Ga naar inhoud

Mieren in de ren


Aanbevolen berichten

Ik zie al een paar dagen een heel regiment, ja een lange colonne mieren op de vloer langs de garagemuur in de ren marcheren. Nu kan dat voor konijnen denk ik geen kwaad. Toch vind ik leuk anders. Ik durf eigenlijk geen poeder elders in te zetten want dat slepen ze misschien ook de ren in. mmmm hoe krijg ik de mieren zover dat ze gaan verhuizen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, To van de Veluwe zei:

Ik zie al een paar dagen een heel regiment, ja een lange colonne mieren op de vloer langs de garagemuur in de ren marcheren. Nu kan dat voor konijnen denk ik geen kwaad. Toch vind ik leuk anders. Ik durf eigenlijk geen poeder elders in te zetten want dat slepen ze misschien ook de ren in. mmmm hoe krijg ik de mieren zover dat ze gaan verhuizen.

Heb even gegoogled..

Buiten kun je strooien met kruiden als nootmuskaat, kruidnagelpoeder of kaneel. Je kunt ook mieren proberen te verjagen met de geur van lavendel en koffiedrab. Ook koperen stuivers houden mieren weg van plaatsen waar jij ze niet wilt hebben.

 

zelf had ik een 2 potten lavendel die onder de mieren zat dus daar geloof ik niet in hihi maaaar met kaneel heb ik ze wel weg gekregen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Lappie2 zei:

Heb even gegoogled..

Buiten kun je strooien met kruiden als nootmuskaat, kruidnagelpoeder of kaneel. Je kunt ook mieren proberen te verjagen met de geur van lavendel en koffiedrab. Ook koperen stuivers houden mieren weg van plaatsen waar jij ze niet wilt hebben.

 

zelf had ik een 2 potten lavendel die onder de mieren zat dus daar geloof ik niet in hihi maaaar met kaneel heb ik ze wel weg gekregen. 

BEDANKT!

Ik heb ze in huis🫣😒

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, bobbyonthefloor zei:

BEDANKT!

Ik heb ze in huis🫣😒

In huis gebruikte ik azijn. Moppen/dweilen met azijn, aanrecht met azijn. En een plantenspuit met water en azijn en dat spoot ik op de plekken waar ze doorheen kwamen en een beetje kaneel bij hun entree. 

 

6 minuten geleden, Evee zei:

De kruiden zou ik niet strooien op plaatsen waar de konijnen lopen, ze mogen er niet van eten. 

Hmmm en azijn met plantenspuit?

 

 

Mieren in de ren lijkt me ook niet lekker... We liepen vaak met Lap in de tuin en daar was een plekje waar hij altijd naartoe wilde. Tot dat er ineens allemaal mieren liepen en die krioelde over hem heen. Voor het eerst dat hij bang weg rende om die mieren van hem af te krijgen.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga proberen de tips op te volgen. Natuurlijk ga ik proberen te ontdekken waar ze vandaan komen en daar dan kaneel (een van mijn lievelingskruiden) in te strooien.

Ze mogen van mij best blijven leven omdat ik verder ruimte genoeg voor ze heb maar ik wil ze wel een andere richting in hebben.

En helpt het niet dan zal er toch heet water aan te pas komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kaneel werkte bij ons altijd super goed. Dus wij hebben altijd een randje bij de voordeur. Ruikt ook nog lekker.

 

Bij de konijnenren hebben we geen mieren, omdat we voegencement tussen de tegels hebben. Daar kunnen mieren niet zo tegenop, dus dat is heel fijn.

Achterin moeten we het opnieuw weer gaan voegen, omdat de tuin opengebroken is geweest. Het is heel makkelijk spul. Water, spul, in de voegen spuiten, tegels netjes schoonmaken en klaar. Alleen is het handiger als het 2-3 dagen niet hard regent, dus met het weer van de afgelopen tijd is het nog niet gebeurd. 🙃

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil nog even toevoegen aan dit verhaal dat tenzij het bijtende/stekende mieren zijn, het geen kwaad kan voor de konijnen dat ze in de omgeving leven.

En zelfs het bijten/steken is niet echt schadelijk, alleen wel pijnlijk voor een konijn (net als voor een mens).

 

Mieren zijn ook echt nuttig. Ze eten andere insecten en ruimen de kadavers van insecten en andere dieren op. Maar ook restjes van groente en fruit die in de ren blijven liggen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De mieren die bij ons in de twee borders wonen zijn ook van harte welkom. Soms merk ik eerder aan de mieren dat ik luis heb dan aan de luis. Zie je ze zo lekker de roos in marcheren om daar luizen te vangen. Luizen bestrijd ik wel.

 

Ik hou alleen niet van mieren in mijn huis (kaneel) en onkruid wieden tussen mijn tegels (voegenmortel/cement). Toevallig staat er bij veel websites dat het dus ook werkt tegen mieren. Het viel mij wel op dat er in de wijk veel mensen klaagden over mieren en een ware plaag hadden met meerdere nesten onder de tegels (of misschien 1 heel groot nest), maar wij dus niet. Wij hebben ook telkens geen onkruid in onze voortuin. Toch is dat voegenmortel/cement nog helemaal niet zo gebruikelijk of bekend. Terwijl je het heel makkelijk zelf kan gebruiken en het ook prima is qua prijs vonden wij. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag heb ik kaneel buiten de ren gestrooid waar ik veel mieren zag. Aan het andere eind van de ren zag ik ook mieren en daar ook gestrooid. Dat strooien is buiten de ren gebeurd. Ik ben benieuwd. Dat wordt voor de mieren morgen geen koningsdagrace want zowel de start als de finish zijn besmeurd met kaneel. Lekker puh.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .