Ga naar inhoud

Eet en drinkt niet, ligt heel onrustig


Link en Lola

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ons konijnenkind voelt zich mogelijk sinds vanmiddag niet zo lekker. Normaal is het een vreetzakje en rent hij naar het begin van de ren om ons te begroeten als we langslopen, maar nu niets daarvan. Hij wil steeds languit gaan liggen en bedenkt zich na een halve minuut weer en gaat weer overeind om vervolgens weer onderuit te zakken op een andere zij. Haast alsof hij ergens pijn heeft. Liet ook een plasje lopen toen ik even bij hem ging zitten om te kijken wat er aan de hand is.

Hooi, kruiden en biks wil hij niet en als ik de waterbak onder zijn neus schuif wilt hij ook niets.

Hij kan wel gewoon nog vooruit hobbelen en op zijn huisje springen, maar is verder heel stil. Dacht misschien dat het de warmte van vandaag kon zijn, maar het is inmiddels al veel koeler in de woonkamer.

Iemand enig idee wat het kan zijn? Als hij morgenochtend nog steeds niets eet of drinkt dan gaan we langs bij de dierenarts. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeiiii, dat klinkt niet goed! Het kan vanalles zijn, maar de volgende keer wel gelijk de dierenarts bellen! Sinds wanneer heeft ie niet meer gegeten? Heb je eventueel medicatie liggen thuis dat ie deze nacht iets beter doorkomt? Morgenochtend gelijk naar de dierenarts hoor, niet langer afwachten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben hier alleen nog wat Cisaral (uit feb '23) en Sulfatrim (uit jan '23) liggen. Helaas geen Metacam meer.

7 minuten geleden, Miekmoek zei:

Oeiiii, dat klinkt niet goed! Het kan vanalles zijn, maar de volgende keer wel gelijk de dierenarts bellen! Sinds wanneer heeft ie niet meer gegeten? Heb je eventueel medicatie liggen thuis dat ie deze nacht iets beter doorkomt? Morgenochtend gelijk naar de dierenarts hoor, niet langer afwachten!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het durft en de goede dosis weet dan kan je cisaral geven. Sulfatrim is volgens mij een antibioticum en meranox is tegen wormen/parasiet, dus daar heb je niets aan.

 

Dwangvoeding durf ik zelf nooit, want als het een verstopping is maak je het alleen maar erger door te dwangvoeden. Maar misschien zou ik het wel doen als hij echt alleen 's ochtends heeft gegeten en de rest van de dag niet meer. Lastige afweging. 12 uur niet eten is al spoed bij een konijn, 24 uur is echt hoge nood..

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan ook als je beslist cisaral te geven, een spuitje water geven.. Heeft hij ook wat vocht binnen.

 

Mocht je iets meer willen overleggen dan kan je me een privé bericht sturen en geef ik je m'n nummer voor WhatsApp contact. Ik ben geen expert, maar gok dat de anderen op dit forum die meer weten niet meer online zijn...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Succes met het bezoek aan de dierenarts zo meteen!

 

Voor een volgende keer, dit gedrag laat zien dat hij echt veel pijn heeft door steeds te moeten verliggen en niet kunnen eten. Kan door van alles zijn, maar het meest voorkomende is problemen met de darmen, zoals een gasbuik of een verstopping. Het is dan ook heel belangrijk om daar zo snel mogelijk mee naar de dierenarts te gaan, want je mort het anders behandelen. Zoals wanneer je dwangvoeding moet geven of dat dat het alleen maar erger maakt. 

Gaat het echt niet om naar de dierenarts te gaan, bijvoorbeeld omdat je geen auto hebt en afhankelijk bent van openbaar vervoer, bel dan in ieder geval naar de spoedarts om te vragen wat je het beste kunt doen. Bijvoorbeeld voor doseringen van medicatie die je nog in huis hebt of voor ander advies zoals of je het konijn warm moet houden. 

 

Hopelijk knapt hij snel op!

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat hij weer eet! Je kan het in de gaten houden, maar alleen als je hem ook echt zodra hij niet eet, weer gelijk naar de dierenarts kan. Je kan ook even bellen en overleggen met de dierenarts. 

 

Meestal is er toch een oorzaak dat ze niet eten en er zo gek bij liggen. Dat kan vanalles zijn en alleen de dierenarts kan je daarbij helpen. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De kans dat nu de oorzaak nog gevonden wordt is niet zo groot. Je verhaal klinkt als gas. Gas kan op zichzelf staan (ontstaan door voeding) maar ook ontstaan door verstopping of een stille darm (die ook weer kunnen ontstaan door bijvoorbeeld wormen). Wat slim is, is om na te gaan of je iets anders hebt gedaan dan anders met voeding. Ander tijdstip, andere volgorde, letterlijk ander voer... noem maar op.

 

De tip van water geven is overigens top, omdat je dan bij een eventuele verstopping de vastzittende ontlasting weer vochtiger maakt waardoor het vaak weer verder gaat in de darmen. 3ml is vaak al genoeg per keer.

 

Ik twijfel toch om te zeggen, ga toch even naar de dierenarts, niet omdat het konijn nu acuut hulp nodig heeft. Maar het is vrijdag, de spoeddierenarts is 3x zo duur en het geeft je de kans om de medicijnvoorraad weer aan te vullen. De dierenarts kan je dan ook het advies geven om een aantal dagen medicatie te geven zodat je konijn nu op gang blijft, zodat je dus niet met spoed naar een hele dure dierenarts moet. Wat dat betreft denk ik, joh regel even dat je tot maandag vooruit kunt.

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .