Ga naar inhoud

Onzeker over hoeveelheid voedsel


Zwaperoo

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

Ik heb een vraag over de hoeveelheid voedsel voor onze konijnen. 
Wij hebben 4 vlaamse reuzen, ze zijn allemaal actief en gezond. 

 

We geven ze:
Hooi (altijd beschikbaar)
Vers groen uit de tuin (enkele keren per dag een klein beetje) 

Groente en fruit (om de dag een klein beetje)

Science selective pellets (2 handen per dag)

Nu merken wij dat één van de reuzen "Mimi" een beetje dikkig aan het worden is. 

Terwijl een andere "Asuna" die eigenlijk iets kleiner/lichter is, een beetje magertjes aanvoelt, ook is ze wat 'greedy' op eten. 

 

Naast dat we verdenken dat ze misschien iets van wormen heeft en daar nu spul voor gaan halen. 
Vinden we het lastig de hoeveelheden eten te bepalen. 

 

Op de verpakking van de pellets staat 120-130 gram per dag voor vlaamse reuzen icm. hooi. 

 

Wij geven ze denk ik 80 - 100 gram per dag, omdat we ook veel groen erbij geven. 

Maar we hebben geen idee of die verhouding klopt. 

Met 120 gram per dag denk ik dat het wat magerder konijn het beter doet, maar dat Mimi echt een dikke chonk gaat worden. 

 

Wat is jullie ervaring en heeft iemand een goede verhouding tussen pellets, groen en hooi? 
Want als we teveel pellets en groen geven, laten ze het hooi helemaal staat. 


Thanks!
 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sowieso nooit zoveel pelletjes geven dat de hooi niet of veel minder gegeten wordt - dat geeft darm en gebitsproblemen.

Ik weet niet hoe zwaar je reuzen zijn, maar ik heb Scarlett (half Vlaamse) van 4,5 kg en Lodewijk (verdenking kwart-Vlaams) 3,3kg

Ze krijgen hier 350 gram groenten samen, min of meer afgewogen en 100 gram Science Selective samen in 2x (dus 50 's ochtends en 50 's avonds).

We gaven eerst minder brok (18 ipv 25 per keer), maar Scarlett begon wat af te vallen en Lodewijk ook, omdat ze nu in lente/zomer veel actiever zijn.

In principe geven we dus heel weinig brokjes t.o.v. wat het pak zegt, maar wij geven dus weer echt ruim groenvoer.

 

De verhouding zou moeten zijn: 80-85% hooi, 5-10% groenvoer en 5-10% brok en dan evt. nog snoepjes.

Alleen gaan sommige konijnen minder hooi eten als ze teveel brok krijgen of laten ze bijv. groenvoer staan, dus ga je toch iets minder geven.

Ook ligt het aan de leeftijd van de konijnen - oudere konijnen vermageren sneller dus dan wil je vaak meer brok geven, terwijl jongere konijnen soms vaker te dik worden.

 

Je zou dus best het magere konijn wat extra brok uit de hand kunnen voeren of voor het dikkere konijn het voer in een balletje of spelletje kunnen doen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zeg altijd als je niet weet hoeveel je moet geven, begin dat met 15 gram de kilo. Je kunt daarna per konijn bekijken of je hoger of lager moet zitten. Als ik met 15 gram ga rekenen op 4 reuzen, dan geef je wel heel weinig. Ik zou dus zeker het mager ogende konijn uit de hand bijvoeren. Misschien zijn de verhoudingen scheef in wat ieder konijn eet, de een teveel de ander te weinig.

 

Vermagering kan heel veel oorzaken hebben. Gebit, wormen en parasieten zijn de meest voorkomende. Ouderdom kan inderdaad ook de energiebehoefte vergroten.

 

De verpakkingen geven meestal 20-25 gram per kilo aan. Maar eigenlijk is dat gebaseerd op konijnen die alleen brok en hooi te eten krijgen. Afhankelijk van wat je aan groen geeft, zowel uit de supermarkt, als uit de tuin, kun je hiermee dus minderen. Geef je veel groen dan kan 10 gram per kilo al genoeg zijn. Maar dan zit je vast nog aan de 160 gram voor 4 konijnen (even 4 kilo per konijn gerekend als gemiddelde).

 

Wat geef je aan groen uit de tuin en de supermarkt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik denk dat je wat te veel brok geeft. Ik zou best met brok durven minderen, ik geef zelf ook een stuk minder dan het advies wat op de verpakking staat 😉 

Ik zit maar rond de 10 gram per kilo lichaamsgewicht op het moment. Ze eten daar heel goed hooi bij. En dagelijks krijgen ze verse groenten. 

 

Ik zou best durven "spelen" met de hoeveelheid brok om te zien wat het verschil maakt. Soms kan een paar gram echt al verschil maken tussen wel of niet goed hooi eten, en dus wel of niet mooie keutels hebben. En te veel brok maakt dat ze inderdaad aankomen. 

 

Het magere konijntje zou ik tussendoor uit de hand wat extra brokjes toestoppen 😄 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .