Ga naar inhoud

Niet goed gebruiken van achterpoten...


Jesje91

Aanbevolen berichten

Dag allemaal,

Ik heb een konijntje dat volgende week 9 jaar word...

HOPELIJK dat ze dit gaat redden..

Maandag middag bij haar geweest, niks aan de hand...

Dan kom ik maandag avond bij haar en ljkt het of ze een beetje gek liep..

Ze kwam niet maar uit haat hok terwijl het normaal een super actief konijntje is!

Ze komt ALTIJD kijken als ik eraan kwam..

Idd leek het eenmaal uit het hok dat het niet lekker ging.. Dat haar achterbenen niet meer mee wilde.. Ze hangen niet achter haar lijf aan.. Maar ze heeft er heeel weinig kracht meer in..

Naar de avond dierenarts geweest en hij constanteerde idd dat ze niet veel kracht meer had, sommige impulsen kwamen wel door naar haar hersenen andere impulsen kwamen niet aan in haar hersenen..

De dokter heeft haar een spuit gegeven met cortison ... En hiervan zouden we binnen 24 uur verbetering van moeten zien als er verbetering optrad...

Helaas dinsdag geen verbetering... Ze was ook ontzettend rustig... Echt niet haarzelf... Dokter weer gebeld, en deze had maandag avond al gezegd als er geen verbetering was dat dan medicijnen geen zin zouden hebben..

Dus ben ik met de keuze achter gelaten of ik haar zo bij me wil houden of dat ik haar los ga laten...

Ontzettend lastig en ik weet het ook echt niet..

De dierenarts heeft gezegd dat ze geen pijn heeft..ze gedraagd ze zich ook niet..

Woensdag en vandaag geen verbetering....wel veeel levendiger dan dinsdag.. Maar als ze probeert te hupsen en ze komt weer op de grond valt haar achterkant weg...

Ik wil heel graag jullie mening weten wat jullie zouden doen.....

Hebben jullie nog tips???

Of hebben jullie ook zoiets mee gemaakt...

Hopelijk word de keuze voor mij dan wat makkelijker..

Tuurlijk wil ik haar bij me houden.. En als ze geen pijn heeft is dat helemaal fijn..

Maar het is zo ontzettend zielig om haar steeds te zien omvallen als ze een stap wil maken..

Hopelijk hebbben jullie iets om mij te helpen..

Ooja sinds maandag avond zit ze in een apart hok, ze zat altijd met een mannetje.. Maar de dierenarts had rust en alleen zijn nog aangeraden...

Ik hoor graag van jullie!!!!

Liefs jessica

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou het geen EC kunnen zijn? Ik ben daar niet heel erg mee bekent, maar bij een verzwakte achterhand moet ik hiet altijd meteen aan denken... Misschien zou je deze link eens kunnen doorlezen?

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/medische-informatie/encephalotozoon-cuniculi-e-cuniculi-of-ec.html

veder heel veel succes met het maken van een beslissing natuurlijk.

aangepast door MichelleloveElmo
Link naar reactie
Delen op andere sites

die prik met cortisonen word meestal binne 24 of 48u herhaald, dit mocht er ergens in het ruggemerg een zwelling zitten dat die dmv van 2x de injectie geven wordt onderdrukt, misschien zou je dit nog kunnen proberen, ander een foto maken waar de knelling in de rug zit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is heel wat anders.. maar ik heb een kat die dr achterpoten niet goed kan gebruiken en steeds weg glijd. Misschien is je konijn een keer verkeerd terecht gekomen, en elke heer dat ze dan hopst en dr achter poten weg glijden tijdens het landen, kan ze last van dr spieren krijgen. Misschien moet je dr los laten lopen op een kleed ofzo? Waar ze meer grip heeft?

Voor mijn kat heb ik nu ook overal in huis ant-slip matjes liggen waar ze veel springt. Zoals bij het aanrecht, bank, bed ect. Bij mn kat werkt het. En zij heeft dat er iets bij dr rugwervels niet goed zit. Gewoon ouderdom eigenlijk. ;) Misschien dat dit ook bij je konijn is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk juist wel heel erg aan EC, juist om het feit dat konijn ouder is en naar de dierenarts geweest is 's middags dus stress. En wanneer komt EC tot uiting juist bij verlaging van de weerstand, konijntje is ouder, weerstand omlaag, stress weerstand omlaag. Ik zou voor EC gaan behandelen voor de zekerheid. Kijken of het aanslaat kan geen kwaad in ieder geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doet ze 1 van deze symptomen ?

Symptomen EC

- In de nier: vermageren, meer drinken, meer plassen, doffe vacht, anorexie

- In het oog: witte bol (ruptuur lenskapsel)

- In het hart en de longen

- In de hersenen: verlamming, stuipen, schuine kop (kan ook op oorontsteking wijzen), oogbolstuipen, incontinentie, wiegen, trillen

Ik raad je toch aan om terug naar de dierenarts te bellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kent hij het niet. Laatst iemand in de club gehoord die reeds bij 3 dierenartsen geweest was met haar konijn en die wist pas wat er met het konijn aan de hand was. Weet dat de eerste het hoofdje in een kraag gestopt had om de verreking te genezen. Het konijn had volgens hem een Wiplash. Grrrrrr. Dus soms moet je eerst zelf wat vooronderzoek doen op het internet en dan kan je zeggen wat er met je beestje aan de hand is. Dan ga je buiten en moet je nog visite betalen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat me zo aan onze muis denken. Die had precies hetzelfde. Kreeg ook die cortisone prikken want hij zou wel iets hebben met de ruggengraat door een verkeerde beweging. Ben toen zelf gaan zoeken op internet EC was nog niet zo bekend in Nederland. Kwam ik met een heel dik pak papieren bij de dierenarts over EC. Hij kende het niet en eigenlijk deed hij er ook niets mee. In de zomer heb ik mijn lieve muis toen laten inslapen omdat hij zichzelf niet schoon kon houden was ik erg bang voor vliegen die eitjes zouden leggen in zijn vieze achterkant. Ik was zo blij met hem en en hield zoveel van dit zo lieve diertje wat ik met de fles heb groot gebracht. Spijt spijt spijt. Want later kreeg onze Happy hetzelfde. Ik ging weer naar de dierenarts met mijn verhaal ik denk dat het EC is kijk hier maar eens naar. Inmiddels was gelukkig bij hun ook EC bekend en hij is toen behandeld. Hij heeft nog jaren geleefd met een leuk vrouwtje. Dus mijn advies is ga hem behandelen voor EC

Tijdens de behandeling kan je hem ook voorzichtig zijn achterpoten masseren dat helpt ook.

OOk warmte is belangrijk bij de behandeling dus ik weet niet of hij binnen of buiten zit.

Weet niet of het vriendje gewoon bij hem kan zijn want zo min mogelijk stress is ook een vereiste.

Heel veel sterkte en succes met je konijntje.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar ze kreeg toch eerst klachten en is toen pas naar de dierenarts geweest? Die stress kan dus niet de oorzaak zijn.

Ik denk dat de klachten goed bij EC zouden kunnen passen, maar tegelijk vind ik dat EC wel altijd geroepen wordt. Hoe vaak EC nu daadwerkelijk de oorzaak is van bepaalde klachten, weet ik niet. Behandelen kun je natuurlijk ook proberen. Maar als een konijntje van 9 jaar niet comfortabel is, geloof ik niet dat ik daar aan zou beginnen. EC kan vaak de oorzaak zijn, maar behandeling bij EC geeft toch vaak teleurstellende reultaten vind ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ne EC kan echt op verschillende manieren zich manifesteren.

Mijn eerste twee konijnen waren dus in hun achterpoten verlamd. De volgende hadden inderdaad een scheef hoofdje. En nu heb ik een konijn wat gewoon heel mager werd. Als hier een konijn veel gaat drinken en plassen dan weet ik dat er EC op de loer ligt. Soms hebben ze dan ook urinebrand. Kijk maar eens naar het artikel wat ik hier pas zag over EC en anders op de site van de Wilhelmina kliniek in Utrecht.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

bijna ieder ''ziekte/probleem'' forum wat ik nu lees praten jullie over EC, maar dit kan ook heel goed een probleem in de ruggengraat zijn, een zwelling die drukt op de zenuwen en daarom uitval van de achterpoten.

De injectie cortison zou goed zijn werking kunnen doen, alleen wat ik in mijn 1e post al aangaf zou deze herhaald moeten worden na 24 tot 48h . Misschien eventueel een rontgenfoto om te kijken of er iets in de wervel in elkaar is gezakt/ verschoven en als je nog verder zou willen gaan met de nijn contrast in de epiduraal ruimte aanbrengen en dan een foto maken, dan kan je exact zien waar de zwelling zit en een mogelijke zenuw beklemd zit

ik zal niet direct met 2 verschillende dingen starten, want als je en de panacur gaat geven en de cortison herhaald weet je nog niet wat het is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou EC kunnen zijn, maar hij heeft verder geen andere smptomen van EC. En dat vind ik vaag. EC begint namelijk vaak met een schuine kop.

Daar ben ik het niet mee eens, heb hier diverse gevallen van EC gehad en godzijdank maar één met een scheve kop. Overigens is dat ook het enige konijntje dat het niet gehaald heeft.

Uit onderzoek is gebleken dat zo'n 52% van de konijnen drager is van EC, dat gecombineerd met het feit dat de symptomen enorm uiteen lopen (en er nog steeds dingen aan de lijst met symptomen toegevoegd worden!) en helemaal niet samen hoeven op te treden, is het niet heel verwonderlijk dat het vaak gezegd wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ben ik het helaas niet mee eens. Als je te laat bent en niet goed behandel kan het soms zijn dat het diertje het niet red. maar ik heb de meeste konijnen met EC er wel door heen gekregen. Ik zou zeker mijn konijn een kans geven.

Knuffels Belleke

Tja, ik heb ook behoorlijk wat konijnen met EC gezien en de meesten daarvan hebben het niet gered. Of blijven gehandicapt en hebben m.i. geen konijnwaardig leven meer.

Daarnaast ben ik het met Tash eens dat heel veel ziekten op EC geschoven worden. En in alle gevallen kan het EC zijn, maar ook best iets anders. Je kunt het nu eenmaal moeilijk testen. Vorig jaar is 1 van mijn konijnen behandeld tegen EC i.v.m. atypische klachten. Ze is weer opgeknapt, maar of dat dankzij of ondanks de medicatie is geweest, zullen we nooit weten. Ik ben alleen maar blij dat ze het weer goed doet en dat er toen in het pension adequaat naar gekeken is. Met veel drinken is dat hetzelfde denk ik. Je behandeld nu bij veel drinken, omdat je denkt aan EC, maar misschien hadden ze gewoon dorst die dag. Je weet nooit of het echt de EC was.

Met mijn bericht probeer ik met name aan te geven, dat ik het niet gek vind als je bij een bejaard konijntje er voor kiest dat het genoeg is geweest. Je kunt vanalles proberen, maar ik zou dat zelf niet doen. Nu zijn sommigen nog fit met 9 jaar en sommigen echt op, dus verder is het aan TS om e.e.a. in te schatten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bijna ieder ''ziekte/probleem'' forum wat ik nu lees praten jullie over EC, maar dit kan ook heel goed een probleem in de ruggengraat zijn, een zwelling die drukt op de zenuwen en daarom uitval van de achterpoten.

De injectie cortison zou goed zijn werking kunnen doen, alleen wat ik in mijn 1e post al aangaf zou deze herhaald moeten worden na 24 tot 48h . Misschien eventueel een rontgenfoto om te kijken of er iets in de wervel in elkaar is gezakt/ verschoven en als je nog verder zou willen gaan met de nijn contrast in de epiduraal ruimte aanbrengen en dan een foto maken, dan kan je exact zien waar de zwelling zit en een mogelijke zenuw beklemd zit

ik zal niet direct met 2 verschillende dingen starten, want als je en de panacur gaat geven en de cortison herhaald weet je nog niet wat het is

Ik ben het hier mee eens. EC is niet te testen. Alleen achteraf als het dier overleden is. En er zijn zoveel klachten die er bij kunnen. Maar die ook ergens anders bij zouden kunnen passen. En aangezien dit een oud konijn is, kan het vanalles zijn. Oude konijnen gaan nou eenmaal wat sneller mankeren. En dan hoeft het niet meteen EC te zijn.

Ik heb zelf ook een aantal konijntjes met EC gehad, en die begonnen allemaal met scheve koppies. Een aantal hebben het gered, een aantal niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar ze kreeg toch eerst klachten en is toen pas naar de dierenarts geweest? Die stress kan dus niet de oorzaak zijn.

Ik denk dat de klachten goed bij EC zouden kunnen passen, maar tegelijk vind ik dat EC wel altijd geroepen wordt. Hoe vaak EC nu daadwerkelijk de oorzaak is van bepaalde klachten, weet ik niet. Behandelen kun je natuurlijk ook proberen. Maar als een konijntje van 9 jaar niet comfortabel is, geloof ik niet dat ik daar aan zou beginnen. EC kan vaak de oorzaak zijn, maar behandeling bij EC geeft toch vaak teleurstellende reultaten vind ik.

Ik heb te snel gelezen en dacht te lezen dat ze 's middags bij de DA is geweest en 's avonds moeilijkheden met de achterpoten had. Druk druk, laat, laat nooit handig. Ik zou in dergelijke gevallen gewoon altijd voor EC behandelen, want in ik durf toch te zeggen in 90% van de gevallen is het daadwerkelijk EC en daarnaast uiteraard nog verder onderzoeken of eventueel nog anders behandelen. Maar feit is dat veel oudere konijnen EC tot uiting komt op oudere leeftijd, doordat de weerstand omlaag gaat. Ik zie juist dat heel veel oude konijnen EC tot uiting komt. Ik zou daarom zeggen gewoon behandelen, anders is nijntje toch ontwormd? Als ze verder nog goed eet etc. waarom niet? Gewoon helemaal niet behandelen en niks doen lijkt mij geen optie.

Verder begint EC vaak met maar 1 symptoom en dat hoeft absoluut niet alleen scheve kop te zijn, heb ze hier gehad met incontinentie, verslapte achterpoten, scheve kop, vermagering zonder aanleiding. Oftewel dat maakt EC gewoon heel rot om te behandelen. Plus kijk het grote verspreidingsgebied waar EC heerst denk ik dat we wel boven die 52% komen.

aangepast door Aniek
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, als het verder redelijk gaat is behandelen natuurlijk te overwegen. Maar als het konijntje heel ziek zou zijn (wat me verder niet geheel duidelijk is nu), dan zou ik er zelf niet voor kiezen dit toch nog een maand door te zetten. Maar zoals gezegd: dat is aan TS. Meestal zal de behandeling weinig kwaad kunnen, dus zeker te overwegen. Echter: geen enkel medicijn is zonder bijwerkingen, dus toch moet er m.i. wel echt een indicatie zijn.

Ik denk dat jij Aniek er veel meer vanaf weet dan ik, maar toch wil ik nog wel mijn punt t.a.v. overdiagnose verduidelijken:

Je hebt het over gewichtsverlies e.c.i. bij EC en dat dat het enige symptoom kan zijn. Dat behandel je natuurlijk met panacur en dan kan het goed opknappen. Mooi! Maar wie zegt dat je niet gewoon een worminfectie hebt behandeld? Dat kun je nooit zeker weten.

Je zegt dat het in 90% van de gevallen toch EC is en bij gebrek aan andere diagnose denk ik dat het zeker te rechtvaardigen is hiervoor te behandelen, maar die 90% kunnen we gewoon niet weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me wel bij Christa aan. Er is te weinig bekend over EC, met bloedonderzoek kan niet goed bevestigd worden of de symptomen inderdaad door EC veroorzaakt worden (het kan wel uitgesloten worden) dus er kan inderdaad enkel na overlijden vastgesteld worden of er sprake was van EC. Als een konijn wel goed reageert op behandelen met Panacur vind ik zelf wel dat je toch min of meer kunt stellen dat er sprake is van EC, zeker als er niet alleen sprake is van gewichtsverlies (wanneer een worminfectie inderdaad ook voor de hand liggend is). Anderzijds is per toeval ontdekt dat Panacur een goede behandeling voor EC is. In dat opzicht zou het zelfs kunnen dat de Panacur ook werkt bij andere ziektes.. Ik bedoel, hoeveel is er nou bekend over konijnen? De parasiet EC is in het begin van de vorige eeuw al ontdekt en toch wordt pas de laatste jaren echt gekeken naar wat het nou eigenlijk doet.

En neem het konijn van Christa: Zij logeerde destijds bij mij, ze was wat mager en had problemen met haar evenwicht. Zij is behandeld met Fenbendrops (zelfde werkzame stof als Panacur) en Enrofloxoral (antibiotica). Ja, welke van de twee heeft dan geholpen? Persoonlijk vind ik het aannemelijker dat de Fenbendrops in dit geval een positief effect hebben gehad, omdat verbetering pas na ruim een week optrad en de enrofloxoral al na vijf dagen gestopt is (op advies van de dierenarts uiteraard). Maar zeker weten doe je zoiets niet.

Toch denk ik dat het in dit geval wel verstandig is om voor EC te behandelen. Uiteraard inderdaad alleen als het welzijn van het konijntje niet enorm aangetast is. Ook zou ik het geen maand aankijken, het kan even duren voor er verbetering op treed maar zeker als er alleen achteruitgang is zou ik echt de keuze maken haar te laten gaan. De eerste keer dat ik een konijn met EC had heb ik die keuze niet gemaakt en heb nog steeds spijt als haren op m'n hoofd.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .