Ga naar inhoud

hoeveel groenvoer mag een konijn per dag


ilonaburgers

Aanbevolen berichten

  • Reacties 136
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik wissel hier veel met de groenten zodat ze veel variatie krijgen, hun keutels zijn altijd goed gebleven. Zelf even proberen hoe je konijn er op reageert. Soms is het beter om vaste soorten groenten te geven.

Ik heb vandaag gewogen wat ze kregen, 2 voedsters samen kregen 475 gr en de voedster die nog alleen zit kreeg 285 gr. Ik weeg het normaal niet af, de 2 voedsters krijgen een vol bord en de andere een half (althans dan probeer ik ;) )

aangepast door Amatjuh
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar wat ik me afvraag.. Wegen jullie dan het bakje/bord of iets dergelijks erbij?

Want ze krijgen bij mij best een bord vol groenten per koppel, maar ik kom 'maar' op 275 gram ongeveer (zonder bord dus). Als ik het bord mee weg is het zeker 100 gram zwaarder.

Ik zie bijv. af en toe ook voorbij komen dat Dollie 500 gram geeft, maar als ik een foto zie van haar bak groenten kan ik me niet voorstellen dat dat 500 gram is en dus 2x zoveel als mijn bord met groenten.

En Amatjuh, jij hebt het nu over 475 gram, da's ook bijna 2x zoveel als dat ik geef. En ik geef al behoorlijk wat..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee het bord weeg ik niet mee. Ik heb zo'n weegschaal dat als je het bord erop zet en dan nog eens op de knop druk dan staat hij op 0.

Het is ook pas de eerste keer dat ik het heb gewogen vandaag, en had ook wel redelijk zware groente erin zitten. Ik zal het morgen nog eens wegen.

Ik heb de witte schaal links op de foto (maar dan in het groen)

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/categories/series/14610/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha natuurlijk weeg ik het zonder bord.. Dat zou toch ook niet tellen? Bovendien heb ik zo'n zware hondenbak, dan zou ik minstens op een kilo zitten :P Maar ik kom toch echt telkens rond de 500 gram, vaak zelfs er over heen, als ik het weeg. Dat móet ook haast wel: We kopen per week twee kg witlof, deel dat door zeven en je zit al op 285 gram. Dan nog een hoop 'kleine beetjes' (per week één stronk broccoli, elke dag een flinke hand spruitjes'blaadjes'(afval), elke dag één tomaat, paar bladeren boerenkool, ong. 5 cm van een komkommer, één derde winterwortel) en je zit er zo op..

Ik zal de portie voor morgen anders eens klaarmaken en per stuk wegen wat elke soort weegt.. (Ben nu ook benieuwd haha..) Heb alleen geen tomaat meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb kort geleden hier het groenvoer nog een keer gewogen en toen bleek dat ik zeker 150 gram meer gaf dan de keer daarvoor dat ik het gewogen had. Maar qua volume leek het zeker niet meer, omdat de samenstelling wat veranderd is. Ze krijgen nu bijvoorbeeld al de hele winter knolselderij, een plak per dag maar dat is al rond de 100 gram maar heel compact. Wortelloof krijgen ze de laatste tijd weinig, maar dat is erg volumineus spul. Ik geef op dit moment ook wat meer witlof en minder andijvie, dat verminderd ook het volume ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb kort geleden hier het groenvoer nog een keer gewogen en toen bleek dat ik zeker 150 gram meer gaf dan de keer daarvoor dat ik het gewogen had. Maar qua volume leek het zeker niet meer, omdat de samenstelling wat veranderd is. Ze krijgen nu bijvoorbeeld al de hele winter knolselderij, een plak per dag maar dat is al rond de 100 gram maar heel compact. Wortelloof krijgen ze de laatste tijd weinig, maar dat is erg volumineus spul. Ik geef op dit moment ook wat meer witlof en minder andijvie, dat verminderd ook het volume ook.

Ja, dat is wel waar, in de zomer geef ik veel paardenbloemblad en dan lijkt het veel meer maar uiteindelijk valt dat nogal tegen.. Maar ik geef eigenlijk bijna altijd ongeveer hetzelfde, altijd witlof, altijd tomaat, altijd broccoli, altijd komkommer, altijd spruitjes, altijd boerenkool, altijd een beetje winterwortel. (Ja, in de zomer niet.. Dan meer andijvie dan witlof en veel kruiden en natuurlijk geen boerenkool maar juist wel paardenbloemblad en zevenblad.) Daar komt dan nog regelmatig wortelloof bij, bloemkoolblad, spinazie.. Dat soort dingen, 'afval'. Maar ik weet van te voren vrijwel nooit of we dat eten, dus kopen we standaard alle dingen die ik net op noemde. (Spruitjes en boerenkool krijg ik van mijn buren, zij eten elke dag hetzelfde (dus ELKE maandag spruitjes, ELKE dinsdag witlof, ELKE woensdag wortel etc..) dus ik weet gewoond at ik dat krijg..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgen hier rond de 800 gram per dag, dat verdelen ze met zijn vieren(tenminste, dat is de bedoeling:lol:)

dus ca. 200 gram per konijn, per dag.

Dat bestaat dan standaard uit wortel, een witlof, 1/3 broccoli. En dan wat er in de aanbieding is. Zoals laatst hadden ze bleekselderij, maar dat vonden ze niet zo'n succes, en nu hebben ze al 2 weken andijvie. Laatst ook nog courgette, maar dat moesten ze echt niet..:P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij hebben ze vandaag gehad: witlof, andijvie, tomaat, komkommer, stukje winterpeen, bleekselderij en brocolli.

Ik koop de witlof, ijsbergsla, paprika en andijvie bij de aldi, nu ze zoveel groente eten. Meestal pak ik ook een komkommer en brocolli mee, maar soms liggen die al wat langer..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gedroogd geef ik paardenbloem ook, maar het bevat (gedroogd) veel calcium dus ik geef het echt met mate. (Geloof trouwens dat ik het niet eens meer heb..)

Zevenblad is zéér hardnekkig onkruid, mijn moeder is erg blij dat ik het er telkens tussen uit haal voor de konijnen haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, jullie zijn snel!

Ja, het leek mij ook dat jullie het zonder bord/bakje e.d. zouden weg, maar je weet het nooit he.. ;)

Dollie, jij gebruikt al meer witlof als dat ik geef. Ik verdeel per dag zo'n grote stronk witlof over 4 bordjes, dus dat scheelt al aardig wat. Nu heb ik veel witlof gratis gekregen en kan ik dus wat meer geven, maar anders wordt het echt vrij duur.

Maar dan heb ik een beetje inzicht daarin, want ik vroeg het me al een tijdje af, en geef toch zelf ook een aardig bord.. :he:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga van de zomer ook weer groentes geven. Ik dacht dat je meer dat vijf verschillende groentes moet geven per dag?

Ik heb vorige zomer ook elke keer groente gegeven, echt leuk om ze dan zo te zien smullen! :D

Als ik dan Andijvie, die kleine tomaatjes, witlof en komkommer geef, elke dag, is he dan goed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .