Ga naar inhoud

Ten einde raad


Jean whaeles

Aanbevolen berichten

Beste allemaal,

 

Ik heb samen met mijn vriendin ongeveer anderhalf jaar geleden een konijnen koppel aangeschaft waar we heel erg gehecht aan zijn. Ik heb me gelijk volledig ingelezen over wat konijnen nodig hebben en hoe je met ze om moet gaan. Origineel had ik besloten om ze een onderdeel te laten zijn van het huishouden zoals je met een hond of kat doet, dus gewoon lekker door de kamer laten lopen en niet in een hok of ren stoppen. Echter door extreem destructief gedrag (overal in zitten, alles omgooien, bank en bed volledig kapot knagen en onder poepen, plassen buiten het toilet terwijl ze zindelijk zijn, 4x per dag het gehele toilet leeggraven over de vloer) hadden we na een half jaar besloten ze toch in een verblijf te zetten waar ze niet zo veel kwaad kunnen doen. Dit was een verblijf van ongeveer 3 bij 4 meter. Ze hadden meer dan genoeg ruimte om rondjes te rennen en te springen, ze hadden namelijk de volledige keuken voor zichzelf, maar het destructieve en obsessieve gedrag bleef. Nu zitten ze in een wat kleiner verblijf in de slaapkamer omdat we in het gebouw waar we zitten eigenlijk geen dieren mogen hebben, maar de slaapkamers mogen niet gecontroleerd worden. 

 

En nu komt het probleem, het vrouwtje blijft extreem obsessief graven en knagen waar wij compleet overspannen van beginnen te raken en we snappen ook niet waarom ze dit doet. We hebben een maatje voor haar waar ze blij mee is, ze heeft veel ruimte om te rennen, ze heeft een hele stellage om op te klimmen, ze heeft speeltjes en voerpuzzels, we geven ze elke dag aandacht, ze heeft een graafbak en we laten ze ook nog wanneer we in de slaapkamer zijn uit het verblijf aangezien we de slaapkamer nu bunny proof hebben gemaakt. Ze is ongeveer een maand geleden gesteriliseerd dus ze zou ook niet meer hormonaal moeten zijn.

 

Ik begrijp werkelijk waar niet waarom ze dit destructieve gedrag blijft vertonen aangezien het lijkt alsof ze zich verveelt, maar ik zou niet weten wat ik anders nog kan doen als dit, met al deze spullen, ruimte en aandacht, nogsteeds het geval is. Ten einde raad dus. Ik zat er echt over na te denken om ze weg te doen, maar weet niet of ik dat over m'n hart kan verkrijgen aangezien ik niet weet waar ze terecht komen en de meeste mensen weten jammer genoeg nog te weinig af van wat een konijn daadwerkelijk nodig heeft. 

 

Als iemand tips heeft of verdere uitleg ergens over wilt hoor ik het heel graag. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 weken na de sterilisatie van de voedster is best wel kort. Hormonen kunnen echt wel langer wat doen. 
 

Is het maatje ook geholpen? Als ze nog de mannelijke hormonen ruikt is dat lastig. 
 

Hoe oud zijn ze? Puberteit van konijnen is meestal tussen 1 a 1,5 - 2 jaar en dan kunnen ze echt super irritant zijn. Dit is ook de leeftijd waarop ze vaak worden afgestaan. Daarna wordt het echt heel vaak weer rustig. 
 

Hoe is het tussen de konijnen samen? Is het kleffe liefde of wordt er nog vaak gereden? Dat kan ook voor hormonaler gedrag zorgen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Geplaatst: (aangepast)

Hey bunnyempress,

 

Het mannetje is ook geholpen. Die is denk ik nu een jaar geleden geholpen en is van nature ook veel rustiger. Er wordt niet gereden. Wel merkte ik laatst een keer dat het mannetje "opgewonden" geluiden maakte, wat beste vreemd is aangezien hij dat niet deed voordat hij geholpen was. Tussen hun zit het echt heel goed, het is echt een getrouwd stel. Ze liggen altijd bij elkaar, wassen elkaar regelmatig en sinds dat ze allebei geholpen zijn zie ik nooit echt conflicten tussen de twee.

 

Bedankt voor je reactie!

aangepast door Jean whaeles
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat jij als obsessief gedrag omschrijft, klinkt voor mij als normaal konijnengedrag. Graven, knagen en zelfs de onzindelijkheid.  Het waarom is dus niet echt de vraag, ik denk dat jullie andere verwachtingen hadden van het houden van konijnen dan hoe het werkelijk is met huiskonijnen.

 

Graven is natuurlijk gedrag, in de natuur graven ze burchten, en dat gaat er inderdaad best obsessief aan toe. Een graafvoorziening is dus erg belangrijk voor konijnen. Knagen is ook natuurlijk gedrag om tanden en kiezen te slijten, maar kan ook frustratie zijn, dat zie je bijvoorbeeld als er gewisseld wordt met loslopen en opsluiten. Wat wij onzindelijkheid noemen is eigenlijk territorium afbakenen. Ook niet ongewoon bij konijnen, vaak wel grotendeels te sturen, maar 100% zindelijk zijn maar weinig konijnen. En zeker na veranderingen van plek, castratie, enz. speelt onzindelijkheid (territorium markeren) weer op.

 

Ik vind het overigens wel echt top om te lezen dat jullie ondanks dat echt vanuit konijnenwelzijn en oplossingsgericht aan het denken zijn. 

 

Hormonen zakken langzaam weg na castratie, dat kan wel een maand of 3 duren voor je verschil merkt. En ook niet alle hormonen worden uit het konijnenlijf verwijderd met een castratie, deze worden ook aangemaakt in de hersenen en andere organen in het lijf. Helemaal geen hormonaal gedrag na castratie is dus ook geen realistische verwachting. Het mindert vaak wel. De scherpe randjes gaan er af. 

 

Hoe oud zijn de konijnen? Zijn ze in de puberteit, tussen ongeveer 5 a 6 maanden en 1 a 1,5 jaar? Dan is het graaf, knaag, keutelgedrag namelijk vaak wel op zijn ergst 😉

 

We hebben een artikel over konijnen houden in huis, mogelijk staan er nog tips in:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/binnenkonijnen-konijnen-houden-in-huis

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervelend dat jullie met de handen in het haar zitten!

 

Ik sluit me helemaal aan bij Evee. 
 

Zitten ze nu permanent in de slaapkamer? Of mogen ze er ook wel eens uit. Sommige konijnen kunnen er echt niet tegen als ze soms wel en soms niet toegang hebben tot een plek. 
 

Hebben jullie buiten plek? Het klinkt wel alsof een een konijn is die het buiten fijn zou vinden. Daar moeten ze dan natuurlijk ook wel de ruimte hebben. En ze kunnen niet voor half mei naar buiten ivm ontbrekende wintervacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .