Ga naar inhoud

Konijnen zitten na verhuizing alleen boven verstopt


Aanbevolen berichten

Beste kenners,

 

Wij hebben sinds anderhalve week een koppel Nederlandse hangoor konijnen overgenomen van anderen. Ze hebben hetzelfde hok gehouden. Sinds ze bij ons thuis buiten in de tuin staan zitten ze alleen maar boven, dit was eerder hun nachtverblijf. Het is daar erg klein. Hier door bewegen ze bijna de hele dag niet en doen ze daar ook hun behoeften. Ze eten wel en ze drinken ook, omdat dit boven staat. 

Nu vragen we ons af hoe we er voor kunnen zorgen dat de konijnen ook naar hun beneden verblijf en de ren gaan komen...

We denken dat het te maken heeft met stress. Bij de vorige eigenaren zaten ze voornamelijk beneden en in de ren. 

Hoe lang kan het duren voordat ze naar beneden komen? En wanneer moeten we ons zorgen maken?

 

Groeten Elise 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, EliOs zei:

Beste kenners,

 

Wij hebben sinds anderhalve week een koppel Nederlandse hangoor konijnen overgenomen van anderen. Ze hebben hetzelfde hok gehouden. Sinds ze bij ons thuis buiten in de tuin staan zitten ze alleen maar boven, dit was eerder hun nachtverblijf. Het is daar erg klein. Hier door bewegen ze bijna de hele dag niet en doen ze daar ook hun behoeften. Ze eten wel en ze drinken ook, omdat dit boven staat. 

Nu vragen we ons af hoe we er voor kunnen zorgen dat de konijnen ook naar hun beneden verblijf en de ren gaan komen...

We denken dat het te maken heeft met stress. Bij de vorige eigenaren zaten ze voornamelijk beneden en in de ren. 

Hoe lang kan het duren voordat ze naar beneden komen? En wanneer moeten we ons zorgen maken?

 

Groeten Elise 

 

 

Misschien een idee om het eten en drinken beneden te zetten... Ondanks dat ze het zelfde hok hebben en elkaar zijn er natuurlijk heel veel andere nieuwe geurtjes.  

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kost inderdaad wat tijd voor ze gewend zijn aan een nieuwe omgeving, maar na anderhalve week zou je wel verwachten dat ze al voorzichtig op verkenning zouden zijn. De tip van Lappie vind ik goed, maak het beneden aantrekkelijk voor ze door het eten en drinken daarnaartoe te verplaatsen. 

 

Is het trapje wel hetzelfde gebleven? Of is deze in de nieuwe opstelling steiler?

 

Op welke momenten ben je bij de konijnen? De mijne zitten tussen 2 en 4 uur 's middags ook vaak bovenin het hok, te dutten. De rest van de tijd zijn ze wel in de ren te vinden, zeker in de vroege ochtend en avond. 

Het weer kan ook meespelen, bij veel regen zijn mijn konijnen ook meer in het hok te vinden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

We gaan het proberen het naar beneden te zetten. We hadden het al een keer een halve dag geprobeerd en ze waren toen ook niet beneden geweest. Willen toch ook niet dat ze niet eten en drinken... Of zal hun instinct ze vanzelf naar beneden brengen om te eten/drinken? 

 

Ja verder is alles exact het zelfde als bij de vorige eigenaren in het hok.

We kunnen vanuit binnen steeds naar ze kijken. Maar ze komen echt zelf niet beneden. 

Tillen ze af en toe naar beneden om het boven verblijf schoon te kunnen maken.

2 uren geleden, Lappie2 zei:

Misschien een idee om het eten en drinken beneden te zetten... Ondanks dat ze het zelfde hok hebben en elkaar zijn er natuurlijk heel veel andere nieuwe geurtjes.  

 

 

We gaan het proberen het naar beneden te zetten. We hadden het al een keer een halve dag geprobeerd en ze waren toen ook niet beneden geweest. Willen toch ook niet dat ze niet eten en drinken... Of zal hun instinct ze vanzelf naar beneden brengen om te eten/drinken? 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, happy211 zei:

Het kost inderdaad wat tijd voor ze gewend zijn aan een nieuwe omgeving, maar na anderhalve week zou je wel verwachten dat ze al voorzichtig op verkenning zouden zijn. De tip van Lappie vind ik goed, maak het beneden aantrekkelijk voor ze door het eten en drinken daarnaartoe te verplaatsen. 

 

Is het trapje wel hetzelfde gebleven? Of is deze in de nieuwe opstelling steiler?

 

Op welke momenten ben je bij de konijnen? De mijne zitten tussen 2 en 4 uur 's middags ook vaak bovenin het hok, te dutten. De rest van de tijd zijn ze wel in de ren te vinden, zeker in de vroege ochtend en avond. 

Het weer kan ook meespelen, bij veel regen zijn mijn konijnen ook meer in het hok te vinden.

 

Ja verder is alles exact het zelfde als bij de vorige eigenaren in het hok.

We kunnen vanuit binnen steeds naar ze kijken. Maar ze komen echt zelf niet beneden. 

Tillen ze af en toe naar beneden om het boven verblijf schoon te kunnen maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, dat is vervelend. Ik zou even rommel maken als ik jou was. Dus keutels e.d. beneden en in de ren leggen. Dan ruikt het weer vertrouwd en naar hen, mogelijk trekt dat ze over de streep.

 

Ook zou ik proberen iets extra lekkers beneden te leggen, als ze dat al eerder kregen. Bijv. een stukje groenvoer of een snoepje of brokje. Niet iets wat ze eerder niet kregen, want dan kan je i.v.m. stress juist meer darmproblemen e.d. krijgen en dat wil je nu niet.

 

Hoe beschut staat het hok/de ren nu? Het kan ook zijn dat er teveel open ruimte is, dat vinden veel konijnen best eng. Schuilhokken e.d. in de ren helpt dan een hele hoop. Als je nog niets hebt aangeschaft wil/kopen, kan je ook even wat kartonnen dozen op z'n kop met een gat erin geknipt neerleggen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, bunnyempress zei:

Oh, dat is vervelend. Ik zou even rommel maken als ik jou was. Dus keutels e.d. beneden en in de ren leggen. Dan ruikt het weer vertrouwd en naar hen, mogelijk trekt dat ze over de streep.

 

Ook zou ik proberen iets extra lekkers beneden te leggen, als ze dat al eerder kregen. Bijv. een stukje groenvoer of een snoepje of brokje. Niet iets wat ze eerder niet kregen, want dan kan je i.v.m. stress juist meer darmproblemen e.d. krijgen en dat wil je nu niet.

 

Hoe beschut staat het hok/de ren nu? Het kan ook zijn dat er teveel open ruimte is, dat vinden veel konijnen best eng. Schuilhokken e.d. in de ren helpt dan een hele hoop. Als je nog niets hebt aangeschaft wil/kopen, kan je ook even wat kartonnen dozen op z'n kop met een gat erin geknipt neerleggen.

 

 

Zou je het water en hooi ook naar beneden doen? Helemaal niks boven houden?

Keutels liggen er al, want we zetten ze af en toe geforceerd beneden om de boel schoon te maken boven. Dan proberen ze altijd via de bielzen (die fungeren als trap) gelijk weer boven te komen.

Ja kan nog eens een doos beneden leggen. Misschien helpt dat.

Ze zijn helaas nog niet voor wat lekkers naar beneden gekomen. Dat blijft gewoon liggen...

Zo lastig joh 😔

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, EliOs zei:

Zou je het water en hooi ook naar beneden doen? Helemaal niks boven houden?

Ikzelf zou alles naar beneden doen. Ik heb een groot schuilhok van 1x1mtr ook boven de grond met alleen maar stro erin. Ze liggen er veel maar plassen en keutelen daar niet ik denk omdat ze daar niet eten. Beneden hebben ze een ren van 12m2 (inmiddels) Daar heb ik het water staan in een alu bak. Daar krijgen ze ook eten en staan er 2 hooi/toiletbakken daarin plassen en keutelen ze. Af en toe een verdwaalde keutel in de ren. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .