Ga naar inhoud

Konijn lange tanden opeens


MoseyFlapjacks

Aanbevolen berichten

Hi allemaal! 
ik heb een teddy widder konijntje van 2 jaar wat opeens last heeft van doorgroeiende snijtanden aan de bovenkant. Ik ben naar de dierenarts geweest, en nu blijkt dat z’n onderste snijtanden er niet meer zijn (er is een röntgenfoto gemaakt). Heel gek, ze zaten er eerst echt. Maar goed, daarom slijten z’n bovenste tanden dus niet meer. 
Inmiddels al 130 euro uitgegeven aan de foto en het slijpen van z’n tandjes. Maar ja, dit blijft dus een terugkerend probleem. Ik heb een offerte gekregen voor het verwijderen van de snijtanden: nog eens 380 euro. Phoe. Is dat niet absurd duur? Dat kan ik gewoon niet uitgeven. Heeft iemand tips voor een goedkopere dierenarts of wellicht andere ideeën? Omgeving Amsterdam. 
 

Bedankt voor het meedenken!☺️

aangepast door MoseyFlapjacks
Afsluiter vergeten
Link naar reactie
Delen op andere sites

In de buurt van Amsterdam weet ik niets maar googelen leerde me dat Dierenkliniek Wilhelminapark in Utrecht het volgende op zijn site heeft staan: Qua kosten moet u dan rond de 200 - 250 euro rekenen. Bij een konijn van meer dan 3 kg wordt de prijs hoger, omdat we dan grotere hoeveelheid medicijnen moeten voorschrijven.

 

Ik begrijp de moeilijke afweging maar na één keer onkosten ben je wel van het probleem af. Zelf ben ik ook altijd met onze dieren naar de DA geweest als ze iets hadden. Maar in gedachten heb ik wel een grens getrokken tot hoever ik ga met behandelen. Een paar keer duur uitgeweest met de konijnen en het resultaat was 0.0 en moesten we ze alsnog in laten slapen. Maar die afweging is voor iedereen persoonlijk. 

Een voorwaarde voor mij is ook dat het dier een dierwaardig bestaan moet leven.

Ik vermoed dat je via googelen nog wel goedkoper adressen kunt vinden. Even rondbellen kan ook helpen.

Sterkte. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is helaas wel een vrij normale prijs, het is best lastig om de snijtanden en de stifttanden helemaal goed en volledig te verwijderen. Een bedrag rond de 300 euro ben je dan al snel kwijt. Sommige zullen goedkoper zijn, maar ik zou ook op kunde van de dierenarts letten. Als ze het niet goed doen, moet je later weer een keer.

 

Overigens is het voor een operatie als er iets opdoet bij een konijn al snel een bedrag van 200-500 euro wat je afrekent. Voor complexere dingen zoals botbreuken soms zelfs 1000 euro of meer. Mensen schrikken daar soms van, konijnen zijn goedkoop in aanschaf, maar dierenarts kosten zijn net zo hoog als bij een kat of hond. 

 

Dat is dus ook de reden dat we aanraden een dierenarts potje voor konijnen te sparen van minimaal 500 euro per konijn (voor een koppel dus 1000 euro) Soms heb je het jaren niet nodig, maar het is fijn als je het wel hebt als het nodig is. Maar daar heb je nu niet veel aan, toch wil ik het als tip voor de toekomst wel meegeven. 

Er bestaat ook een huisdieren verzekering voor konijnen, dat kan een optie zijn als de grote bedragen lastig voor je zijn. Uiteindelijk betaal je dan wel meer, maar verdeeld. Volgens mij vergoeden die gebitsproblemen niet of niet volledig en is het meestal ook niet voordelig een verzekering pas af te sluiten als de problemen er al zijn. Dus daar heb je nu ook niet veel aan.

 

Ik heb ooit bij een Vlaamse reus de voortanden laten verwijderen, en zij heeft daar jaren mee kunnen leven zonder problemen. Alleen groenvoer even in stukken snijden, met brokken en hooi had ze geen moeite. En het is beter dan elke 6 weken tanden moeten laten slijpen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

WIlhelminapark is degene die 175/200-250 euro aangeeft voor dat soort behandelingen. Dat zijn nou niet de goedkoopste. Ik weet alleen niet hoe oud dat artikel is. Daar kan best wel eens een prijsverhoging op zitten. met al die inflatie.

 

Even een kleine berekening, een spuit laten zetten door een dierenarts gaan met 21% btw, iedere spuit kost daardoor zo 20 euro (excl middel) bij een gemiddelde dierenarts. Gezien een konijn bij een gebitbehandeling niet onder gasnarcose kan zit je dan dus met een spuit in het oor of de achterpoot. Je moet dus een middel  zetten om een konijn onder zeil te brengen, maar ook iets om hem weer wakker te maken. Dan betaal je nog per extractie. 2 tanden en dan nog al die kleine tandjes die er achter zitten. Dan nog voor de tijd die de dierenarts nodig heeft voor de operatie. Daar kan ook nog wel eens een injectie met pijnstiller/ontstekingsremmer bij komen. Het konijn moet nog uitslapen, dagopname is ook zo 25 euro, als het niet meer is. Ik weet niet of ze achteraf nog een foto willen maken om te kijken of alles goed weg is. Het gebeurd nog al eens dat als niet alles goed weg is gehaald dat tanden alsnog weer teruggroeien.

 

Die 250 euro kom je makkelijk aan, zeker in de randstad. Ik vind 380 wel erg veel. Je zou met een beetje rondbellen er mogelijk wat af kunnen krijgen, maar verwacht niet dat het een goedkope ingreep wordt. Steeds bijslijpen is ook 100 euro, even afgerond. Als je dat 4 keer doet zit je er al overheen.

 

Wat Evee al zegt, een konijn is niet goedkoper dan een hond of kat met operaties. Dit heeft deels te maken met de hoeveelheid narcosemiddel die ze nodig hebben. Konijnen hebben een heel snel metabolisme waardoor ze van veel middelen hoge doseringen nodig hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .