Ga naar inhoud

Voedster castreren


Aanbevolen berichten

Hallo allen.

 

Binnenkort wordt onze voedster gecastreerd en het is ons onduidelijk of de ram mee moet of niet. Volgens het personeel van de dierenwinkel wordt gezegd dat de ram mee moet en dit staat ook op verschillende websites (voor comfort en zodat ze achteraf niet gaan vechten). De dierenarts daarentegen zegt dat we alleen de voedster mee moeten nemen.

 

We zijn dus een beetje in de war. Moeten ze samen naar de dierenarts of niet?

 

Alsvast bedankt voor de reacties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het wordt vaak aangeraden, precies om de redenen die je aangaf (gezelschap en zodat ze niet vervreemden). De dierenarts moet het andere konijn ook "ergens laten" dus die zal er misschien weinig zin in hebben. Misschien is het een optie dat je het andere konijn meeneemt als je het gecastreerde konijn gaat ophalen? Dan zitten ze op de terugweg samen in het mandje en dat voorkomt misschien vechten. En het andere konijn hoeft niet de halve dag in een klein hokje bij de dierenarts te zitten. Misschien hebben anderen nog tips. Er is eigenlijk geen "moeten" of goed/fout. Iedereen maakt een eigen afweging en na twee reacties merk je al dat voor beide opties iets te zeggen is 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is geen goed of fout. Als je dierenarts zegt niet meenemen, denk ik niet dat ik het zou doen.

 

Ik doe het zelf eigenlijk niet bij castraties, omdat het in mijn situatie meestal de voedster is die pas na koppeling gecastreerd wordt. Dan zijn ze meestal nog niet super hecht en kan castratie / zwakte juist het koppel uit balans halen en ruzie veroorzaken.  

 

Ook vind ik het fijn dat ik goed kan zien of ze eet en keutelt na operatie, met 2 konijnen bij elkaar is dat ook lastiger.  Ik hou ze dus 2 a 3 dagen uit elkaar.

 

Als je denkt dat ze veel steun hebben aan elkaar kun je het doen. Maar als je dierenarts nee zegt heb je kans dat ze ze niet samen zetten. Voor hun kan dat ook reden hebben, misschien is de ervaring dat de fitte partner aan de warmtemat of infuus knaagt ofzo. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn voor en nadelen aan beide opties en het ligt er ook aan wat je daarna gaat doen.  
 

Ga je ze gescheiden van elkaar houden in de nazorg periode van de voedster, dan heeft samen naar de dierenarts geen meerwaarde.  
 

Voordelen samen:

  • zelfde luchtjes/stress - minder kans op gevechten.
  • Steun aan elkaar 

Nadelen samen:

  • Lastiger bepalen eten/drinken/plas/keutels
  • Mogelijkheid tot gevechten/rijden. 
     

Als de dierenarts het niet wil, dan kan je ze idd niet meenemen samen. Onze dierenarts is voorstander van samen, tenzij de koppeling pril is of je ze uit elkaar haalt bij de nazorg. Ze vindt ook dat je vrij snel na de ingreep kan zien of ze toch beter uit elkaar kunnen. Het is een kleine praktijk dus er wordt heel goed gekeken naar ze en ze krijgen dan ook snacks e.d. om te zien hoe het geholpen konijn reageert (eetlust) en het maatje. Niet elke praktijk wil dat.   
 

Onze gecastreerde ram is een angsthaas zonder de inmiddels gecastreerde voedster, dus die ging mee. Ging haar ook heel lief verzorgen en was duidelijk van slag dat zij suf was en minder reageerde. Ik had het niet anders gewild. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .