Ga naar inhoud

Hypoliet longontsteking


zwarte panter

Aanbevolen berichten

  • Reacties 983
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

We zijn weer een dagje verder. Al iets beterschap te zien?

We blijven duimen natuurlijk!

Tot nu toe nog niks beterschap.

Het enige is dat ik er inventiever van wordt... 's nachts met een konijn in de tuin gaan zitten om de koorts toch maar naar beneden te krijgen.

Loes!

Het pakketje is vandaag mer priority op de bus gegaan!

normaal zou je het met een dag of drie/ vier moeten hebben!

Kelly, je bent een schat!

Weet niet goed hoe ik je moet bedanken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hebben 5 dagen AB gehad en zouden morgen minimum volledig koortsvrij moeten zijn...

Beiden hebben alleen spijtig genoeg nog steeds hoge koorts... Momenteel zitten ze allebei rond de 41°C (en eigenlijk zou de Metacam nu zelfs nog moeten werken...).

Eten doen ze ook nog steeds niet echt zelfstandig... op zelden een hapje hier en daar na...

En ik merk ook gewoon dat we hier binnen niet meer zo strikt zijn met de deuren toe doen... gewoon omdat ze zo stil/rustig/ziek zijn dat ze echt geen zin hebben om de boel op andere plekken te gaan verkennen.

*zucht*

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt! Het begint me ook te lang te duren...als we nu al eens een AB vonden dat wel aanslaat.

Hoe langer het duurt, hoe groter de kans dat ze longabcessen kunnen gaan ontwikkelen en dan is het gewoon een afgelopen zaak...

kan je ze met ventilator afkoelen? of is dat een slecht idee?

kom op jongens!!! beter worden!! dit kan niet he!!

Ze worden afgekoeld hoor.

Overdag krijgen ze koelelementen die ongeveer 30 op 20cm zijn. Dus daar kunnen ze ook op liggen.

En 's nachts gaan we vaak buiten zitten.

Ventilator geeft nogal tocht en dat is met een longontsteking momenteel niet echt handig.

Het is nu dus alleen weer duidelijk dat deze AB in deze dosering ook niet aanslaat.

Nu nog met de DA bespreken om beide AB's te gaan combineren of enkel de vorige AB opnieuw te proberen in een andere dosering.

Maar als het resistent is voor beide AB's weten we niet echt welke opties we nog hebben...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Loes misschien heb ik eroverheen gelezen, maar welke AB's gebruik je nu?

Is gentamycine geen optie, dat gebruiken ze vaak bij mensen die resistent zijn voor de meeste AB's, volgens mij gebruiken ze het bij konijnen ook, het een breedspectrum AB. (Ik ben geen DA, weet ook niet of het mogelijk is, maar ik denk alleen even hardop)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Loes misschien heb ik eroverheen gelezen, maar welke AB's gebruik je nu?

Is gentamycine geen optie, dat gebruiken ze vaak bij mensen die resistent zijn voor de meeste AB's, volgens mij gebruiken ze het bij konijnen ook, het een breedspectrum AB. (Ik ben geen DA, weet ook niet of het mogelijk is, maar ik denk alleen even hardop)

Bedankt voor het meedenken! Ik zit hier ook al een hele tijd te denken en te zoeken en moet eigenlijk nog serieus wat leren.

We zijn begonnen met 7 dagen Enrofloxacin (Baytril), die in het begin toch iets leek aan te slaan. Iets na die kuur terug een kuur gestart die 14 dagen zou duren, maar die is ongeveer in de helft toch gestopt aangezien het slechter ging en toen zijn we overgestapt naar een Trimethoprim-sulfa (en toen is Eufrasie ook ziek geworden). Deze is na 5 dagen gestopt aangezien ze niet reageerden en hoge koorts bleven houden. Toen opnieuw Enrofloxacin... en vandaag is dag 6.

Gentamycine wordt ook bij konijnen gebruikt, maar eigenlijk enkel als werkzame stof in neus- of oogdruppels. Een orale versie is er niet (of wordt niet gebruikt) en inspuiten heeft zoveel bijwerkingen en risico's bij konijnen dat dat zo goed als nooit gebruikt wordt.

Het probleem is niet zo zeer dat de konijnen resistent zijn voor de AB's, maar de bacterie die de longontsteking zou veroorzaken.

Probleem is dus dat de plaats het bijna onmogelijk maakt om een kweekje of iets dergelijks te nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een bloedonderzoek hebben we ook al besproken.

Het zou mogelijk kunnen achterhalen om welke bacterie het gaat (maar ook dat is niet zeker).

Het probleem is enkel dat ze zoveel bloed moeten nemen, dat dat eigenlijk zo goed als niet te doen is bij een konijn (laat staan bij Hypoliet die momenteel zelfs iets minder dan 950 gram weegt).

Niet niet te doen in de zin van moeilijk. Maar in de zin van, kan een konijn wel zoveel bloed missen of is deze hoeveelheid gewoon levensgevaarlijk/dodelijk.

De tijd begint idd te dringen... en ik zal vanavond dan ook opnieuw contact opnemen met de DA om alle opties te bespreken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

duplocilline !!

Bespreek dat eens !

Schijnt goed te zijn tegen luchtweginfecties en nog niet zo héél oud..

Wellicht kent je DA het nog niet zo, of wordt het bij jullie minder frequent nog gebruikt....

Er is er nog één...die lijkt er op qua naam...zelfde werking..etc etc

puntjpuntjecilline..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .