Ga naar inhoud

Lange tanden


Jamieh

Aanbevolen berichten

Hi hi, 

 

Ik las hier een beetje gelijksoorten verhalen. Tot mijn schrik is bij furby (1,5jaar oud) ineens zijn voortanden best groot. Nu lijkt 1 tand ook groter dan de andere? Hij drinkt dus de laatste dagen een stuk minder en ben ik alert geworden en forceerde beetje dat hij wel moest gaan drinken. Eten daarin tegen gaat goed. We gaan vanavond naar de dokter om te slijpen denk ik ? Ik ben een overbezorgde konijnen moeder en heb mij natuurlijk ingelezen in hoe dat gaat. Nu ben ik echter benieuwd naar echte ervaringen. Vooral naar hoe is het bij jou gegaan, was het een erg stressvolle situatie, was het snel klaar, had het konijn pijn, of heb je misschien onder narcose gedaan? Is het daarna goed gebleven of ben je inmiddels paar keer terug gegaan? En zodra het klaar is moest het konijn ervan bijkomen? Mijn konijn heeft het EC parasiet en ik probeer hem zo’n fijn en stressloos leven te geven al lijkt dat makkelijker gezegd dan gedaan.. ook daarnaast heb ik van alles in huis genomen van wilgen takken tot soort appeltakken maar het is gewoon ook geen knaagert. (Hooi daarin tegen eet hij wel). Heeft er iemand wellicht tips voor een kieskeurig konijn om aan iets te knagen en zijn gebit zo goed mogelijk te houden??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen ervaring met het slijpen van voortanden maar wel van kiezen. Dat gebeurt altijd onder narcose, anders kunnen ze niet ver genoeg achterin komen. Daarna hebben ze vaak wel pijn, dus je krijgt altijd pijnstilling mee.

Ik gok dat je vanavond misschien alleen op consult moet komen en dat er dan een afspraak wordt ingepland voor de behandeling. Zo gaat het in ieder geval bij mij. Dan kan ik ze 's ochtends brengen, wordt hij in de loop van de dag behandelt, en dan krijg ik een telefoontje met hoe het is gegaan en wanneer ik ze kan ophalen. Vaak moeten ze nog wel een tijdje blijven na de behandeling om goed wakker en op temperatuur te komen. Vaak kan ik ze dan rond 5 uur ophalen. Dan eet hij een paar dagen nog wat voorzichtig, dus bijvoorbeeld vooral groente en lekkere dingen en weinig brok. 

Haken op de kiezen komt vaak wel terug, omdat ze scheef afslijten door een verkeerde stand van de tanden of doordat ze verkeerd kauwen. Maar bij voortanden weet ik niet hoe dat zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, happy211 zei:

Ik heb geen ervaring met het slijpen van voortanden maar wel van kiezen. Dat gebeurt altijd onder narcose, anders kunnen ze niet ver genoeg achterin komen. Daarna hebben ze vaak wel pijn, dus je krijgt altijd pijnstilling mee.

Ik gok dat je vanavond misschien alleen op consult moet komen en dat er dan een afspraak wordt ingepland voor de behandeling. Zo gaat het in ieder geval bij mij. Dan kan ik ze 's ochtends brengen, wordt hij in de loop van de dag behandelt, en dan krijg ik een telefoontje met hoe het is gegaan en wanneer ik ze kan ophalen. Vaak moeten ze nog wel een tijdje blijven na de behandeling om goed wakker en op temperatuur te komen. Vaak kan ik ze dan rond 5 uur ophalen. Dan eet hij een paar dagen nog wat voorzichtig, dus bijvoorbeeld vooral groente en lekkere dingen en weinig brok. 

Haken op de kiezen komt vaak wel terug, omdat ze scheef afslijten door een verkeerde stand van de tanden of doordat ze verkeerd kauwen. Maar bij voortanden weet ik niet hoe dat zit.

 
bedankt voor je reactie! Ja ze hebben mij expres vanavond ingepland zodat ze meteen aan de slag kunnen. Nu las ik op internet inderdaad dat voor de kiezen onder narcose gedaan word maar voor de voortanden indien konijn (meewerkt) gewoon zonder kan en zeggen ze dat het pijnloos is. Nu lees je op het internet natuurlijk wel meer en hoopte ik op mensen hun ervaringen. En ik hoop vooral dat hij geen pijn heeft en gewoon weer kan eten aangezien hij dus ook niet van groenvoer houdt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens, hier wel ooit eentje gehad waar de voortanden gedaan moesten worden, 's morgens brengen en 's middags ophalen. Ik kreeg begin van de middag nog wel een telefoontje dat alles goed gegaan was. Er was dus zeker een roesje nodig in mijn geval. Meestal doen ze dat niet zonder, omdat konijnen in paniek raken van de bekspreider die in de bek gezet moet worden.

 

Het geeft zeker wel wat ongemak, maar als ze het behoedzaam doen, dan zou hij snel weer moeten gaan eten. In jouw geval zou ik zeker pijnstilling en dwangvoer mee vragen, omdat je konijn geen groenvoer eet.

 

Ik zou je ook aanraden om vanavond even naar een tweeweekse kuur met fenbendazol te vragen, je wil geen risico nemen met E.C. De kans dat de parasiet weer ontwaakt is wel aanwezig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Kolino zei:

Eens, hier wel ooit eentje gehad waar de voortanden gedaan moesten worden, 's morgens brengen en 's middags ophalen. Ik kreeg begin van de middag nog wel een telefoontje dat alles goed gegaan was. Er was dus zeker een roesje nodig in mijn geval. Meestal doen ze dat niet zonder, omdat konijnen in paniek raken van de bekspreider die in de bek gezet moet worden.

 

Het geeft zeker wel wat ongemak, maar als ze het behoedzaam doen, dan zou hij snel weer moeten gaan eten. In jouw geval zou ik zeker pijnstilling en dwangvoer mee vragen, omdat je konijn geen groenvoer eet.

 

Ik zou je ook aanraden om vanavond even naar een tweeweekse kuur met fenbendazol te vragen, je wil geen risico nemen met E.C. De kans dat de parasiet weer ontwaakt is wel aanwezig.


bedankt voor je bericht! Heeft jouw konijntje erna nog last van gehad en moest die nog een keer terug? Ik vroeg mij dus inderdaad af of het onder narcose beter is aangezien ik dit op meerdere websites tegenkom: 

 

 

Quote

 

Waarom tanden slijpen konijn beter is

Het slijpen van voortanden is veel diervriendelijker. De druk op de tand is veel kleiner. Daarom is er geen kans op splijten of breken.Bovendien probeert de dierenarts de stand van konijnentanden te corrigeren tijdens het slijpen. Tanden slijpen gaat overigens zo snel, dat uw dier niet onder narcose hoeft. Hij voelt er niets van wanneer we met een slijptolletje de tand afsnijden. Ook niet wanneer we de tand daarna bijslijpen om de scherpe randjes eraf te halen.

 

 

aangepast door Evee
Gekopieerde tekst in citaat gezet
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een konijn gehad dat door te stoten een verkeerde stand van de voortanden kreeg. Ik heb het een aantal keer laten slijpen. Dat was dan met een kort durend verdovingsmiddel, een hele narcose was niet nodig. 

Uiteindelijk heb ik bij castratie gelijk de voortanden laten verwijderen. Echter zat dat wat tegen en maakte de dierenarts zich zorgen over hoe lang de narcose toen was, het is dus niet in 1x gelukt.  Ze is uiteindelijk nog een keer terug gegaan voor de tanden. 

Daarna kon ze bijna alles prima eten. Alleen groenvoer moest echt in stukjes gesneden. Hooi en brok ging prima. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Jamieh zei:


bedankt voor je bericht! Heeft jouw konijntje erna nog last van gehad en moest die nog een keer terug? Ik vroeg mij dus inderdaad af of het onder narcose beter is aangezien ik dit op meerdere websites tegenkom: 

 

Waarom tanden slijpen konijn beter is

Het slijpen van voortanden is veel diervriendelijker. De druk op de tand is veel kleiner. Daarom is er geen kans op splijten of breken.Bovendien probeert de dierenarts de stand van konijnentanden te corrigeren tijdens het slijpen. Tanden slijpen gaat overigens zo snel, dat uw dier niet onder narcose hoeft. Hij voelt er niets van wanneer we met een slijptolletje de tand afsnijden. Ook niet wanneer we de tand daarna bijslijpen om de scherpe randjes eraf te halen.

Het ziet er uit alsof je dit van een website hebt gekopieerd,  weet je dat dat onder copyright valt en dus niet is toegestaan? Je kan best een citaat plaatsen van een andere site, maar vermeld dan altijd de bron er bij. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Evee zei:

Het ziet er uit alsof je dit van een website hebt gekopieerd,  weet je dat dat onder copyright valt en dus niet is toegestaan? Je kan best een citaat plaatsen van een andere site, maar vermeld dan altijd de bron er bij. 

Oh ik had helemaal geen idee dat je dan de bron erbij moest zetten ! Stom. Zal de volgende keer vermelden bedankt voor de tip

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .