DionneJ Geplaatst: 17 november Geplaatst: 17 november (aangepast) Hoi, Lang geleden dat ik hier voor het laatst was en er is een hoop gebeurt. De huidige situatie is zo: Buiten zit voedster Mexx, alleen, na zeer mislukte koppelpoging. In een riant buitenhok. Vos zit sinds juni binnen, maar gisteren is zijn maatje Lotje overleden. Zij zitten binnen in een veel kleinere ruimte wat te maken heeft met ziekte van Lotje. Ze waren een heel lief stelletje. Voor zij naar binnen verhuisden, woonden ze ook buiten. Nu is het idee om te proberen Vos en Mexx te koppelen. Vos is ongeveer 6,5 jaar en Mexx 5. Maar waar kunnen we ze huisvesten. Vos zit al een tijdje binnen. In de koude garage, dat wel. Het is daar momenteel ongeveer 14 graden. Mexx woont buiten, maar heeft een veel groter hok, iets van 4,5 vierkante meter. Het hok van Vos is iets van 2 vierkante meter en eigenlijk te klein. Ik vind het sneu om te wachten tot het voorjaar. En daarnaast, hoe pak ik dat koppelen aan. Ik vind dat zo spannend. Beide konijnen zijn niet echt handtam en worden niet graag opgepakt. Is het een idee om het hok van Mexx voorlopig te splitsen met een draad hekje zodat ze rustig aan elkaars aanwezigheid kunnen wennen? Of is dat juist niet wijs. Of is het een idee om ze samen in een ren te zetten, ik ben bang dat Mexx daaruit ontsnapt. De vorige koppelpoging van Mexx was enorm stressvol voor haar. Echt heel zielig. Kortom, wat is wijsheid? Een nieuw konijn erbij is sowieso geen plan. Alvast bedankt! 17 november aangepast door DionneJ Quote
happy211 Geplaatst: 17 november Geplaatst: 17 november Welkom terug, maar vervelend dat het door een verdrietige situatie komt. Sterkte met het overlijden van Lotje. Helaas is er geen goed antwoord op jouw situatie. De ram zal sowieso pas in het voorjaar naar buiten kunnen. Hij heeft geen wintervacht kunnen aanmaken (dat duurt enkele maanden) en het is nu echt te koud voor hem. En eigenlijk is het voor de voedster ook niet prettig om nu naar binnen te verhuizen, zij heeft wel een lekker dik vachtje en zal het dan in het begin erg warm hebben. Daarbij is de ruimte binnen inderdaad beperkt, 2 vierkante meter is maar de helft van wat wordt aangeraden. Dus de huisvesting, waar komen ze uiteindelijk te wonen, zal eerst moeten worden opgelost. Dan over het koppelen. Daarvoor heb je twee opties. Degene die ik in jouw situatie zou aanraden, is om de koppeling uit te besteden aan een konijnenopvang of koppelservice. Omdat je aangeeft te twijfelen over de angst bij jouw voedster en dat je het zelf zo spannend vindt. Helaas zal het in de praktijk wel lastig of duur kunnen zijn om dit te regelen. Konijnenopvangen hebben hier vaak weinig mogelijkheid voor omdat ze maar beperkte tijd en ruimte hebben en die vaak al wordt gebruikt voor konijnen die nog een nieuw thuis zoeken. Koppelservice is vaak wat prijziger. Als je zelf wil gaan koppelen, dan moet je met de volgende dingen rekening houden: 1. Koppel op neutraal terrein waar beide konijnen nog niet/niet recent geweest zijn. Hiervoor is een ruimte van 2 m2 groot genoeg. Hou er rekening mee dat ze hier langere tijd, bijvoorbeeld een week of misschien twee zullen verblijven. 2. Aangezien je waarschijnlijk binnen gaat koppelen, zorg dat Mexx eerst goed aan de temperatuur gewend, anders kan ze oververhit raken. 3. Grijp in als de konijnen echt vechten of ze zo gestresst zijn dat ze niet meer durven eten of gaan hijgen. Ander gedrag zoals rijden en jagen en daarbij wat plukken haar uittrekken hoort er allemaal bij. Je vind meer tips in dit artikel: https://www.bunnybunch.nl/koppelen-van-konijnen/ Quote
DionneJ Geplaatst: 17 november Auteur Geplaatst: 17 november Dank je wel voor je reactie. Het is zeker de bedoeling dat ze uiteindelijk buiten gaan wonen. Daar hebben we een prima ruimte voor ze. Maar kan ik dan pas in het voorjaar gaan koppelen? Dat voelt wel sneu voor de ram. Die hield echt van Lotje. Mexx is een superbang konijn, wat haar bij het vorige koppelen dus zo gestrest heeft gemaakt. Vos is zelf ook rustig. Maar Mexx vraagt nu meer om aandacht van ons, daarom wil ik haar nog wel een keer proberen te koppelen. Plus, het is wel sneu om een ram en een voedster beide alleen te laten zitten. Dat gaan we sowieso niet doen. Uitbesteden lijkt mij wel een stuk relaxter. Alhoewel ik dat dus de vorige keer ook heb gedaan, en dat niet goed is gegaan. Maar dan zal ik een andere zoeken. Maar wachten tot het voorjaar dus? Of zijn er nog manieren om Vos te helpen toch naar buiten te kunnen. Zal voor hem wel lekkerder zijn. Quote
Bunny- Geplaatst: 17 november Geplaatst: 17 november Hoi, Mexx ziet haar hok als "haar territorium", dus ze zal het niet waarderen als daar zomaar opeens een ander konijn is. Je kunt de konijnen dus helaas niet in haar verblijf gaan koppelen. Zielig dat de vorige koppelpoging met Mexx zo stressvol was. Ik snap dat je dat nu wil voorkomen! Het beste is om te koppelen in een 'neutrale ruimte'; het liefste een plek waar beide konijnen niet eerder geweest zijn. Als dat niet mogelijk is... In mijn ervaring zijn vrouwen territorialer dan mannen. Mocht je dus toch willen gaan koppelen in een verblijf dat al van 1 van de konijnen is, dan zou ik persoonlijk het verblijf van de man kiezen. Deze maak je dan wel helemaal schoon en je haalt de spulletjes eruit (want die ruiken naar hem), om zo de ruimte zo neutraal mogelijk te maken. Een ander probleem is dat Vos geen wintervacht heeft opgebouwd, dus daarom kan hij nu sowieso niet naar buiten. Mexx heeft wel een wintervacht, dus kamertemperatuur is voor haar veel te warm. Dat is zielig. Die koude garage van 14 graden klinkt dan wel als een mogelijke "tussenoplossing". Ik zou als ik jou was de konijnen ergens anders koppelen en ze daarna samen in de garage huisvesten deze winter. Na de winter, in mei of zo, kunnen ze dan eventueel samen naar het mooie grote verblijf buiten. Oplossingen voor het koppelen: Optie 1: Je kan de verwarming uitdoen en alle deuren en ramen openzetten en zo kijken of je de temperatuur in je woonkamer (of gang of bijkeuken?) omlaag kan krijgen naar 14 graden? Als dat gelukt is, wel de ramen aan elk geval 1 kant weer dichtdoen. Tocht is niet goed voor de konijnen / ze moeten niet in de wind zitten. Je kan daarna dan de ren neerzetten, zodat de ruimte niet te groot is. Dan leg je wat hooi in de ren en bijv. een kartonnen doos met 2 ingangen, zodat ze ook even kunnen schuilen / uit elkaars zicht kunnen zitten. Optie 2: Je kan de konijnen ergens anders laten koppelen. Dan doe je ze op koppelvakantie. Optie 3: Als je graag de konijnen wil laten wennen met een draadhekje ertussen, dan kun je dit proberen. Voor sommige hele angstige konijnen kan dit prettig zijn. Let dan op het volgende: negeren ze elkaar? = goed teken. Gaan ze zich tegelijk wassen? = goed teken. Eten ze? = goed teken. Als ze opgewonden door het gaas heen proberen te bijten = slecht teken / deze methode is dan niet geschikt voor ze. De konijnen zijn dan nieuwsgierig naar elkaar. Ze willen dan ook kijken wie er dominant en wie er onderdanig is. Door het draadhek ertussen, kunnen ze dat moeilijk communiceren. Dat is frustrerend en daardoor gaan ze elkaar dan niet leuk vinden. Als je dit merkt, moet je dus direct de konijnen uit elkaars halen, zodat ze elkaar niet meer zien. Je kan het later opnieuw proberen, maar dan dus met optie 1 of met optie 2. Heel veel succes! Ten slotte: Je zegt dat een nieuw konijn erbij sowieso geen optie is. Zou je wel openstaan voor een ruil? Je zou bij een konijnenopvang bijvoorbeeld Mexx haar eigen partner kunnen laten uitkiezen. En je kan vragen of zij dan jouw Vos willen opvangen, zodat je nog steeds twee konijnen hebt in plaats van drie... Quote
DionneJ Geplaatst: 17 november Auteur Geplaatst: 17 november Hoi, Bedankt voor je uitgebreide reactie. Heel fijn. We hebben een tuinhuisje waar het niet heel warm is, maar wel warmer dan buiten. Moet kunnen voor het eerste contactmoment. En dan intussen het hok van Vos in de garage schoonmaken, en daar in de avond samen wonen, mits het klikt natuurlijk. Of zou een dag uitproberen te kort zijn? Ik kan me voorstellen dat dat verschilt per konijn. En dan inderdaad in het voorjaar naar buiten. Uiteindelijk hebben ze daar lekker veel ruimte. Ik ga het volgende week proberen. Of misschien het weekend. Even kijken wat mij het beste uitkomt. Quote
happy211 Geplaatst: 17 november Geplaatst: 17 november Een dag koppelen op neutraal terrein is zeker te kort. Ter vergelijking, een koppelvakantie bij een konijnenopvang duurt over het algemeen 5 dagen, en daarna wordt thuis ook nog neutraal terrein aangeraden als dat mogelijk is. 2 weken op neutraal terrein is zeker geen uitzondering. Hoe warm is het in het tuinhuis? Het gaat dit weekend 's nachts richting het vriespunt. Tenzij je daar iets van een kacheltje of terrasverwarmer kunt plaatsen, is dat echt niet verantwoord voor een konijn zonder wintervacht. Hou er rekening mee dat ze dan nog zeker 6 maanden in de garage wonen. Is er mogelijkheid om dat verblijf te vergroten? Ik begrijp dat de situatie lastig is en dat het sneu is om ze wat langer alleen te laten, maar ik zou eerst een goed plan bedenken en geen overhaaste dingen gaan doen. Je geeft aan dat een konijn erbij geen optie is, en daar zul je vast goede redenen voor hebben. Maar misschien is het toch goed om de optie te overwegen om voor Mexx een vriendje met een lekkere wintervacht te zoeken en dat Vos dan via een opvang een plekje bij iemand binnen kan krijgen met een eigen maatje. Dat zou denk ik in konijnenbelang een goede keuze zijn, maar ik begrijp ook zeker een hele moeilijke als baasje. 2 Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 18 november Geplaatst: 18 november 14 uren geleden, happy211 zei: Een dag koppelen op neutraal terrein is zeker te kort. Klopt denk ik wel maar wij hebben zeker drie keer meegemaakt dat ze in een konijnenopvang even bij elkaar gezet werden en ik met de konijnen weer huiswaarts ging. Mijn konijn werd bij een vreemd konijn gezet. Ze keken het even aan en ondertussen vulden we de adoptiepapieren in en naar huis. Van onbekend terrein wist ik niets af. Ze werden gelijk in de ren van mijn konijn gezet. Alle drie de keren uitstekend gegaan. Quote
happy211 Geplaatst: 18 november Geplaatst: 18 november 25 minuten geleden, To van de Veluwe zei: Klopt denk ik wel maar wij hebben zeker drie keer meegemaakt dat ze in een konijnenopvang even bij elkaar gezet werden en ik met de konijnen weer huiswaarts ging. Mijn konijn werd bij een vreemd konijn gezet. Ze keken het even aan en ondertussen vulden we de adoptiepapieren in en naar huis. Van onbekend terrein wist ik niets af. Ze werden gelijk in de ren van mijn konijn gezet. Alle drie de keren uitstekend gegaan. Dan heb je veel geluk gehad! Het kan wel inderdaad, maar dit zijn zeker uitzonderingen. Een speeddate is inderdaad maar kort een eerste kennismaking, maar daarna zou je normaal wel op neutraal terrein thuis verder moeten gaan. Quote
Marjoleink Geplaatst: 18 november Geplaatst: 18 november Ik heb weleens gehad dat ik ze na 4 dagen op ging halen bij de opvang, en dat ik te horen kreeg dat ze gevochten hadden, en dat ze een ander maatje gingen proberen. En een koppel dat ik na een speeddate pas nu 10 dagen in het verblijf van de ram durfde te zetten. Dus het kan heel goed gaan, maar dat hoeft dus niet. Quote
DionneJ Geplaatst: 18 november Auteur Geplaatst: 18 november Bedankt voor jullie reacties, heel fijn, dit meedenken. We gaan er goed over nadenken. Idealiter koppelen we de beide konijnen die we hebben en gaan ze uiteindelijk buiten wonen. Het tuinhuis zal dus zeker te koud zijn. We kunnen dat niet verwarmen. Optie is om toch een plek in de garage te maken waar we ze kunnen koppelen. Het op zijn minst kunnen proberen. Als dat lukt, moeten ze de winter in het hok in de garage. Dat kan helaas niet groter gemaakt worden. Er zit een oud geitenhok in onze garage, met een hekje eromheen. Dat hekje kan niet weg. Dus het hok kan niet groter. Op een andere plek in de garage wordt heel ingewikkeld. Dus moeten ze het doen met minder ruimte. Maar dan kunnen ze het voorjaar naar het grote hok buiten. Als het toch niet lukt dan gaan we hard nadenken over toch wel een konijn erbij of twee. Of een van beide ruilen voor een andere. Twee stelletjes konijnen is eigenlijk geen optie omdat het binnenhok te klein is. En het buitenhok wat ze eerst hadden gekraakt is door onze loopeenden. Wordt vervolgd. We zullen zeker geen overhaaste beslissingen nemen. Quote
Boris en Beer Geplaatst: 19 november Geplaatst: 19 november 14 uren geleden, DionneJ zei: En het buitenhok wat ze eerst hadden gekraakt is door onze loopeenden. Hihi, ik vond dit wel even grappig te lezen 🤣 Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 19 november Geplaatst: 19 november Op 18-11-2025 om 13:47, happy211 zei: maar daarna zou je normaal wel op neutraal terrein thuis verder moeten gaan. Daar had ik toen nog nooit over gehoord. Dat ben ik te weten gekomen hier op het forum. Dus bij ons altijd goed gegaan. Gewoon hup samen in de grote wei en 's nachts opgesloten in een groot hok. Nooit problemen gehad. Wij gingen eerder altijd naar Huize Pluis, die zaten eerst in Ede en later in Bennekom. Altijd speed daten en altijd goed gegaan. Later zaten we bij Kaatje Keutel in Lelystad. Quote
Evee Geplaatst: 19 november Geplaatst: 19 november Ik weet niet hoe lang geleden het is? Maar in de loop der jaren is het koppeladvies ook wel gewijzigd. Waar het 30 jaar geleden was van zet ze maar gewoon samen en kijk of het klikt, kwam +/- 25 jaar het advies van speed-dates, een tijdje werd ook juist geadviseerd in korte sessies te koppelen, maar dat was niet zo een groot succes weet ik nog. Dat maakte koppelen eigenlijk best wel lastig. Vervolgens weer 5-10 jaar later werd het neutrale terrein geadviseerd. Tegenwoordig gaan steeds meer konijnenopvangen over op koppel-vakanties voor je ze weer op mag halen. We leren steeds meer bij over (koppel)gedrag bij konijnen. Gelukkig passen veel opvangen hun advies en werkwijze daarin ook aan. Dat wil niet zeggen dat oudere methodes nooit werken, maar vooral dat er tegenwoordig meer kennis is en daardoor meer, vaak betere, opties met meer kans op succes 🙂 1 1 Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 19 november Geplaatst: 19 november 5 uren geleden, Evee zei: Ik weet niet hoe lang geleden het is? Lang, lang geleden en Huize Pluis werkt nu ook met koppelvakanties en niet meer met speed daten. Maar ik ben altijd vol lof over Huize Pluis geweest. Ze kenden hun konijnen. Omdat ze geen beschikbare konijnen hadden, ben ik bij Kaatje Keutel terecht gekomen en daar komt mijn huidige stel vandaan. Maar ze is tijdelijk gestopt. Weet iemand wat er aan de hand is? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.