Ga naar inhoud

ervaringen oorontsteking: hoe nu verder?


bunnyandme

Aanbevolen berichten

hii allemaal, 

 

Één van mijn konijnen is al een tijdje aan het kwakkelen met zijn gezondheid. Hij had eerst last van snot, een doxycycline kuur van vier weken leek dit probleem te hebben verholpen. Een week na het afronden van de kuur kreeg hij oorontstekingen in beide oren. (het is trouwens geen hangoorkonijn) De dierenarts had Surolan oorzalf voorgeschreven, na twee weken leek het probleem te zijn opgelost. Alleen het was niet duidelijk of de da nou zalf of pus zag zitten in een van de oren. *zucht* 

Inmiddels vermoed ik dat hij nog steeds/alweer last heeft van die oorontstekingen. Ik denk ook dat het snot mogelijk dus de oorontsteking heeft veroorzaakt? moeten we andere antibiotica proberen?  

 

Wat is de volgende stap? Heeft iemand hier ervaring mee? Ik las dat dierenkliniek Wilhelminapark een grondiger behandelplan heeft voor oorontstekingen, zou ik dit kunnen voorleggen aan mijn dierenarts? 

of kan ik beter gelijk naar een konijnkundige dierenarts gaan?

aangepast door happy211
Persoonsgegevens op verzoek verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat plan van wilhelminapark kun je best voorleggen, dat is toch het artikel waar ook dingen als lateral wall resection in worden besproken?

 

Ik dacht eigenlijk dat de snotbacterie ook vaak verantwoordelijk is voor oorontstekingen, het kan via de buis van Eustachius naar het oor trekken. Bij oren denk ik ook altijd nog aan mijt, maar ik lees dat de dierenarts mogelijk nog pus zag, wat meer neigt naar een bacterie. Gisten kunnen ook nog trouwens.

 

Wat ik zo snel zie werkt surolan niet bij pasteurella. Je zult er dus een antibioticum bij moeten doen, zover ik kan vinden is dat enrofloxacine. Het zou kunnen dat dit niet zomaar mag, maar dat weet de dierenarts wel.

 

Als het trommelvlies intact is, wat volgens mij bij de toepassing van surolan zo moet zijn, dan zou ik denk ik neigen naar spoelen en de juiste antibiotische middelen gebruiken. Kijken of je het daarmee weg krijgt. Misschien kan de dierenarts die je het meest vertrouwd met wilhelminapark overleggen over de behandelstrategie.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen ervaring met oorontstekingen, of met doxycycline bij snot. Maar Wilhelmina staat erg goed aangeschreven als praktijk, dus die informatie kun je zeker voorleggen aan jouw dierenarts.

Misschien dat een heftiger antibioticum ingezet zou kunnen werken wat beide ontstekingen zou kunnen aanpakken? Ik heb zelf konijnen met snot behandeld met duplociline of draxxin, en ik weet dat die beide antibiotica ook ingezet worden bij andere aandoeningen, dus misschien ook bij oorontsteking?

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een kweek laten maken, hopelijk gaat dit meer duidelijkheid geven. Verder was er vandaag wel een stuk minder pus aanwezig dan vóór het zalven, dus ik kreeg toch het advies om weer te beginnen met zalven. Hierdoor twijfel ik of de oorontsteking nou wel of niet door pasteurella is veroorzaakt. Hopelijk krijg ik volgende week de uitslag en kunnen we de juiste antibioticum inzetten/de juiste behandeling starten. 

Ik zal hier dan weer een update plaatsen. 

 

@Kolino Het trommelvlies is inderdaad intact, maar er is weinig pus aanwezig dus ik weet niet of spoelen dan noodzakelijk is. Ik zal het bespreken met de da. 

 

@happy211 Ik had ook gelezen dat draxxin inderdaad effectief kan zijn bij snot, maar de dierenartsen waar ik tot nu toe ben geweest hadden er nog nooit van gehoord/hadden het niet/kunnen het niet bestellen. Ik heb echt geen idee waarom. 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .