Ga naar inhoud

Waarom zijn knaagstenen zo slecht?


Lies86

Aanbevolen berichten

Hallo!

Ik lees hier overal dat knaagstenen slecht zijn voor een konijn.

Ik vraag me af waarom dan?

Ik weet dat een konijn geen steen nodig heeft om zijn tanden te slijpen.

En dat ze dik worden van suikers. Zit dat in die knaagstenen?

Wij eten toch ook wel eens snoep. (soms meer dan ons lief is)

Jullie weten t vast wel. Dus waarom zijn knaagstenen zo slecht?

Annelies

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pas op voor knaagstenen!

Knaagstenen/likstenen/zoutstenen zijn bij dierenzaken te koop. Op de verpakking schrijft de fabrikant dat het goed en gezond is voor knaagdieren en konijnen.. Knaagstenen zouden ook nodig zijn voor het goed afslijten van de tanden.

Niets is minder waar!

Tanden van een konijn slijten niet op een knaagsteen. Als de tanden van een konijn goed staan, slijten de ondertanden op de extra stifttandjes die speciaal voor dit doel achter de boventanden zitten. De boventanden vallen een stukje over de ondertanden, en slijpen zichzelf terwijl het konijn op voedsel kauwt.

Als het konijn een verkeerde beet heeft blijven de tanden doorgroeien, al geef je nog zoveel knaagstenen. Tanden door de dierenarts laten afslijpen of laten verwijderen is dan de enige optie.

De zogenaamde gezonde mineralen, die grotendeels uit calcium bestaan, zijn ronduit gevaarlijk voor de gezondheid van je konijn. Er is bijvoorbeeld vaak tot 20% Calcium toegevoegd terwijl een konijn beslist niet meer calcium mag dan de hoeveelheid die al in het groen- en droogvoer zit. Zelfs bevatten veel droogvoeren al teveel calcium en kunnen blaasproblemen veroorzaken.

Extra calcium verlaat, in tegenstelling tot bij andere zoogdieren, direct via nieren en blaas het lichaam, en slaat als een dikke drab neer in de blaas. Blaasstenen (klik voor foto's) worden gevormd, en na verloop van tijd kan het gebeuren dat je konijn niet meer kan plassen. Grotere ellende kun je je bijna niet voorstellen. Een spoedoperatie kan nodig zijn.

Dus:

1. Een knaagsteen zorgt niet voor afslijting van de tanden

2. Een knaagsteen kan wel grote blaasproblemen veroorzaken.

Als je konijn je lief is geef je het nooit een knaagsteen. Had je al een knaagsteen gegeven voordat je dit las, gooi die dan liever direct in de vuilnisbak.

bron: http://www.konijnen.nl/zijsprong/knaagstenen.htm

aangepast door Evee
Link naar reactie
Delen op andere sites

Haai,

Doordat ze gaan knagen eraan kunnen kleine stukjes in hun nieren komen waardoor ze niersteen krijgen! Niet doen het is heel slecht voor je konijn !!

Je zit in de goede richting, maar het klopt niet helemaal...er zit veel zout in deze stenen, door het oplikken of eten ervan krijgen ze te grote hoeveelheden zout in hun lijfje waardoor nierstenen ontstaan.

Het lichaam ziet dit als afvalstoffen, die dus via de nieren eruit moeten in de vorm van kleine kristalletjes die normaal gesproken uitgeplast worden, maar bij te grote hoeveelheden in de nieren achterblijven. Dat zijn nierstenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zit in de goede richting, maar het klopt niet helemaal...er zit veel zout in deze stenen, door het oplikken of eten ervan krijgen ze te grote hoeveelheden zout in hun lijfje waardoor nierstenen ontstaan.

Het lichaam ziet dit als afvalstoffen, die dus via de nieren eruit moeten in de vorm van kleine kristalletjes die normaal gesproken uitgeplast worden, maar bij te grote hoeveelheden in de nieren achterblijven. Dat zijn nierstenen.

srry je hebt gelijk...

lang geleden dat de da met dat uitgelegd heeft :)

Srry srry srry

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

ookal had de topicstarter het antwoord kunnen vinden via de zoekfunctie .. Toch ben ik blij dat hij een nieuw topic heeft geopend

Die ik dus weer las ..

Ik niet zijn gaan zoeken naar knaagsteen

Maar wist Ook niet dat ze slecht zijn ..

Mijn vriendin heeft vanmiddag net een nieuwe steen gekocht voOr de kleintjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jah ik denk alleen dat ik ze dan nu maar weer weghaal, ik wist niet dat het zo slecht was... maar ik haal ze nu weg!!

Bedankt!!

Kijk, en daarom is het idd zo goed dat er af en toe even wat wordt herhaald! Sommige informatie kan niet vaak genoeg verteld worden, zeker wanneer je niet weet dat je er slecht aan doet en ook de dierenwinkel je nog eens verteld dat het wel goed is.

Ik heb ook bij mijn dierenwinkel aangegeven dat ze dit niet moeten verkopen en zij gaven aan dat ze wel het advies gaven om het niet te geven maar dat mensen het uiteindelijk zelf moeten weten..........van zo'n antwoord wordt je toch misselijk!!

Om de zoveel tijd maak ik er weer een melding van, net zolang totdat ze gek van me worden en het uit het assortiment halen!:duivel:

Link naar reactie
Delen op andere sites

is het nou slecht vanwege teveel zout of teveel calcium of allebei?

is het wetenschappelijk bewezen dat knaagstenen blaasgruis/stenen kunnen veroorzaken?

niet dat ik het niet geloof, maar als je het iemand vertelt en diegene vraagt waar je die info vandaan hebt en je zegt "het internet" dan kan die ander weer zeggen er staat zoveel op internet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de knaagstenen zit een absurde hoge concentratie calcium dat door de nieren word uitgescheiden. In de blaas slaat dit neer met oxalaten tot calciumoxalaat, dit zijn naaldachtige kristallen die samen gaan klonten. Calciumoxalaat is het hoofdbestanddeel van blaasstenen en nierstenen. Ook is calciumoxalaat bij orale inname erg giftig.

Dit lijkt me aardig wetenschappelijk, maar de vraag is inderdaad uit welk onderzoek dat gebleken is..

Maar ik geloof dat met name calcium de boosdoener is. Te veel calcium via slechte voeding (ook biks/gemengd voer met te veel calcium kan zulke problemen veroorzaken) is volgens mij zo ongeveer nummer één veroorzaker van blaasstenen/gruis. Vertelde mijn DA tenminste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .