Ga naar inhoud

hoeveel groenvoer mag een konijn per dag


ilonaburgers

Aanbevolen berichten

Maximus krijgt 1 blad paksoi (groot) of 2 (klein) met 3 blaadjes andijvie in de ochtend en 's avonds nog 2 blaadjes andijvie. Hij heeft een gruwelijke hekel aan wortels (behalve het groen van de bospeen), soms een blaadje witlof, een spruitje, spinazie, als de Shanhai Paksoi er weer is een half stronkje (blaadje of 5) per dag erbij onder de kast. In de zomer maximaal 1 keer per 2 weken een kern van de ijsbergsla en natuurlijk in de zomer graswortels uit de schaduw (zelf uitgegraven). Als het winter is krijgt hij vaak vers gesneden peterselie en selderij *selderij is vochtafdrijvend, oppassen voor verstoppingen, maximaal 3 takjes per dag*. In het weekend bij mn moeder krijgt hij vaak een stronkje brocolli en een blaadje van de bloemkool (niet teveel).

Niet echt een vast gewicht, het gaat meer naar grootte, maar Max is een kieskeurige eter die van alle groenten behalve andijvie en paksoi snel genoeg krijgt en het weigert te eten. Het wordt demonstratief naast de groentjesbak geparkeerd en ligt er te verleppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 136
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Dan gaat er wel heel veel doorheen hier.. Ze krijgen ongeveer 500 gram groenten per koppeltje per dag en de cavia's krijgen ook ongeveer 500 gram.. Dus zo'n 4 stronken witlof, 1 stronk andijvie ( of 2 kleintjes), 4 stengels bleekselderij en 8 stukjes komkommer en 1/2 winterpenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, jullie zijn snel!

Ja, het leek mij ook dat jullie het zonder bord/bakje e.d. zouden weg, maar je weet het nooit he.. ;)

Dollie, jij gebruikt al meer witlof als dat ik geef. Ik verdeel per dag zo'n grote stronk witlof over 4 bordjes, dus dat scheelt al aardig wat. Nu heb ik veel witlof gratis gekregen en kan ik dus wat meer geven, maar anders wordt het echt vrij duur.

Maar dan heb ik een beetje inzicht daarin, want ik vroeg het me al een tijdje af, en geef toch zelf ook een aardig bord.. :he:

Tsja witlof weegt ook al gauw een stuk meer dan andijvie oid.. Ik geef nu geen andijvie omdat het er niet uitziet (kleine slappe stronkjes) en hartstikke duur is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed, heb even een standaard portie gewogen, dit krijgen ze dus in principe altijd. Alleen krijgen ze daar ook altijd tomaat bij, en die is op.

Wortel: 60 gram

Broccoli: 50 gram

Komkommer: 80 gram

Witlof: 250 gram

Boerenkool: 50 gram

Spruitjes: 30 gram

Totaal: 520 gram

Nu zal een tomaat niet heel veel extra wegen.. Hooguit 50 gram?

IMG_3440.jpg

Nou ja en dan heb je het dus over wat hierboven ligt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bikkel krijgt een paar blaadjes andijvie, 1 witlof, handje rucola, paar stengels peterselie, dille, basilicum, munt en selderij...als ik terugkijk kreeg hij met Sophie bijna net zo veel haha

Tja hij eet het goed en heeft mooie keutels dus laat maar gaan....

worteltjes af en toe en dan meestal als we naar bed gaan of een dagje weg, meer als goedmakertje haha voor het lang alleen zijn....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar wat ik me afvraag.. Wegen jullie dan het bakje/bord of iets dergelijks erbij?

Want ze krijgen bij mij best een bord vol groenten per koppel, maar ik kom 'maar' op 275 gram ongeveer (zonder bord dus). Als ik het bord mee weg is het zeker 100 gram zwaarder.

Ik zie bijv. af en toe ook voorbij komen dat Dollie 500 gram geeft, maar als ik een foto zie van haar bak groenten kan ik me niet voorstellen dat dat 500 gram is en dus 2x zoveel als mijn bord met groenten.

En Amatjuh, jij hebt het nu over 475 gram, da's ook bijna 2x zoveel als dat ik geef. En ik geef al behoorlijk wat..

Ik weeg ook zonder bord en kom toch op zo'n 800 gram(400 gram per konijn, maar yüna kreeg de laatste tijd dubbel)..

máár ik geef ook ongeveer 2 kilo witlof in een week en ik maak het 's ochtends klaar en verdeel het over normaal over 2 porties: 1 's avonds en 1 's ochtends. per portie kregen ze ongeveer 1 bakje halfvol(100 gram.) en 1 bord(250 a 300 gram).

Yüna kreeg 3 keer per dag 1 bord(250/300 gram)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al tijden is hier de kiloprijs van de witlof lager dan van de andijvie, dus ik geef nu een middelgrote witlof per dag. Verder een plak knolselderij, stengel bleekselderij, paar bladeren andijvie, klein stukje wortel en wat peterselie en selderij. Van beide koop ik 1 bos op de markt en dat wordt dan eerlijk over de week verdeeld. Maar dat is echt voor de variatie, niet voor de grote hoeveelheden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb net even hun groentenschotel weer gewogen, inmiddels wegen de borden groenten hier ook zo'n 380 gram. En meestal krijgen ze er ook nog wat tomaat bij, maar die heb ik nu niet meer. Ze hadden nu wel appel, en appel krijgen ze niet dagelijks.

Ze krijgen nu standaard andijvie, witlof (deze 2 het meest), broccoli, bleekselderij, paprika, komkommer, winterpeen en meestal ook tomaat. Regelmatig krijgen ze daar een paar kleine stukjes appel bij (als de appels wat 'oud' worden) en selderie of peterselie als ik dat gratis krijg of voor een mooi prijsje kan kopen (ik ga niet een klein bosje met 10 stengels peterselie voor 1,25 kopen).

Dat was het geloof ik...

Ik wil sowieso binnenkort nog paksoi en radijsjes proberen, kijken of ze dat lekker vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier kregen ze elke dag: Munt, peterselie, dille, wortelloof, witlof, tomaat, paprika, andijvie en basilicum.

De groenten wie ze niet elke dag kregen maar wel vaak één keer in de week: spinazie, bleekselderij, paprika, paksoi, rucola, komkommer, boerenkool, spruitjes, broccolie, selderie, paksoi en andijvie.

Heel af en toe kregen ze dan nog banaan, druifjes, kersen, bloemkool, appel, wortel, manderijn, aardbei, ananas en meloen.

Ik haalde het altijd bij de markt waar ik twee keer per week heen ging en kon dan veel gewoon gratis of voor weinig meekrijgen.:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga ook naar de markt, maar die staat er helaas alleen op dinsdag. Ik mag ook het afval meenemen (hebben we sinds kort gevraagd) en ben nu al 2 weken achtereen met een hele volle tas naar huis gegaan. De rest moet ik toch echt kopen, en met 8 konijnen gaat het natuurlijk een stuk harder dan met 2..

En op het moment heb ik het niet zo breed, dus moet het vooral hebben van mooie acties en de markt.

Ik zou ook graag willen dat we hier 2x per week markt zouden hebben! Dan zou ik net wat beter uit komen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

met acht konijnen gaat het inderdaad wel wat harder dan met twee konijntjes.. ik geef ongeveer per konijntje 400 gram.. dat zou in jouwn geval dus 3,2 kilo per dag(en 21 kilo in een week)!:eek:

het scheeld wel héél erg als je het vraagt bij de markt..ik krijg bijna alle groente die ik heb dus gratis.. misschien dat ik 1 a 2 euro in de week kwijt ben aan groente. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wuhaha, 21 kilo in de week! :he:

Ze krijgen dus nu tussen de 350 en 400 gram per koppel.

Ik krijg inderdaad ook een hele tas bij de markt, echt veel.. Maar dat is hier ook zo weer op, en dan moet ik dus weer groenten gaan kopen. En ze hebben lang niet altijd afval van alle groenten die ik geven wil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .