Ga naar inhoud

Opereren of niet? advies nodig.


Rifca

Aanbevolen berichten

Bunnie is een dame op leeftijd. In augustus 2003 heb ik haar opgehaald in een asiel. Ze was toen al volwassen en gesteriliseerd.

Twee weken geleden toen ik entingen voor alle konijnen ging halen merkte te dierenarts op dat ze schijnzwanger is. Haar tepels waren erg opgezet. Ze heeft antibiotica gehad tegen ontsteking van de melkklieren maar dit heeft niet geholpen.

Gister terug gegaan naar de dierenarts en die concludeerde dat het een tumor is. Ik kreeg de indruk dat hij (mede gezien haar leeftijd maar vooral uit financieel oogpunt) geen voorstander van opereren is. Financieel oogpunt is geen discussie maar ik vraag mij af wat voor Bunnie het beste is. Narcose brengt risico met zich mee en de kans dat de tumoren snel terug komen is reëel. Omdat de kuur helemaal niet aangeslagen is vermoed de DA dat het kwaadaardig is. Een echte voorspelling over het verloop met of zonder operatie kan de DA niet doen. Ernst van het risico van een narcose hoor ik tegenstrijdige berichten over.

Ik weet echt niet wat ik nu moet doen, wat het beste is voor Bunnie...

Wat zouden jullie doen? Opereren of afwachten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Narcose is inderdaad een risico, verreweg de meeste (gezonde!) konijnen komen er wel goed doorheen, maar ja.. Ik durf echt niet te zeggen wat je het best kunt doen.

Maar je geeft aan dat ze al in 2003 gesteriliseerd is. Aangenomen dat dit geen sterilisatie, maar een castratie is geweest (zoals bijna altijd bij dieren) waarbij in elk geval de eierstokken zijn verwijderd, kan ze niet meer schijnzwanger zijn geweest?

Sterkte in elk geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster van 7 is ook onlangs gecastreerd. Ze was ook schijnzwanger en had opgezette tepels. Ik had ook twijfels met de leeftijd enzo, maar uiteindelijk is alles zeer goed verlopen. Ook zij had grote tumoren, dus ik ben blij dat het eruit is. Volgens bij bedoel je dat er kans is op uitzaaiingen? Dit is hier ook het geval. Wij hadden beslist om geen baarmoederonderzoek te laten doen, om te kijken of deze tumoren werkelijk kwaadaardig. Over de narcose, zei onze dierenarts dat er een risico is, maar bij hen was dit erg klein, omdat de dieren aan een infuus liggen, ze worden gemonitord, ze ontwaken in couveuze met opgewarmde gassen e.d.

Ik zou dus opereren, maar de keuze is aan jou. Zorg wel dat als je het laat doen dat je dit bij een dierenarts doet die daar veel ervaring mee heeft.

Succes met je beslissing!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje..wat naar joh.. hmm ik kan je helaas niet zeggen wat je moet doen... ik zou haar als het mijn beestje was wel laten opereren..als de kans bestaat dat ze beter wordt... Ten eerste weet je nog niet zeker of het kwaadaardig is.. er bestaat een risico dat ze niet uit de narcose komt..maar als je niks doet zal het voor haar sowieso slecht aflopen. Maar dat is mijn mening..daarna zal ongetwijfeld nog meer behandelingen moeten plaats vinden ter voorkoming van uitzaaiing..maar ik heb daar geen verstand van. Wat je ook zou kunnen doen is om een second opinion vragen bij een andere konijnkundige dierenarts. Oh ja..en ik zou dr denk ik niet eens door mijn eigen dierenarts laten opereren maar bij wilhelmina dierenkliniek in utrecht..daar ga ik heen voor grote enge dingen. Die zijn erg konijnkundig volgens menig bb lid en op de site kan je lezen dat ze een konijnvriendelijke narcose gebruiken enz.. maar weet niet of je er in de buurt woont..ik woon er 3 kwartier vanaf.. maar uiteraard kan je een half uur vertraging voor file erbij rekenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien dat je, voor je iets besluit, naar een andere dierenarts kunt gaan voor een second opinion? Eerlijk gezegt zijn mijn ervaringen met dierenartsen die afraden te opereren omdat het wel veel geld is voor een konijn niet heel goed. Het hoeft niks te zeggen over zijn konijnkundigheid, maar mijn ervaring is dat dat toch wel zo is. Misschien staat er een DA op deze lijst die bij je in de buurt zit?

http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/19037-lijst-konijnkundige-dierenartsen-vernieuwd.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja, ze had melk productie dus dan is schijnzwanger wel aannemelijk. En ik vertrouw wel op mijn dierenarts, kom er al 16 jaar naar tevredenheid. Ik moet eerlijk toegeven dat ik de arts van gister niet zo oke vond. Normaal met het konijnenspreekuur zijn er twee andere artsen, waar ik wel vertrouwen in heb. Vanmorgen dus nog even gebeld, de narcose wordt vooral als risico gezien.

Ik weet niet of ze gesteriliseerd of gecastreerd is, op het formulier van het asiel staat het eerste.

Ik vind het zo moeilijk, ik wil het beste voor Bunnie. Als ik niks doe kan het snel erger worden maar het kan ook snel terug komen na de operatie. Het hoeft in beide gevallen niet perse zo te zijn. Wat is dit moeilijk, het lot van arme Bunnie moet ik over beslissen maar ik weet gewoon niet genoeg van deze dingen om een afweging van de risico's te kunnen maken...

Fijn om te horen dat de narcose bij jou konijntje van 7 goed is gegaan w&w.

Bedankt voor de reacties zover =)

aangepast door Rifca
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen zijn met zes jaar ook onder narcose geweest, mijn ene ram omdat hij kiesproblemen had, hij was erg verzwakt (had ook EC), en mijn andere rammetje is gecastreerd. Dat is geen probleem geweest, met beide niet. Maar dat zijn wel veel minder heftige ingrepen dan zo'n operatie natuurlijk.

En over het schijnzwanger zijn: OF ze was niet schijnzwanger OF ze is niet gecastreerd.. Tenminste, voor wat ik altijd geleerd heb kan een gecastreerd konijn niet meer schijnzwanger worden. Het lijkt mij sterk dat ze gesteriliseerd is, dit gebeurt bijna nooit bij dieren. Als je om een sterilisatie vraagt krijg je in principe gewoon een castratie. (Poezen worden ook altijd "gesteriliseerd", maar worden vervolgens niet meer krols e.d. en zijn dus gecastreerd..)

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een second opinion bij een konijnkundige dierenarts uit de lijst die dollie als link heeft kan geen kwaad.. misschien kan diegene wat meer duidelijkheid scheppen. En meer mogelijkheden. Trouwens..ik ben op zich ook tevreden met mijn dierenarts..maar toch vertrouw ik hun niet als het gaat om grote ingrepen. Hoe aardig en lief ze ook zijn. Wilhelminapark dierenkliniek gebruikt konijnvriendelijke narcose waardoor het risico verkleint wordt. Misschien dat je je kan inlezen hierover op hun site.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil haar eigenlijk graag laten opereren, wil er gewoon alles aan doen wat in mijn macht licht.

Maar ik vind het eng, wat als ze niet wakker wordt uit de narcose? en hoe gaat het als ze wel wakker wordt, pijn en wonden en ze zal dan waarschijnlijk niet gelijk weer in de ren bij Flappy mogen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lastige is dat de dierenarts je niet echt kan vertellen hoe het zal verlopen als je haar niet laat opereren.. En dat je ook helemaal geen idee hebt of een operatie ook echt zinvol zou zijn.. Hoe is ze nu dan? Als je haar zo ziet, is het dan nog te doen? Heeft ze nu pijn of veel ongemak? Als het antwoord op die vragen ja is, dan zou ik het er toch op wagen denk ik.. Maar als het eigenlijk nog prima gaat en ze geen pijn heeft en nog gewoon gelukkig met d'r vriendje is.. Ja, dan is het heel lastig..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is inderdaad wat ik ook lastig vind. Ze is nu vrolijk en levendig, je merkt eigenlijk niks aan haar. Maar als ze er straks wel last van krijgt en achteruit gaat lijkt mij dat opereren nog veel meer risico is. Het is een heftige ingreep, als ze dan ook al verzwakt is...

Hoe oud wordt een konijntje eigenlijk? Het is een klein konijntje (2 kilo) geen speciaal ras. Ik hoor wel eens 5 a 6 maar dat lijkt me sterk. Bunnie en Flappy zijn minstens 7 en nog super levendig. Mijn oudste konijntje is 13 geworden!

aangepast door Rifca
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hoort wel eens 5 à 6 en vindt dat laag? Nou, schrik niet, maar het gemiddelde Nederlandse konijn wordt 3 jaar. Om van te janken.

Maar een (klein/gemiddeld) konijn dat goed verzorgd wordt, goede voeding krijgt (en dan vooral niet te veel)(of te weinig), genoeg ruimte en een maatje heeft (ze schijnen echt ouder te worden als ze samen zitten) én een beetje geluk heeft met de gezondheid, zou in principe echt wel een jaar of tien moeten kunnen worden en ook nog wel (veel) ouder. Maar ja, haar gezondheid heeft ze op dit moment niet echt mee hè..

Is het niet mogelijk om meer onderzoek te doen om vast te stellen wat er precies is? Of kan dat alleen door te opereren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had wel een vermoeden dat de erbarmelijke omstandigheden en eenzaamheid van het gemiddelde Nederlandse konijn het gemiddelde omlaag haalt maar dit is erg =(

Om onderzoek te doen, zei de DA, moeten ze weefsel wegnemen en onderzoeken. Daarvoor moet ze ook onder narcose en dan kunnen ze dus net zo goed alles gelijk weghalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal voor jullie reactie.

Ik heb besloten Bunnie wel te laten opereren. Als ik niks doe weet ik zeker dat het alleen maar erger wordt. En hoe klein ook, als er een kans is dat de operatie haar weer beter maakt wil ik het proberen. Ik lees dat er meer mensen een ouder konijntje hebben laten opereren en het risico van de narcose is er wel maar het is aannemelijk dat ze de operatie goed doorkomt. Morgen ga ik bellen om een afspraak te maken.

Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe wordt een schijnzwangerschap veroorzaakt door een eisprong. Ik ben er nog steeds niet achter of ze ook zónder eisprong schijnzwanger kunnen worden, maar als dat niet het geval is, lijkt het me voor een gecastreerde dame onmogelijk om schijnzwanger te zijn. Misschien wel gedrag dat er op lijkt.. Maar ja, "gedrag dat er op lijkt" veroorzaakt geen opgezette melkklieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

(Poezen worden ook altijd "gesteriliseerd", maar worden vervolgens niet meer krols e.d. en zijn dus gecastreerd..)

Hier heb ik vorige week een toets over gehad en gesteriliseerde poezen kunnen nog steeds krols worden. Ik citeer:

'Gesteriliseerde poezen worden in uitzonderingsgevallen toch weer steeds krols. Dat kan komen doordat de in de bijnieren gevormde voorlopers van oestrogeen voldoende kracht hebben om die poes krols te laten worden. Uiteraard is het voor zo'n poes niet mogelijk om drachtig te worden.'

Bij het konijn geldt hetzelfde. Maar of het in dit geval zo is weet ik niet. Kan misschien iets met oxytocine of prolactine zijn. Maar daarvoor zou ik ook gewoon een second opinion vragen bij een kkda..

aangepast door Bunny06
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier heb ik vorige week een toets over gehad en gesteriliseerde poezen kunnen nog steeds krols worden. Ik citeer:

'Gesteriliseerde poezen worden in uitzonderingsgevallen toch weer steeds krols. Dat kan komen doordat de in de bijnieren gevormde voorlopers van oestrogeen voldoende kracht hebben om die poes krols te laten worden. Uiteraard is het voor zo'n poes niet mogelijk om drachtig te worden.'

Bij het konijn geldt hetzelfde. Maar of het in dit geval zo is weet ik niet. Kan misschien iets met oxytocine of prolactine zijn. Maar daarvoor zou ik ook gewoon een second opinion vragen bij een kkda..

Verstand van katten heb ik niet echt in die zin, maar in de regel wordt een kat niet meer krols na castratie. Dat zei ik ook alleen om aan te geven dat dieren, ookal wordt gezegt dat ze gesteriliseerd zijn, toch echt gecastrered worden. ;-)

Een schijnzwangerschap is ook helemaal niet te vergelijken met krols zijn lijkt me.

Bij een konijn werkt het gewoon anders, een schijnzwangerschap wordt veroorzaakt door een eisprong en die kan een konijn zonder eierstokken écht niet meer krijgen. Dus ik weet niet of wel hetzelfde geldt voor een konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dollie, je hebt in principe wel gelijk, behalve dat de eisprong niet de veroorzaker van de schijnzwangerschap is, maar de hormonen die vrijkomen bij een eisprong. En die hormonen kunnen ook in uitzonderlijke gevallen wel vrijkomen zonder eisprong, bijvoorbeeld als er een tumor zit. Sommige tumoren maken zelf stoffen aan of stimuleren bepaalde klieren die dan hormonen aanmaken. Dat hangt af van de plek waar ze zitten. En bij dames zijn de bijnieren inderdaad een bron van hormonen, dus wie weet.

Het is in ieder geval niet ongewoon bij mensenlijke vrouwen (goh ik druk me weer lekker uit he haha) dat ze (melk)afscheiding krijgen bij een borsttumor, dus waarom zou dat bij een konijn ook niet kunnen? De melklieren zitten er gewoon nog he.

maar goed, dit is allemaal speculatie waar TS niet veel aan heeft.

Ik denk dat ik zelf ook voor een operatie zou kiezen als ik het geld ervoor zou hebben, en weet je, als ze toch overlijd door de operatie, dan heb je haar in ieder geval wel een eerlijke kans gegeven en haar waarschijnlijk heel wat pijn bespaard. maar goed, we gaan natuurlijk gewoon met zijn allen duimen dat alles helemaal goedkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal in iedergeval de DA vragen te controleren of ze echt gecastereerd is. Hij gaf al aan dat bij een operatie de baarmoeder ook weggehaald moet worden dus dat zal ik hem laten controleren. geld is het probleem niet, maar ze is nu nog levendig en dat wil ik haar niet ontnemen. Maar ja niemand kan het voorspellen en ik heb er een goed gevoel bij haar in iedergeval iedere mogelijkheid op herstel te gunnen. Ik hoop dat ze goed door de operatie komt, als dat zo is kan de operatie alleen maar helpen en geen schade doen. Woensdag wordt Bunnie geopereerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .