Ga naar inhoud

Kruiden langs de kant van de weg


Leonora

Aanbevolen berichten

Ik heb ergens gelezen dat je beter geen kruiden aan je konijnen kan geven als die naast een drukke autoweg groeien, in verband met uitlaatgassen. Als je die kruiden dan bijvoorbeeld goed schoonmaak met water, zou je ze dan wel mogen geven?

En als er een geluidswal, een soort dijk, tussen de autoweg en de kruiden inzit, mag je die kruiden dan wel geven?

 

Alvast bedankt voor je antwoord!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De stoffen zitten niet alleen op de plant, maar worden ook door de plant opgenomen. Hoe druk is de autoweg? Want ja, stel je hebt een doorgaande weg en naast die weg zit een wal/dijk, hoe je het wil noemen en daar ligt een woonwijk achter, dan kun je wel kruiden uit de tuinen halen. Neerslag van schadelijke stoffen is er overal. Het advies is vooral om het niet direct naast de weg te doen. Want dar komen de uitlaatgassen en rubber etc etc in hoge concentraties terecht.

 

Ik twijfel een beetje of ik kan zeggen dat het aan de andere kant van de wal/dijk wel kan (dus aan de kant waar geen weg zit). Zit die er wel dan zit je weer met hetzelfde probleem natuurlijk, ook al zou het een gewone straat zijn. Hoe drukker de weg hoe eerder ik zeg, niet doen.

 

Lang verhaal kort ik zou een andere plek zoeken. Officieel moet je ook toestemming van de eigenaar hebben om te plukken van de eigenaar (gemeente, provincie?). Ik heb dus de kruiden maar in de tuin, dan heb ik er grip op, naja op de schijtende katten na dan. Sommige kruiden lukken ook nog wel om in bakken te laten groeien, mocht je een balkon hebben.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino wijzigde de titel naar Kruiden langs de kant van de weg

Waarom is dat eigenlijk slecht voor konijnen, als er uitlaatgassen op de kruiden komen?

 

Zou ik de zaden van die planten wel kunnen oogsten, poten en aan de konijnen geven?

 

Heb je in achtertuinen dan geen last van uitlaatgassen?

 

Mag je konijnen ook klaver voeren? En is dat dan een kruid of een snack?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou jij graag groenten eten die langs een snelweg geteeld zijn? De plant neemt sowieso het een en ander op. Zaden zou ik persoonlijk wel durven. Omdat er een jaar overheen gaat dat ze gaan groeien. Anderen doen het misschien liever niet.

Het hangt er natuurlijk van af waar je achtertuin zich bevindt. Bij ons loopt ook een weg langs het huis maar niet aan de achterkant. Maar als er 15 auto's per dag over de weg gaan is dat al veel. Bij de achtertuin kan soms een trekker over het land rijden.

Waar ik wel voor uitkijk, is de bosmaaier. Hier moet alles af en toe kort gehouden worden. Aan die bosmaaier zitten plastic draden met ijzer. Als ik dat gedaan heb, pluk ik daar een hele poos niets meer. Dat plastic/ijzer moet ergens blijven. Maar we kunnen ons ook niet door gras in laten bouwen. En we kunnen niet overal met de grasmaaier komen.

Soms heb je geen keuze.

 

Klaver mag je met mate geven. Net zoals andere kruiden. Niet alleen klaver maar als onderdeel van een groentenbak. Zelf geef ik bijv voor twee dwergen een klein beetje. Met mijn vingers en duim pak ik een plukje vast en trek dat uit de grond en geef dat dan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .