Lio en Leia Geplaatst: 13 mei Geplaatst: 13 mei In een ander topic had ik jullie de avonturen van onze adonis Lio verteld met zijn twee vriendinnen 🥰. Baila is een 8 jarig voedstertje nog in goede gezondheid maar een moeilijke eter 🫣. Vanuit de opvang weet ik dat ze heel weinig hooi eet. Ze at daar vooral gedroogde kruiden. Hier merk ik dat ze wel groentjes eet. Heel soms een enkele spriet hooi maar brokjes wil ze ook niet. Verder lijkt ze het wel goed te doen. Ze is heel rustig maar ze wast zich af en toe en soms liggen ze met 3 samen. Ik ga sowieso verschillende soorten hooi kopen om toch te proberen. Gedroogde kruiden heb ik ook en dat eet ze ook maar dat kan toch maar in kleine hoeveelheden? Of moet ik haar groentenschotel stilaan meer en meer uitbreiden? Ze moet wel genoeg voedingsstoffen binnen hebben. De vorige baasjes hadden laten weten dat ze dus idd een moeilijke hooieter is en wel wat kruidenhooi lust. Verder heeft ze haar jaarlijks vaccin gekregen dus er werd ook wel goed voor haar gezorgd denk ik. Misschien heeft ze ook nog wat last van stress van de koppeling? Alle tips zijn welkom 😊 Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 13 mei Geplaatst: 13 mei Nu het zomer is en er meer in de tuin staat, merk ik toch dat Flo meer geniet van de paardenbloembladeren en het fluitenkruid, verse weegbree en gewoon gras. Ik geef voorlopig maar geen witlof en andijvie meer. Als je konijn een paar verschillende soorten verse producten eet, zal dat toch wel goed zijn? Ik zou een keer een camera op moeten hangen om te zien wat Rosie nu precies eet. Daar ben ik nog niet achter. 1 Quote
happy211 Geplaatst: 13 mei Geplaatst: 13 mei Apollo at ook heel weinig hooi toen hij uit de opvang kwam. Dat is helemaal goedgekomen, hij eet nu heel veel hooi. Ik denk dat het door een combinatie van 4 dingen komt bij hem: 1. Overhalen met kruidenhooi en als dat goed gaat dan steeds meer gewoon hooi mengen met het kruidenhooi. 2. Zien eten doet eten, Artemis at goed hooi, dus daar heeft hij denk ik wel van geleerd. 3. Hij is een paar keer aan zijn gebit behandeld de eerste 1,5 jaar dat ik hem had. Was zijn gebit slecht omdat hij slecht hooi at, of at hij slecht hooi doordat zijn gebit slecht was? Nu iig al lang geen problemen meer gehad met zijn gebit. 4. Gewoon normale porties brok en groente, ipv een volle bak. Hij was best wel te dik toen hij bij mij kwam, dus het zou me niet verbazen als hij zich bij zijn vorige eigenaar vooral volat met brok en weinig hooi kreeg of trek had in hooi. Je zou ook het verse gras kunnen opbouwen als ze dat wel goed eet, dat is een goede optie als ze slecht hooi eet. Hooi is echt wel ideaal, want het is vaak een mengsel van verschillende grassoorten (vers gras uit eigen tuin is vaak wat eenzijdig) en met vers gras moet je oppassen voor diarree en verstopping (maar jij weet wel hoe je daarop moet letten). Dus dezelfde hoeveel hooi een op een vervangen met vers gras is lastig. Maar het kan zeker helpen als ze het gewoon niet wil eten. 1 Quote
mammafelina Geplaatst: 13 mei Geplaatst: 13 mei Sinds ik Fluffy en Pip dagelijks verse onkruiden en grassen voer, raken ze het hooi eigenlijk niet meer aan. In mijn geval te verklaren doordat ze nu op een andere manier aan voldoende vezels komen. Toen Fluffy net bij ons woonde, was hij ook een slechte hooi eter. Het is mij toen gelukt om hem te verleiden met kruiden hooi, maar het meeste werk heeft Pip hierin gedaan. Zij at super goed hooi en blijkbaar is het bij konijnen net als bij mensen “zien eten, doet eten” 1 Quote
Lio en Leia Geplaatst: 13 mei Auteur Geplaatst: 13 mei Ik heb ondertussen op mijn knieën wat gras geplukt in ons klein tuintje, paardenbloemblad en wat hagebeukblaadjes en dat eet ze 🫣. We moeten er wat voor over hebben 😁. Door de combinatie van voltijds werken en een piepklein tuintje dat bijna voor de helft wordt ingepalmd door de konijnenren zie ik het niet echt realistisch 🤔. Volledig vers lijkt mij niet haalbaar vrees ik...Ik ga dus iets anders moeten vinden. Ik heb haar daarnet ook wat paksoi en peterselie gegeven en hier heeft ze ook wat van gegeten. Die twee anderen profiteren mee natuurlijk 😅. Sweety en Lio lijken elkaar precies wel wat gevonden te hebben . Af en toe wat rijgedrag van Lio. Hoe bang hij was met de vorige koppeling, hoe stoer hij precies nu wil doen 😍. Ik heb ondertussen ook bij 'happy rabbits and friends' een pakket voor moeilijke hooieters gekocht. Enfin, ik ben al blij dat er toch iets in dat buikje gaat en verschillende dingen proberen dan maar.... Ik hoop dat het net zoals bij jullie ook stilaan betert of dat ik iets vindt wat er beter ingaat. Straks ga ik haar nog wat gedroogde kruiden geven. Zo kan ze wel de nacht door. 1 Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 13 mei Geplaatst: 13 mei 10 uren geleden, happy211 zei: vers gras uit eigen tuin is vaak wat eenzijdig) Het valt me juist op dat hier zoveel soorten gras staan. Wij wonen buitenaf in the middle of nowhere. Heel fijn gras en grof gras en normaal gras. Elke dag pluk ik nu een handje. Het gras is helemaal op. Maar wie eet het? Je zou een paar potten neer kunnen zetten in je tuin (wat van de grond i.v.m. slakken) met bijv. aardbeien erin. Dat blad vinden ze hier ook lekker. Wij hebben ook een druif en dat blad voer ik ook. En ik droog het voor de winter. Misschien kun je de vaste plant Echinacea in je tuin zetten of in potten. Dat blad vinden ze ook lekker. En graslelie kun je in de zomer buiten en in de winter binnen kweken. Zijn ze ook gek op. Er is best veel mogelijk met een kleine tuin. Bij de supermarkt - is meestal biologisch - basilicum in een potje kopen. Je kunt dat ook zaaien. Evenals peterselie. Dan heb je al meerdere kruiden. 1 Quote
Lio en Leia Geplaatst: 13 mei Auteur Geplaatst: 13 mei Oh, ik heb een plant graslelie binnenstaan die wat aan het woekeren is. Ik wist niet dat ze dit mochten. Ik heb echt geen groene vingers 🫣 maar ga toch is uitkijken naar de plantjes die @To van de Veluwe opnoemt . Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 13 mei Geplaatst: 13 mei 1 uur geleden, Lio en Leia zei: graslelie Niet gelijk de hele plant voeren maar probeer eerst eens een blaadje. En dan opvoeren. Wat ik ook altijd geef: elke week koop ik een bos wortelen met loof en dat loof voer ik ook in de loop van de week op. Zijn ze ook gek op. Kijk maar eens op de site wat ze allemaal aan groen voer mogen. Ze krijgen ook straks weer een paar blaadjes van de berkenboom. Maar met potten en kruiden bereik je al heel wat. Wilgentakken zijn ook prima. Misschien kun je ergens wat takken krijgen met blaadjes. 1 Quote
Lio en Leia Geplaatst: 18 mei Auteur Geplaatst: 18 mei Ondertussen eet Baila goed groentjes en ook gedroogde kruiden. Die kruiden wil ik ook niet teveel geven ... 1 enkele keer eet ze een 'verloren' hooispriet van de grond. Ik zie haar echter nooit drinken... ik was de groentjes eerst voor ik ze geef dus misschien heeft ze zo wel vocht genoeg binnen. De plantjes die @To van de Veluwe aanraadt ga ik zeker ook nog voorzien op ons terras. Ik probeer nu goed af te wisselen met groentjes en hooi. Als ze nooit veel hooi heeft gegeten, weet ik niet of ik haar dit nu nog ga kunnen aanleren met haar 8 jaartjes.... Ze is echt nog wel een kwiek omaatje. Ik heb ze vandaag de grotere ruimte gegeven. Ze rende er op los, binkies, flops in het zand 🥰. 3 Quote
bunnyempress Geplaatst: 18 mei Geplaatst: 18 mei 3 uren geleden, Lio en Leia zei: Ik zie haar echter nooit drinken... Ik weet niet hoeveel het heeft geregend. Hier heb ik idioten die vocht binnen krijgen via groenvoer idd, maar ook van het oplikken van de tegels en van de ramen/deuren. Net na het brokjes eten wordt er wel vaak gedronken uit de bak. En als ik hervul, dan wil Lodewijk zijn kop er in steken. Wat fijn dat het zo goed gaat 🙂 1 Quote
Lio en Leia Geplaatst: 18 mei Auteur Geplaatst: 18 mei Oh, nu moet ik toch een berichtje sturen 😊. Tot vandaag sprong Baila flink in de toiletbak om pipi te doen maar at niet van het hooi in de ruif. Ik zit nu in mijn zetel met mooi zicht op de konijnen 🥰. Lio is een echt 'hooivretertje' en zit wel vaak in zijn toilet met hooiruif. Hij zit er nu in en Baila springt naast hem en eet gezellig mee. De eerste keer dat ik dat ik dit zie 🥳🥳 6 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.