Ga naar inhoud

opstandige franse hangoor


brientje

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb een franse hangoor van 9 maanden en sinds hij gecastreerd is is hij erg opstandig. Ik kan niet meer in zn kooi komen zonder dat ik aangevallen wordt en hij graaft steeds zijn zn wc met houtkorrels leeg. probeer al maanden te laten zien dat ik zn baas ben door hem met zijn hoofd naar beneden te drukken en tikjes te geven op zijn kont maar dit helpt niet. Hij staat binnen en mag elke dag uit de kooi maar hij blijft zich zo gedragen. Heeft iemand hier ervaring mee en/of tips, wordt er namelijk zo moedeloos van.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe heel normaal gedrag voor konijnen die in een kooi worden opgesloten. Ik weet dat de grootste kooi de Ferplast Rabbit 160 is, een badkuip van een kooi, ik weet niet of je die hebt, maar zelfs die is te klein om een Franse Hangoor in op te sluiten, überhaupt voor twee kleine konijnen nog te klein. Dan gaan ze inderdaad dit soort gedragingen vertonen tevens ook als ze alleen zijn. Ze kunnen maar twee sprongen naar links maken en twee sprongen naar rechts. Dan gaan er inderdaad afwijkende gedragingen ontwikkelen, zoals je ook in dierentuinen ziet bijv. tijgers die alleen maar hetzelfde rondje ijsberen. 


Overigens naar beneden drukken en tikjes op de kont geven is echt not done, daar snapt een konijn helemaal niks van. 


Ik zou je adviseren dit filmpje eens te bekijken:


>https://www.youtube.com/watch?v=nniwehE9e_s


 


En een Franse hangoor heeft dan dag en nacht wel minimaal 6 a 8m2 dag en nacht nodig aan ruimte. 


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn heeft een bench xxl uitvoering, zodra we thuis zijn gaat de deur open en heeft hij de hele wonkng om rond te huppelen (dus meerendeel van de tijd genoeg ruimte) dat naar beneden drukken en tikken op de kont is ons geadviseerd omdat je het repen Naboots en zo laat zien dat jij dominanter bent dus de baas. dit zouden 2 koijnen onderling ook bij elkaar doen om de baas te bepalen.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij bent geen konijn en je konijn is ook niet gek hoor, die weet dat ook wel.

Hij is gewoon niet blij en geeft dat aan. Je zal toch echt iets moeten veranderen aan de omstandigheden want een konijn doet dit niet zomaar.

Konijnen zijn geen dieren om op te sluiten, hoe groot is die bench xxl dan?

Het zijn ook geen dieren om alleen te houden. Permanent de ruimte en een andere konijnen om zich heen zijn basisbehoeften.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mss is 2 bench xxl aan elkaar koppelen een optie? en dan mss meer dingen te doen geven...bv stuk boomstam of stronk van wilg of fruitboom...kartonnen doos waar je gaten in maakt waar hij door kan...en ja...ik denk ook dat een maatje hem goed zal doen...


 


Ik denk dat hem "corrigeren" omdat ie graaft totaal geen zin heeft....hij vertoont gewoon konijnen gedrag....konijnen houden van graven...


Dat het met zn castratie te maken heeft betwijfel ik...ik denk meer dat hij volwassen is geworden...gezien zn leeftijd...en dat ie zich toch verveelt..hoeveel hij ook los mag lopen


 


Je kan mss overwegen toch een maatje te zoeken via een opvang bv en als het toch niet overgaat en je wordt er gek van kan je hem mss beter laten herplaatsen via een opvang...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn heeft een bench xxl uitvoering, zodra we thuis zijn gaat de deur open en heeft hij de hele wonkng om rond te huppelen (dus meerendeel van de tijd genoeg ruimte) dat naar beneden drukken en tikken op de kont is ons geadviseerd omdat je het repen Naboots en zo laat zien dat jij dominanter bent dus de baas. dit zouden 2 koijnen onderling ook bij elkaar doen om de baas te bepalen.

 

Heb je dat filmpje van Aniek wel gekeken? Als ik google op XXL bench kom ik uit op benches van 110-125 x 70-75. Dat is maar een fractie groter dan de binnenkooi die je in het filmpje ziet. Dat terwijl dat kleine hangoortje dat je daar ziet waarschijnlijk vijf keer in jouw konijn past, en zelfs voor hem is die ruimte al veel te klein. 

 

Ik snap dat het een hele vervelende situatie is waar niemand blij van wordt, maar zolang je het probleem in je konijn gaat zoeken komt er geen oplossing. Hij schreeuwt keihard dat hij niet gelukkig is op deze manier en jij wil blijkbaar niet luisteren.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je konijn geeft inderdaad aan dat hij niet gelukkig is. Dat heeft geen zin om te corrigeren, daar gaat zijn gedrag niet mee veranderen.

Er ontbreken basisbehoeften. Voldoende ruimte is permanent nodig en een soortgenoot als vriendje ook.

Als je hem dit niet kunt of wil geven zou ik hem afstaan aan iemand die dit wel kan want dit is voor hem erg sneu zo.

Een franse hangoor wordt vaak aangeboden als een konijn wat je als hond zou kunnen houden in huis en daar doet me jouw verhaal sterk aan denken. Het in een bench stoppen, het corrigeren. Misschien ben je zo voorgelicht, dat is niet jouw fout maar het klopt niet. Een konijn is een konijn en deze geeft duidelijk aan niet blij te zijn.

Het lijkt me goed je wat meer te gaan verdiepen in je konijn als je hem wilt houden zodat je hem gaat begrijpen en hem kan bieden wat hij nodig heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb die manieren van correctie waar jij over sprak in het verleden ook gebruikt..waarom? Ik was gewend aan honden en dacht vanuit de logica dat ik de baas moest zijn...het gedrag werd daar alleen erger door dus ik ging verder zoeken en leren over konijnen en ik leerde eigenlijk dat (logisch eigenlijk) konijnen heel anders zijn dan honden...klinkt misschien gek als ik het zo zeg maar wat k ermee bedoel (correct me if I'm wrong) dat het geen zin heeft zo te corrigeren, je creëert er alleen frustraties mee en angst misschien zelfs en het beste is om een zachtere manier van aanpak te zoeken en de frustraties op te lossen. Een konijn doet dit nooit zonder reden.

Het konijn begrijpt je niet namelijk...in het geval van mijn oude konijn ben k tegen hem gaan praten en heb het initiatief bij het konijn gelaten en dat deed wonderen:). Ik respecteerde zijn territorium en zijn plek was ook echt zijn veilige plek waar hij dus ook rust van mij heeft. misschien een vaag verhaal, maar wat ik begreep van wat k las is dat je er weinig aan kan veranderen dat het konijn denkt dat hij de baas is. Ik zal de site een keer opzoeken..soms wat zweverig maar over het algemeen wordt het gedrag en de logica van konijnen daar in mijn ogen heel duidelijk uitgelegd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je konijn naast meer ruimte, ook een maatje nodig heeft. Vorig jaar was Stampers maatje overleden en hij begon weer erg irritant pubergedrag te vertonen. Maatje erbij en hij was weer erg lief.

Die manier van corrigeren gaat trouwens niet werken.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn heeft een bench xxl uitvoering, zodra we thuis zijn gaat de deur open en heeft hij de hele wonkng om rond te huppelen (dus meerendeel van de tijd genoeg ruimte) dat naar beneden drukken en tikken op de kont is ons geadviseerd omdat je het repen Naboots en zo laat zien dat jij dominanter bent dus de baas. dit zouden 2 koijnen onderling ook bij elkaar doen om de baas te bepalen.

Ik heb mijn konijnen nog nooit mekaars kop naar beneden zien duwen of mekaar een tik op de kont zien geven.. geloof me, je konijn snapt hier niets van.

Het is voor hem enkel een enge handeling waardoor hij jouw handen gaat associëren met negatieve gevolgen.

Het kan goed zijn dat je daarom al niet meer bij hem in de kooi kan komen, omdat hij bang is geworden van jou.

Dit, of hij vertoont territoriaal gedrag en dit komt vaak voor bij konijnen die in een kooi gehouden worden.

Ik zou hier op het forum bij huisvesting is kijken naar "fotos van binnenkooien/rennen" (een van de eerste topics) en daar wat tips op doen over hoe je een permanente ren rond je bench kan maken.

Dan kan je daar speelgoed in leggen en zal je konijn al minder gefrustreerd zijn.

Verder zou ik eens kijken naar een vriendinnetje voor hem, hij is nu toch al gecastreerd.

Daar zal hij ook een stuk rustiger van worden (en gelukkiger want konijnen hebben nood aan sociaal contact met soortgenoten)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier 2 Franse hangoren die in de tuin wonen. 2 altijd openstaande hokken en sowieso 10m2 als we niet thuis zijn. Als we thuis zijn mogen ze de hele tuin door racen. Ook hier worden de wc bakken leeg gegraven, omgegooid en door het hok gesmeten. Het enige wat wij kunnen doen is ze weer recht zetten en de bende opruimen. Waarom ze dit doen? Geen idee er liggen spullen genoeg maar blijkbaar vinden ze het leuk en dat laten we lekker zo. Wij hebben n gecastreerde ram met z'n vriendinnetje en het is nog steeds een verliefd puberstelletje zoals ze zich gedragen. Geweldig om ze samen bezig te zien. Bij hun vorige eigenaren was de voedster erg schuw en ongezellig. Hier zaten ze alleen maar in hun hok in de tuin en werden af en toe mee naar binnen getild om even op de bank te lopen. Vanaf het moment dat ze meer ruimte kregen werden ze steeds aanhankelijker en liever. De voedster komt naar je toe voor n lekkere aaisessie. De ex ram voor n kleine aai en hopelijk wat lekkers. Wat ik hiermee wil zeggen is dat het bij onze beestjes heeft geholpen dat ze meer ruimte kregen. Dit veranderde hun gedrag. Verder ben ik ook van mening dat ze elkaar echt nodig hebben. Ze zijn altijd samen bezig al is het nog zo warm.

Ik hoop dat je een manier vindt om jou konijntje ook zo gezellig te krijgen!

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .