Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi, ons konijn Pluis is nu 6,5 jaar oud (hangoor). Sinds dat ik me kan herinneren heeft hij veel last van zijn darmen en daarmee ook veel medicatie etc. Tegenwoordig heeft hij ook last van artrose en pododermatitis. Daarbij heeft hij nu ook een oorontsteking. Hiervoor is hij inmiddels 3 keer behandeld (nog niet geopereerd), maar medicatie slaat niet aan. Door deze zaken heeft hij ook last van chronische slechte ontlasting. 

De dierenarts adviseert om te laten opereren of inslapen, maar beide keuzes voelen dubbel...

Heeft iemand tips/advies? 

Geplaatst:

Hooi,

He bah wat een nare situatie zitten jullie in...🥺

Slechte ontlasting had onze Leeuw 5 jaar lang. Weet nog steeds niet hoe hij er precies van af is gekomen maar ik geef hem al een tijd speciale maag/darm en haarbal snoepjes. Dat heeft waarschijnlijk geholpen met een blokkade die hij daar dus al die jaren had zitten.... 

Moeilijke beslissing... Voor slechte ontlasting zijn er dus middelen die niet perse medicatie hoeven te zijn.

Al weet ik nog steeds niet of die snoepjes nou echt de redding zijn geweest...of de ab kuur na een blaassteen wat niet aansloeg op zijn blaasontsteking.

Jouw nijn heeft al verschillende middelen gehad tegen oorontsteking en moet dus eigenlijk geopereerd worden... Je hebt 50/ 50 kans dat de operatie goed gaat en hij verlost is van zijn oorproblemen. En nu het minder leuke bericht....het kan zijn dat hij de operatie niet uit komt. Maar dan heb jij er alles aan gedaan en hoef je de keuze inslapen niet meer te maken....

Maaaarrrr het leuke bericht...Hij kan er super uitkomen en daarna kun je gaan onderzoeken hoe hij van de poep af kan komen. 

Onze Leeuw kon niks groens eten..niet gedroogd en niet vers. Nooit normale poepjes gehad. Altijd grote stinkende hompen. We hebben hem nu 2,5 jaar geloof ik en echt alles geprobeerd. 

En of het nou door de maagdarm snoepjes komt🤷🏼‍♀️ Of omdat hij zich letterlijk had leeggekakt door die steen... Blijft een raadsel.

Hij eet al het verse groen en is een stuk slanker en helemaal happy the peppie. Wij hadden al afscheid van hem genomen toen hij de spoed operatie moest voor die steen. Maar wonder boven wonder kwam hij daar super uit en extra wonder hij heeft totaal geen last meer van zijn darmen. Heel af en toe laat hij zijn blindedarm keutels liggen en moet daar natuurlijk op gaan staan...mag ik weer de vloer boenen...maar dat is niks vergeleken met het boenen wat ik daarvoor moest doen incl zijn bibs 🙈😱

Sterkte met je beslissing. Pluis is nog jong gelukkig. 🥰

Geplaatst:

Lastige keuzes, die we liever niet maken.

Ik zou de keuze maken door mijzelf deze vragen te stellen:

Wat gaat de operatie verhelpen/verbeteren? Wat zijn de risico's?

Wat is de kwaliteit van leven op dit moment? En hoeveel verbetert dat met een eventuele operatie? 

In mijn ervaring, als een dierenarts inslapen voorstelt, is het daar niet te vroeg voor. Hoe rot zo een keuze maken ook is.  

Aan de andere kant kun je de operatie overwegen als dat echt verbetering kan geven. Dan snap ik volledig dat je dat wil proberen.

Maar als die kans klein is, kans op herhaling van problemen groot is, en/of de conditie zo slecht is dat een operatie op zich veel risico geeft, dan zou ik persoonlijk wel voor inslapen kiezen. Hoe moeilijk het ook is, het kan je konijn wel van pijn en ongemak verlossen en persoonlijk ben ik blij dat we die keuze mogen maken voor onze huisdieren. Of dit dan het juiste moment is, dat is aan jou als baasje om in te schatten. 

• Mee eens! 1
Geplaatst:

Ik sluit me aan bij Evee; weeg de risico's bij jezelf af en wat het jouw konijn wel of niet gaat brengen. Gaat de operatie zijn kwaliteit van leven flink kunnen verbeteren, is er überhaupt nog een kwaliteit van leven, of spelen er emoties hierin een grote rol? Is de operatie en het herstel wel een proces waar je konijn doorheen komt, of verergert dit mogelijk het lijden, etc. etc. 

Een super lastige keuze, heel veel sterkte en succes hiermee! 

Geplaatst:
16 uren geleden, Pluisdemuis zei:

De dierenarts adviseert om te laten opereren of inslapen, maar beide keuzes voelen dubbel...

Gezien alle problemen die er waren  en zijn en misschien nog komen, zou ik persoonlijk voor inslapen kiezen. Opereren is een risico en er zijn waarschijnlijk hoge kosten aan verbonden.

Geplaatst:

Ik vind het ook wel veel ja. Goed om inderdaad te bespreken wat de risico's zijn, de hersteltijd, wat het oplevert(en wat er dan aan problemen overblijven), en wellicht ook het kostenplaatje.

Sterkte met de beslissing!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .