Ga naar inhoud

Bulten bij achterpoot/in het lichaam


Aniek

Aanbevolen berichten

Er is ook metacam dat onderhuids kan dat klopt :)

metacam-injection-dogs-small.jpg

Ik kan het ook onderhuids krijgen, maar ze krijgt nu Carprofen in het bekje en ze reageert er goed op. Het is niet zo dat ze beter zal gaan eten van meer pijnstiller, maar ze heeft enorme koorts en voelt zich heel ellendig.. je moet natuurlijk ook niet alles onderdrukken. De caprofen doet bij haar heel goed zijn werk.. ik geloof dat het verder niet zo heel veel verschil onderling maakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 98
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Metacam bestaat idd wel onderhuids, wordt volgens mij regelmatig gebruikt na operaties. Tenminste daar heb ik het bij mijn eigen nijnen wel eens voorbij zien komen.

Ik heb van mijn dierenarts in elk geval begrepen dat Carprofen in principe de voorkeur heeft vanwege de belasting voor lever en nieren. Als Carprofen niet sterk genoeg is om wat voor reden dan ook, dan is Metacam altijd nog een optie. Belangrijkste is dat het werkt en gelukkig doet de Carprofen dat in dit geval ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wat ik ook is begrepen heb in mijn opleiding.

Punt is ook als Caprofen niet werkt... zou Metacam het dan wel doen.. Konijnen zijn enorm hard voor zichzelf.. na de operatie van de breuk van Livia kreeg ik er absoluut geen pijnstiller in, maar mevrouw at als een dijkwerker.. Konijnen pfff..

Krijg nu steeds smsjes van het thuisfront... ze eet hooi... ze eet niks.. uuh ik bedoel biks.. nu eet ze andijvie. Haha het gaat dus de goede kant op! Nog even een mooi plaatje schieten Valerie of Jarah klinkt op zich wel leuk en past misschien wel bij haar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh dat is goed! Haha niks of biks :P die fout hebben ze hier ook al wel eens gemaakt *stress!* :P

Denk dat het afhangt van wat er aan de hand is. Hoe sterk is de pijn en waar komt ie vandaan, hoe hoog is de pijngrens van het konijn.. Anderhalf jaar geleden zat ik met Fred bij de dierenarts, gas. Pijnstilling, darmstimulans, dwangvoeren en de hele rataplan en een week later was het nog niet over. Onder narcose bleken er twee haken op zijn achsterste kiezen te zitten en wat meer voor een klein puntje (die uiteraard wel gezien was eerder). De dierenarts vroeg zich af of ie daar nou echt zo'n last van gehad kon hebben, de haken achter waren echt niet heel indrukwekkend, maar blijkbaar wel want een dag of twee later was alles weer helemaal goed. Terwijl Pip na haar castratie neit eens pijnstilling nodig had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb je gelijk in, ik had hier ook ooit een konijn dat om een mini haakje heel slecht ging eten... Maar of het dan nog veel verschil maakt in pijnstilling of de 1 nog meer kan doen dan de ander.. mijn ervaring is als het echt niet wil met het ene bij een konijn werkt het andere zelfde soort middel ook niet helaas. Na ook wat onderzoek op internet kwam ik eruit dat beide pijnstillingen even veel effect zouden moeten hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eigenlijk nog maar één of twee keer Metacam gebruikt, omdat ik geen Carprofen had en wel Metacam op dat moment.. Ik weet wel wat het voor Max van Wupsie doet natuurlijk maar verder heb ik dus geen vergelijkingsmateriaal. Toch hoor ik wel regelmatig dat dieren wel baat hebben bij Metacam maar geen/minder bij Carprofen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@wupsie: medicijnen voor oraal gebruik zou ik inderdaad niet injecteren, maar zoals al bevestigd: er bestaat ook metacam om te injecteren (voor zover ik het gebruikt heb, spuit je die onderhuids en niet direct in de bloedbaan).

Het enige dat ik bedoelde met verdunnen, was dat als je het niet goed kan doseren omdat je te weinig nodig zou hebben (bijv. nog geen druppel oid), dan zou je het mogelijk kunnen verdunnen zodat je dezelfde hoeveelheid medicijn in een iets groter volume hebt, zodat je het kunt toedienen. Maar ik weet niet of dat altijd kan.

Het hangt ws. van het probleem en (de gezondheid van) het konijn en evt. combinatie met andere medicijnen af of Carprofen of Metacam (of een andere NSAID) beter is, en altijd eerst een DA vragen zou ik zeggen! Bijv. Bij EC wordt vaak Metacam geadviseerd i.p.v. Carprofen, don't ask me why...

Maar in ieder geval, als nu de Carprofen werkt: prima! :) Het was maar een idee, omdat het bij mijn konijn goed werkte.

Hopen dat de verbetering doorzet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heb ik hier ook eens gehad, vorig jaar was m'n hollandertje lizzy ziek. Wat ze had, had ik geen idee van. De dierenarts kon ook niks specifieks vinden. Maar pijn had ze zeker, knarsetanden tot en met.

Ik gaf carprofen maar ze bleef knarsetanden. Het was zo zielig om te zien, ik heb er zelfs over gedacht om haar te laten inslapen omdat het niet meer wilde. Ik had zelfs een dubbele dosis gegeven en dat haalde nog niks uit (ik weet het, niet zo goed, maar je moet wat). Toen toch nog een andere pijnstiller geprobeerd. En dat werkte als een jee! Ik had Meloxidyl voor haar gekregen en dat werkte tien keer beter dan Carprofen. Ze is er nog steeds en het gaat nog steeds heel goed met haar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet zeggen dat ik het achteraf vaker heb gehoord over metacam versus carprofen nu ik even verder terug kijk. Gelukkig slaat carprofen aan, metacam heb ik ook in huis, maar oraal, omdat het anders een duur verhaaltje word. Oraal is het moeilijker te doseren, omdat het eigenlijk voor katten is. Waarom Metacam effectiever werkt in gevallen eigenlijk geen idee.

Met het hummeltje gaat het wat beter weer, eet een stuk meer, ontstekingen nog niet minder, rechterachterpoot zitten ze er helemaal omheen onder, boven, zijkant. Dat is heel moeilijk.. hopelijk kan de duplo in combi met enro daar wat voor betekenen. Anders is het toch kijken of er andere mogelijkheden zijn, maar dan zal ze eerst moeten aansterken.

Foto's is niet gelukt.. de batterij is leeg :/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zitten in de lader, vandaag vrij laat thuis, maar mevrouw zat vooraan te wachten met heldere oogjes en een leeg bakje brokjes, alle groentetjes op en ook het hooi het overgrote deel.

Kortom het lijkt echt de goede kant op te gaan, die echt rotte lucht hangt ook niet meer om haar heen... Tot zover dus goed nieuws over de kleine meid.. maar nog een lange weg te gaan. Vandaag nog even telefonisch overleg met de DA gehad, zodra ze lekker eet, goed keutelt en wat meer op gewicht is gaan we kijken wat we met de grootste ontstekingen kunnen doen, mocht open halen/opereren nodig zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .