet. Ik heb er nu zelf betere ruimte voor. En dat is ook 'leuk' (als het in leuk uitgedrukt moet worden dan)

En deze lijn wordt inderdaad volledig verkocht met de nadrukkelijke mededeling dat er absoluut geen jongen door moeten komen om verspreiding van een afwijking die nu nog zeldzaam is te voorkomen. Laten we dit alsjeblieft zeldzaam houden bij konijnen en niet zosls bij de honden dat het geaccepteerd raakt bij bepaslde rassen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vroeg het al in het café aan Kim, maar hier is eigenlijk een betere plek. Hoe lang duurt het voordat de oogleden zo'n beetje uitgegroeid zijn en er een operatie gedaan kan worden? Ongeveer?

En wat misschien niet jullie verantwoordelijkheid is maar waar ik toch eens even in zou duiken als ik jullie was is de verkoper van de voedster die dit in de hele lijn verspreid heeft natrekken en als dat mogelijk is aan de tand voelen. Het is iets erfelijks en er zit een hele dikke kans in dat ze meer familieleden heeft die voor de fok verkocht zijn en waar ook weer mee verder gefokt is. Ik weet niet of dit geregistreerd wordt, waar die konijnen blijven, de meesten zullen in Duitsland zitten, maar ik hoop heel erg dat er een manier bestaat om deze afwijking uit de konijnenwereld te houden en deze fokker plus zijn konijnen op de een of andere manier eruit te krijgen en op een of andere zwarte lijst te plaatsen. Misschien een onmogelijke opgave en wellicht zijn er al honderden nakomelingen, maar alle beetjes helpen misschien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En deze lijn wordt inderdaad volledig verkocht met de nadrukkelijke mededeling dat er absoluut geen jongen door moeten komen om verspreiding van een afwijking die nu nog zeldzaam is te voorkomen. Laten we dit alsjeblieft zeldzaam houden bij konijnen en niet zosls bij de honden dat het geaccepteerd raakt bij bepaslde rassen

Als eerste, ik vind het oprecht vervelend voor je! Je redenen om te fokken zijn voor jou vast goed (zonder dat ik daarover ga oordelen) en dan wens ik zoiets niemand toe.

Ik vind persoonlijk, dat je zoiets niet zomaar kan 'verwachten'van iemand door de mededeling te doen dat er niet gefokt mag worden met deze konijnen. Neem dan de verantwoordelijkheid die er nu bijhoort en castreer alles. Dan weet je zeker dat deze lijn niet word voortgezet, helemaal omdat het zo'n zeldzame ziekte is.

Ik kan me voorstellen dat je daar niet op zit te wachten vanwege de kosten, maar ik vind dat een fokker zijn of haar verantwoordelijkheid voor zoiets moet nemen.

Waar ik ook benieuwd naar ben is de hoeveelheid extra zorg die zo;'n konijntje kan geven. Of is het voornamelijk elke dag insmeren met zalf? Of is er gewoon nog te weinig over bekend?

aangepast door HumpieDotje
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wupsie: ik geloof niet dat wij hier ooit samen over gediscussieerd hebben, of wel? Je kan wel zeggen dat je je niet wilt verdedigen, maar ik neem aan dat je achter je keuze staat en dan kun je daar toch voor uitkomen hier? Ik snap niet zo goed waarom je dat in een pb moet zeggen.

Het kan zijn dat we het nooit eens worden, maar ik heb nu eenmaal ook een overtuiging en al krijg ik maar 1 iemand om door het regelmatig te zeggen en al scheelt het maar 1 nest, dan zijn er toch weer minder konijnen die niet leven volgens de konijnenwensen waar ik in geloof. Je hebt nu konijnen alleen in een hok zitten, die het waarschijnlijk ook leuker vonden als ze samen in een ruime ren zaten. Ik snap niet dat je dat wilt, als je ook vindt dat dat is wat een konijn nodig heeft.

Ik zie gewoon het nut niet van het fokken. En het nut van een nieuw kleurtje of ras ontgaat mij ook. Als iemand mij uit kan leggen in welk belang van konijnen het is dat ze ook in driekleur voorkomen, dan hoor ik het graag. Tot die tijd ben ik niet voor fokken en al helemaal niet voor het vermeerderen van rasloze konijnen.

Het voorstel van Mosseltjes ben ik ook helemaal voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jullie hebben wel degelijk al een discussie gehad, namelijk in het café. Ik wil Lilian niet verdedigen ofzo, want dat kan ze prima zelf denk ik ;-) maar een discussie is er mijns inziens om jullie meningen te delen. In dit geval is jullie beider mening wel bekend. Zoals in het nu begrijp is het jouw bedoeling om Wups te overtuigen van jouw mening, en ik denk dat Lilian er daarom niet zoveel zin in heeft, omdat ze wel weet wat die mening inhoudt.

Anyway, erg sneu dat je zo'n start moest hebben Lilian! Ik hoop dat t snel bijtrekt bij t kleintje. En ik ben verliefd op de oranje bonte voedster haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het cafe hebben we het vooral gehad over de kans dat je bij een nieuwe kleur ook afwijkingen in het ras introduceert. Niet over het fokken an sich. Op verzoek zijn we met die discussie gestopt omdat die niet in het cafe thuis zou horen. Nu is er een apart topic geopend en nu mag ik alweer niks zeggen?

Ik heb nog altijd van niemand gehoord waarom het nu zo belangrijk is dat die driekleur DH er komt. Volgens mij is de enige reden: "omdat sommige mensen dat gewoon leuk vinden". En ik vind dat ik daar best naar mag vragen.

Ik ben niet degene die hier begon te schrijven over het fokken hoor. Ik reageer alleen op de topics.

Wupsie overtuigen van mijn mening zal vast niet lukken. Ik snap absoluut niet waarom ze hier mee begonnen is, maar goed. Wat ik wel kan is de andere kant belichten, zodat er tenminste niet nog meer konijnenfokkers bijkomen. Want echt: die zijn er al meer dan genoeg!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik wil die discussie hier niet christa, omdat het hier gaat om de afwijking van dit ukje en niet over hoe slecht ik wel niet ben dat ik ben gaan fokken. een paar jaar terug was het nog oke om een konijn bij een fokker te halen of op een bewuste manier te fokken. Vandaag de dag is het bijna een doodzonde lijkt het wel..

Ik heb hier niemand gevraagd om zijn mening over het feit dat ik fok en ik ook niemand vraag om ook te gaan fokken. Ik weet jouw mening, ik heb mijn mening en ik wil mijn mening niet hoeven verdedigen. Ik accepteer jouw standpunt, accepteer die van mij dan ook. Wij zijn het niet eens en zullen het ook nooit eens worden. Ik heb niet in een middagje bij Kim op de bank besloten dat ik wil fokken, het is iets wat al sinds ik Max opgehaald heb bij Kim, inmiddels dus ruim 3 jaar, heel erg graag wil. Dit is nooit minder geworden, alleen maar sterker. Ik vind het erg jammer dat ik niet gewoon van mijn nieuwe hobby mag genieten en mij steeds moet verdedigen. Hier was ik al bang voor, en daarom heb ik er hier weinig over willen zeggen.

En vermeerderen van rasloze konijnen? Waar slaat dat nou weer op. ik fok een met raskonijnen. geen rasloze konijnen. En ik doe het op een bewuste manier. Ik zie hier geen kwaad in. Als jij dat wel ziet, dan spijt me dat voor jou. Maar ik ben goed voor mijn dieren en ik zie mijn konijnen in hun hok zitten. Dan kan ik denk ik zelf wel beoordelen of ze wegkwijnen of niet.

Deze discussie hebben we inderdaad al in het café gehad en ook daar zijn we al tot de conclusie gekomen dat we het niet eens zullen worden. Waarom dan weer hier opnieuw beginnen?

@mosseltjes: de andere konijntjes van het nest hebben geen extra zorg nodig. Zij hebben ook helemaal geen last meer. Dit konijntje moet 4 keer per dag de oogjes gezalfd hebben, zodat er een beschermend laagje over het oogje komt te liggen zodat de haartjes minder schuren en zacht blijven. Met de tijd zal het alleen maar beter worden doordat ze in de huid groeit. Ze moet helaas helemaal uitgegroeid zijn voor ze de ooglidcorrectie uit kunnen voeren. Na de operatie zal dit kleintje ook nergens geen last meer van hebben. Tot die tijd blijf ik zoeken naar andere (tijdelijke) oplossingen en ervaringen.

Ik had het er vanmorgen met een collega over. Hij heeft een kat met het zelfde probleem. Bij de kat waren de oogleden wel met hechtinkjes vast gezet (helaas voor de tweede keer met oplosbare hechtingen.... mag hij over 2 weken weer... Wat ik er van begreep was er geen speciale reden om die oplosbare hechtingen te gebruiken) Bij deze kat heeft het al wel enig effect gehad, maar ok hij zei dat dit kleintje nu echt nog veel te klein was. Hij vond het op zich wel het proberen waard als ze wat ouder was en bij de moeder weg met de nageltjes kort. Dat ga ik tzt ook nog weer met mijn DA overleggen. ukkie moet dus maar hard groeien, dan kan ze snel geholpen worden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh sorry. Ik ging er vanuit dat een hangoor konijn in een niet-erkende kleur, waar ook NHD doorheen zit, geen raszuivere DH kon zijn.

Maar prima hoor, vanaf nu hou ik mijn mening wel voor me. Ik zal me er niet in mengen als iedereen je toejuicht om het fokken van deze dieren. Blijkbaar ben ik degene met de afwijkende mening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@mosseltjes: de andere konijntjes van het nest hebben geen extra zorg nodig. Zij hebben ook helemaal geen last meer. Dit konijntje moet 4 keer per dag de oogjes gezalfd hebben, zodat er een beschermend laagje over het oogje komt te liggen zodat de haartjes minder schuren en zacht blijven. Met de tijd zal het alleen maar beter worden doordat ze in de huid groeit. Ze moet helaas helemaal uitgegroeid zijn voor ze de ooglidcorrectie uit kunnen voeren. Na de operatie zal dit kleintje ook nergens geen last meer van hebben. Tot die tijd blijf ik zoeken naar andere (tijdelijke) oplossingen en ervaringen.

Ok, duidelijk. in ieder geval fijn dat het met de tijd beter word. Ik vind het jammer dat je niet reageerd op mijn mening om ze allemaal te castreren zodat deze ziekte zich niet verder verpreid en dat ik vind dat dit een verantwoordelijkheid is van een fokker. Misschien heb je erover heen gelezen? Ik ben erg benieuw naar jou standpunt hierover namelijk. (zeker niet aanvallend bedoeld, mocht dat zo over komen om maar meteen discussies uit de weg te gaan. Ik ben gewoon benieuwd naar het standpunt hierover als fokker van jou kant :)

@Christaa, ik ben het met je eens. Dit forum is open, en zo erg word er niet van dit topic uitgewijd aangezien het hier gaat om een jammerlijk loop van omstandigheden bij het fokken. Een kritische noot mag dan op zijn plaats zijn; daar is een forum voor.

Jammer dat velen fokkers de discussie vaak niet aan wilt gaan omdat zij vinden dat ze wel verantwoord fokken en de juiste motieven hebben. Zo zijn er tientallen/honderden mensen die zichzelf verantwoord vinden fokken, en de opvangen blijven maar voller worden. Fokkers geven toch vaak de 'pretnestjes' de schuld terwijl fokkers hier net zo goed aan mee dragen. Een fokker die een 'uitstervend' ras fokt vind ik persoonlijk aantrekkelijker klinken dan iemand die weer eens een FH , DH, NHD fokt alleen dan in een ander kleurtje. En volgens mij kan een raszuivere DH geen NHD mix zijn, helemaal als de kleur niet eens erkend is. Erkenning krijgen duurt super lang dus ik snap de moeite dan ook niet.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 voedsters en een ram castreren en alsnog verkopen voor 30 euro zou haalbaar zijn als ik de loterij zou winnen ;) Maar mensen die een leuk nestje willen, gaan geen nest nemen van een konijn waaruit bijna zeker 1 of meer konijntjes komen die een afwijking hebben, want dat is niet leuk. En de meeste mensen willen überhaupt al geen nestje. Dus nee, ik ga geen 6 voedster en een ram laten castreren. Ik vind dat niet mijn verantwoording. Mensen hebben zelf ook hersens om mee na te denken en met goede voorlichting zullen mensen zich echt wel een paar keer bedenken voor ze hun konijn die een afwijking draagt bewust laten dekken.

En dan nu weer graag ontopic: en het onderwerp was Entropion.

Wij hebben ook contact gezocht met andere DA-en, waaronder wilhelminapark met de vraag of zij er ervaring mee hebben en of zij nog iedeen hebben wat we kunnen doen voor deze kleintjes.

aangepast door wupsie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Om me toch even in het gesprek te mengen, wat denk je dan van al die oepsnesten die je voorbij ziet komen. Ik denk dat er misschien wel meer oepsnesten zijn dan dat mensen bewust een willen.

En het nestje wat jij hebt bestaat toch niet uit 7 jongen of wel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Christaa, ik ben het met je eens. Dit forum is open, en zo erg word er niet van dit topic uitgewijd aangezien het hier gaat om een jammerlijk loop van omstandigheden bij het fokken. Een kritische noot mag dan op zijn plaats zijn; daar is een forum voor.

Jammer dat velen fokkers de discussie vaak niet aan wilt gaan omdat zij vinden dat ze wel verantwoord fokken en de juiste motieven hebben.

Zoals ik eerder al zei, een discussie is naar mijn idee om elkaars standpunten te delen. beide zijn in dit geval bekend, en zoals christa duidelijk zelf zei; ze wil Wups ervan overtuigen dat fokken slecht is. Dat is niet het doel van een discussie, en in dit geval ook nogal zinloos aangezien Wups een andere mening heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben trouwens niet zo thuis in konijnengenetica, maar is in dat geval niet elk konijn NIET raszuiver? Je moet toch ergens beginnen met een ras..? Dus zal elk konijn toch wel een kleurdwerggen, of een Vlaamgen hebben? Of ben ik nou zo simpel..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@moniek: Nee dit nest bestaat uit 5 jongen en een moeder ;) ik heb er idd 1 teveel geteld. Maar als ik alles wat ik plaats moet castreren zal ik de moeder dus ook moeten castreren.

En waar komen de meeste konijntjes van een oepsnest vandaan? juist de DW of een broodfokker en een enkele keer een kln fokker die toch niet zo goed is in geslachts bepaling. En nu kan ik al 6 jaar geslachten bepalen en ik weet toevallig ook dat ik er nog nooit 1 fout beoordeeld heb. ;) Daarnaast ligt het aantal twee voedster of twee rammen bij elkaar zetten bij de DW of broodfokker ook wat hoger. Ik zal dat ten allen tijden af raden en de combi exram voedster adviseren. Nog een opes factor minder dus.

en Nouck, je hebt helemaal gelijk. Ergens wordt er een ander ras ingekruist. En niet alleen om een nieuwe kleur te krijgen, ook om een bestaand ras/kleur te verbeteren. Zo heeft een keurmeester een FH fokker onlangs geadviseerd om een blauwe wener bij de blauwe fransen in te kruisen om het blauw goed blauw te krijgen (bij de FH is het blauw nu veel te vaal en licht). uiteraard wel strenge selectie op de nakomelingen waar mee verder gefokt wordt. En elk ras is uiteindelijk ontstaan uit 1 of 2 andere rassen. Dus idd. Wat is dan raszuiver?

Maar goed, weer ontopic:

ik was toch met Cavasan zalf begonnen omdat de oogjes iets rood werden. Tussendoor nog met de vit A zalf gesmeerd en zojuist was de roodheid weg!! :bounce: een voorzichtige kleine yipi dus. Ook lijken de oogleden ietsje minder ver naar binnen te staan :) (bij 1 oogje kon ik de wimpertjes nu weer zien)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Nouck en Wupsie: tja, als je verschillende rassen door elkaar heen mag kruisen en dat gewoon raszuiver mag noemen, dan kun je bijna elk konijn wel raszuiver noemen. Dus als ik twee konijntjes uit de opvang bij elkaar zet en daar komt een hangoor uit met het goede gewicht en per ongeluk ook de goede bouw, is het weer een DH? Hmmm, dat zal wel niet kloppen.

Of gaat het erom dat je wel een ander raskonijn, maar geen kliko-konijntje erin mag kruisen? Ik zou aannemen dat het erdoorheen gekruiste dier dan wel aan zijn eigen standaard moet voldoen. Maar ook dat blijkt niet waar, want wat ik in het cafe lees is dit:

"Daarom is kim begonnen met de NHD met de juiste kleur die al het minimum gewicht had van een DH."

En aangezien de standaarden van de NHD en DH niet overlappen, kan dat dus niet. Dus of het was geen NHD of een raskonijn hoeft niet aan de standaard te voldoen om raskonijn genoemd te worden. Tja...

En als een ras in een bepaalde kleur niet erkend is, lijkt het mij per definitie geen raskonijn.

Maar goed, ik heb er natuurlijk helemaal geen verstand van, dus mijn redenatie zal wel niet kloppen.

Wel fijn dat het kleintje het wat beter lijkt te doen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rozijntje (zo heb ik het jong genoemd omdat ze waarschijnlijk voorlopig nog wel hier zal zijn, het een naam moet hebben bij de DA en ik nu wel denk dat het een dametje is maar het nog alle kanten op kan gaan) wil nog even laten zien dat ze helemaaaaaaaal niet zielig is maar heel erg blij!

>http://www.youtube.com/watch?v=uXIaEVLZwlM

(haar oogjes zien er hier heel erg uit, maar dat is met name doordat de haren rond de ogen vettig zijn van de zalf.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .