Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hey hey!

Ik ben gisteren met mijn Muffel (weer) naar de dierenarts geweest. Het was de laatste tijd nogal kwakkelen met haar. Snot, dan weer geen snot, niezen, waterige oogjes. Wat gesnurk ook. Dit heeft ze eigenlijk al sinds ze ongeveer 1/2 jaar is. En met temperatuur wisselingen viel het me op dat het erger wordt. Ik wilde na alle dierenarts bezoeken nou eens goed uitsluiten wat het nou is, want haar longen klinken altijd schoon en ze is ookal een keer doorgespoeld.

Nogmaals is ze onderzocht door de dierenarts die zelf ook leuke Vlaamse Reuzen heeft. Gelukkig geen enge dingen, wel een gevoeligheid en chronisch snot. 

Daarom mijn vraag: hoe kan ik ervoor zorgen dat ze zo min mogelijk last krijgt van de gevoeligheid: temperatuur verschil, stof en tocht? Ik heb het meer dan een half jaar bijgehouden en zie daar een patroon in namelijk.

Op dit moment gebruik ik hennepvezel. Op vlas ging ze heel erg slecht... De dierenarts zei dat ook sommige merken hooi stoffiger zijn dan andere. Ik heb tochtstrips onder de deuren, maar dit lijkt niet helemaal genoeg, dat ga ik in de gaten houden. 

Hebben jullie misschien tips?

Geplaatst:

Ik lees mee. Mijn EC konijn lijkt ook chronisch snot te hebben. Omdat ze maandag lage temperatuur had (denk door het kouder worden) heeft de DA haar nu wel op antibiotica gezet (doxy nog wat). Ik heb bij haar iig het idee dat haar weerstand (denk ook door EC) omlaag gaat zodra het kouder wordt.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
14 uren geleden, Bunnie.and.Clyde zei:

Ik lees mee. Mijn EC konijn lijkt ook chronisch snot te hebben. Omdat ze maandag lage temperatuur had (denk door het kouder worden) heeft de DA haar nu wel op antibiotica gezet (doxy nog wat). Ik heb bij haar iig het idee dat haar weerstand (denk ook door EC) omlaag gaat zodra het kouder wordt.

Heel vervelend! Wat doe jij om het snot enigszins voor te zijn? Gelukkig heeft Muffel geen EC. Daar was ik eerst wel bang voor.

Geplaatst:

Op advies van de dierenarts hebben wij onze ram (met zijn vriendin) destijds een tijdje binnen gehuisvest, maar dat doen jullie volgens mij al...

Ik moet er wel bij zeggen dat onze ram er gevoelig voor is, maar niet chronisch snot heeft. Toen er geen klachten meer waren hebben we de konijnen na ijsheiligen weer in hun verblijf buiten geplaatst. 

• Vind ik leuk 1
  • 2 weken later...
Geplaatst:

Een aantal jaar geleden had ik ook een konijntje met chronisch snot. Dat ging net zoals jij beschrijft; de ene keer was het weer erger dan de volgende keer. Als het heel erg was en mijn konijntje zichtbaar last had, ging ik langs de DA voor een antibioticakuurtje, dan werd het weer wat minder en ging het weer een tijdje beter. De beste antibiotica was voor mijn konijn eentje die enkel ingespoten mocht worden (ik weet de naam helaas niet meer). Ik deed dat zelf, thuis, na een snelcursus van de DA. 

3x per week ging mijn konijn ook wel voor 10 minuutjes aan de aerosol. Dat hielp enorm om de ergste symptomen weg te nemen. Misschien kan dat dus een optie voor je zijn! (Is btw gewoon met een speciaal buisje aan een vervoerbakje dat je verder afdekt met een handdoek.) Mijn konijn bleef daar heel rustig onder. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
Op 17-10-2025 om 01:19, Klowee zei:

Een aantal jaar geleden had ik ook een konijntje met chronisch snot. Dat ging net zoals jij beschrijft; de ene keer was het weer erger dan de volgende keer. Als het heel erg was en mijn konijntje zichtbaar last had, ging ik langs de DA voor een antibioticakuurtje, dan werd het weer wat minder en ging het weer een tijdje beter. De beste antibiotica was voor mijn konijn eentje die enkel ingespoten mocht worden (ik weet de naam helaas niet meer). Ik deed dat zelf, thuis, na een snelcursus van de DA. 

3x per week ging mijn konijn ook wel voor 10 minuutjes aan de aerosol. Dat hielp enorm om de ergste symptomen weg te nemen. Misschien kan dat dus een optie voor je zijn! (Is btw gewoon met een speciaal buisje aan een vervoerbakje dat je verder afdekt met een handdoek.) Mijn konijn bleef daar heel rustig onder. 

Dankjewel! Aerosol heb ik nog niet geprobeerd. Ik zat het bij de enting eens vragen begin november. Antibiotica is de dierenarts wel voorzichtig mee merk ik, aangezien het natuurlijk ook alle goede bacteriën dood maakt. Het staat wel in het dossier als stap mocht het extreem erger en vaak voorkomen.

Voor nu al de verwarming hoger gezet en veel aan isolatie al gedaan. Dat lijkt te helpen. Ook hennepvezel weer in de toilet bakken ipv vlas. Nu nog het hooi beter in orde maken en een merk vinden dat minder stoffig is...

Ik durf haar niet meer naar buiten te doen, al zou dat voor onze kleine dwerg Ollie veel beter zijn (hij sloopt graag...). 

Dankje voor het delen van je ervaring! Vind het zo sneu voor haar als ze klachten heeft en wil dat echt zo veel mogelijk voorkomen.

• Mee eens! 1
Geplaatst:
Op 18-10-2025 om 09:46, Arielle zei:

Dankjewel! Aerosol heb ik nog niet geprobeerd. Ik zat het bij de enting eens vragen begin november. Antibiotica is de dierenarts wel voorzichtig mee merk ik, aangezien het natuurlijk ook alle goede bacteriën dood maakt. Het staat wel in het dossier als stap mocht het extreem erger en vaak voorkomen.

Voor nu al de verwarming hoger gezet en veel aan isolatie al gedaan. Dat lijkt te helpen. Ook hennepvezel weer in de toilet bakken ipv vlas. Nu nog het hooi beter in orde maken en een merk vinden dat minder stoffig is...

Ik durf haar niet meer naar buiten te doen, al zou dat voor onze kleine dwerg Ollie veel beter zijn (hij sloopt graag...). 

Dankje voor het delen van je ervaring! Vind het zo sneu voor haar als ze klachten heeft en wil dat echt zo veel mogelijk voorkomen.

Ik was er ook niet gek op ze vol te proppen met antibiotica. De aerosol was om die reden een goede tussenoplossing! Was met iets natuurlijks en niet met medicijnen. Ongeveer 2x per jaar moest ik wel weer een kuurtje voor ze halen - vaak ook bij de overgangen. Ik gebruikte ook hennepvezel en legde het enkel in de toiletbak (grote kattenbak wel). Het hooi centraliseerde ik ook op één plek. Ik gaf ze Timothy hooi, dat was naar mijn gevoel minder stoffig, maar het is wel heel wat duurder. 

Wat het naar buiten doen betreft, mijn konijnen zaten sowieso in huis, maar zodra het temperatuurverschil tussen binnen en buiten niet meer te hoog was, gingen ze overdag wel gewoon lekker naar buiten. Ze werd daar zo gelukkig van dat ik het haar niet wilde ontnemen. 

Ik vond het ook eerst ontzettend sneu, al dat niezen, maar uiteindelijk kon ik dat wel relativeren omdat ze er doorgaans minder last van leek te hebben dan ikzelf. Ze was een vrolijk konijn en dat snot hoorde er nu eenmaal bij. Maak je niet te veel zorgen dus, je doet het vast supergoed!

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Herkenbaar wat jullie schrijven. En goede tip van de aerosol, dat ga ik onthouden mocht het bij mijn konijn ook weer opvlammen.

Bunnie heeft dus ook chronisch snot (en EC). Mijn eigen appartement is in een oud en tochtig huis momentrel zonder centrale verwarming (lang verhaal...). We hebben mijn konijn vorige week weer naar het appartement van mijn vriend gehaald voor de winter en hier is het veel beter geïsoleerd en gewoon lekker warm. Bunnie knapte echt enorm daarvan op! Snot en nat neusje is nu zo goed als weg, terwijl dat vorige week ook na een lange antibiotica kuur nog steeds aanwezig was.

Ik denk dat chronisch snot konijntjes idd gevoeliger zijn voor tocht en kou, dat lees ik ook terug in jullie verhalen.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Dankjewel voor beide reacties!

Echt heel herkenbaar allemaal. Fijn dat ik niet de enige ben! Dat van het naar buiten doen @Klowee dat doe ik inderdaad ook. Zodra de temperatuur het toelaat gaan ze naar buiten voor de tijd dat ik thuis ben, maar ik merk dat die tijd helaas wel echt voorbij is. Van de week scheen het zonnetje en was het redelijk weer dus ze mocht een half uurtje. Maar ze kwam toch echt wel weer met natte oogjes en niezen terug. Nu zit ze de hele tijd te zeuren voor de deur want ze is weer opgeknapt na drie dagen metacam. Maar helaas het is toch echt voorbij vrees ik. Je wilt het ze inderdaad ook niet ontnemen, maar een buiten konijn permanent gaat helaas echt niet vrees ik. Gelukkig kunnen ze in huis lekker rondlopen. Ik heb ook hennepvezel nu, dat gaat wel echt wat beter.

@Bunnie.and.Clyde Ik herken het stoffige oude huis! Daar woon ik ook in. Een mooie oude boerderij, maar jeetje die isolatie. We hebben al tochtstrips bij de deur  en dit jaar besloten de verwarming maar van 17 naar 18 graden te zetten. Dat alleen al helpt toch wel iets merk ik nu. Heb je verder nog andere tips voor een stoffig huis?

Geplaatst:
Op 19-10-2025 om 13:15, Klowee zei:

Ik was er ook niet gek op ze vol te proppen met antibiotica. De aerosol was om die reden een goede tussenoplossing! Was met iets natuurlijks en niet met medicijnen. Ongeveer 2x per jaar moest ik wel weer een kuurtje voor ze halen - vaak ook bij de overgangen. Ik gebruikte ook hennepvezel en legde het enkel in de toiletbak (grote kattenbak wel). Het hooi centraliseerde ik ook op één plek. Ik gaf ze Timothy hooi, dat was naar mijn gevoel minder stoffig, maar het is wel heel wat duurder. 

Wat het naar buiten doen betreft, mijn konijnen zaten sowieso in huis, maar zodra het temperatuurverschil tussen binnen en buiten niet meer te hoog was, gingen ze overdag wel gewoon lekker naar buiten. Ze werd daar zo gelukkig van dat ik het haar niet wilde ontnemen. 

Ik vond het ook eerst ontzettend sneu, al dat niezen, maar uiteindelijk kon ik dat wel relativeren omdat ze er doorgaans minder last van leek te hebben dan ikzelf. Ze was een vrolijk konijn en dat snot hoorde er nu eenmaal bij. Maak je niet te veel zorgen dus, je doet het vast supergoed!

Dankjewel voor je lieve woorden. Je doet inderdaad erg je best, maar misschien heb ik er inderdaad meer last van dan zij? Je merkt wel dat ze passiever is hoor als ze last heeft van een snotneus. Maar tot nu toe gaat het met metacam altijd wel aardig weg. Ik zou Timothy hooi en aerosol ook even proberen! Waar haal je dat?

Geplaatst:
Op 27-10-2025 om 09:20, Arielle zei:

Dankjewel voor je lieve woorden. Je doet inderdaad erg je best, maar misschien heb ik er inderdaad meer last van dan zij? Je merkt wel dat ze passiever is hoor als ze last heeft van een snotneus. Maar tot nu toe gaat het met metacam altijd wel aardig weg. Ik zou Timothy hooi en aerosol ook even proberen! Waar haal je dat?

Aerosolvloeistof en toebehoren kreeg ik van de dierenarts. Ik kon dat dan gewoon aansluiten op een oude machine die mijn ouders zelf nog hadden staan van toen ik kind was :-). Ik ben zelf van België en ging ten rade bij Inge Thas en de afdeling Diergeneeskunde van de Universiteit Gent, maar naar mijn gevoel kent Nederland meer konijnenkundige artsen - dus dat zal je zeker daar kunnen verkrijgen!

Het Timothyhooi koop ik gewoon in de dierenwinkel. Ik had tot voor kort ook een konijntje met één nier en moest ze dit ook steevast geven omdat die algemeen beter voor ze zou zijn. Zoals ik al zei is het wel wat duurder - maar het scheelt naar mijn gevoel een hoop qua stof. Online vind je dit ook makkelijk!! 

Veel succes allebei! Mijn ervaring is dat je de konijntjes die de eerste periodes met dat snot halen, er meestal wel prima mee kunnen leven. Komt dus zeker goed!! 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Nou op advies van de dierenarts gaan we 4 weken lang antibiotica via een injectie proberen, om de dag. Spannend want dat heb ik nooit gedaan maar dat komt vast goed.

Dan hebben we in ieder geval wel alles geprobeerd.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
47 minuten geleden, Arielle zei:

Nou op advies van de dierenarts gaan we 4 weken lang antibiotica via een injectie proberen, om de dag. Spannend want dat heb ik nooit gedaan maar dat komt vast goed.

Ik kreeg eerst een les van de dierenarts. Heb jij dat ook gehad? 

Is wel beter om zeker te weten hoe en waar je de naald in moet zetten.

Ik vond het bij de dierenarts niet eng en was geslaagd. Maar toen ik daarna thuis zelf moest doen was ik toch wel even bang. Daarna ging het kwa angst al een stuk beter gelukkig 😇 Leeuw gaf geen kik. Die vond de spuiten beter dan de ab kuur die in zijn bek moest. Hoefde het maar 3 keer te doen. Jij bent straks na 4 weken een pro💪🏻😁

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
1 uur geleden, Arielle zei:

Hopelijk hebben ze je wel verteld dat je met alle injecties weleens per ongeluk een bloedvat kan raken. Ik stond met Scarlett bij de dierenarts en dat was een nieuwe die ik niet kende. Wel heel lief dat hij ons vrijdagmiddag 17.30 wilde zien. Prikt hij Scarlett, tjakka, bloed spoot eruit. Nou, ik schrok me een hoedje. Zegt hij doodleuk: "je kan weleens een bloedvat raken, geen probleem hoor". Scarlett gaf geen kik, hij depte het kort met een doekje en alles was ok. Maar zo zag het er dus even niet uit. 

Ik duim dat bij jou alles lekker makkelijk gaat en Muffel snel opknapt. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
14 minuten geleden, bunnyempress zei:

Hopelijk hebben ze je wel verteld dat je met alle injecties weleens per ongeluk een bloedvat kan raken. Ik stond met Scarlett bij de dierenarts en dat was een nieuwe die ik niet kende. Wel heel lief dat hij ons vrijdagmiddag 17.30 wilde zien. Prikt hij Scarlett, tjakka, bloed spoot eruit. Nou, ik schrok me een hoedje. Zegt hij doodleuk: "je kan weleens een bloedvat raken, geen probleem hoor". Scarlett gaf geen kik, hij depte het kort met een doekje en alles was ok. Maar zo zag het er dus even niet uit. 

Oei bah ja dat gebeurt vooral met lange naalden. 🥴

Voor Leeuw kreeg ik een extra korte en moest in zijn bil plooi. Het enige wat daarmee kon gebeuren was dat het niet diep genoeg kan en dat het een tijdje in de plooi blijft zitten. Dus langzamere werking. Ook niet geweldig maar niks levens bedreigend. 

In iedergeval is het wel belangrijk dat het uitgelegd is en een kleine les is wel nodig. Zonder had ik het nooit gedaan. Zelfs als ik het nu weer moest doen zou ik weer een les willen want ik ben al totaal vergeten hoe het moest🙈🤪

En natuurlijk niet direct uit de koelkast maar eerst 10 minuten uit de koelkast laten en even schudden. 

Weet niet welke ab je hebt. 

Succes en hop hop weg met dat snot💪🏻😊

Geplaatst:
1 uur terug, Lappie2 zei:

Ik kreeg eerst een les van de dierenarts. Heb jij dat ook gehad? 

Is wel beter om zeker te weten hoe en waar je de naald in moet zetten.

Ik vond het bij de dierenarts niet eng en was geslaagd. Maar toen ik daarna thuis zelf moest doen was ik toch wel even bang. Daarna ging het kwa angst al een stuk beter gelukkig 😇 Leeuw gaf geen kik. Die vond de spuiten beter dan de ab kuur die in zijn bek moest. Hoefde het maar 3 keer te doen. Jij bent straks na 4 weken een pro💪🏻😁

Ik heb ervaring met naalden bij mensen, maar desondanks inderdaad een les gekregen bij de dierenarts! Vond ik zelf ook fijn want konijnen reageren nu eenmaal anders dan mensen 🤪 Hopelijk vind ze me nog leuk na 4 weken...

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
22 minuten geleden, Lappie2 zei:

Oei bah ja dat gebeurt vooral met lange naalden. 🥴

Voor Leeuw kreeg ik een extra korte en moest in zijn bil plooi. Het enige wat daarmee kon gebeuren was dat het niet diep genoeg kan en dat het een tijdje in de plooi blijft zitten. Dus langzamere werking. Ook niet geweldig maar niks levens bedreigend. 

In iedergeval is het wel belangrijk dat het uitgelegd is en een kleine les is wel nodig. Zonder had ik het nooit gedaan. Zelfs als ik het nu weer moest doen zou ik weer een les willen want ik ben al totaal vergeten hoe het moest🙈🤪

En natuurlijk niet direct uit de koelkast maar eerst 10 minuten uit de koelkast laten en even schudden. 

Weet niet welke ab je hebt. 

Succes en hop hop weg met dat snot💪🏻😊

Ja dat even schudden had ze inderdaad nog extra benoemd. Er was ook een co assistent bij en die was ook lekker scherp en fris, ook heel fijn! 

Het zou zo fijn zijn voor Muffel als het echt gaat werken. En anders hebben we alles eraan gedaan en gaan we gewoon kijken hoe we het haar zo comfortabel mogelijk kunnen maken 😊

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
48 minuten geleden, bunnyempress zei:

Oei ja ik snap dat je dan enorm schrikt! 😅 Ik ga gewoon mijn best doen en dan zien we weer verder. En hopelijk ook zonder lekkend bloedvat haha.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
1 uur geleden, Arielle zei:

Ik heb ervaring met naalden bij mensen, maar desondanks inderdaad een les gekregen bij de dierenarts! Vond ik zelf ook fijn want konijnen reageren nu eenmaal anders dan mensen 🤪 Hopelijk vind ze me nog leuk na 4 weken...

Leeuw vond mij liever na de injecties dan de stomme spuiten in zijn bekkie. Dus ik denk dat ze je nog net zo lief zal vinden 🥰 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
9 uren geleden, Arielle zei:

via een injectie proberen,

Ik heb hier een keer een konijn met myxomatose gehad. Moest ook een injectie zelf geven en ik pakte een huidplooi en hupsakee met vrees en beven de naald erin en hij kwam er aan de andere kant van de plooi weer uit. Haha. Wat een drama. Maar het gaat vast goedkomen bij jou. Bij Lappie lukte het ook. Helaas heeft het konijn het niet gered. Tegenwoordig worden ze er tegen gevaccineerd.

Geplaatst:

En helaas eet Muffel deze ochtend niet haar brokjes op.

Misschien misselijk van de antibiotica? Zucht. Als het over een uur nog zo gaat dan ga ik bellen.

Geplaatst:
30 minuten geleden, Arielle zei:

En helaas eet Muffel deze ochtend niet haar brokjes op.

Misschien misselijk van de antibiotica? Zucht. Als het over een uur nog zo gaat dan ga ik bellen.

Oei🥴 Reageert ze ook gevoelig op peterselie? Anders dat proberen. Vaak na peterselie beginnen ze met eten. Misselijk kan zeker na de kuur. Leeuw was ook niet lekker in die tijd.

Geplaatst:

Wat vervelend voor Muffel, misselijkheid van de antibiotica kan zeker daar kunnen ze echt goed van slag van zijn... Je zou bij de dierenarts om cerenia kunnen vragen, dat werkt goed tegen de misselijkheid (en heeft niet al te veel bijwerkingen). Sterkte!

Geplaatst:

Nou ik had nog cisapride liggen dus dat mocht ik geven van de dierenarts, inclusief metacam en natuurlijk dwangvoeren. Als het voor de middag niet beter is dan toch maar weer richting de dierenarts. 

Het is wat. Konden ze maar praten he? Dat zou zoveel makkelijker zijn 🙃

Ik moet morgen dan eigenlijk weer een injectie geven maar als dit het resultaat gaat zijn en dat 4 weken lang... ik weet even niet of ik haar dat aan wil doen.

Geplaatst:
4 minuten geleden, Arielle zei:

Nou ik had nog cisapride liggen dus dat mocht ik geven van de dierenarts, inclusief metacam en natuurlijk dwangvoeren. Als het voor de middag niet beter is dan toch maar weer richting de dierenarts. 

Het is wat. Konden ze maar praten he? Dat zou zoveel makkelijker zijn 🙃

Ik moet morgen dan eigenlijk weer een injectie geven maar als dit het resultaat gaat zijn en dat 4 weken lang... ik weet even niet of ik haar dat aan wil doen.

Na de 2e injectie was hij al wat meer aan het eten gelukkig. Maar hij kreeg er ook probiotica bij. Misschien is dat een idee om met de dierenarts te overleggen. Al weet ik niet hoe het in NL gaat. Ik kreeg 2 spuiten met zwarte pro b pasta en moest hem smorgens en savonds een flinke druppel geven. Lekker vond hij het niet maar smeerde dat op zijn tanden. Vorige keer deed ik het op basilicum blaadjes maar na 2 keer spuugde hij het blaadje uit. Dus daarom maar op zijn tanden gesmeerd met de nodige bijt momentjes. In iedergeval kreeg hij het zo binnen. Had er wel de Auwwww voor over😅

• Vind ik leuk 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .