Ga naar inhoud

Coccidiose vastgesteld bij konijn, wat te doen?


Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, 

 

Bij mijn konijn Ollie (2 jaar) is helaas coccidiose vastgesteld. Hij heeft al sinds mei 2023 regelmatig last van gas, maar we konden er niet achterkomen wat er met hem was. Hij had verder namelijk geen klachten. Uiteindelijk heb ik zijn ontlasting laten onderzoeken en is dus coccidiose vastgesteld. Van de dierenarts heb ik baycox gekregen om 5 dagen te geven, 5 dagen te stoppen en dan weer 5 dagen geven. Ons andere konijn moeten we volgens de dierenarts ook laten behandelen met baycox, maar volgens mij heeft zij geen klachten (of wellicht een beetje wekere ontlasting maar dat is lastig te zeggen, omdat ze samen met Ollie zit). Is het sowieso noodzaak om ook ons andere konijn te laten behandelen door baycox via het bekje toe te dienen?

 

Daarnaast vroeg ik vroeg mij af of het nu nog goed komt, omdat ik enge verhalen op internet lees dat je bij coccidiose er vroeg bij moet zijn en Ollie waarschijnlijk dus al 3 kwart jaar hiermee rondloopt. 

 

Ook lees ik op internet dat het hok goed gereinigd moet worden, maar dat schoonmaakmiddelen de parasiet niet dood. Wat is de beste aanpak? Ze lopen namelijk ook beide los in de tuin waardoor schoonmaken wel erg lastig is. Ik had gelezen dat veel volwassen konijnen coiccidiën al bij zich dragen maar hier niet ziek van worden. Als het middel baycox wordt gegeven dan remt dit enkel de voortplanting af, dus hoe kunnen ze zichzelf weer besmetten in het hok als de weerstand goed is en baycox gegeven is? Dan zou je verwachten dat het konijn de grote hoeveelheid coiccidiën zelf opruimt? 

 

Ik lees zoveel verschillende manieren waarop dit wordt aangepakt en wil het graag goed doen zodat Ollie van die gasbuiken afkomt. Hebben jullie ervaring hiermee? Ik hoor het graag! 

 

Alvast heel erg bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervelend!

 

Goed schoonmaken is wel heel belangrijk. Ik zou elke dag het hok verschonen en alle bodembedekking verversen en de ontlasting weghalen. 

 

Ze zijn inderdaad ongevoelig voor de meeste schoonmaak middelen. Ik meen te herinneren van een topic een tijd geleden dat amoniak nog de meeste invloed had op de parasiet. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn inderdaad verschillende schema's, in mijn hoofd komt de 2-5-2 en 3-3-3 op, maar er zijn er meer. Het maatje moet je inderdaad mee behandelen.

 

Blijven ze een beetje eten? Schoonmaken is een crime, ik zou zweren dat ik van de zomer allerlei berichten heb geschreven over hoe je dat het beste kan doen. Terugvinden ho maar 😛 

 

Het allerbelangrijkste is iedere dag de toilet volledig schoonmaken (met heet water!) en alle keutels weghalen! Anders blijf je bezig. Mocht je konijnen op aarde hebben zitten bijvoorbeeld, die eitjes gaan dus in de grond zitten. Heb je tegels? Kokend heet water er overheen (wel de konijnen uit de ren halen voor je dit doet!) hetzelfde geldt voor binnenkonijnen, vloer met heet water reinigen, daar moet wel de kook vanaf zijn natuurlijk. Dingen van stof kun je heet wassen (60 graden of hoger). Oja en maak ook iedere dag de voer- en drinkbakjes schoon met heet water, zodat daar ook geen vuil in komt. Eigenlijk voor alles geldt, gebruik heet water van boven de 60 graden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik merk dat ik een beetje onduidelijk ben in wat wanneer, maar alleen het toilet (incl losse keutels) en de etensbakjes enzo doe je dagelijks, met heet water (dus dat wat in aanraking komt met mond en kont) de rest hoeft niet dagelijks.

 

Oja en dan vergeet ik nog te zeggen, alles van stof was je dus wel, maar geef je pas NA de behandeling terug aan de konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Monky en/of Bram hebben ook coccidiose gehad deze zomer. Ze zijn allebei aan de Baycox gegaan, volgens mij had ik ze 5 dgn gegeven, toen gestopt maar weet niet meer hoe lang en toen nog een keer 5 dagen. Ik ging kort daarna een maand op vakantie en ik had de opvang wel instructies gegeven maar toen ze terug thuis waren merkte ik toch nog dagelijks diarree op dus heb de kuur weer gedaan. Alles iedere dag goed schoongemaakt maar de ren zelf was onmogelijk want die is best groot en bestaat alleen uit grond/zand. Gelukkig zijn ze zindelijk dus moest alleen de losse keutels opruimen. 
Ik heb de keutels daarna niet meer laten testen maar ik zie nooit geen diarree meer dus ik denk / hoop dat het goed is. 
Ik had ook gelezen dat het grootste deel van de volwassen konijnen deze parasiet bij zich draagt maar dat het normaal geen probleem is zolang hun weerstand goed is. Bram kwam wel net uit de opvang en Monky van koppelvakantie met Bram dus wellicht dat het daardoor kwam dat de coccidiose de kop op stak?

Veel succes iig! Het is echt een kl*te parasiet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .