Ga naar inhoud

Hypoliet longontsteking


zwarte panter

Aanbevolen berichten

En we zijn net weer thuis…

Eerst is er grondig naar zijn longetjes geluisterd. Daarna besloten om 2 röntgenfoto’s te maken.

Daarop was duidelijk te zien dat hij idd een longontsteking heeft… Hoewel het vorige keer bij het luisteren om een enkele bleek te gaan, blijkt het nu toch een dubbele te zijn.

Wat dan weer wel goed nieuws is, is dat de longontsteking zich nu enkel in de voorste delen situeert (volgens de DA was het goed mogelijk dat het vorige keer in de hele long zat en door de Baytril die eerst toch bleek aan te slaan en het aërosollen, nu enkel vooraan).

Maar aangezien het vooraan zit is een lavage niet te doen. De instrumenten die ze nodig hebben om vooraan wat te nemen zijn te groot om bij konijnen te gebruiken.

Dus dat onderzoek viel sowieso al af.

Hypoliet krijgt nu 10 dagen een trimethoprim-sulfa (dus idd net zoals bij Chinnie, Petra).

En hij heeft ook onmiddellijk een injectie dexamethason gekregen.

Verder moeten we zijn koorts onder controle krijgen en daarvoor metacam geven.

Ook het aërosollen moeten we verder doen, enkel nu ook met medicatie, omdat dit niet voldoende is. Dus daar krijgt hij ventolin in.

En als allerlaatste krijgt hij nog wat echinacea. Dit vond de DA momenteel een goed idee (hij heeft bij de DA ook al 1 dosis gekregen), en ik heb het ook in huis speciaal voor de konijnen.

In ieder geval weten we nu waar we staan. En de DA heeft er goede moed in dat we hem hier uiteindelijk weer bovenop krijgen. Binnen een weekje moet ik even bellen om te laten weten hoe het gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 983
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Haha, vind je het erg als ik het gewoon bactrimel noem? Wel zo makkelijk, ook al weet ik dat bactrimel eigenlijk een merknaam is. Ik hoop dat het bij Hypoliet goed aanslaat.

Het is dat Hypoliet Trimazin krijgt, anders zou niemand snappen dat het over hetzelfde ging...haha

Alleen heb ik daar nogal mee liggen sukkelen :$

Dat is een poeder dat ik oplos in wat water en dan moet geven.

Meneertje moet 1 gram per dag krijgen... Ik heb een super weegschaal voor de konijnen gekocht die op 1 gram nauwkeurig zou wegen, dus ik zag er geen probleem in.

Maar dat ding werkte niet naar behoren... en die AB kan in te hoge dosissen toxisch zijn. Toen 's avonds laat nog het bureau van mijn oom binnengedrongen (nadat ik gebeld had voor de code van het alarm) voor de brievenweegschaal... maar ook dat ging niet goed :grrrrrr:

Uiteindelijk maar naar de apotheek van wacht en die heeft 10 x exact een gram voor mij afgewogen... toch nog gelukt :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ben toch wel blij dat ik bactrimel heb voor Chinnie! Dat kan ik gewoon uit een flesje opzuigen en het smaakt naar banaan dus gaat er heel makkelijk in. Als ik kom aanlopen met het spuitje staat meneer al vrolijk tegen het gaas op. Ik moet zelfs moeite doen om het spuitje nog terug te krijgen van hem, hij wil steeds maar meer, meer, meer!!! :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ben toch wel blij dat ik bactrimel heb voor Chinnie! Dat kan ik gewoon uit een flesje opzuigen en het smaakt naar banaan dus gaat er heel makkelijk in. Als ik kom aanlopen met het spuitje staat meneer al vrolijk tegen het gaas op. Ik moet zelfs moeite doen om het spuitje nog terug te krijgen van hem, hij wil steeds maar meer, meer, meer!!! :lol:

Dat heb ik hier met de Metacam.

Tja... bactrimel blijkt weer iets te zijn dat voornamelijk in NL te krijgen is bij dierenartsen...:grrrrrr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even over dat gewichtsverlies: ik heb voor Chinnie van de da &affp=&"]Nutri Plus Gel gekregen, een soort superkrachtvoer dat als voedingssupplement wordt gegeven. Chinnie krijgt twee keer per dag een heel klein likje van dat spul zodat hij in ieder geval aan voldoende stoffen/energie komt. Misschien is dat voor konijnen ook iets? Het is officieel voor honden/katten/biggen bedoeld maar blijkbaar ook geschikt voor knagers. En het is niet een rare actie van de da, het staat zelfs op de site van Vida Nueva beschreven als geschikt voor chins :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@#|*%£.....:grrrrrr:

Sorry ik moet even mijn frustraties kwijt...

Grrrr... Eufrasie heeft koorts en is gestopt met eten.

Zometeen belt de DA mij nog terug....pfff

Wel ook een beetje goed nieuws... Hypoliet voelt zich na het aerosollen met de ventolin toch iets beter. Hij heeft het minder benauwd. Gisteren had hij echt momenten dat hij zijn hoofdje omhoog moest doen om naar adem te snakken...vandaag gelukkig niet meer gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt!

Oh dat worden 2 kaarsjes dan!

Komaan Hypoliet en Eufrasie!!

Wat denk je dat er is met eufrasie? Koorst krijgen ze niet zomaar e. Denk je dat ze ook longonsteking heeft?

Waarschijnlijk idd ook een longontsteking... De DA had er in het begin al voor gewaarschuwd dat ik haar erg goed in de gaten moest houden omdat het erg besmettelijk is.

Tot gisteren deed ze het prima, maar vanmiddag dus duidelijk niet meer... kreeg plots koorts die ook enorm snel steeg (en niet zo simpel naar beneden te krijgen was). Dus mevrouw heeft het ook zitten.

Af en toe vraag je je toch af of die 2 hier proberen om me gek te krijgen...pfff

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .