Ga naar inhoud

Automatische voerbak


Aanbevolen berichten

Automatische voerbak is mogelijk bij konijnen alleen wel een honden bench als kooi. Voor de mensen die twijfelen of het wel veilig is dat is het totnu toe wel samen

Met vader en zoon.

 

Zodra de voerbak aangaat stieren ze erop af

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk kan het, je kan het er neerzetten en zolang ze het niet te veel slopen, zal het gaan.

 

Maar verstandig is het niet. Juist die voermomenten zijn een  belangrijk controle moment voor de gezondheid van je konijnen. 

Daarbij zijn de bakken niet gemaakt voor slopende konijnentandjes. Stel dat ding werkt niet goed en ze slopen het, dan is dat elektrisch en of batterij, hard kunststof wat als ze het opeten net glas is zo scherp. Ik zou het risico bij mijn konijnen absoluut niet nemen en zie de noodzaak ook niet voor konijnen. Liever een uurtje later eten met wel menselijk toezicht en controle, dan een onbeheerde automatische voerbak.

 

Je kan konijnen niet een weekend alleen laten, niet eens een dag. Als het mis gaat, ben je dan te laat om nog iets te redden. Regel gewoon vakantieopvang of een oppas aan huis die 2x per dag controleert en voert. En in je normale dagelijkse leven maakt het echt niet uit als de voertijd een beetje wisselt, omdat je bijvoorbeeld onregelmatige werktijden hebt. Zolang je maar zorgt dat er altijd hooi en vers drinkwater staat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar ben ik het helemaal mee eens! De zorg voor de gezondheid van onze huisdieren moet voorop staan. Het is beter om geen risico's te nemen en te zorgen voor gecontroleerde voeding en verzorging.

aangepast door Ann09
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben op zoek naar een geschikte automatische voerbak die niet direct wordt gesloopt.

 

3x per jaar gaan wij een lang weekend weg en komt mijn moeder 1x per dag even langs om te controleren of alles nog in orde is. Echter voeren wij de buns 2x per dag en ik wil dat patroon graag vast houden vandaar dat we een automatische voerbak zoeken.

 

Hebben jullie aanbevelingen welke bak geschikt is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je echt niet regelen dat er twee keer per dag iemand langskomt? Als een konijn ziek wordt of om een andere reden stopt met eten is het wel belangrijk om snel te handelen. Een konijn dat 24 uur niet eet is namelijk meestal niet meer te redden. Daarom vind ik dat je wel een risico loopt door maar een keer per dag iemand te laten kijken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ten eerste wil ik graag zeggen dat dit bericht echt heel erg niet een antwoord is op mijn vraag maar direct voelt als een beschuldiging dat ik een slechte bun-ouder ben. Dit kwam echt heel erg verkeerd binnen en daardoor wilde ik eigenlijk al niet meer reageren.

 

Ik kan je verzekeren dat ik alles heb afgezocht en iedereen heb gevraagd en dat men mij al overdreven vind dat ik het 1x per dag nodig vind.

Daarbij is de kans dat een van mijn floofy babies précies ziek wordt in die 3 dagen dat wij weg zijn heel klein, maar just in case komt er dus 1x per dag al iemand minstens een uur met ze knuffelen.

 

Gezien ik toch echt ook af en toe een weekend weg wil kunnen zonder gelijk mijn floof babies op te geven omdat er maar 1x per dag iemand kan komen herhaal ik nu mijn vraag;

ik zoek een automatische voerbak, heeft iemand tips welke geschikt is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is jammer dat mensen in jouw omgeving kennelijk zo weinig over konijnen en over hun gezondheid, dat ze 1x per dag al overdreven vinden.

 

Ik snap ook dat het niet leuk is om te horen dat mensen die wel veel konijnen en hun gezondheid weten, een automatische voerbak en 1x per dag langskomen een onaanvaardbaar risico vinden. Dat is ook de reden dat ik verwacht dat je op dit forum verder 0 tips krijgt over een automatische voerbak. Ik zou zeggen: bespreek het met je dierenarts, want de konijnkundige dierenartsen zullen je vertellen dat darmproblemen binnen 8-12 uur kritiek worden. Daarom kunnen wij je niet de tips/adviezen geven waar je naar op zoek bent.

 

Veel van ons gaan nog prima op vakantie hoor, maar regelen de zorg voor onze konijnen op een andere manier. Er is zelfs op dit moment een heel topic over inclusief poll:

 

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de meeste van ons om die reden (bij gezondheidsproblemen moet je snel ingrijpen) geen ervaring hebben met automatische voederbakken, of er moeten toevallig kattenbaasjes tussen zitten die ook konijnen houden. Die ze voor een kat hebben gebruikt.

 

Het grootste probleem met automatische voederbakken is dat ze stroom nodig hebben, dan wel op batterijen werken en van kunststof zijn.

 

Je zult, als je dit wilt, het totaal sloopproof moeten maken en ik denk dat dit heel lastig is. De kans dat ze het kunstof kapot knagen acht ik wel groot. Zeker als er voer in zit en ze daar bij willen. Vastzetten zodat er niet mee gegooid, gesleept of omgegooid kan worden is een must.

 

Heel veel mensen zonder verstand van konijnen denken inderdaad dat je konijnen een aantal dagen alleen kunt laten. Dat is denk ik wel het grootste misverstand. Ik heb het ook al 100x uit moeten leggen.

 

Als je een plan als dit zou willen uitvoeren, denk ik dat het goed is om een camera te installeren, zodat je zelf de staat van de voerbak vaker per dag kunt controleren en bij problemen met de konijnen of de bak iemand paraat hebt die dan bij ze kan gaan kijken. Helemaal foolproof is het niet, zoals een ander al opmerkte dat kunststof is vlijmscherp als het kapot gaat.

 

Ideaal is echt om minimaal 2x per dag langs te gaan. Zou je misschien 2 mensen kunnen vragen? Lukt het niet, dan is de camera de beste compromis is die je met jezelf kunt sluiten, denk ik.

 

Wat ik me afvraag is het idee dat de voerbak de broktijden doet en degene die langskomt groenvoer hooi en water?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ervaring met automatische voerbakken voor katten, maar dat was omdat ik drie katten had met verschillend dieetvoer en medicijnen in voeding. Ik gebruikte die bakken dus zodat elke kat alleen het eigen voedsel zou eten. De bakken die ik had, op chip, voor de katten dus, zou ik niet gebruiken bij de konijnen. Ze zouden er ook niet geschikt voor zijn. 

 

Daarbij sluit ik mij aan bij de mening van de rest: als een konijn in de eerste paar uur dat jij weg bent ziek wordt, dan is hij niet meer te redden als je 20+ uur later thuis komt, of er weer oppas komt. Die kans is klein. Maar ik moet zeggen dat het hier toch vaak net tijdens vakanties of in weekenden of feestdagen mis zit met de konijnen... misschien juist omdat dan het ritme anders is dan normaal. Ik heb het van pasen, koningsdag, de dag voor een verre vakantie, kerstdag enz. allemaal al gehad. Onze laatste vakantie in januari belde de oppas ook dat er de laatste avond een konijn niet fit was, de volgende dag zouden wij pas terug komen. Zij was zo lief nog een paar keer extra te gaan kijken en er was al dierenarts vervoer geregeld (mijn ouders) voor als het nodig was ook.  Uiteindelijk kwam dat gelukkig wel goed, maar je zal altijd zien. Net als je er niet bent, loopt het mis. 

 

Misschien zijn we allemaal overbezorgde konijnenbaasjes hier. Maar misschien is het ook de ervaring met situaties waarin het foute boel was en snel handelen levensreddend is voor konijnen, wat er voor zorgt dat we hier niet echt van de automatische voerbakken zijn. 

 

Mijn ervaring is dat veel mensen het erg leuk vinden om huisdierenoppas te zijn tijdens vakanties of weekendjes weg. En je leert buren er ook beter door kennen 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .