Ga naar inhoud

Ene konijn loopt weg van het andere


Aanbevolen berichten

Sinds vorige week ben het gelukkige baasje van twee konijnen. In een dierenspeciaalzaak kocht ik twee vrouwtjes die bij elkaar leven. Sedert een paar dagen loopt het ene konijn continu achter het andere. Het andere loopt continu weg. Als ze vrij in huis rondlopen is dat niet zo erg (wel zielig om zien), als ze samen in hun kooi zitten is dat problematisch. Het ene crost de hele tijd achter het andere, het andere gromt en loopt de hele tijd weg. Ik ben bang dat ik ze niet gekoppeld krijg, ook al leefden ze al samen in de winkel. 

 

Wat doe ik best?

 

Zet ik ze tijdelijk, wanneer ik niet thuis ben, uit elkaar en laat ik ze in dezelfde ruimte los als ik erbij ben? Zet ik ze toch samen?

 

Hopelijk kan iemand me raad geven!

 

Groetjes

 

Tim

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben je al met jouw konijnen bij een dierenarts geweest? Heel vaak kloppen de geslachten namelijk niet bij de dierenwinkel. Als het een mannetje en vrouwtje is, dan kun je ze beter direct uit elkaar halen want dan is de ram waarschijnlijk al vruchtbaar. Je zou ook zelf kunnen kijken, als 1 van de twee ballen of een piemeltje heeft, dan is het meteen duidelijk.

 

Waarschijnlijk zijn jouw konijnen nog jong. Dan gaan ze vaak op het begin wel samen. Maar als ze ouder worden en een eigen karakter krijgen, dan gaat het vaak mis. Dat is een van de grootste risico's van konijnen kopen in een dierenwinkel.

 

Hoeveel ruimte hebben ze als je niet thuis bent?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is bekend dat twee vrouwtjes samen weinig kans van slagen heeft. Als ze jong zijn gaat het goed. Soms met zusjes ook maar als ze in de puberteit komen, gaat het heel vaak mis. De beste kans van slagen is een gecastreerde ram en een (gecastreerd) vrouwtje.

Je zult er rekening mee moeten houden dat dit niet goed komt. Maar misschien zijn het geen twee vrouwtjes. Ook dierenwinkels en soms zelfs een asiel kunnen fouten maken bij de geslachtsbepaling. Mocht je er ooit weer eens voor staan: ga dan naar een konijnenopvang. Daar koppelen ze en wil je later stoppen dan mag je ze altijd teruggeven.

Bij een konijnenopvang zullen ze je echt geen twee vrouwtjes aanraden!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, knaagjeknabbelsuddenly zei:

Bij mij had de DA het ook fout...🙈

Ik kreeg als kind een kat uit het asiel. Wat was ik blij met Peter. Maar een half jaar later toen het maart was, bleek het een Petra te zijn en moest hij/zij weg/ Wat was ik verdrietig.

 

Bij konijnenopvang Huize Pluis - jaaaaren geleden - had ik een prachtig vrouwtje uitgezocht. Het was een speeddate. Maar ze zaten elkaar toch achterop. Toen zei een van de vrijwilligsters: is het wel een voedster. Gekeken en het bleek een ram te zijn. Dus dat ging met dat konijn niet door. Maar er zaten nog genoeg konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het verschrikkelijk om lezen dat men mij twee meisjes verkocht heeft en dat het blijkt dat dit totaal niet werkt. Ik begin bijna te hopen dat het een mannetje en een vrouwtje is... Maar ik heb van beide konijnen een boekje dus ik gok dat dit correct is...

 

Als ik thuis ben mogen ze loslopen in de living. Hier hebben ze plaats genoeg en mijden ze elkaar... Wanneer ik niet thuis was heb ik ze volgens mij in een veel te kleine bench laten zitten achteraf bezien (140cm x 73 cm). Nu heb ik een hok besteld (157 cm x 94cm x 45 cm), met een huisje... Ik hoop dat dit misschien soelaas biedt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je geen ren aan het huisje zetten waar ze ook in kunnen wanneer je niet thuis bent? Hoe groter de ruimte, hoe meer kans dat het misschien toch lukt. Als regel wordt gesteld minimum 4m² per koppeltje. Ik heb zelf ook ondervonden dat hoe meer ruimte ze hebben, hoe beter. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een koppel konijnen heeft een permanent verblijf nodig van minimaal 4 m2. Dat is dus 2x2 meter grondoppervlakte. Verdiepingen tellen daarbij niet mee. Dat ze los kunnen lopen is fijn, maar extra. Op dit moment hebben jouw konijnen een groot deel van de tijd minder dan 1m2. In het nieuwe hok hebben ze 1,45 m2 (als het de bench vervangt. Als je het aan elkaar koppelt tot 1 verblijf, dan is het nog te klein, 2,4m2)

 

Dat ze nu zo klein zitten, kan zeker voor frustratie naar elkaar zorgen in combinatie met dat ze nu ouder worden. En soms los kunnen lopen maar op andere momenten niet, geeft bij sommige konijnen ook veel frustratie.

 

Ik zou teruggaan naar de basis. Geef ze een verblijf dat groot genoeg is, en laat ze daar samen. Zolang er onrust is, ook niet los laten lopen in huis. Gaan ze dan nog niet samen en durf je ze niet bij elkaar te laten omdat ze echt vechten en vastbijten om elkaar te verwonden, dan is het helaas geen goede match voor dit koppel en zul je een lastige keuze moeten maken.

 

Konijnen hebben een soortgenoot nodig, maar niet alle konijnen kunnen goed met elkaar overweg. Het is soms best zoeken naar een goed maatje, vandaar dat wij altijd een konijnenopvang aanraden. Daar zitten zoveel konijnen te wachten op een goed thuis, daar zit vast wel een match tussen en ze kunnen helpen met het koppelproces. Dat is iets dat je in je achterhoofd kunt houden, mochten jouw konijnen echt niet samengaan als de rest goed geregeld is.

 

Helaas ben je niet de eerste die compleet verkeerd wordt voorgelicht bij een dierenwinkel. Fijn dat je nu hier terecht bent gekomen en dingen kunt verbeteren, maar het moet heel vervelend zijn dat je niet meteen goed kon starten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey iedereen

 

Hartelijk dank voor de vele info! Wanneer ze morgen het nieuwe huisje leveren zal ik hiermee onmiddellijk een de slag gaan. Ik zal de bench koppelen aan het huisje zodat ze toch weer wat meer ruimte hebben! Ik zal zien of ik eventueel nog iets extra kan voorzien! In tussentijd laat ik geen van beide uit hun bench? Of beurtelings?

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Timdeu zei:

of ik eventueel nog iets extra kan voorzien!

Je zou ook nog kunnen werken met panelen. Iemand @Dollie op dit forum had eerder foto's van haar panelen in de kamer gemaakt.

Hier kun je ze zien: https://www.kattenrennen.eu/projecten/  Ze zijn mooier dan die ijzeren panelen die je kunt gebruiken als ze bijv. ziek zijn of zo.

Die van haar zijn voorzien van glas en ik vind het zelfs zo een sieraad voor in een kamer.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Je zou ook nog kunnen werken met panelen. Iemand @Dollie op dit forum had eerder foto's van haar panelen in de kamer gemaakt.

Hier kun je ze zien: https://www.kattenrennen.eu/projecten/  Ze zijn mooier dan die ijzeren panelen die je kunt gebruiken als ze bijv. ziek zijn of zo.

Die van haar zijn voorzien van glas en ik vind het zelfs zo een sieraad voor in een kamer.

Het is bijna jammer dat die 2 schurken niet op het laminaat komen😜 heel mooi die panelen😍

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .