Ga naar inhoud

Nijn onder het mes


Kiwi

Aanbevolen berichten

Vanochtend heb ik Nijn weggebracht voor haar sterilisatie/castratie. De assistente sprak over een sterilisatie, dus ik vroeg of dat betekende dat haar baarmoeder zou blijven zitten. Ze beaamde dat, en legde meteen uit dat de baarmoedermond nooit meer zover open zou gaan staan dat zich ontstekingen zouden voordoen. Ik was een beetje overrompeld en ging ermee akkoord dat de baarmoeder dan gewoon zou blijven zitten. Nijn werd gewogen (ze is 3,15 kg, goed gespierd, heeft een klein buikje maar is zeker niet te dik; in prima conditie dus!) en in een kooi gezet. Ze was wat timide door de autorit, maar toen de assistente wat van het door mij meegebrachte hooi en wilgenblaadjes in haar hok legde werd ze alweer wat alerter en nieuwsgieriger.

Nadat ik boodschappen had gedaan, had gestemd en thuis nog maar weer een keer hier op het forum gelezen heb wat er allemaal geschreven is over het wel/niet verwijderen van de baarmoeder heb ik toch maar opgebeld om te vragen of hij helemaal verwijderd kan worden. Misschien hoeft het niet, maar zo weet ik in ieder geval zeker dat ze in de toekomst geen risico meer loopt op tumoren en ontstekingen in dat wat er nog van de baarmoeder over is.

Ko mist haar nu al geloof ik, hij kwam in ieder geval nòg enthousiaster aanrennen dan hij normaal al doet toen ik net thuiskwam. Inmiddels heb ik een grote kooi in de woonkamer staan, met daarin kranten en een handdoekje voor Nijn. Ze moet een dag of vier binnen blijven, omdat er anders vuil in de wond kan komen. De kruik ligt klaar om gevuld te worden, ik heb Olvarit en grote bossen peterselie en selderij in huis en ik ga zo meteen hooithee maken. Tussen de middag mag ik bellen hoe het is gegaan, en vanmiddag kan ik haar dan weer ophalen als het goed is. Ik vind het nu heel spannend, en ook wel een beetje zielig voor Nijn. Zo'n klein lijfje, waar dan zo in gesneden gaat worden... :erf:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 107
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

ohh veel sterkte nijn.. het gaat allemaal goed komen. Ik ben gister ook onder het mes geweest en ik heb diezelfde dag nog gegeten en gedronken. Vandaag heb ik zelfs gekeuteld. Ik voel me een stuk beter alweer, maar nog wel onder de indruk van alles. Laat je vrouwtje je maar goed verzorgen :) Veel beterschap alvast.

Liefs Finn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja... Het is ontzettend spannend. Ik weet er alles van!

Toen mijn Nijn 2 jaar oud was maakte ik de keus haar niet te castreren, na heel lang twijfelen.

Nou dat heb ik geweten, want toen ze 3 was, had ze mooi een vreselijk grote baarmoederonsteking.

Wees dus maar blij met je keuze hoor... het was niet fijn dat mee te maken.

Haar castratie is vervolgens hardstikke goed gegaan, dus ik duim dat het met jou Nijn net zo goed gaat verlopen...

Heel veel succes en sterkte met afwachten.. dat blijft toch iets vreselijks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja wat zou de reden zijn dat sommige da's de baarmoeder laten zitten en sommige niet? Volgens mij heeft evee ooit verteld dat de operatie minder zwaar is bij alleen de eierstokken verwijdering.

De dierenarts had het over nieuwe inzichten, en dat het niet meer hoeft. Deze vraag is hier al eerder aan bod gekomen en toen was de voorzichtige conclusie dat het bij honden en katten inderdaad bewezen is dat de baarmoeder verschrompelt, maar dat het bij konijnen nog niet echt algemeen bekend is. Misschien kan het wel gewoon, maar ik wilde het risico niet nemen nu ze haar toch opensnijden. Waarschijnlijk is de operatie iets minder zwaar als ze de baarmoeder laten zitten, maar het is en blijft een buikoperatie, en dat lijkt me nooit een pretje. Ik laat haar liever nu één keer goed opereren, dan dat ze over vijf jaar toch ziek wordt en ze alsnog een keer geopereerd moet worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfff, en nu komen de tranen. :( Van opluchting denk ik, de spanning heeft me toch meer aangegrepen dan ik dacht. Mijn vader is vrij jong overleden nadat hij niet meer wakker werd uit een narcose, en ik merk dat dat ook nu nog impact op me heeft, bij de operatie van zo'n konijntje. :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi dat ales goed is gegaan. Hier is het allemaal goed gegaan, gisteren was muffin onder het mes geweest. Was blij dat ik kon werken, had dan afleiding. Vond het voor Nilo heel zielig, de hele dag alleen:(. Toen we weer thuis waren lag hij zielig en alleen in het hok. Gisteravond was hij weer blij en opgewekt:D. Hier zit er 1 toch nog wat sufjes bij, was ook een hele ingreep geweest. Ga d'r kruiken maar weer eens doen. Laat ze er dadelijk weer beide uit. Zij heeft al wel in de grote kooi gezeten, wat niet de bedoeling is, haha. Dan maar optillen en in d'r kleine kooi zetten.:party:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik weet nog goed dat ik het verlossende belletje kreeg.

Ik was naar utrecht gereist, en we liepen te dwalen door de winkels heen..

Nou ik kon mijn tranen ook niet bedwingen haha.. temidde van al die mensen.

Top dat het goed is gegaan!!!

Straks lekker naar dr toe en alvast veel succes met de nazorg!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel succes met de nazorg. Die van mij ligt lekker in de handdoeken. Ik laat ze er straks weer beide uit, zo kunnen ze toch even de benen strekken. Die van mij doet weer redelijk eten, vooral wortelloof, hooi klein beetje. Hooithee drinken jazeker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze is weer thuis! :D Ik heb haar een kwartiertje geleden opgehaald. Ze loopt nog vrij moeilijk, maar dat lijkt me logisch, maar is wel heel geïnteresseerd in het hok waar ze nu in zit. Ik had een beetje Olvarit wortel rond haar bekje gesmeerd, dat heeft ze afgelikt, en daarna nam ze zowaar zelf een paar hapjes uit het bakje wat ik had neergezet. Ze heeft ook al twee ieniminisprietjes hooi op. Nog niet veel dus, maar het ziet er in ieder geval veelbelovend uit! Naar de verse peterselie en selderij kijkt ze (nog) niet om. Er ligt een kruik (ingewikkeld in een handdoek uiteraard) in het hok, maar daar heeft ze ook nog geen belangstelling voor.

Ze heeft bij de dierenarts een injectie met (o.a.) 0,30 cc Metacam gekregen. Vanaf morgen moet ik haar tweemaal daags 0,25 ml Metacam oraal toedienen (en dat 4-5 dagen lang). Er werd nu gezegd dat ik haar beter een dag of acht binnen kan houden, zodat ik zeker weet dat de wond goed dicht is. Volgende week vrijdag moet ik terug voor controle, dus ik denk dat ik haar daarna weer buiten bij Ko kan zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat alles goed is gegaan!! Beterschap voor Nijn!

Toen Indy's haakjes een paar maand terug weg zijn gehaalt was ik ook zó zenuwachtig, om half één m'n moeder gebelt en die zei eerst dat de DA nog niet gebelt had en daarna 'Bart (tegen mijn vader) wou jij niet nog iets zeggen?' dus ik dacht, ooooooh, ze durft het niet te zeggen... Maar toen zei ze al direct dat ze de DA even ging bellen en zo terug zou bellen. Was alleen al te laat, stond ik midden op de gang in school te janken om niets :$ en dat ging om iets simpels als haakjes weghalen zeg! :$:P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat ze weer thuis is! Het zal een paar daagjes duren voor de weer de oude is, maar het komt vast helemaal goed.

Bij Muis zouden ze in eerste instantie ook niet de baarmoeder weghalen. De ingreep is dan inderdaad wat groter, dus meer impact op zo'n klein lijfje. Maar bij openen van de buik bleek ze een vergrote baarmoeder te hebben, en werd alsnog verwijderd. Ik had daarbij hetzelfde gevoel als jij, alles in 1x weg, hoef je je daar geen zorgen over te maken.

Veel beterschap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Terwijl ik hier zit te typen heeft ze al een eetlepel Olvarit op en een paar plukjes peterselie! :D Ik heb haar nu de rest van het potje Olvarit ook maar gegeven. Als ze dat lekker vindt vind ik het prima. Zolang ze maar eet, dat lijkt me nu even het belangrijkste.

En de lieve schat... ze kan amper lopen of springen, en heeft toch netjes in een bakje geplast wat ik in de kooi had gezet. Zelfs nu is ze zindelijk. :love: Al is ze nu zomaar in dat bakje gaan zitten, in haar eigen plas (kranten absorberen blijkbaar toch niet zo goed als aubiose?).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon heeeeeel veel kranten erin leggen. Oh en wat ik deed was elke keer als er nieuwe keutels lagen een blaadje erover leggen, zodat je precies ziet of er weer nieuwe liggen (en makkelijk kan kijken hoe die eruit zien)

Wat goed joh dat ze al lekker wil eten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze heeft nog niet gekeuteld helaas. En dat eten is ze nu weer mee gestopt. Ze wilde net nog wel een stukje peterselie en een blaadje basilicum aannemen, maar verder weigert ze alles. Nou ja, zolang ze maar iets binnenkrijgt ben ik al tevreden.

Ze weet geloof ik niet zo goed hoe ze moet gaan liggen. Ze lag net zowaar even tegen de kruik aan, ging toen in de plasbak zitten en ligt er nu weer naast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heeft ze, uiteraard! :yes:

Ik heb haar nog niet zien drinken. Er hangt een fles water en een fles hooithee, dus ik hoop wel dat ze daar binnenkort gebruik van gaat maken. Maar ze heeft al een beetje van die wortelprut op, daar zit ook wel wat vocht in.

De dierenarts heeft me een hele brief meegegeven met allemaal dingen waar ik op moet letten (vooral of ze wel eet de komende uren), maar daar staat niets in over keutelen. Ik ga er van uit dat het nu allemaal nog een beetje onwennig is, en dat ze toch ooit wel zal beginnen met keutelen. Ik houd het in ieder geval in de gaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .