Ga naar inhoud

Bulten bij achterpoot/in het lichaam


Aniek

Aanbevolen berichten

Jeetje, het zit je ook niet mee. Goed dat dat hupseltje bij jou terecht is gekomen maar het heeft nog een lange weg te gaan als ik dat zo lees om evt te genezen , als ze nog kan genezen want je geeft al aan dat het naar binnen geslagen kan zijn .........

Ik ga ook voor deze lieverd duimen, hopen dat er verbetering zal komen.......!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 98
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Zet hem op klein konijntje! Zet hem op Aniek!. Aan jou zal het niet liggen in ieder geval. Ik sta er steeds weer versteld van wat jij allemaal voor die konijntjes doet. Of ze nu van jou zijn of niet, je gaat er altijd weer voor. Super!

aangepast door Jeannine
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen verbetering.. die ontstekingen zijn zo heftig op zoveel plekken.. antibiotica wil nog niet echt aanslaan.. heeft ook tijd nodig natuurlijk. Ze keutelt in ieder geval weer iets heel kleins... maar eetlust is heel matig veldsla of rucola wil nog wel een beetje. Brokjes niet, ze vermagerd daardoor zeer snel ondanks dat ze echt vele kleine porties dwangvoer krijgt.. zelf eten is altijd beter. Het heeft tijd nodig en hopelijk slaat de antibiotica nog gaan en is het niet te laat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit klinkt eigenlijk net als het verhaal van Snuitje.. Wat als sore hock begonnen is bij haar, was toen zeb ij ons kwam inmiddels al een heel groot abces. De AB leek wat te helpen, i.c.m. met spoelen etc. Maar zodra de AB geminderd werd vormden zich nieuwe abcessen etc. Helaas hebben we Snuitje in moeten laten slapen omdat het echt niet meer ging.. Ik duim dat het met dit nijntje anders afloopt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan het helaas niet spoelen, het is geen mogelijkheid het open te halen, omdat ze en zo zwak is en de ontstekingen op zoveel verschillende plekken zitten.. Eigenlijk moet de duplo het eerste werk gaan doen en ze op gewicht komen, want ze is echt mager en zwak..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt iet wat beter te gaan.. ze oogde wat alerter etc. Volgens mij heeft ze ook wat gemengd voer gegeten (als ze maar wat eet dan maar gemengd). De veldsla en rucola gaat steeds op, witlof ook een beetje en hooi zo nu en dan. De keuteltjes waren weer wat groter.. Ik pakte haar net op om te verplaatsen op haar andere matje, omdat ik schone matjes eronder moest liggen en toen liep de wond die ze heeft weer helemaal leeg met vieze pus en als iemand weet hoe een abces ruikt... heel heel smerig.. Maar het loopt in ieder geval goed door, die wond houd ze zelf ook god open.. helaas zitten aan de andere kant allemaal dichte ontstekingen, met oude littekens.. Straks hopelijk de grootsten open, maar eerst kijken hoe de duplo aan slaat en dat het meiske wat fitter gaat worden. Nu nog steeds aan de darmstimulerende middelen, antibiotica en pijnstiller..

Ik vind nu eigenlijk dat dit meisje een mooie naam nodig heeft of ik haar kan redden of niet.. elk konijn moet van mij een naam hebben, dat het niet zomaar het zoveelste konijntje is.. Wie suggesties heeft voor deze dappere hangoordame..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal morgen is een foto maken van het magere meisje..

@ Dollie

Ik snap het ook niet, maar ik heb eerder een konijntje van deze leeftijd gehad die bij een cavia in heeft gezeten en gebeten was in het oor sowieso. Daarop genas het oor slecht tot niet en kreeg hij ook abcesbultjes op zijn rug en in zijn voorpoot.. dat was echt heel bizar.. Dat is uiteindelijk met Duplo helemaal genezen zonder verder uitknijpen op rug/pootje, want da waren maar kleine pootjes. Ik verwacht dat dit ook door de cavia is aan gedaan.. misschien een volwassen cavia en het huidje van zo'n babybunny is zo dun... Ze zat voor zover ik begreep niet met een ander konijn in de winkel, maar ja zeker weten doe ik dat natuurlijk niet.. Wel weet ik dat ze de afgelopen weken geen grotere konijnen meer hebben gehad dus dan zou ze met andere jonge konijnen hebben gezeten en dan verwacht ik het minder van dan een cavia.. Misschien hier iemand die weet of een cavia flinke bacterien kan overbrengen? Ook omdat ik dus eerder een hups met cavia beten binnen had die zo raar gingen ontsteken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem is door de ontstekingen op verschillende plekken kan het te maken hebben met meerdere bacterien wat ik begreep daarom de breedst mogelijke behandeling duplo en enrofloxoral krijgt ze. We zijn nog in overleg daar ook flagyl bij te gebruiken, maar ze is aan het uitzoeken of het mag.. dan is alles in behandeling wat maar kan:

http://www.dierengebit.nl/konijn-abces/antibioticum.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super goed wat je voor haar doet!

En goed idee van Domino denk ik!

En misschien kun je nog advies vragen aan de mensen van: http://www.veterinairewondzorg.nl ?

Ik zou evt. denken aan een antibioticumzalf erbij (als dat hier kan hoor) en evt. corticosteroiden (eenmalig!? werkt heel sterk pijnstillend, ontstekingsremmend) of NSAIDs (weet niet welke pijnstiller ze nu krijgt?)? Maar ik weet niet wat allemaal (samen) kan, dus ajb alleen doen na advies van DA of persoon van bovengenoemde site:)

En misschien kun je nog proberen of er nog dingen zijn die ze lekker vindt met veel energie erin (wortelhapje misschien? of SS?)

Veel sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag lijkt mevrouw wel wat beter in haar doen, meer grotere keuteltjes, alle groente was volledig op, hooi was flink in gegeten en zelfs de brokjes waren half op..

Het lijkt dus beter te gaan..

@ Toushka

Bedankt voor het mee denken super! Helaas mag antibiotica zalf niet op de open wond, dit wil het nog wel is dicht maken terwijl het goed open moet blijven en ze dit zelf goed open kan houden. De andere ontstekingen zijn dicht. Ze krijgt Carprofen drops pijnstiller en ze eet ook zelf wat dus in principe is een sterkere pijnstiller niet nodig.. als een konijn heel heel veel pijn heeft stopt ze met eten, maar het gaat steeds beter. Ze krijgt alles wat ze lekker vind SS, gemengd voer, Cuni Complete wat ze maar wil.. de grote voorkeur gaat nog met de neus in gemengde voer van hope farms.. ach ja zolang ze maar eet ben ik happy natuurlijk.

Bedankt in ieder geval voor het mee denken en tips blijven natuurlijk meer dan welkom, ondertussen sta ik wel in contact met de DA, maar die komt steeds met hetzelfde als ik kom.. heerlijk toch haha :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn om te lezen dat het wat beter gaat en dat ze zelf wat eet!

Toch nog een ideetje: Je schrijft dat ze Carprofen krijgt. Toen mijn konijn haar pootje had gebroken (is natuurlijk een heel ander probleem, maar toch) kreeg ik Metacam als pijnstiller voor haar (i.p.v. Carprofen) en dat leek goed te werken. Ze at normaal. Volgens mij is Metacam iets selectiever dan Carprofen, waardoor het misschien iets sterker werkt bij normale dosis(?) Misschien kan dat (in overleg met DA) nog helpen dat ze nog iets beter gaat eten??

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Metacam is voor katten. dus ook voor een kattenlijf gemaakt. Er is dus niet echt een goede dosering voor konijnen waardoor je snel over doseert. Daarom raad mijn DA het in de meeste gevallen af. Carprofen is speciaal voor konijnen gemaakt.

Max krijgt wel metacam voor zijn rug, omdat hij daar 3 dagen op voort kan voor hij de volgende dosis moet terwijl hij carprofen echt 2 keer per dag meost in een hogere dosis. In dat geval is het minder belastend voor zijn lever en nieren om 1 keer per 3 dagen een lage dosis metacam te geven dan 2 keer per dag een hoge dosis carprofen. Daarnaast is metacam ook niet prettig voor de maag als ze slecht eet. (heeft max inmiddels ook ervaring mee :$)

Nu is Max 5 jaar en een dikke 3 kg. Dit humpie is 12 weken als ik mij niet vergis en dus ook veel lichter en kwetsbaarder. (en met zo'n laag gewicht bijna onmogelijk om juist te doseren)

Je kunt het vergelijken met voor ons een paracetamol (carprofen) en ibuprofen (metacam) ibuprofen is veel belastender voor het lichaam en mag dan ook niet aan kinderen gegeven worden. Ik zou het in eerste instantie niet geven (de metacam) aleen als ze echt niet meer reageert op de carprofen en het is om haar lijden draaglijk te maken. Als de ontstekingen straks weg zijn en haar lever of nieren werken slechter door alle medicatie heeft ze er nog niks aan natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, maar Metacam is niet alleen voor katten. Je hebt het o.a. ook voor honden, paarden, koeien en varkens. Misschien niet specifiek voor konijnen, maar dat is helaas bij wel meer medicijnen zo. Je moet natuurlijk altijd voorzichtig zijn, daarom zei ik erbij: na overleg met een DA!

Carprofen kun je trouwens niet direct vergelijken met Paracetamol en Metacam niet met Ibuprofen..

Carprofen, Metacam en Ibuprofen horen tot de NSAIDs (niet-steroide anti-inflammatoire drugs (eigenlijk Engels)). En Paracetamol niet echt/helemaal. Bij ontsteking (of eigenlijk bij celschade) worden o.a. enzymen gemaakt via welke de ontstekingsreactie (pijn, roodheid, zwelling, warmte) wordt veroorzaakt. Deze worden door deze NSAIDs geremd. Vnl. 1 van die enzymen heeft nog meer functies die nuttig zijn voor het lichaam, waardoor als je deze remt je bijwerkingen kan krijgen (bijv. maagzuur).

Metacam remt specifieker een tweede enzym dan Carprofen die ook deels het hierboven genoemde enzym remt.

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat Metacam perfect is, zoals je zegt kan het in bepaalde gevallen evt. nierschade veroorzaken. Maar dit hangt er ws. ook vanaf hoe je het geeft (in de mond of met een spuitje onderhuids bijv.) en hoe de (nier (en lever))conditie van het dier is.

Ik denk dat het best te doseren is, mijn konijn van 1,5 jaar oud en 2,3 kg kreeg zo uit mijn hoofd +/- 1,3 ml (spuitje onderhuids) en misschien is het anders nog te verdunnen.

Maar goed, als het nu beter gaat, is het prima, het was maar een idee (omdat het bij mijn konijn wel goed werkte). En altijd in overleg met een DA!

Link naar reactie
Delen op andere sites

metacam onderhuids? dat heb ik nog nooit gehoord. de metacam die meestal gebruikt wordt is voor orale toediening en zou ik dus niet gaan injecteren.... het is niet voor niks voor orale toediening en er kunnen stoffen in zitten die erg gevaarlijk zijn als ze in de bloedbaan terecht komen en injecteren of niet, het maakt niks uit voor de nieren, ze moeten het net zo goed verwerken. net als verdunnen, de hoeveelheid werkzame stof blijft gelijk. Het klopt dat er meerdere varianten zijn van metacam, maar ik noemde de kat omdat die voor konijnen gebruikt worden. dat er meer medicijnen zijn die neit specifiek voor konijnen zijn klopt, maar daar is meer onderzoek naar gedaan over de werking en veiligheid en dosering, bij metacam is dit niet het geval. De reden dat die andere medicijnen niet voor konijnen genoemd staat is een geld kwestie. Een extra dier registreren kost geld. Een hond en een kat valt wat aan te verdienen. Een konijn niet echt als het om geneesmiddelen gaat. Het konijn is een ondergewaardeerd huisdier dus daar wordt helaas maar weinig geld voor onderzoek in gestoken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .