Ga naar inhoud

hoeveel groenvoer mag een konijn per dag


ilonaburgers

Aanbevolen berichten

met 400 gram x 4 koppels zit je nog aan 11 kilo in de week!:P

Ik heb 'de man van de markt' een lijstje gegeven met wat een konijn MAG eten, dus de giftige groenten(afval) gooit hij ook meteen in een bak voor de kinderboerderij.

Als hij niks over heeft voor mij, zorgt hij dat er toch gewoon wat staan anders vind ie het zo 'zielugh' voor mijn konijntjes dat ze niks te eten krijgen:lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 136
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Zelfs de helft van wat jij geeft, Sascha, is nog een redelijke hoeveelheid en vergeleken met wat de meeste konijnen (volgens mij zelfs op BB) krijgen, is het zelfs een ruime hoeveelheid.. Dus zelfs als je wat minder doet (en ik snap wel waarom, 10 euro voor 2 dagen is veel!) hebben ze nog nniks te klagen bij jou..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dáár baal ik van! Ik heb een jaarvoorraadje voor Fred besteld (en voor Indy....) en toen had ik opeens twee (drie...) konijnen en toen zou het twee keer zo snel gaan, maar ik ben veel minder biks gaan geven.. :(:(:( duurt het alsnog veel langer dan een half jaar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat klopt. Ik heb het biks hier ook heel erg afgebouwd maar ik moet echt wel meer geven want ik gaf maar 12 biksjes per keer.. Maargoed, heb mijn winkelmandje bij de hayexperts bijna helemaal vol met SS haha... Het scheelt zoveel, en zeker met 6 konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ohw zo extreem is het hier niet haha, ik geef ze nu zo'n 35 gram per twee. Fred is 150 gram afgevallen in anderhalve week, als het daarbij blijft is het prima (hij zit op hetzelfe gewicht als vorige zomer nu) maar als hij verder afvalt moet ik hem toch wat bij gaan voeren. Feline doet het er wel goed op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet toch eens op gaan letten wat Fred en Feline lekker vinden.. Ja, Feline vindt tomaat heel lekker, aan het gesmak te zien tenminste :P maar verder.. Witlof gaat vaak als laatste op, dan staat er nog een bak met witlof en alles is er verder uit gevist :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ze zijn ze helemaal gek op andijvie, witlof en broccoli, dat verdwijnt als eerste. Ook selderie en peterselie is één van de favorieten.

Ze beginnen hier aan de groenten en op een gegeven moment stoppen ze en hebben ze even genoeg, bovenstaande dingen zijn dan weg en er ligt dan nog komkommer, paprika, bleekselderij en evt. tomaat. Later is dat wel weg hoor, maar dat laten ze dus altijd als laatste liggen, hihi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb besloten om maximaal 20 euro aan groenten te gaan geven per week. Dus of het nou zomer is (dan krijg je er meer voor) of winter, 20 euro is wel genoeg.

Voor hoeveel diertjes is dat?

Opzich zou dat toch makkelijk kunnen, rucola is bijvoorbeeld in verhouding veel duurder dan witlof of tomaatjes..

Je zei dat je het altijd bij de markt KOOPT: heb je daar al wel eens gevraagt om goedkoper of gratis groente afval?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zijn de denk ik het dolste op andijvie en wortel.. Bleekselderij blijft altijd als laatst liggen.

Bleekselderij blijft hier ook het langste liggen, maar biologische groenselderij vinden ze dan wel weer heel erg lekker (zit zo nu en dan in mijn odinpakket en ik vind dat zooo vies :beurk:).

Ze krijgen hier ook nog altijd een fikse dagelijkse dosis groente, moet morgen alleen weer even inslaan. Hier op het weekmenu:

Paksoi, andijvie, witlof, komkommer, wortel, venkel, broccoli, paprika, groenselderij/bleekselderij, radijsjes, rucola, komkommer, peterselie, dille, munt en nog een stukje fruit.

Het is een beetje afhankelijk van wat ik allemaal in huis heb, ben per week ongeveer 5-7 euro kwijt aan groenvoer. Ze krijgen 500 gram per dag, de 2 wegen samen ongeveer 3200 gram.

aangepast door lianne
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor hoeveel diertjes is dat?

Opzich zou dat toch makkelijk kunnen, rucola is bijvoorbeeld in verhouding veel duurder dan witlof of tomaatjes..

Je zei dat je het altijd bij de markt KOOPT: heb je daar al wel eens gevraagt om goedkoper of gratis groente afval?

Dat zal dan voor 5 konijnen en 2 cavia's zijn. Heb bij de markt altijd gevraagd voor wortelloof maar dan krijg je vaak van die wortelloof die half uitgezakt is..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn drie konijnen wegen tussen de 1.2 kg en de 1.5 kg, en krijgen per dag ongeveer 100 gram groenvoer,

vooral witloof, rode paprika, broccoli, tomaat, en dan een beetje wortel om aan 100 gram te geraken.

Twee à drie maal per week een takje peterselie.

Af en toe een schijfje banaan (lees: één keer in de twee maand.) of wat wortelgroen.

In het begin aten ze veel meer groenvoer, toen was het allemaal nog nieuw voor hen,

ze stonden namelijk alleen op gemengd voer en snoepgoed, er is dus een wereld voor hen opengegaan.

Mettertijd zijn ze minder groen beginnen eten, nu dus 100 gram per dag en 40 gr biks.

Kost me zo'n 10 à 12 euro per week aan groenvoer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Breezer krijgt per dag ongeveer;

*Halve krop Andijvie

*1 grote witlof of 2 kleine

*4 cm komkommer

*2 takjes bleekselderie

*een paar kleine takjes peterselie

*een paar takjes wortelloof

*een schijfje wortel

*een schijfje appel

Hoeveel gram dit is in totaal? Geen idee!!

Daarnaast krijgt hij nog hooi en 150 gram brokken.

Breezer is een echte vreetzak, volgens hem krijgt hij nooit genoeg te eten. Maar meer krijgt hij echt niet! Die krijgt al meer dan genoeg ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een groentevraagje, Hoe bewaren jullie de groentes, ik had eergister namelijk en zakje rucola, peterselie, wortels en nog iets gehaald en dit verdeelt in porties voor de 2 nijnen, maar ik had echt onwijs veel, dus heb de ene helft in de koelkast en de ander in de vriezer omdat het anders niet goed blijft. Maar kan dit eigenlijk wel? Groente in de vriezer?

Ik vind het zo zonde om uiteindelijk zoveel weg te moeten gooien omdat het niet goed meer is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Groente invriezen gaat niet, je kunt het nu niet meer aan de konijnen geven in elk geval, waarschijnlijk wordt het prut als je het ontdooit.

Ik bewaar het in de koelkast en/of de kelder, de meeste dingen blijven wel een week goed. Bovendien doe ik nergens heel lang mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is eigenlijk beter om wel een beetje dezelfde samenstelling aan te houden. Je kunt niet de ene week witlof en wortelloof geven, en de andere week zo maar een grote (normale) hoeveelheid andijvie en boerenkool, om maar wat te roepen. Dat is niet zo goed voor hun darmpjes. Ik kies er zelf voor om een basis van verschillende groenten te hebben (verschilt per seizoen, op dit moment is het witlof, boerenkool, tomaat, komkommer, wortel, dit krijgen ze gewoon dagelijks) en daarbij dan kleine hoeveelheden van andere groenten die ik niet altijd bij de hand heb te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als een konijntje helemaal nog geen groente is gewend, zou ik beginnen met 1 soort en als dat goed gaat een andere soort erbij. Zo kan je het beste kijken waar ze wel of niet tegen kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Ik haal mijn groente het meest op de markt, en daarna vraag ik altijd of ze nog afval groente hebben, Nou dan krijg ik weer 1 of 2 tassen vol (markttasjes) mee naar huis. Nou daar zit altijd alles in wat die konijnen van mij lekker vinden. Zoek het thuis altijd gelijk uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .