Ga naar inhoud

Ik vind een worm!


Lianne22

Aanbevolen berichten

  • Reacties 112
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Nou ja ik heb dan al 4 jaar bewezen dat een overdosering niet schadelijk is....met mij vele anderen.

Ik heb mijn konijn ontwormd gisteren die weegt maar 1150 gram!

Dus de dosering gegeven 0,25ml echt heel weinig...normaal zou ie 0,6 ml krijgen.

Nou na de dosering had ie toch zijn blinde darm keutels opgegeten.....dammmm

Dus gisteren nog eens panacur gegeven nu de normale dosering 0,6 ml dit is dag 2.

Blinde darm keutels gevonden en deze zijn schoon.

Dus mijn conclusie is dat 0,2 ml per kilo konijn voldoende is geweest.

Mijn da had geen antwoord waarom iedereen dus niet alleen zei 0,5 tot 0,8 ml aanraad?

Dit is wat hun uit de boeken halen.

Wat we hier weer mee moeten...lastig....

Is dit een grap of is dit echt serieus bedoelt? :oh:

Dit is het meest geweldige 'zelfonderzoek' dat ik ooit gelezen heb.

Dit slaat dus totaal nergens op...

Je baseert je werkelijk op niks... Je hebt geen duidelijke zaak...geen testen...en niet eens een duidelijk gevolg.

Dit is gewoon 100% gebaseerd op een idee...

Je kan dus 2 dingen doen...

-In de waan blijven en denken dat je er met deze 'kennis' gaat komen...

-Of aannemen dat er wel degelijk een reden is dat DA'en zich baseren op doseringen die uit duidelijk medisch onderzoek zijn gekomen.

En het is niet dat ik niks wil aannemen of kritisch kijken naar dingen, in tegendeel.

Maar laat ze dan alsjeblieft op iets gebaseerd zijn...onderbouwd.

Je komt echt het verst als je ook jezelf in twijfel durft trekken.

Ergens vind ik het zelfs een kwalijk feit om deze info rond te strooien.

Als mensen deze info gewoon voor waar gaan aannemen, kan dit serieuze gevolgen gaan hebben.

Dus ik hoop 2 dingen. Punt 1 is dat leden kritisch genoeg met deze info omspringen. Punt 2 is dat jij iets voorzichtiger wordt met het verspreiden van je overtuigingen als ze echt op niets gebaseerd zijn.

@Lianne22: Ik hoop dat je nu bezig bent met de aangeraden dosering (20mg/kg).

Als mensen willen kan ik hier gerust 10 bronnen geven van teksten, boeken, artikels, wetenschappelijk onderzoek,... Over panacur, wormen en dosering bij konijnen.

Zonder onderbouwing zou ik niet zo stellig achter iets staan, of tenminste mijn twijfels uiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus zwarte Panter met mijn da en velen anderen hier ook op het forum die de dosering van 0,5 tot 0,8 ml krijgen van andere da's zijn deze mensen fout bezig? Ik heb het advies van mijn kundige da opgevolgd...tot jij met een andere dosering kwam?

Deze heb ik ook uitgeprobeerd en overlegt met mijn da. Dus ga nu niet zeggen dat ik niet kritisch kijk naar dingen.

Het is aan de dierenartsen dit te veranderen.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb me aan de 0,8 gehouden (mijn DA zegt weer wat anders). aangezien ik lees dat overdoseren geen kwaad kan doe ik idd dan liever over dan onder doseren. (wel moet ik panacur bijhalen haha) en meneer heeft al 4 spuitjes stuk gebeten..maargoed.:mdr:

Had iemand van jullie nog een antwoord over mijn eerdere vraag? Of de verandering van normaal ogende keutels naar ietwat zwarte en ongecontroleerde (lees eerst waren ze super zindelijk en nu vond ik op willekeurige plekjes losse keutels) keutels door de panacur komt die aanslaat? Of de wormen die verdwijnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb enkel de ervaring dat de keutels juist ronder zijn , vaak heeft een konijn met wormen wat afwijkende keutels.

De kleur heeft meer invloed van het eten dan de panacur.

Wat heeft jouw da gezegt Lianne ik ben daar wel benieuwd naar? hoeveel ml?

Wat betreft over doseren....ik heb enkel het advies van mijn da opgevolgd en advies van collega's die ook panacur gaven aan de konijnen.

Nu toevallig Zwarte Panter met een andere dosering komt...wat daadwerkelijk op een fles staat voor een schaap.

Heeft ze wel een punt van nadenken gezet!

Ik ga hier toch ook de dosis minderen naar 0,2 ml per kilo konijn, ook om verder te testen dat de wormen dan daadwerkelijk weg zijn.

Om nu te zeggen dit middel is volledig veilig.....het is wel medicatie waar bij je het dier voorlopig niet mag slachten...

Dus ja het doet zeker wat....en bij overdosering kan normaal resistentie optreden als je pech hebt.

Dus zeker een serieus punt om over na te denken.

Ook ontworm ik geen 14 dagen zoals wilhelmina park aan beveeld....

Ik ontworm 3 dagen en 14 dagen later weer 3 dagen. Dit is om de achter gebleven eitjes te doden, die weer wormen zijn geworden.

Dan ben je net voor de volgende cyclus van eitjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nu ook een kuurtje panacur aan het geven. Ik heb panacur puppy en moet 20g wat overeenkomt met 0,2 ml geven per kg konijn.

M'n DA zegt dat er ook veel tegenstrijdige berichten over zijn, en ze ging nog even voor me opzoeken wat nu het beste is: 14dagen aan 1 stuk geven of 5 dagen geven, 5 dagen niet en dan weer 5 dagen wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Coquille heeft vier weken Panacur gehad en zijn keutels zijn niet veranderd. Ook was hij nog steeds netjes zindelijk en gingen alle keutels netjes in het wc'tje. Maar inderdaad, hij had geen wormen, maar EC, het het kan dus zijn dat de verandering van keutels komt door de aanwezigheid van wormen, en niet door de Panacur zelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn da adviseerde 0,5 tot 1 ml per kilo. En de preciese dosering kon hij niet vertellen aangezien hij mijn konijn niet onderzocht heeft?.

Kijk ik heb er helemaal niet echt weet van dus heb maar dan de middenweg 0,8 aangehouden. Stel jou dosering werkt brc dan geef ik dus teveel maar dan kan overdoseren geen kwaad dus zit ik iig veilig neem ik aan.

Mystique ja de keutels zijn nu ook weer normaal hoor. Het was heel gek. Voor dat ik de worm vond waren dekeutels ook normaal behalve dat womrpje wat ik vond. En toen begon ik met de panacur en de dag erna waren de keutels een beetje verspreid overal (wat normaal niet is) en iets kleiner en zwarter. En nu de behandeling verder gaat is het weer normaal. Vandaar dat ik dacht van hey misschien is dat omdat de panacur aanslaat? Of alles schoongespoeld werd ofzo? Zoals ik al zei ik weet t niet maar dat kwam in me op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb enkel de ervaring dat de keutels juist ronder zijn , vaak heeft een konijn met wormen wat afwijkende keutels.

De kleur heeft meer invloed van het eten dan de panacur.

Wat heeft jouw da gezegt Lianne ik ben daar wel benieuwd naar? hoeveel ml?

Wat betreft over doseren....ik heb enkel het advies van mijn da opgevolgd en advies van collega's die ook panacur gaven aan de konijnen.

Nu toevallig Zwarte Panter met een andere dosering komt...wat daadwerkelijk op een fles staat voor een schaap.

Heeft ze wel een punt van nadenken gezet!

Ik ga hier toch ook de dosis minderen naar 0,2 ml per kilo konijn, ook om verder te testen dat de wormen dan daadwerkelijk weg zijn.

Om nu te zeggen dit middel is volledig veilig.....het is wel medicatie waar bij je het dier voorlopig niet mag slachten...

Dus ja het doet zeker wat....en bij overdosering kan normaal resistentie optreden als je pech hebt.

Dus zeker een serieus punt om over na te denken.

Ook ontworm ik geen 14 dagen zoals wilhelmina park aan beveeld....

Ik ontworm 3 dagen en 14 dagen later weer 3 dagen. Dit is om de achter gebleven eitjes te doden, die weer wormen zijn geworden.

Dan ben je net voor de volgende cyclus van eitjes.

Het is toch juist dat je bij onderdosering resistente krijgt en niet met overdosering zoals je schrijft hier Cindy?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb enkel de ervaring dat de keutels juist ronder zijn , vaak heeft een konijn met wormen wat afwijkende keutels.

De kleur heeft meer invloed van het eten dan de panacur.

Wat heeft jouw da gezegt Lianne ik ben daar wel benieuwd naar? hoeveel ml?

Wat betreft over doseren....ik heb enkel het advies van mijn da opgevolgd en advies van collega's die ook panacur gaven aan de konijnen.

Nu toevallig Zwarte Panter met een andere dosering komt...wat daadwerkelijk op een fles staat voor een schaap.

Heeft ze wel een punt van nadenken gezet!

Ik ga hier toch ook de dosis minderen naar 0,2 ml per kilo konijn, ook om verder te testen dat de wormen dan daadwerkelijk weg zijn.

Om nu te zeggen dit middel is volledig veilig.....het is wel medicatie waar bij je het dier voorlopig niet mag slachten...

Dus ja het doet zeker wat....en bij overdosering kan normaal resistentie optreden als je pech hebt.

Dus zeker een serieus punt om over na te denken.

Ook ontworm ik geen 14 dagen zoals wilhelmina park aan beveeld....

Ik ontworm 3 dagen en 14 dagen later weer 3 dagen. Dit is om de achter gebleven eitjes te doden, die weer wormen zijn geworden.

Dan ben je net voor de volgende cyclus van eitjes.

Gelukkig, ik was voorlopig nog niet van plan ze naar de slacht te brengen. Jij wel Lianne? anders moet je dus nog even wachtenm of maar geen panacur meer geven. weer wat geleerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je vroeg wat wormpjes kunnen aanrichten.

Ergens bij konijnen info staat ziektes, en daar staat wormpjes. Dat is geen prettig aangezicht. Dus ik zou er zo snel mogelijk wat aan doen. Als het zomer is, kunnen er vliegen en muggen op af komen, en dan volgt er een hele grote ontsteking. Ik weet niet precies hoeveel konijnen je hebt, maar ik zou ze wel allemaal een wormkuur geven. Misschien is het een beetje duur, maar je konijn is meer dan geld waard, niet waar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .