Ga naar inhoud

Puk 😊 is een halve kilo afgevallen


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal ik ben vorige week met Puk mijn konijn naar de dierenarts geweest ze is bijna een halve kilo afgevallen maar eet verder wel goed ze beweegt niet super veel terwijl ze daar wel de ruimte voor heeft volgende maand ga ik terug om haar weer te laten wegen 

Graag zou ik jullie gedachte hierover weten ik maak me stiekem wel n beetje zorgen liefs amber en Puk 

aangepast door Evee
titel aangepast zodat duidelijk is wat het betreft
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee wijzigde de titel naar Puk 😊 is een halve kilo afgevallen

Wat heeft de dierenarts onderzocht en gedaan toen je er vorige week was?

 

Is het gebit goed onderzocht? Zijn er gebitsfoto's gemaakt? Heb je medicijnen meegekregen om te geven? 

 

Hoe oud is Puk?

 

En hoeveel weegt puk? (een halve kilo op een vlaamse reus van 8 kilo is anders dan wanneer het een klein konijntje van maar 2 kilo betreft). 

 

Afvallen kan door heel veel dingen komen. Van nierproblemen en gebitsproblemen tot wormbesmettingen of EC en nog een heleboel andere redenen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog een paar vragen toegevoegd aan mijn bericht. 

 

1 minuut geleden, Evee zei:

 

Hoe oud is Puk?

 

En hoeveel weegt puk? (een halve kilo op een vlaamse reus van 8 kilo is anders dan wanneer het een klein konijntje van maar 2 kilo betreft). 

 

Afvallen kan door heel veel dingen komen. Van nierproblemen en gebitsproblemen tot wormbesmettingen of EC en nog een heleboel andere redenen. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vraag is, kan ze dat hebben, was ze netjes op gewicht of juist te zwaar en hoe groot en hoe zwaar is ze? 500 gram op een vlaamse reus vind ik minder spannend dan op een dwerg. Ik zie dat ik niet de enige ben die daar zo over denkt 😉 

 

Waar je naar moet kijken is dus, correspondeert het gewicht nog met het formaat van het konijn? Heb je misschien minder gevoerd dan normaal? Heb je van brok gewisseld? Wordt er goed hooi gegeten? Eet het konijn selectief? Hoe oud is het konijn? Drinkt het konijn meer? Plast het konijn meer? Heeft het konijn pijn? Zou het konijn wormen kunnen hebben? Daarvoor kijk je naar de keutels, wijkt de vorm af of zie je wormpjes? Is de kont schoon? Bij jonge konijnen zie je ook gewichtsverlies bij coccidiose, maar ook daar kun je aanwijzingen voor zien in de keutels.

 

Als ik gewichtsverlies hoor ga ik meteen aan E.C. en aan nierfunctie denken, dan zal je in de meeste gevallen wel zien dat er meer gedronken en geplast wordt. Dat hoeft (nog) niet zo te zijn. Zeker bij E.C. is het tricky.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is E.C? 

 

Puk is best een groot konijn ze is 5 jaar oud woog ongeveer iets minder dan 3 kg en is nu dus een halve kilo kwijt binnen een maand tijd ze eet inderdaad niet super veel hooi terwijl ze dat genoeg krijg brokken niks bijzonders mee ook niet veranderd 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, To van de Veluwe zei:

Volgens mij kan dat niet. Castreren bij vrouwtjes konijnen = voedster is volgens mij de baarmoeder weghalen.

 

Het kan wel. Er zijn dierenartsen die de baarmoeder laten zitten en alleen de eierstokken verwijderen, vergelijkbaar bij katten.
Dit is alleen bij konijnen zeer ongewenst, want juist die baarmoeder zorgt voor problemen. Sommige dierenartsen die niet zo konijnkundig zijn doen dit echter dus wel op die manier. Op veel fora wordt daarom aangegeven dat je het duidelijk moet vragen dat de eierstokken én de baarmoeder wordt verwijderd.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel beterschap verder voor Puk, @pukkiepie

Als je andere tekenen van afvallen ziet: lusteloos, minder eten/minder drinken, dan eerder aan de bel trekken hoor.

Een maand is dan best lang voor je konijn. Oh, ik zie dat je al eerder gaat, dat lijkt me verstandig, zeker  als je nog meer snel gewichtsverlies ziet.

aangepast door bunnyempress
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .