Ga naar inhoud

Onrust in koppel


Hopper en Doortje

Aanbevolen berichten

We zijn een beetje wanhopig om de volgende situatie:

 

Doortje (6 gecastreerd) en Tobi (3 gecastreerd) zijn sinds hun koppeling in mei samen.

Doortje heeft vlak daarna ec gekregen en is 2 maanden behandeld. Helaas kwam het terug en daarom krijgt ze nu voor altijd dagelijks Meranox.

Om onrust te voorkomen, tillen we Tobi ook altijd even op als Doortje medicatie krijgt.

 

Zij heeft de broek aan (niet rijden, maar zich laten likken), maar Tobi probeert soms toch ook op haar te rijden. We zien dan ook wel eens plukken haar van Tobi in de ren.

Overdag mogen ze in de tuin en sinds een tijdje gaat dat steeds vaker mis. We zien dan dat Tobi in haar billen probeert te bijten en Doortje woedend naar hem uitvalt. Meestal is hij sneller, maar steeds vaker gaat het van jagen naar vlinderen en als een kluwen rollebollen. Tot nu toe steeds zonder verwondingen en alleen heel veel haarplukken.

Als we ze uit elkaar halen, zitten ze allebei even verdwaasd en vervolgens zoeken we elkaar weer op en gaan tegen elkaar aanzitten/liggen alsof er niks aan de hand is.

In overleg met de opvang waar Tobi vandaan komt, laten we ze nu steeds in de ren en niet meer in de tuin. Dan blijft het rustig(er), maar we zijn er niet gerust op dat het ook daar niet uit de hand gaat lopen.

Wat kunnen we nog doen?

 

Alvast bedankt voor jullie reacties!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wisselend territorium is iets wat sommige koppels gewoon niet aankunnen. Het kan dus best dat je nu geen gevechten meer zal zien.

Daarnaast speelt natuurlijk nog de ziekte en dat kan ook voor onrust zorgen. Ik kan me dus voorstellen dat je je zorgen maakt over Doortje.

Ik weet niet hoeveel klachten/restklachten er zijn van de e.c. en ook niet hoe vaak je zelf thuis kan zijn om de boel in de gaten te houden.

Heb je ooit in de ren een gevecht gezien en hoe groot is de ren? Ik duim met je mee dat ze nu gewoon weer lekker saampies zijn, maar zou Doortje, als ze zieker wordt, wel scheiden van Tobi. Je wil gewoon niet dat een ziek konijn wordt aangevallen. Nadat de gezondheidssituatie is verbeterd kan je dan herkoppelen.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank! Wisselend territorium lijkt inderdaad een brug te ver. Jammer, want het is zo leuk om ze te zien racen en binky's maken.

De ren is 4x3m. We zijn gelukkig bijna altijd thuis. In de ren zien we wel dat Doortje Tobi regelmatig opjaagt.

Het vechten is ook begonnen toen Doortje weer de oude was, terwijl ze, ook tijdens haar ziekte, dominantie had behouden. Ze heeft wel zichtbare restverschijnselen (scheve oren), maar volgens mij geen beperkingen ervan. We zien wel dat Tobi aan zelfvertrouwen heeft gewonnen sinds hij langer bij ons is.

Ergens daar zit het probleem denk ik. We blijven het goed in de gaten houden!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan is het misschien een plan om in het voorjaar een groter stuk van de tuin af te zetten en de ren zo te vergroten? Zolang de ren hoog genoeg is, kan je er zelf ook gewoon lekker in zitten en genieten. Als Doortje fit genoeg is om van zich af te bijten naar Tobi, dan hoop ik dat hij snel door heeft dat hij het niet gaat winnen en haar weer met rust laat. Ik duim dat het snel weer koek en ei is. Hij dacht misschien dat hij straks alleen zou zitten en/of de geurtjes van de dierenarts kunnen ook weleens zorgen dat konijnen elkaar niet meer zo leuk vinden. Dat gaat vaak wel binnen een week of 2-3 over, dus ik duim dat dit het misschien is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank Bunnyempress! Afgelopen dagen heeft Doortje een terugval gehad (van de ec?) en ze begon flink van zich af te bijten naar Tobi toe (en vervolgens wel tegen hem aan slapen). Nu gaat het beter met haar en ook in de relatie.

We laten ze de komende tijd niet meer in de tuin. Wel sneu want ze zitten een groot deel van de dag voor het deurtje van de ren te wachten/spijlen te knagen. Ik geef ze wel elke dag iets te doen en daar gaan ze dan samen mee aan de slag.

We vinden het wel spannend. Het idee dat het mis kan gaan en 1 van de 2 terug moet naar opvang 😞

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Arme Doortje, maar wel fijn dat het beter gaat nu zij zich weer beter voelt. Dan is de irritatie misschien echt alleen tijdens ziekte.

Dan kunnen ze straks gewoon weer lekker bij elkaar.

 

Ja, het is pittig om die snoetjes zo te zien, dat kan ik me voorstellen. Hier willen ze naar binnen, dus dan staart er eentje rustig uren naar me.

Toch moeten wij als baasjes streng zijn en kiezen voor het welzijn van de konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, Hopper en Doortje zei:

"dan staart er eentje rustig uren naar me" 🙂 🙂

 

Mijn man ijskoud: ze doen het zelf, dus ik ga lekker verder Loki kijken.

Ik: 🫣

 

Zij:

NatteKoppies.thumb.jpg.73a4746857b0658dd488ab561109d06c.jpg

 

Uiteindelijk droop Lodewijk af, maar Scarlett ging er rustig bij zitten. Ze heeft het 2 afleveringen volgehouden, dus zeker 80 minuten lang, recht aankijkend.

 

Mijn man: ze kijkt mensen TV, dat is prima.

Ik: maar maar... ze wil aandacht. Ik begin me enigszins schuldig te voelen.

 

Man: ze houdt vanzelf op.

Ik: na de tweede aflevering ga ik wel met haar knuffelen buiten dan.

 

  • Vind ik leuk 1
  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, bunnyempress zei:

 

Mijn man ijskoud: ze doen het zelf, dus ik ga lekker verder Loki kijken.

Ik: 🫣

 

Zij:

NatteKoppies.thumb.jpg.73a4746857b0658dd488ab561109d06c.jpg

 

Uiteindelijk droop Lodewijk af, maar Scarlett ging er rustig bij zitten. Ze heeft het 2 afleveringen volgehouden, dus zeker 80 minuten lang, recht aankijkend.

 

Mijn man: ze kijkt mensen TV, dat is prima.

Ik: maar maar... ze wil aandacht. Ik begin me enigszins schuldig te voelen.

 

Man: ze houdt vanzelf op.

Ik: na de tweede aflevering ga ik wel met haar knuffelen buiten dan.

 

Ze kijkt wel echt heeeel zielig. Kan me voorstellen dat het moeilijk is om te negeren 🤭

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .