Ga naar inhoud

Achterhand verlamt


Teunkonijn

Aanbevolen berichten

Hallo bunnybuch leden

Ik heb mijn konijn fluffy ongeveer 8 jaar, altijd goed gezond geweest en erg actief. Sinds januari was ze helaas heel weinig uit haar slaaphok gekomen, een paar dagen was wel vaker gebeurd maar nu duurde het langer dan een week, hierom hebben we haar naar binnen gehaald. Na een weekje herstellen was ze weer vrolijk door het huis aan het lopen, maar kon ze niet meer springen.

 

Dit is zo een half jaar zo gegaan totdat ze sinds ongeveer een week geleden niet meer omhoog kan komen als ze licht. Ook valt ze vaak om, nu vinden mijn ouders dat we haar moeten laten inslapen maar ik zou liever een andere oplossing willen(wat wel logisch is)

 

Na een beetje naar haar gekeken hebben, is haar rechter achterhand niet meer goed bewegend, en redelijk kaal. Het kan nog een beetje bewegen maar het is niet meer stabiel waardoor ze niet goed kan blijven staan en dus omvalt.

 

Nu is mijn vraag natuurlijk, wat kan het probleem zijn en is dit op te lossen, ik heb al gekeken naar konijn rolstoelen maar dit is mij te prijzig, ik zal zsm ook een foto toevoegen van mijn konijn.

Bedankt voor het lezen, en ik hoop dat er zo snel mogelijk een reactie komt

Groetjes, Teun

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kunnen veel verschillende dingen zijn, dus het is wel belangrijk om naar de dierenarts te gaan voor onderzoek. Wie weet kan het inderdaad nog behandeld worden. Het meest bekende bij konijnen die omvallen met verlammingsverschijnselen is EC. Dat is een parasiet, die behandeld kan worden. Maar het is vaak wel een zware en lange behandeling. Maar omdat het al een half jaar speelt, denk ik eerder aan iets als artrose. Daar is niets tegen te doen want dat is slijtage, maar met pijnstilling kan een konijn dan vaak nog een tijd een fijn leven hebben.

Dat is natuurlijk altijd belangrijk om in het achterhoofd te houden. Wat is het beste voor een konijn? Soms kan er heel veel, maar is het dan nog een konijn-waardig leven? Dat verschilt per persoon hoe ver je daarin gaat en ook wel per konijn. Kan het konijn bijvoorbeeld nog zelfstandig eten, bewegen en zich schoonmaken? En qua behandeling, een angsthaas meerdere keren per dag onder dwang medicatie geven de rest van het leven is natuurlijk heel anders dan een konijn wat mensgericht is en het zonder problemen aanneemt. Dus er zijn echt wel wat dingen te overwegen. Misschien is inslapen inderdaad het beste, maar dat kun je eigenlijk pas besluiten als je een diagnose hebt en een behandelplan, dus niet op voorhand zoals jouw ouders zouden willen.

 

Succes bij de dierenarts en hopelijk valt het mee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bent tussen januari en nu niet bij een dierenarts geweest?

 

Heel eerlijk denk ik aan de hand van jouw verhaal dat op dit punt inslapen de betere keuze is voor dit konijn.

 

Ik denk dat in januari, toen de eerste problemen zichtbaar waren, je opties voor behandeling en onderzoek er nog wel volop waren, maar ik vrees dat het nu te laat is en inslapen de beste keuze zal zijn. Er kan zeker nog wel iets, maar ik vermoed aan de hand van jouw verhaal dat je ouders niet bereid zijn veel te doen. En ik denk dat voor dit konijn, inslapen dan de verstandige keuze is. 

 

Een konijnenrolstoel is zelden een optie, de bouw van een konijn is daar niet naar. En als je geen idee hebt wat de oorzaak is, ook op dit punt helemaal niet aan de orde. Dan zou er toch ook eerst diagnose en behandeling moeten zijn. 

aangepast door Evee
toevoeging
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit kan zoveel zijn. Ik vind in laten slapen wel heel erg voorbarig. Natuurlijk kan het zijn dat er iets uit komt dat dit de beste optie is, maar als je niet weet wat er is, dan vind ik dat echt voorbarig.

 

8 jaar is wel op leeftijd maar ook weer niet mega oud. Wel zie je op die leeftijd artrose, wat heel goed de oorzaak kan zijn in dit verhaal. E. Cuniculi zie je meestal aan 2 kanten tegelijk, maar zou ik ook niet uit durven vlakken. Dan heb je nog toxoplasmose, die veroorzaakt vaak een verlamde achterhand, maar ook weer aan beide kanten. Dat het aan 1 kant zit doet mij ook nog denken aan tumoren, breuken of luxatie. Er kan natuurlijk ook nog iets zijn met de spieren, pezen of zenuwen. Dit soort dingen zouden ook uit de rug kunnen komen.

 

Er zijn nog wel wat meer dingen te noemen, maar de meeste dingen die ik nu heb genoemd kun je vaststellen met een röntgenfoto, dat is waarschijnlijk ook de reden dat Evee hier naar vraagt.

 

In je verhaal lees ik een beetje dierenarts/dierenartskosten mijden. Ik weet niet in hoeverre je zelf bereid bent of in staat bent om mee te betalen aan behandelingen, maar ik denk dat dit verstandig is om over na te denken of je dit kan. Ik vrees dat anders je ouders het laatste woord hebben over wat wel en niet haalbaar is. In geval van artrose wordt er vaak gewerkt met pijnstilling, je ziet konijnen dan wel weer wat beweging terugkrijgen omdat ze dan niet meer constant ontlasten. Wel jammer dat je niet eerder naar de dierenarts bent geweest, eigenlijk had je dat beter al kunnen doen toen je haar naar binnen haalde. Nu loop je een beetje achter de feiten aan. 

 

Hopelijk valt het mee morgen, je hebt in ieder geval heel wat om over na te denken zo vlak voor het slapen gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Evee zei:

Je bent tussen januari en nu niet bij een dierenarts geweest?

 

Dit was vooral omdat het na een week al weer goed met haar ging behalve het springen, maar nu ik mij bedenk heeft ze in haar hele leven nooit echt heel hoog kunnen springen behalve een paar centimeter wat voor heen ook nog gewoon kon, dit kan mogelijk zijn omdat haar conditie niet helemaal perfect was toen we haar namen ze zat namelijk vast in het riet waarna ze in het asiel is beland.

 

Het meiden van ziektekosten klopt ook een beetje omdat mijn ouders van mening zijn dat als we een dure operatie doen dat ze dan toch na een half jaar dood gaat.

 

Eerst dachten wij ook dat het konijn na het binnenhalen het niet meer heel lang ging redden. Maar dit bleek dus anders te zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .