Ga naar inhoud

hoeveel groenvoer mag een konijn per dag


ilonaburgers

Aanbevolen berichten

  • Reacties 136
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Tomaat.. volgens mij lusten ze dat hier niet, nog nooit gegeven eigenlijk :$ Ik moet ook weer meerderen met groente.. Morgen maar weer wat inslaan :P

Morgen boodschappen doen? Ooooh no! Niet doen! (tenzij het niet anders kan natuurlijk) :P

Vandaag was een drama, zo druk voor dat paasgebeuren! Ik kon de auto niet kwijt, na 10 minuten rondrijden had ik eindelijk een plekje.. Naar binnen met de winkelkar, kon geen kant op.. Nu is Lidl al een rommelige winkel maar vandaag was het verschrikkelijk.. Overal opstakels, als het geen mensen waren, waren het wel verdwaalde winkelkarren, pallets met voorraad, huilende kinderen en omgevallen dozen.. Eindelijk m'n karretje vol gekregen, kon ik 20 minuten wachten voor de kassa:duivel:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk overleven ze het wel hoor, ik ontdekte vorige week dat het bieslookplantje dat wij nog in de tuin hadden staan (in het deel waar de konijnen ook loslopen) behoorlijk gesnoeit was.. :$ maar daar heb ik geluk mee gehad natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ohhh mijn moeder heeft dat ook wel eens gedaan.. Ik heb m'n kruidenplantjes in de vensterbank bij de keuken staan.. Waaronder ook een bieslookplantje..

Ik had de schaal groente 's ochtends klaar gemaakt zodat m'n moeder die zo aan de nijnen kon geven.. ik had gezegd dat ze er ook nog wat van de kruiden uit de vensterbank er bij mocht doen... Tja, voor mij vanzelfsprekend maar voor haar niet dus ze had er ook bieslook bij gedaan..

Het was maar een beetje en het heeft geen kwaad gedaan.. Maar half april ben ik een weekje weg dus komt moederlief iedere dag de konijntjes eten geven.. Ben alvast bezig met de handleiding want zoiets gebeurd geen tweede keer ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn moeder weet gelukkig wel redelijk wat ze krijgen geloof ik. Maar dan nog zou het helemaal de mist in gaan als ik niet voor ze zorgde.. :rofl: niemand weet precies wat ze wanneer hoeveel krijgen, behalve de groenteschotel want die ziet iedereen me wel klaarmaken.. Ik had altijd 'n boekje waarin ik de gewichten bijhield enzo, ik zal daar eens opnieuw mee beginnen, daar had ik ook een lijstje in gemaakt met wat ze precies kregen, maar dat heb ik inmiddels alweer veranderd.. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aaahh! Zo'n boekje is handig en goed (en leuk)! Daar denk ik dan weer niet aan he.. ;)

M'n moeder weet echt totaal wat ze allemaal mogen en krijgen maar ik woon dan ook niet meer thuis he.. Ze wil wel altijd eten en drinken komen geven als ik weg ben want moeders woont (gelukkig) dichtbij. Wel lief hoor want ze denkt wel aan de konijntjes, dan komt ze aan: 'ik heb wat lekkers voor ze' en dan zijn het van die ehh hoe noem je die dingen knaagknabbelzoetedingensticks... :whistle2: Ja mam, koop maar geen eetbare dingen meer voor ze oke?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet volgende keer gewoon even een lijstje uitprinten, maar in de lijst die ik hier vind staat ook niet alles geloof ik. Als iemand een lijst heeft met wat ze mogen en dus ook graag lusten zou die die dan willen pme?

Heb vandaag thijm gehaald als zaadjes bij de kruidvat, en bij de deen hadden ze ook allemaal plantjes, maar ik laat het maar even zo, binnenkort wel weer naar de intratuin.

Heb net de plantjes in potjes gedaan.

Heb even de ingevrogen groenten enz ontdooid en dat werd inderdaad een drap, heb net dus even nieuwe groente gehaald, witlof, andijvie en appels (grannysmith, lust ik zelf ook graag dus kan ik lekker mee eten haha) en ik heb nog een beetje rucola liggen waar ze gek op zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/goedvoer.html

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/foutvoer.html

Die twee lijsten kun je wel een beetje aanhouden, ik vind dat er op de BB lijst véél te veel dingen staan. Tenminste, natuurlijk wil je van die dingen ook wel eens weten of ze giftig zijn of niet, maar op die lijst staat bijv. niet dat je koolsoorten beter niet (te veel) kunt geven, ze staan op de veilige kant omdat ze inderdaad niet giftig zijn..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Welke lijsten vind je erg beperkt?

De lijsten op BB vind ik te uitgebreid (als groentelijst!) daar staat namelijk gewoon alles op wat niet giftig is, om te checken of het kwaad kan dat ze van plantje zus of zo gegeten hebben is het heel geschikt maar verder.. Als je wil kijken welke groente je het best kan geven heb je er weinig aan.

De lijsten van Wilhelminapark (ik zie net pas dat ik die een tijdje terug hier gepost heb dus neem aan dat je die bedoeld) zijn een goede basis.. Ik geef zelf wel een aantal groentes die er niet op staan, maar denk toch dat de meesten daar wel op staan. En hoezo beperkt? :P als je al die groentes geeft heb je een aardig gevarieerde salade hoor :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zo'n curverdoos om de groente in te bewaren! Werkt erg goed! Hier krijgen ze op dit moment

Andijvie, witlof, sla, broccoli, (winter)peen, komkommer (vinden ze niks aan!) en tomaat. Dit zijn de basis groentes meestal vul ik die aan met gedroogde kruiden of verse kruiden.

Veel van deze groentes kun je zelf kweken, bv in potten of in speciekuipen. Mijn tuin staat vol met potjes sla, andijvie en broccoli ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu dacht ik eventjes hun beginnende groentenschotel uit te breiden door naast witloof en af en toe een stukje wortel een klein stukje komkommer te geven, maar die laten ze gewoon links liggen. Deze avond dacht ik dan om i.p.v. komkommer een stukje tomaat te proberen, maar ook daarvoor trekken ze hun neus op. Ik zal nog bittere konijnen kweken met al die witloof :);) .

Link naar reactie
Delen op andere sites

kan een konijn te dik worden door het eten van veel groenvoer?

hier krijgen ze namelijk iedere dag wel een schaal en mijn vriend blijft maar zeggen dat ze worden vetgemest al denk ik persoonlijk dat het nog wel meevalt..

Van groente kunnen ze absoluut niet dik worden hoor! Valt inderdaad heel erg mee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu dacht ik eventjes hun beginnende groentenschotel uit te breiden door naast witloof en af en toe een stukje wortel een klein stukje komkommer te geven, maar die laten ze gewoon links liggen. Deze avond dacht ik dan om i.p.v. komkommer een stukje tomaat te proberen, maar ook daarvoor trekken ze hun neus op. Ik zal nog bittere konijnen kweken met al die witloof :);) .

wat je ook kan proberen is andijvie ;)

Witlof en andijvie word meestal als basis gegeven omdat ze er veel van mogen ( dus geen gezeur met te veel suikers enzo haha )

en hier vinden ze het ook nog eens heel lekker!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb laatst een foto gemaakt van wat ze nu (in de lente/zomer) krijgen..

36ba7b0e.jpg

Witlof: 125 gram

Appel: 70 gram

Tomaat: 100 gram

Komkommer: 100 gram

Wortel: 90 gram

Paksoi: 25 gram

Paardenbloembladeren: 90 gram

Zevenblad: 25 gram

is 625 in totaal.

O, en er zat een aardbei bij, maar ik vond het niet de moeite om die te wegen.. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .