Ga naar inhoud

Ipv knippen, vijlen?


Aanbevolen berichten

De kleine, ondertussen al 1 jaar en een grote kleine🤪 is echt een ramp om te knippen...

Niks werkt en gelukkig nog geen ongelukken gehad met afgetrokken nagels etc maar ook bij de DA is het een ramp om te doen. Alleen al de rit ernaartoe geeft hem zoveel stress en zit gelijk met snot.

 

We zijn nu al weken bezig met nep knippen. Dochter houd hem vast en ik bij elk nageltjes met mijn vingers erop en knip erbij zeggen. Dat gaat nu tot nagel 3 goed maar dan sparteld hij enorm als ik zijn 4e vast hou. Met zoveel kracht dat ik zeker weet dat het mis zou gaan als ik echt knip. 

 

 

Nu dacht ik... Een vijl machientje.

Zou dat kunnen? Ik heb er ergens 1, maakt niet veel herrie. En als hij begint te spartelen en terug trekt zeker weten geen getrokken nagels.

 

Heeft iemand het eens geprobeerd?

 

Ze zijn nog niet giga lang maar het moet toch een keer gedaan worden....🙄

Handdoek is hij al uit voordat we hem er überhaupt in hebben, tussen mijn benen maakt hij zulke enge capriolen dat ik hem wel los moet laten want er breekt zeker wat als ik dat niet doe. Vasthouden gaat het beste maar zoals ik zei bij nagel 4 maakt hij zo.n enorme draai dat ik nog verbaasd sta dat zijn rug niet breekt😱

 

Leeuw is binnen 2 minuten klaar. Vind alles best😇 kleine zit dan in een hoekje angstig te kijken wat we aan het doen zijn🙈

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei lastig! Ik weet niet in welke regio je woont, maar bij ons (regio Zuid-Holland) komt een konijnentrimmer aan huis (voor een van het stel) en zij knipt dan gelijk alle nageltjes. Bij ons is het ook een drama, maar bij haar zijn ze super lief en is het zo gedaan 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij doen vasthouden - handelingen - in de gaten houden of meneer al wil gaan spartelen - dan neerzetten & snoep - vasthouden - handelingen - in de gaten houden of meneer al wil gaan spartelen etc. 
 

Ben blij dat we geen nagels hoeven te doen, maar Lodewijk houdt het dus even vol en dan gaat hij toch spartelen. Doet hij de bij de dierenarts ook, al heeft hij daar wat langer geduld. Daar wordt hij ook op zijn pootjes gezet, maar krijgt hij vaak na afloop pas snoep. Maar daar zit hij ook op een tafel waar hij niet af kan, terwijl wij meestal vanaf de grond werken.
 

We zetten hem op zijn pootjes neer - geven hem snoep - dan is meneer ff happy weer en dan gaan we weer.  Hij rent niet weg als hij kan snoepen. 
 

We hopen ooit te verlengen in tijd, maar gelukkig hoef ik maar af en toe zijn kont of staart te doen en ik ga dit niet oefenen. 

 

Handdoek wordt hij paniekerig van zelfs als je hem alleen over zijn rug legt. En dan kan ik niet meer schoonmaken met een handdoek in de weg. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Evee zei:

Waarom knip je dan niet gewoon elke keer een of twee nagels en stop je dan weer? Dan doe je er een paar dagen/ weken over, maar dat maakt toch niet uit?

Is nog een idee 😊. Eerst nog droog oefenen 2 nageltjes. Hihi. 

 

2 uren geleden, bunnyempress zei:

Wij doen vasthouden - handelingen - in de gaten houden of meneer al wil gaan spartelen - dan neerzetten & snoep - vasthouden - handelingen - in de gaten houden of meneer al wil gaan spartelen etc. 
 

Ben blij dat we geen nagels hoeven te doen, maar Lodewijk houdt het dus even vol en dan gaat hij toch spartelen. Doet hij de bij de dierenarts ook, al heeft hij daar wat langer geduld. Daar wordt hij ook op zijn pootjes gezet, maar krijgt hij vaak na afloop pas snoep. Maar daar zit hij ook op een tafel waar hij niet af kan, terwijl wij meestal vanaf de grond werken.
 

We zetten hem op zijn pootjes neer - geven hem snoep - dan is meneer ff happy weer en dan gaan we weer.  Hij rent niet weg als hij kan snoepen. 
 

We hopen ooit te verlengen in tijd, maar gelukkig hoef ik maar af en toe zijn kont of staart te doen en ik ga dit niet oefenen. 

 

Handdoek wordt hij paniekerig van zelfs als je hem alleen over zijn rug legt. En dan kan ik niet meer schoonmaken met een handdoek in de weg. 

Snoep wil meneer niet en als we hem neerzetten vliegt hij gelijk weg, zelfs over lava🤪 En dan is hij een week niet te pakken te krijgen. Ben nu weer een week bezig om hem een brokje uit de hand te geven. Heel voorzichtig stapje voor stapje, aarzelend en wantrouwend..

 

Maar als ik met dochter op de Xbox bezig ben dan staat hij op mijn rug en moet op schoot🙈 Zo ook met opruimen van hun zooi. Dan is het ineens niet eng meer 😂

 

Als hij niet zo gestresst zou zijn om naar de DA te gaan dan was het niet zo.n probleem. Ik hou hem stevig vast, dochter houd zijn ogen dicht en da knipt en dan lukt het wel. 

Maar hij zit dan gelijk voor een week met traanogen en snot. Dus we houden de DA liever alleen voor inenten en als er echt grote problemen zijn.

 

Er is hier om de hoek ook een dierenarts maar die heeft bij Lap vorig jaar een nagel eruit getrokken. Ik waarschuwde haar nog dat hij zijn poten keihard terug trekt maar ze geloofde me niet en hop eraf en bloeden als een rund🥺 Ze gaf hem ook nog de schuld 😖

Zo zielig. 

Dus daar ga ik niet meer heen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, naar zo'n DA zou ik idd ook niet terug gaan. Wat *ananas* zeg!  Ik ben alleen gewend dat mensen-artsen niet luisteren, maar kennelijk zijn er ook horkerige DA's. Pff! 😡

 

Lodewijk is ook wantrouwiger tegenover mijn man, want die pakt hem altijd op en ik maak altijd schoon. Dus kan ik hem makkelijker vanaf de grond schoonmaken vaak. Hij is ook dapperder als hij op de boomstronken zit, want daar is hij nog nooit op vastgepakt. Snap wel  dat hij dapperder is als hij op plekken is waar hij nooit is opgepakt en/of wanneer jij bezig bent. Kan niet gamen en oppakken 😛

 

Kan je niet paaien tussendoor met een brokje? Ogen dicht heb ik ook gehoord dat ze daar rustiger van worden, maar ja, dan moet je met 3 man nagels knippen.  Hoorde ook  van mensen dat ze een zwaardere handschoen of iets dergelijks neerleggen over de ogen.


Het is ook zo rottig om z e zo paniekerig te zien. Is zijn voorpootjes aanpakken, terwijl hij op de grond staat wel een optie? Dan hoef je alleen achterpoten met optillen te doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, manon95 zei:

Oei lastig! Ik weet niet in welke regio je woont, maar bij ons (regio Zuid-Holland) komt een konijnentrimmer aan huis (voor een van het stel) en zij knipt dan gelijk alle nageltjes. Bij ons is het ook een drama, maar bij haar zijn ze super lief en is het zo gedaan 🙂

Polen😉 Geen trimmers in de buurt. 1 dierenarts vlakbij maar dat is geen goede voor konijntjes. En de ander 18km en weet wel wat meer van konijnen. En dan nog de beste maar dat is 100 km verder. Voor nagels ga ik daar niet naartoe 🤪

 

Heb altijd zelf de nagels gedaan zonder problemen. Had een boel konijnen lang lang geleden en daarna onze lieve Lappie. En nu dus Leeuw (bijna 6 denk ik. Geadopteerd vorig jaar) en Kleine(nu precies 1 jaar). Leeuw is ook makkelijk maar de kleine 😱😱😱 Een vis is er niks bij. Spartelen en glijden. Hij is ook zo dun en lang waardoor hij ook zo moeilijk vast te houden is en vliegt letterlijk omhoog.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, bunnyempress zei:

Nee, naar zo'n DA zou ik idd ook niet terug gaan. Wat *ananas* zeg!  Ik ben alleen gewend dat mensen-artsen niet luisteren, maar kennelijk zijn er ook horkerige DA's. Pff! 😡

 

Lodewijk is ook wantrouwiger tegenover mijn man, want die pakt hem altijd op en ik maak altijd schoon. Dus kan ik hem makkelijker vanaf de grond schoonmaken vaak. Hij is ook dapperder als hij op de boomstronken zit, want daar is hij nog nooit op vastgepakt. Snap wel  dat hij dapperder is als hij op plekken is waar hij nooit is opgepakt en/of wanneer jij bezig bent. Kan niet gamen en oppakken 😛

 

Kan je niet paaien tussendoor met een brokje? Ogen dicht heb ik ook gehoord dat ze daar rustiger van worden, maar ja, dan moet je met 3 man nagels knippen.  Hoorde ook  van mensen dat ze een zwaardere handschoen of iets dergelijks neerleggen over de ogen.


Het is ook zo rottig om z e zo paniekerig te zien. Is zijn voorpootjes aanpakken, terwijl hij op de grond staat wel een optie? Dan hoef je alleen achterpoten met optillen te doen?

Dappere dodo Lodewijk hihi

Dat was ook zo met zijn Willie. Ik pakte hem op en zat te smeren en te pielen. Hij moest echt niks meer van me weten. En echt grommen en met zijn pootjes graven op mijn handen. Nu gromt hij nog wel hoor maar hij valt niet meer aan. Nu gromt hij en vliegt er dan vandoor.

 

Ja dat doen we idd met 3 man dan 🙈😂 

 

Hij neemt niks aan als we met hem bezig zijn. Leeuw vreet alles terwijl hij half achterover op schoot ligt en zoekt zelfs nog meer met dat koppie heen en weer. 😂

 

Voorpootjes geprobeerd maar hij maakt dan een sprong draai omhoog in mijn nek en gaat dan verder met scherpe nagels over mijn gezicht naar mijn hoofd. Had bijna mijn oog uitgekrabt 😖

 

We gaan morgen weer droog oefenen met 2 nagels , zoals Evee zegt, in de badkamer. Dat is een neutrale ruimte waar hij nooit geweest is. Hoge tafel en desnoods een doek over zijn koppie. 

 

Als laatste redmiddel zet ik de vijl in.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaat hij altijd spartelen bij dezelfde teen? Bijvoorbeeld de meest links teen, zelfs al zou je die als eerste dien? Of maakt het niet uit welke teen of welk pootjes en treat hij ze gewoon na 2x "knippen" weg?

 

Buiten slijten ze vaak vanzelf. Kun je niet iets ruws maken waardoor ze zelf afsluiten? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En anders gewoon met 2 personen, één persoon pakt door en hanteert het konijn, de ander knipt. Pootje vastpakken, knip knip knip nageltjes er af.  Dat werkt altijd wel.  Maar is natuurlijk minder comfortabel dan wanneer je het konijn gewoon laat zitten of staan. Bij de dierenarts laten knippen is ook een optie, daar zijn ze vaak toch gespannen en verstijven ze, waardoor het daardoor makkelijker gaat daar. 

Of inderdaad een steen onder de waterbak of ergens in het verblijf waar ze veel komen, zodat de nagels natuurlijk kunnen afslijten, dan is knippen niet / bijna niet nodig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, happy211 zei:

Gaat hij altijd spartelen bij dezelfde teen? Bijvoorbeeld de meest links teen, zelfs al zou je die als eerste dien? Of maakt het niet uit welke teen of welk pootjes en treat hij ze gewoon na 2x "knippen" weg?

 

Buiten slijten ze vaak vanzelf. Kun je niet iets ruws maken waardoor ze zelf afsluiten? 

Nee hij sparteld aan alle tenen. Of ik nou onder begin of boven, links of rechts. Hij is 4 seconde nieuwsgierig en dan paniek paniek.

 

Is geen gek idee iets ruws,  steen..

Zal eens kijken zondag of ik nog een stoeptegel(s) heb liggen. 

2 uren geleden, Evee zei:

En anders gewoon met 2 personen, één persoon pakt door en hanteert het konijn, de ander knipt. Pootje vastpakken, knip knip knip nageltjes er af.  Dat werkt altijd wel.  Maar is natuurlijk minder comfortabel dan wanneer je het konijn gewoon laat zitten of staan. Bij de dierenarts laten knippen is ook een optie, daar zijn ze vaak toch gespannen en verstijven ze, waardoor het daardoor makkelijker gaat daar. 

Of inderdaad een steen onder de waterbak of ergens in het verblijf waar ze veel komen, zodat de nagels natuurlijk kunnen afslijten, dan is knippen niet / bijna niet nodig. 

Ja zo doen / deden we dat ook altijd met Lap en nu Leeuw. Maar dat werkt dus niet voor de kleine. 3 man werkte de laatste keer wel.. Mensen met grote honden en bange katten moesten erg lachen om die 3 man die een miezerig klein zwart wit diertje aan het knippen waren. DA riep nog naar de baas en alle mannelijke bezoekers om stil te zijn tijdens deze risico volle procedure 😂😂 Zweet zat op haar voorhoofd alsof ze een bom aan het ontmantelen was🤪🤣🤣

  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Lappie2 zei:

Dappere dodo Lodewijk hihi

 

Tja... hij is niet zo dapper. Maar hij is wel nieuwsgierig én hij wil snoep. Dus tja, dan is het dus weghoppen, want misschien pak je hem wel, terug hoppen, want misschien krijgt hij wel een johannespitje, weg hoppen, want misschien pak je hem wel, terug hoppen want hij hoort Scarlett gelukkig knarsentanden (die werd geaaid) en ga zo maar door. Hij is dus ook nooit langdurig boos ofzo. Grommen e.d. heeft hij nog nooit gedaan.

 

Hij bijt wel als hij echt in paniek is, dus de arme DA werd ook door hem gebeten. Die was echt super super verbaasd: "Konijnen bijten mij nooit". Oh, ok, nou ja, meet Lodewijk? 😅. Maar hij bijt dus niet door, echt zo'n heel klein, PANIEK, bijt, wegwezen. Alsof hij zelf ook schrikt van bijten. 😅 Bij ergens langswillen, wil hij ook nog weleens bijten, maar ook dus op die kleine "nip"-konijnen manier. Dus niemand heeft (open) wondjes of bloed op de handen of op de bil, al had ik wel een keertje een bloed uitstorting (kleintje).

 

Mijn man zat bij het optillen dus wel echt onder schrammen, door het worstelen, maar ja, dat doet hij ook niet express.

 

Ik duim dat het in de badkamer gaat lukken!

aangepast door bunnyempress
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie dat weg en terug hoppen gelijk voor me 😂 Doet de kleine ook totdat ik Leeuw begin te aaien en dan komt hij erbij om ook leeuw te aaien op zijn manier en dan gaat hij erbij liggen met koppie naast zijn koppie en dan aai ik ze tegelijk. 

Maar als hij alleen komt mag ik tussen zijn oortjes en dan ga ik zachtjes over zijn rug en dan schiet hij als een vlo omhoog en met binkies en al schiet hij ervandoor alsof ik een knopje heb ingedrukt🤣

 

We gaan het vanmiddag proberen.

Vandaag is hij al wat meer aaibaar...tussen zijn oortjes en neusje..dus dat is een goed teken 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .