Ga naar inhoud

Zeer ernstige sore hocks


Dollie

Aanbevolen berichten

  • Reacties 141
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Wat afschuwelijk, ik durf er bijna niet naar te kijken. Is zoiets nog wel konijnwaardig? :s

Daar kan ik een lang verhaal van maken maar eigenlijk is het antwoord in mijn ogen heel simpel: Nee. En wanneer blijkt dat wat wij ook gaan proberen ook niet werkt, willen de eigenaren haar ook in laten slapen als ik het goed begrepen heb. We hopen heel hard dat dat niet nodig zal zijn. Maar anders is dat wel het beste voor dit diertje..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat afschuwelijk, ik durf er bijna niet naar te kijken. Is zoiets nog wel konijnwaardig? :s

Je neemt me de woorden uit de mond... Brr, ik zou het echt zover niet kunnen laten komen.

Gelukkig snappen de eigenaren de ernst van de situatie.... nu hopen dat er voor dit nijntje een wondermiddel bestaat. Arm beestje :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet helaas weinig over SH (zou evt. ook denken aan calendulanzalf?), maar er bestaan decubitus matrassen (voor mensen), volgens mij van traagschuim. Ik weet niet of eerdere berichten dit ook al bedoelden (met andere naam bijv.) maar misschien helpt het. Ik heb een kussen van traagschuim (weet niet of ik het merk mag noemen, maar je hebt ook goedkope versies) en ligt erg fijn: het vormt zich naar je lichaam, waardoor er minder druk op staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

vandaag hebben we met borst compressen (voor zwangeren) een rand omheen gemaakt, door een gat te maken in het compress. de ruimte is hol en we hebben er extra calendula zalf opgedaan, daarom heen een zwachtel, we hopen dat de calendula zo zijn werk kan doen door de huid week te maken zodat er een gezond wondklimaat ontstaat.

daarnaast krijgt ze om de paar dagen penicilline injecties, en elke dag 2 keer pijnstilling.

we doen ons best voor deze dame...

tips blijven welkom

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die compressen klinken wel goed, om de druk te verlichten. En de penicilline en pijnstilling. (Hopelijk is de evt. bacterie gevoelig voor de penicilline.)

Hier nog wat info, weet niet of jullie er wat aan hebben, maar hoop het. Ik had even een verpleegkundige gevraagd die ik ken. Inderdaad worden bij mensen vaak 'luchtwisselmatrassen' gebruikt (bij lichte gevallen kan traagschuim voldoende zijn). Voor een konijn ws. niet zo praktisch, maar misschien als je evt. een stukje traagschuim (of luchtwisselmatras, als dat kan, ik weet niet precies hoe dat werkt; misschien is er een fabrikant/winkel die een stukje 'over' heeft??) onder het laken legt waar zij op zit, zou dat misschien de druk kunnen verlichten?

Verder dacht ze dat het eruit ziet (foto op forum) als een necrotische plek/korst ('afgestorven' cellen) en zou je dat het beste kunnen wegsnijden (chirurgisch), omdat het anders niet/moeilijk geneest..

Bij mensen wordt ook weleens behandeld met betadinespray of tinctuur, maar niet met zalf, want dat maakt het week en kunnen er nog meer bacteriën in groeien. Dan moet het indrogen en dan valt het eraf, maar dan moet het dus verder echt droog blijven.

Mepilex border (schuimverband) kun je ook gebruiken om de druk te verminderen, maar dan moet het konijn dit er niet afbijten. De border is een plakrand, het zou ook alleen mepilex kunnen zijn, maar dan vastmaken met iets anders wat het konijn er niet af kan bijten. Misschien met leukoplast? Dat zit nu ook om de spalk om het gebroken pootje van mijn konijn (zie ander topic) en ze likt er wel aan, maar heeft er nog niet aan gebeten.

Ik weet niet of het te vergelijken is, omdat het een hele andere diersoort is, maar koeien krommen 'ook' hun rug als ze kreupel zijn aan een poot. Dat zie je vooral als ze lopen en als het ernstig is ook als ze stilstaan. Misschien is het dus niet zo raar hoe ze loopt, maar ik weet dus niet zeker of je het mag vergelijken.

Zoals al eerder ongeveer werd gezegd: voldoende goede voeding kan ook het herstel bevorderen. Eet ze goed? En hoe is ze verder?

En de ondergrond (hij zat vast niet altijd op lakens?) zal vast meespelen.

Om heel eerlijk te zijn, als de SH, hoe ernstig het ook is, het 'enige' probleem is, dan vind ik euthenasie wel erg rigoreus... Misschien zou het kunnen helpen een andere KKDA een second opinion te vragen of de universiteitskliniek in Utrecht? (Ze hebben een afdeling bijzondere dieren, waarvoor je volgens mij niet per se een verwijzing van je eigen DA voor nodig hebt.)

In ieder geval heel veel beterschap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een luchtmatras is niet iets waar een fabrikant een stukje van over heeft. Ze zijn speciaal gemaakt voor op een bed en er zit een pomp bij die de druk wisselt, dmv opblazen van verschillende luchtbanen. Het is dus niet zo dat ze eventjes een maatje-konijn hebben van deze matrassen.

Maar het lijkt mij ook dat er operatief een stuk vanaf gehaald moet worden, ik denk niet dat het zo vanzelf zal genezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vetramil zalf op de poten gesmeerd van mijn FH. Hij had/heeft EC en zet dus de achterpoten ook anders neer dan een gezond konijn doet. Dit hielp goed en is op honing gebaseerd. De wond genas snel. Gelukkig voor hem was het niet zoooo verschrikkelijk als dit konijn heeft. Allemachtig wat is dat zielig. Wat goed dat jullie je hier voor inzetten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

de oorzaak is neit bekend bij dit konijn. We weten ook niet of de DA van de eigenaren ook al heeft gedacht aan EC. wij zagen haar lopen, of nou ja, zich voort wurmen, en dachten aan EC. Er zit iets neit goed in de achterhand, maar of dit door ec komt of door de ontsteking die inmiddels ook in haar knieen zou zitten... dat weten we niet.

Maar gek genoeg doet het schijnbaar helemaal geen pijn.... We hebben aardig wat met haar pootje gedaan waarvan je zou denken dat het pijn zou doen, maar ze doet helemaal geen moeite haar pootje weg te trekken. Het is wel erg goed doorbloed. Het is een beetje open en het bloedde flink.

De donkere plek die je op de foto ziet is geen necrotisch(dood) weefsel. Het is waarschijnlijk opgedroogde betadine zalf:p

aangepast door wupsie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .