Ga naar inhoud

Zeer ernstige sore hocks


Dollie

Aanbevolen berichten

Ik gooi hier ook nog maar een balletje op.. Sinds gisteren hebben wij in de opvang een konijn in pension dat sore hocks heeft. Ze loopt hier al een tijdje mee, wordt ook al een tijd behandeld maar niets helpt. Momenteel krijgt ze pijnstilling en als het goed is ook antibiotica, daarnaast heeft de dierenarts de eigenaren het advies gegeven om met betadinezalf te smeren.

Natuurlijk zijn er in de opvang wel eerder konijnen met sore hocks geweest, de standaard behandeling kennen wij ook wel.. Maar dit.. Gelukkig hebben we dit nog nooit gezien..

IMG_0565.JPG

IMG_0567.JPG

IMG_0569.JPG

We zijn bovendien bang dat dit niet het enige probleem van dit konijntje is, misschien is het zelfs een 'secundair probleem', het viel ons op dat haar hele houding raar is. Het doet sterk denken aan de houding die je bij EC konijnen ziet. Natuurlijk ga je wel raar lopen als je voet zo zeer doet, maar het zag er toch anders uit als je dan zou verwachten. Als het goed is maakt Lilian vandaag een filmpje van haar. Maar de houding van haar rug is hetzelfde als die van het konijntje in dit filmpje, die EC heeft dus.

>http://www.youtube.com/watch?v=KwQVyRAocNc

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 141
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Dat spul dat Lianne gebruikt(e).....Weet even niet hoe het heet....Het klinkt wat alternatief, maar is goed spul..

ff zoeken

Decubitus zijn doorligplekken....vaak bij patienten die bedlegerig zijn...dan krijg je drukplekken...in feite een beetje hetzelfde idee..

aangepast door ZaZa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee, zou ook niet weten wat decubitus is? :$ Marjanne weet het vast wel, maar kun je het eens uitleggen?

Dat zijn doorligplekken bij mensen, bijvoorbeeld de hakken, stuit etc.

Daar wordt o.a. cavillon voor gebruikt. Dat is een spray die een bescherm laagje vormt.

aangepast door Amatjuh
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat spul dat Lianne gebruikt(e).....Weet even niet hoe het heet....Het klinkt wat alternatief, maar is goed spul..

ff zoeken

Decubitus zijn doorligplekken....vaak bij patienten die bedlegerig zijn...dan krijg je drukplekken...in feite een beetje hetzelfde idee..

Pawwax, maar dat gaat bij zulke ernstige SH niet werken. Ik denk dat je in ieder geval een heel plan der zwachtels, antibiotica en andere middelen uit de kast zult moeten halen.

Iris, SH kan natuurlijk een onderliggend probleem hebben, of dat nou EC is of een konijn dat permanent te klein is gehuisvest waardoor de rug/benen niet goed meewerken.

aangepast door lianne
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 weken geleden had mijn FH ook sore hocks .

hij beet het steeds open en bloedde behoorlijk.

ik kreeg van de da een spuitbus genaamd DCP poederspray.

dit heeft heel goed geholpen zijn voet is weer mooi genezen.

het middel desinfecteert verzacht verminderd de spanning op

de plek.

moet er wel bij zeggen dat bij gerrit niet zo erg was als bij dit konijn

ik hoop dat je hier wat aan heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Definitie decubitus (CBO-consensus 2002):

Onder decubitus wordt verstaan iedere vorm van weefselversterf, veroorzaakt door de inwerking op het lichaam

van druk-, schuif- en wrijfkrachten, of een combinatie daarvan.

Bij mensen uit dit zich vaak in doorligwonden door langdurig liggen of zitten, en sore-hocks is ook een soort vorm van een doorligwond. Aangezien doorligwonden heel gevaarlijk zijn ivm infectiegevaar zijn er veel methodes ontwikkeld om dit te behandelen. Helaas ben ik niet dusdanig medisch geschoold dat ik je de actuele behandelmethodes kan geven, maar er zullen vast verpleegkundigen te vinden zijn die dat wel weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat spul dat Lianne gebruikt(e).....Weet even niet hoe het heet....Het klinkt wat alternatief, maar is goed spul..

ff zoeken

Decubitus zijn doorligplekken....vaak bij patienten die bedlegerig zijn...dan krijg je drukplekken...in feite een beetje hetzelfde idee..

Pawwax? Dat lijkt me in dit geval niet toereikend meer..

Pawwax, maar dat gaat bij zulke ernstige SH niet werken. Ik denk dat je in ieder geval een heel plan der zwachtels, antibiotica en andere middelen uit de kast zult moeten halen.

Iris, SH kan natuurlijk een onderliggend probleem hebben, of dat nou EC is of een konijn dat permanent te klein is gehuisvest waardoor de rug/benen niet goed meewerken.

Ok, daar ben jij het dus ook mee eens. Ik weet niet hoe het konijn thuis gehuisvest is maar ik denk niet dat dat het probleem is. Maar zoals gezegt betwijfelen wij of de houding van Snuit door de sore hocks veroorzaakt wordt, eerder andersom.

We zijn nu aan het kijken wat de beste optie is voor dit konijn, qua behandelen en bodembedekking etc. Ze zit tijdelijk op lakens, als het goed is met een vetbed eronder vanaf vandaag. THuis zat ze ook op lakens.

En allevyn schuimverband wordt gebruikt in ernstigere gevallen.

Daarnaast is het ontzien van de plek natuurlijk het belangrijkste, maar dat is bij een konijn nogal lastig..

Je bedoeld dat allevyn schuimverband voor ernstige gevallen van decubitus gebruikt worden of bij sore hocks? En wat bedoel je met wildgroei?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar het konijn is dus tijdelijk bij jullie? Hebben de mensen waar het konijn van is wel een goede dierenarts?

Ik zou zelf niet kiezen voor zwachtels, dat veroorzaakt wrijving wat het probleem verergert. En als het een ontsteking/abces is gaat het broeien, wat het ook erger maakt.

Maar wat wel de beste oplossing is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

T.a.v. de sore hocks heb ik niet zo veel ervaring, maar nog wel een aanvulling op het decubitus verhaal: de voedingstoestand is ook erg belangrijk. Mensen met tekort aan eiwit zijn hier erg gevoelig voor. Ik weet niet hoe de voedingstoestand van dit beestje is?

Ik denk dat het verbinden van sore hocks lastig is, omdat je geen nieuwe drukplekken wilt maken. Een konijn laat een verbandje natuurlijk vaak niet goed zitten en kreukels erin gaan weer drukken. Ik denk dat het vetbed een hele goede is. Of het met EC te maken heeft betwijfel ik. De drukplekken zitten volgens mij niet op een rare plek toch?

Groetjes Christa

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het konijn is tot ergens in september bij ons. Het zou dus ook meer gaan om het opstarten van een behandeling waar de eigenaars mee door kunnen gaan, de illusie dat we dit kunnen genezen in twee/drie weken hebben we niet. Maar een klein beetje verbetering zou al mooi zijn.. Anders houdt het op voor dit konijn.

De dierenarts van deze mensen staat wel goed bekend bij ons, maar wij hadden wel onze twijfels bij het smeren met betadinezalf....

Link naar reactie
Delen op andere sites

T.a.v. de sore hocks heb ik niet zo veel ervaring, maar nog wel een aanvulling op het decubitus verhaal: de voedingstoestand is ook erg belangrijk. Mensen met tekort aan eiwit zijn hier erg gevoelig voor. Ik weet niet hoe de voedingstoestand van dit beestje is?

Ik denk dat het verbinden van sore hocks lastig is, omdat je geen nieuwe drukplekken wilt maken. Een konijn laat een verbandje natuurlijk vaak niet goed zitten en kreukels erin gaan weer drukken. Ik denk dat het vetbed een hele goede is. Of het met EC te maken heeft betwijfel ik. De drukplekken zitten volgens mij niet op een rare plek toch?

Groetjes Christa

De drukplekken zitten volgens mij op typische sorehocks plekken, dus wat dat aangaat hoeft het inderdaad niks met EC te maken hebben. Maar de heleh ouding van het diertje is gewoon vreemd. Ze is verder niet te dik, volgens mij ook niet ontzettend dun maar ik heb haar niet vast gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of betadine echt een goede behandeling is betwijfel ik ook, volgens mij droogt dat juist alleen maar uit.

Misschien dat Mesitran (honingzalf) een betere optie is? (maar goed ik ben ook geen dokter he..)

Wanneer de zalf in contact komt met de wond zal er wondvocht onttrokken worden aan de omliggende weefsels.

Hierdoor zal er een vochtig wond-helingsklimaat gecreëerd worden.

Hierdoor wordt het wondhelingsproces gestimuleerd, de zalf bevordert het oplossen van de necrose en vergemakkelijkt de migratie van epitheelcellen.

Door de sterke osmotische werking, werkt Mesitran antimicrobieel.

aangepast door Amatjuh
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .