Ga naar inhoud

vage klachten


Konijntje-98

Aanbevolen berichten

Mijn lieve konijntje is momenteel ziek. De dierenarts weet ook niet goed wat er speelt. Het is een dwerg rammetje van 4 jaar. Altijd gezond geweest, veel aan het bewegen, at goed en was goed zindelijk. Sinds een dag lijkt hij ongecontroleerd te moeten plassen. Hij lijkt zelf ook verbaasd. Soms gaat hij wat krom staan, en doet zijn staartje omhoog zoals hij normaal ook gaat plassen. En komt dat een plasje uit, waarna hij zichzelf weer gaat schoonmaken. Dit gaat eigenlijk ieder kwartier wel door. Zijn urine is getest, hier kwam niks uit, ook bijvoorbeeld geen aanwijzing op blaasontsteking. De dierenarts zegt dat we bloedonderzoek, echo en röntgenfoto kunnen toepassen. Dit is allemaal erg duur, en ik weet niet waar ik goed aan doe.

heeft iemand hier ervaring mee of een idee wat er kan spelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou starten met behandeling tegen de parasiet die EC veroorzaakt:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/Encephalotozoon-cuniculi-EC-Konijn

 

Dat is een ontwormingsmiddel wat weinig kwaad kan, maar dit soort vage klachten zouden heel goed door die parasiet kunnen komen. 

 

Hoewel ik zelf wel een buikfoto en/of echo zou laten maken. Het zouden bijv. ook nierstenen kunnen zijn.  

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het wel eens met Evee. In dit geval zou ik wel willen weten hoe het er voor staat met de nieren. Dat kan op verschillende manieren onderzocht worden. Het is inderdaad veel geld voor onderzoeken. Ik kies hierin altijd de opties waarvan ik denk dat het zinvolle informatie oplevert. Wat betekent dat je het probleem zou moeten kunnen vinden of uitsluiten met het onderzoek dat je laat doen.

 

Aangezien er geen ontstekingscellen worden gevonden, vind ik stenen wel iets minder aannemelijk. Stenen die in de blaas ophopen gaan toch vaak de blaaswand irriteren, waardoor je dat terug zou moeten kunnen zien in een urineonderzoek. Het kan natuurlijk wel dat de stenen nog hogerop in het urinewegsysteem zitten, dan is een röntgenfoto een idee.

 

Als het echt allemaal te duur is zou je er voor kunnen kiezen om te beginnen met fenbendazol, dat is die ontwormingskuur. Mocht het na 2 weken niet beteren, dan zou ik nierwaarden laten bepalen. Ik zou dan zelf voor bloedonderzoek kiezen, denk ik. Misschien nog in combinatie met een röntgen, om andere oorzaken uit te sluiten. Ik weet dat dit zo'n 200 euro kost, maar dat kost een echo alleen ook. Als ik moet kiezen tussen alle opties, begin ik of met bloedonderzoek of röntgen, afhankelijk van de bevindingen van de dierenarts. In die zin zou ik dus vragen welke kans groter is, nierstenen of E.C. of nierfalen. Een echo kan in dit geval, maar ik zie geen voordeel ten opzichte van röntgen+bloedonderzoek. Ik verwacht dat je met die 2 onderzoeken genoeg informatie krijgt en zo niet kun je altijd nog een echo overwegen.

 

De aandoening heeft overigens een naam, polyurie. Misschien helpt het je om informatie te vinden over de onderzoeken en wat je waarmee kunt uitsluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .