Ga naar inhoud

Na Fiep nu Mila ziek, doodsziek


Brabobuns

Aanbevolen berichten

Twee weken terug waren we nog dolgelukkig omdat we onze Fiep hebben kunnen redden na een gasaanval dankzij alle goede tips hier. Gisteren was ineens ons andere konijntje, Mila ziek. Zelfde symptomen: stil, in een hoekje zitten en borrelgeluidjes. We wisten meteen hoe laat het was: gas. Dus wij zijn direct begonnen met Cisaral en Metacam, maar het schoot niet op.

Thuisgekomen van het werk meteen met 'r naar de dierenarts gegaan. Die gaf zelfde advies als bij Fiep. Spuiten en beginnen met dwangvoeren. De nacht doorgekomen, maar in tegenstelling tot Fiep begon Mila niet met zelf eten en drinken.

Omdat we allebei afspraken hadden op ons werk, hebben we Mila overdag naar een goede vriedin van ons gebracht die ervaring heeft met dierenverzorging. Ook zij heeft Mila gedwangvoederd, haar buikje gemasseerd en nog andere tabletjes gegeven. Wederom heeft ze niets zelf gegeten, gedronken of gepoept.

Nu is mijn vriendin met Mila opnieuw naar de dierenarts en ik ben net terug van mijn werk, Fiep voorbereiden op wat misschien komen gaat, want alleen een wonder lijkt Milaatje nog te kunnen redden.

Hoe kan het toch dat ze twee jaar lang niets ernstigs mankeren en nu zo kort na elkaar, zonder enige aanleiding, zo ziek kunnen worden?

Ik hoop dat het verhaal van Mila net zo positief wordt als dat van Fiep, maar we leven tussen hoop een vrees.

aangepast door Brabobuns
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is nog hoop... mijn vriendin is net naar de wat kleinere, dorpsdierenarts geweest. 'Het broekie' van de kliniek waar we gisteren waren liep vooral een sterilisatie aan te smeren zij mijn vriendin. Dierenarts heeft nu nog andere medicatie ter aanvulling van de Cisaral en de Metacam meegegeven. Daarnaast het advies om een bikspapje te maken en om ook bij te voeren met Olvarit wortel. Iets eten is beter dan niets en dit vinden ze lekker.

Volgens de DA is Mila nog veel te vitaal in haar oogjes om helemaal te wanhopen. Vannacht slaapt ze weer in een mandje naast ons in de hoop wat te eten, drinken en keutelen. Tot die tijd trekken we alles uit de kast, maar ze is er in ieder geval nog!

En de Olvarit lijkt te werken, ze hapte net zelfs naar het spuitje... zo van: 'hier met dat spul, zalig'. Ook komt er een klein beetje leven in Milaatje... duimen!

aangepast door Brabobuns
Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen vrijdag had mijn voedstertje gas. En niet te zuinig.....! Haar maag was keihard en enorm vergroot. Ik heb haar pijnstiller, cisaral en equate gegeven. Ook was ze zwaar onderkoeld, 35,6 graden. Ik heb een snuggle safe warm gemaakt en haar daarop gezet op mijn schoot. Ondertussen de maag zachtjes masseren.

Een paar uur later was ze weer bij de les, opgewarmd en het gas was ook een eind verder doorgevoerd.

Metocloral is hetzelfde als Primperid en stimuleert de darmen en de maag.

En Enrofloxoral Drops is een antibiotica begrijp ik, waarom is dat gegeven? Is er een ontsteking? (bedoel het niet verkeerd, maar ben benieuwd)

Weet je zeker dat het gas was, en geen verstopping?? Het heeft namelijk hetzelfde effect op een konijn (niet willen eten enzo) maar als er sprake is van een verstopping kan je de maag overvullen met eten als je gaat dwangvoeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts hield het echt op gas... vandaar het bijvoeren met Olvarit. Maar volgens mij beginnen de nieuwe medicijnen te werken, want schotelde Mila net bakje lauw water voor en ze begon te drinken als een uitgedroogde buffel. Dat is heel goed nieuws, lijkt me.

En die antibiotica... ik was er niet bij en mijn vriendin kan het me ook niet vertellen. Maargoed, kwaad zal het niet kunnen toch? Better safe than sorry.

aangepast door Brabobuns
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wees voorzichtig met dwangvoeren bij geen keutels, omdat er mogelijk ook het 1 en ander verstopt zit kan dat er bovenop komen. Beter dan kleine beetjes.

Mocht het nog niet goed op gang komen kan je laxeermiddel vragen bij de dierenarts bijv. laxatract, want het moet eruit van achter al dat gas enzo. Wie weet heeft hij daar nog niet aan gedacht.

Ik denk dat je nu metocloral, cisara, enroflox en metacam geeft?

Sterkte ik hoop dat ze snel opknapt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik duim hier mee, Basje heeft laatst ook gas gehad en is ook moeizaam weer beginnen eten en ik weet dus hoe verschrikkelijk dat kan voelen, zo'n ziek dier doet rechtstreeks pijn in je baasjes-hart he.

Ik vraag mij ook af waarom er antibiotica voorgeschreven is, maar kan ook heel goed volgen in het "better safe than sorry"- gevoel. Uiteraard wil je als baasje alles uit de kast halen om je diertje erdoor te halen en daar hoort op tijd en stond (op aanraden van de dierenarts) antibiotica geven ook bij.

Wat fijn dat er al een hooi sprietje ingaat, nu is het dus wachten op de eerste keutels.. Ik weet nog hoe blij ik was toen die er weer kwamen, dat kunnen niet-nijnenkenners zich niet inbeelden denk ik, die wens naar keutels en het gevoel als ze er (eindelijk) weer zijn..

Heel veel succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een leuke reacties allemaal, we liggen nu op bed en Mila ligt er in haar mandje naast met hooi en water... Zit lekker te eten nu, dwangvoederen lijkt vannacht niet nodig lijkt het. Cisaral kreeg ze 3x per dag mag DA zegt nu dat e dat 4x mag hebben. Werkt goed samen met de metocloral kennelijk.

Hoe dan ook, hopen op een goede nacht. Morgen nog een dagje naar de oppas en in gunstigste geval mag ze morgenavond weer tegen Fiep aanliggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanavond slaapt Mila weer buiten in het hok bij Fiep. We hebben haar uurtje terug de nodige medicijnen gegeven en even laten bekomen. Daarna in hok gezet en mevrouw ging gelijk op toilet zitten om te keutelen en natuurlijk tegelijkertijd wat hooi naar binnen te werken. Vannacht er nog eens uit om de boel te controleren, maar het heeft er alle schijn van dat het de goede kant op gaat.

Wat kan het, gelukkig, toch snel weer beter gaan. Maar ik blijf het vreemd vinden dat ze allebei in korte tijd ineens een eerste gasaanval hebben gehad. De enige reden die ik me kan bedenken is de rui, verder niets... ja, of het moet vette pech zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

metocloral is goed spul, Frits had zondag ook gas en heeft tot gisteren metocloral gehad (dat andere spul niet, cisaral, wat is dat?), zorgt ervoor dat de peristaltiek in de darmen aan de gang komt en blijft. Hij ging heel snel weer zelf eten, fijn dat het voor Mila ook goed werkt! Ik heb nu nog van dat spul in huis en ook critical care dwangvoeding en dat houd ik hier. Gisteren nog even een belletje gepleegd naar de (konijnkundige) dierenarts en die zei: zodra ze stoppen met eten hop die druppels erin en dwangvoederen maar! We zijn er in elk geval wijzer op geworden. Frits is weer helemaal beter, fijn dat het met Mila ook weer de goede kant op gaat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren nog even een belletje gepleegd naar de (konijnkundige) dierenarts en die zei: zodra ze stoppen met eten hop die druppels erin en dwangvoederen maar! We zijn er in elk geval wijzer op geworden. Frits is weer helemaal beter, fijn dat het met Mila ook weer de goede kant op gaat!

Moet je wel weten dat ze inderdaad gas hebben en geen verstopping. Als ze verstopping hebben en je gaat dwangvoeren dan is dat helemaal fout begreep ik van wat ik hier lees.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Metocloral is toch juist voor de maag en darmen en Cisaral voor het achterste gedeelte van de darmen? Tenminste zo is mij dat altijd gezegd. Ikzelf gebruik altijd Metocloral omdat Binky daar beter op reageert als op Cisaral.

Cisaral werkt nog ff beter op de maag in dan Metocloral, dat pakt voornamelijk de darmen. Naar mijn mening werkt Cisaral beter en sneller bij een gasaanval. (maar dat is mijn mening he) Zoek maar eens op google naar de gebruiksaanwijzing. Dan zie je het verschil.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Cisaral werkt nog ff beter op de maag in dan Metocloral, dat pakt voornamelijk de darmen. Naar mijn mening werkt Cisaral beter en sneller bij een gasaanval. (maar dat is mijn mening he) Zoek maar eens op google naar de gebruiksaanwijzing. Dan zie je het verschil.

Metocloral is toch juist voor de maag en darmen en Cisaral voor het achterste gedeelte van de darmen? Tenminste zo is mij dat altijd gezegd. Ikzelf gebruik altijd Metocloral omdat Binky daar beter op reageert als op Cisaral.

Dat wilde ik inderdaad ook zeggen. Beide bevallen hier goed overigens. Meestal gebruik ik alleen Metocloral.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de bijsluiters er nog even bij gezocht:

Dit staat bij Metocloral:

Metocloral® Drops 10ml

Samenstelling

Bevat per ml: 0,5 mg metoclopramide-hydrochloride.

Beschrijving

Metocloral drops bevatten als werkzaam bestanddeel metoclopramide-hydrochloride, een anti-emeticum. De werking van anti-emetica berust op het tegenhouden van de prikkels of het onderdrukken van de activiteit van het braakcentrum. Metoclopramide werkt op de dopaminereceptoren in de maag en veroorzaakt een versnelling van de maaglediging. Naast dit perifere effect heeft het een centrale antidopaminerge werking.

Indicaties

Het voorkomen van braken en braakneigingen. Metoclopramide is ook bij post-operatief braken een goede keus.

En dit bij Cisaral:

Samenstelling

Bevat per mi: 1 mg cisapride.

Beschrijving

Cisapride heeft een gastrokinetisch effect. Cisapride heeft geen antidopaminerge eigenschappen en kan dus geen extrapiramidale en hyperprolactinemie uitlokken. Cisapride verhoogt de druk in de onderste slokdarmsfincter, het stimuleert de maagcontractiliteit, bevordert de antroduodenale coördinatie en versnelt de maaglediging evenals lediging van de dunne en dikke darm. Deze effecten berusten in hoofdzaak op een bevordering van de afgifte van acetylcholine uit de cholinerge neuronen in de plexus myentericus. Dit effect is beperkt tot de cholinerge innervatie van de gladde spierlaag van het maagdarmkanaal, daar maagzuursecretie en intestinale secretie niet beïnvloed worden.

Indicaties

Bevorderen van de maaglediging.

Naar mijn mening werkt Cisaral dus beter om de boel op gang te helpen dan Metocloral. Dat is ook tegen braakneigingen, aangezien een konijn dat niet kan haalt dat weinig uit volgens mij. En mij was altijd verteld dat het meer voor de darmen is, maar dat is Cisaral dus ook.

Maar goed, ieder konijn reageert weer anders, maar ik had bij Banjer ook het idee dat de boel pas op gang kwam nadat ik Cisaral had gegeven, terwijl ik de avond, nacht en ochtend ervoor Metocloral had gegeven. Toen had ik weinig effect.

Maar nogmaals, dit is mijn mening he ;) wil niemand zeggen dat ze dit of dat MOETEN doen.

aangepast door Domino
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .